Kater is bang buiten

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
maggy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 sep 2010 13:36

Kater is bang buiten

Bericht door maggy »

Hallo allemaal,
Ik heb 2 katten van 3 jaar. Een poes en een kater.
We zijn sinds een half jaar verhuisd van een flat naar een huis met een tuin.
Na een paar maandjes gewend te zijn in het nieuwe huis mochten ze naar buiten. De eerste keer er gewoon bijgebleven en dat ging heel goed.
Met het vrouwtje gaat het nog steeds heel goed, ze vindt het heerlijk, maar met Nano (mannetje) gaat het buiten niet goed.
Hij loopt rustig de tuin uit, maar daarna lijkt het of hij de weg niet meer kan vinden en is hij heel erg bang en gestressd. Hij loopt mn zn mondje helemaal open en een dikke staart.
Ik dacht, ik moet meer bij hem blijven, maar hij gaat naar andere tuinen waar schuttingen staan, dus dat gaat al niet.
Ik heb het aan een tuigje geprobeerd ruim 2 weken lang, maar dan durft hij niet meer te lopen en is hij ook heel bang.
En het probleem is, als je hem wilt pakken buiten, om hem naar huis te brengen, wordt hij heel boos en wilt hij je krabben enz.
Dus ik durf hem nu niet meer naar buiten te doen, want hij is zo bang en heeft de buurman al gekrabbeld.
Heeft iemand anders nog tips?
Groetjes!
Gebruikersavatar
Evaa1985
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 apr 2010 18:03
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: kater is bang buiten

Bericht door Evaa1985 »

Ik denk dat ie het helemaal niet zo naar zn zin heeft buiten. Gaat ie uit zichzelf naar buiten of zet je hem zelf buiten? Als het tweede het geval is zou ik dat niet meer doen, mijn nicht heeft ook jaren op een flat gewoond en woont nu in een benedenwoning met tuin. Trutje (zo heet ze :-P) zal het nooit in haar mooie koppie halen om naar buiten te gaan, ze vind het doodeng..Die zet het zelfs op een gillen als mn nicht de buitendeur alleen al open gooit. Is denk ik net wat ze gewend zijn. Kan me voorstellen dat het spannend is als je van een balkon naar een tuin gaat, zeker voor zo'n klein beestje. En de één is een buitenkat en de ander een binnenkat..:-D
Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig.
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: kater is bang buiten

Bericht door Queen »

Een oplossing zou kunnen zijn om hem op je arm mee naar buiten te nemen op een mooie dag. Zo krijgt hij de kans om weg te springen als het toch te eng is. Niet de kat met alle geweld naar buiten sleuren! Laat hem zelf de keuze maken op zijn moment. Succes ermee! :smile:
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: kater is bang buiten

Bericht door Ilone »

Er al aan gedacht om de tuin af te schermen?
Zo kunnen ze "veilig" in je eigen tuin blijven, zonder de gevaren en de overlast van wat daarbuiten is.
Als de kat niet buiten wil, inderdaad niet dwingen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kater is bang buiten

Bericht door JLC »

Ik zou de keuze aan de kat laten. Verder is de tuin afzetten een goed idee, al zeg ik het zelf. Ik heb zelf mijn tuin ook afgezet. Mijn katten kunnen ontspannen buiten spelen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Kater is bang buiten

Bericht door Roos en Minousch »

gewoon lekker binnen laten, het is toch niet verplicht dat hij naar buiten hoeft.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater is bang buiten

Bericht door Anne »

Onze Happy vindt buitengaan met daglicht helemaal niks. ! x is hij prongelijk buiten gesloten
(vraag me niet hoe) en we hoorden een hoop kabaal en zagen iets zwart voor de voordeur springen, het was Happy die zo gauw mogelijk weer naar binnen wilde.
Snachts wil hij wel naar buiten, in onze afgeschermde tuin maar ojee als het daglicht is, liever niet. Ik laat hem zelf kiezen en dat zou ik bij jou poes ook doen.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kater is bang buiten

Bericht door ayla »

als hij niet naar buiten wilt, lekker toch binnen laten. Gaat erom dat je kater gelukkig is, en als hij dat binnen is, lekker binnen laten!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie