Spetterscheten?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Dieuwke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:55

Spetterscheten?

Bericht door Dieuwke »

Hallo allemaal,

dit is mijn eerste keer dat ik op dit forum zit. Ik heb 2 noorse boskatten, alle 2 11 maanden oud. Een kater en een poes. Ik heb nu een probleem met mijn kater, ik heb dit bericht als onderwerp spetter scheten ( :oops: ) genoemd, maar eigenlijk weet ik dus helemaal niet wat hij doet.
1x in de zoveel tijd, laat hij namelijk een soort van scheet (niet te horen) bijvoorbeeld op de bank, en dan zit een groot deel van de bank onder de bruine spetters, die echt gigantisch stinken, zelfs als je het nog hebt schoongemaakt. Het zijn bruine spetters en het is heel dun! Vanavond heeft hij het voor de 4e keer gedaan, ik weet niet goed hoe dit komt, of wat ik eraan kan doen, vandaar dit berichtje.

Even wat info over de kat en voeding:

Hij is dus 11 maanden, gecastreerd, krijgt royal canin indoor eten, omdat ze alleen binnen zijn.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, anders ga ik maandag even langs de dierenarts.

Alvast bedankt!!

Groetjes Dieuwke
Laatst gewijzigd door Dieuwke op 13 dec 2008 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Spetter Scheten ...?

Bericht door Lana »

kijk eens bij een topic over sproeien!!
Dit gebeurt voornamelijk bij katers!

groetjes ;-)
The good, the bad and the pussy!
Dieuwke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:55

Re: Spetter Scheten ...?

Bericht door Dieuwke »

Maar hij heeft voor het castereren nooit gesproeid, ik heb daaruit aangenomen dat ie het ook nooit zou doen.
Kan dit dan nu toch wel?

Groetjes
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Spetter Scheten ...?

Bericht door Lana »

ik heb even voor je gekeken:

Sproeiende katers zijn een vaak voorkomend probleem. Katers sproeien om hun territorium af te bakenen. Als ze dit binnenshuis beginnen te doen, is er een probleem! Met de urine worden bepaalde geurhormonen (feromonen) uitgescheiden.

Meestal is er een reden waarom katers plots in huis beginnen sproeien. In vele gevallen heeft dit te maken met de angst om een deel van het territorium te verliezen, bijvoorbeeld als er een nieuwe kat in huis of zelfs in de buurt is.

Symptomen

Typisch gaat de kat de staart omhoog houden en urine horizontaal sproeien op een meubelstuk.
Het onderscheid dient gemaakt te worden met gewoon urineren, waarbij de kat zittend plast. Soms kunnen katten ook zittend sproeien. De hoeveelheid urine is dan klein.

Diagnose

Het typische gedrag is duidelijk.

Behandeling

Dit kan een echte uitdaging vormen!
Men moet eerst zoeken naar de oorzaken van het sproeien. Deze zijn niet altijd duidelijk. Indien men de oorzaken gevonden heeft, zal men deze trachten weg te nemen. Indien dit niet lukt (bijvoorbeeld een nieuwe kat in de buurt), kan het zeer moeilijk zijn om het sproeien te doen stoppen.
Een hulpmiddel kan zijn: castratie. Indien men de mannelijke hormonen wegneemt, zal de kat minder territoriumdrang hebben en minder neiging tot sproeien vertonen. Castratie helpt echter niet altijd. Zeker als de kat al de gewoonte heeft aangeleerd van het sproeien, kan het soms weinig verschil uitmaken.Er bestaan ook speciale geurstoffen die men kan sproeien op de plaatsen waar de katten sproeien. Het meest efficiënte voorbeeld is het product Feliway (verkrijgbaar bij de dierenarts) waar feromonen inzitten. In veel gevallen zal dit het sproeien verhelpen. Feliway bestaat ook in een verstuiver die men in het stopcontact steekt.

In ernstige gevallen zal men soms de toevlucht moeten nemen tot medicatie die inwerkt op de gemoedstoestand van de poes.

Prognose

Goed tot slecht.
Soms kan men het sproeien doen stoppen. Soms zal dit onmogelijk blijken.

Preventie

Castratie op jonge leeftijd zal er meestal (maar niet altijd) voor zorgen dat de kater nooit gaat sproeien.


Misschien heb je er iets aan?
The good, the bad and the pussy!
Dieuwke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:55

Re: Spetter Scheten ...?

Bericht door Dieuwke »

Bedankt voor het opzoeken! Het klinkt deels bekend, alleen het is geen plas! Het is echt bruin! het zijn bruine spetters.
Waaruit ik ook weer aan neem dat het geen sproeien is.

Ik hoop dat iemand nog andere ideeen hierover heeft ...

Groetjes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Spetter Scheten ...?

Bericht door Sandra W »

Ik denk dat je kater óf verstopt zit of vol met gas zit. Als hij dan een windje laat komt er gelijk wat dunne ontlasting (diarree) mee. Op zich krijgt hij wel goed voedsel, maar het kan zijn dat zijn spijsverteringssysteem (en dan vooral zijn darmen) zo gevoelig zijn dat hij daar speciale brokjes voor nodig heeft (bijvoorbeeld Sensitivity van Royal Canin).

Het is inderdaad een goed idee om even naar de dierenarts te gaan, want waarschijnlijk heeft hij ook erg veel last van pijnlijke krampen. Voel maar even of zijn buik hard aan voelt en of hij dit pijnlijk vindt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Spetter Scheten ...?

Bericht door rieneke »

ik ben het met sandra eens.
sproeien geeft geen bruine spetters.
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Spetter Scheten ...?

Bericht door loonsy »

Als hij een harde buik heeft is het balngrijk om lang de arts te gaan!
Heeft hij klagelijk gemiauwd bij de bak?
Spetterpoep is mij niet bekend bij katten maar ik heb het zelf eens gehad. Het houd in dat dunne ontlasting langs harde (verstopte) ontlasting gaat onder grote druk (onder meer door gas... De grote stank die je ruikt komt van onvolledig verteerd voedsel... Wat gek genoeg slechter ruikt dan normaal verteerde ontlasting.

Mijn raad: Zoek de arts op en vraag hem de klont 'op te schorten'...
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Spetter Scheten ...?

Bericht door Sandra W »

Dat is inderdaad overloopdiarree, dan kan er alleen nog maar hele dunne ontlasting langs de verstopping die steeds maar harder en harder wordt naar mate het langer in de darmen en anus zit. De dierenarts kan de ergste verstopping handmatig verwijderen als dat nodig is (vies klusje :???:) en wat laxerends mee geven voor thuis. Wel wat aan doen hoor, want dit gaat niet vanzelf over.

groeten,
Sandra
Dieuwke
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2008 18:55

Re: Spetter Scheten ...?

Bericht door Dieuwke »

Hartstikke bedankt voor jullie reacties, ik had al zo´n vermoeden dat dat het wel moest zijn, zijn eetlust is namelijk ook wat minder.
hij miauwt niet bij de kattenbak, zijn buikje is verder ook niet hard.

Ik ga morgen gelijk langs de dierenarts!

Bedankt!
zini
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2010 00:09

Re: Spetter Scheten ...?

Bericht door zini »

mijn kitten heeft er ook last van, heel vervelend voor haar en voor ons, want we lopen haar overal achterna om op te kuisen. Veearts gecontacteerd en moet een week iets proberen en dan eventueel bij hem langs gaan. ze heeft er last van bij gelijk wat voer voer!
Plaats reactie