Kitten van 3 maanden bij kater van 4 jaar

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
klaproos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2009 20:00

Kitten van 3 maanden bij kater van 4 jaar

Bericht door klaproos »

Hallo,
Na het overlijden van Poetin een paar maanden geleden, hadden wij besloten om voor zijn overblijvende broertje Gobi, een nieuw maatje te zoeken.
Sinds Poetin er niet meer was, was Gobi veel aanhankelijker geworden, eiste heel veel aandacht, maar kwam ook op de schoot, heel veel flodderen, enz. Omdat hij nu het zomer is nog veel buiten kan in de ren, viel dat nog mee, maar ik hield vooral mijn hart vast voor de winter (als het regent gaat hij niet buiten). Onze 1ste kat werd depressief van verveling, en ik was dus een beetje bang voor een herhaling van dit scenario.
Sinds verleden week hebben we Cosmo erbij, een kitten (mannelijk) van 3 maand oud. De introductie is geleidelijk verlopen, Gobi kan zich nog op veel plaatsen terugtrekken waar Cosmo niet komt, hebben elk hun eigen bak, hun eigen voerplaats, enz. Maar Cosmo, Siamees zijnd, eist natuurlijk heel veel aandacht op en is 200% aanwezig. Dit niet direct tot enthousiasme van Gobi. Hij sluit zich weer veel meer af, heeft geen commentaar meer, geeft veel minder verbale reactie, komt niet meer op de schoot. Ziet er een beetje ongelukkig uit. Ik heb de indruk dat hij niet echt opgezet is met Cosmo; hij speelt er soms wel mee, maar lekker samen ergens slapen ofzo (wat hij met Poetin wel deed dus), dat duldt hij niet.
Moet ik me zorgen maken? Uiteindelijk is het grotendeels voor Gobi's welzijn dat we er een kleintje hebben bijgenomen... Moet ik alles maar laten betijen?
Toen Poetin nog leefde, was Gobi ook wel de inferieure, dat moet ik er wel bij vermelden. En ik heb de indruk dat Cosmo nu al eerder superieur gedrag vertoont.
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Kitten van 3 maanden bij kater van 4 jaar

Bericht door Claudia007 »

Het klinkt raar maar katten zijn net mensen.
Hij zal zijn ouden maatje ook missen en dan is daar ineens een nieuw kat......en dat duurt even want wij mensen sluiten ook niet gelijk een vriendschap. Dat hij minder naar je toe komt kan zijn omdat hij een beetje boos is maar dat komt vanzelf wel weer goed.
Geef het de tijd en laat ze lekker hun gang gaan.

Ik praat uit ervaring want heb het proces hier ook :edoh:
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kitten van 3 maanden bij kater van 4 jaar

Bericht door ayla »

even de tijd geven, precies wat Claudia zeg.
en zolang ze niet vechten of wat dan ook geen zorgen maken ( wat ik trouwens ook niet zou doen als ze wel vechten, hoort bij het bepalen van de rangorde)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Kitten van 3 maanden bij kater van 4 jaar

Bericht door Marina3 »

Het heeft bij ons een half jaar geduurd voor onze kater het (toen nog) kitten accepteerde. We zijn nu drie jaar verder en hoewel ze elkaar goed accepteren en ook wel spelen, is het nooit een "klef" stel geworden.

Geef het de tijd, is je oudste kater ook een Oosters type?
Gebruikersavatar
Elfonia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 jun 2010 18:20

Re: Kitten van 3 maanden bij kater van 4 jaar

Bericht door Elfonia »

een weekje is nog kort ;-)


binnen een paar weken liggen ze wrs. al samen te rollebollen :smile:


geef je oudste extra aandacht in het bijzijn van het kitten, vermeng hun geuren en geef ze samen eten
Doneer je beesies aan onze kittens!
Vraag er aan iedereen die je kent!!!
klaproos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2009 20:00

Re: Kitten van 3 maanden bij kater van 4 jaar

Bericht door klaproos »

De kogel is door de kerk, ik heb van mijn hart een steen moeten maken, maar vanavond gaat Cosmo terug naar de fokster. Er zijn hier al best wat traantjes gevloeid, 't is zo'n leuk kereltje. Helemaal mijn ding.
Mensen zeggen me dat het allemaal wel zal wennen, maar Gobi gaat er constant voor op de loop, komt nu helemaal niet meer binnen, zit de hele tijd in de ren (gelukkig is het mooi weer) of in de kelder.
In het beste geval zou hij op termijn Cosmo leren verdragen, maar dan heeft Cosmo, Siamees zijnde, nog geen speelkameraad of iemand om tegenaan te schurken/slapen.

Wat denken jullie, zou het beter zijn Gobi helemaal alleen te laten of op termijn een volwassen kat bij hem te plaatsen? Waneer dan?
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Kitten van 3 maanden bij kater van 4 jaar

Bericht door puck0906 »

Ik vind als ik dat mag zeggen dat je te snel een beslissing hebt genomen want het kan nooit in 1 of 2 weken dat katten zo gek met elkaar zijn. Het duurt naar mijn mening altijd weken tot maanden dat het een beetje klikt. Maargoed daar heb je nu niets meer aan. Als je merkt dat Gobi het niet meer naar zijn zin heeft dan kan je het overwegen maar als ik jou verhaal lees is hij helemaal niet ongelukkig en komt hij juist meer naar jullie toe enzo toch? Misschien is hij juist blij dat hij alle aandacht nu van jullie krijgt en niet meer hoeft te verdelen. Ik zou er dus geen kat bij nemen als ik merk dat mijn eigen kat gelukkig is zo. Je kan het andere katten niet aan doen om hetzelfde te doen als wat je bij Cosmo gedaan hebt al is het uiteraard niet kwaad bedoeld. Succes!
klaproos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2009 20:00

Re: Kitten van 3 maanden bij kater van 4 jaar

Bericht door klaproos »

Ik begrijp je reactie, ik ben er zelf helemaal ook niet mee in het reine.
Maar: hoe langer Cosmo blijft, hoe meer ik me eraan hecht. Hoe sneller hij teruggaat, hoe betere kansen hij heeft op een goede thuis.
En nogmaals, in het beste geval zou Gobi Cosmo verdragen hebben, en dan? Nog een kitten erbij nemen om Cosmo gezelschap te houden is géén optie.
Nu is iedereen ongelukkig. Ik wil gewoon voor iedereen het beste.
En ik denk niet dat Cosmo er een trauma aan overhoudt hoor, hij heeft een weekje lekker vakantie gehad hier. Ik denk dat bij mij het trauma groter zal zijn dan bij hem.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Kitten van 3 maanden bij kater van 4 jaar

Bericht door puck0906 »

Het is maar net hoe je het bekijkt. Alle kanten heeft wel wat. Je hebt het met de beste intentie gedaan en dat is het belangrijkste. Trauma is misschien wat veel maar als een kat zo van de 1 naar de ander gaat vind ik zielig maargoed zoals ik al zei voor alles valt wat te zeggen.....
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Kitten van 3 maanden bij kater van 4 jaar

Bericht door Zaniematsu »

Hallo,

Ondertussen is het enkele maanden later. Hoe gaat het nu met Gobi?

Groetjes
Linda
klaproos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2009 20:00

Re: Kitten van 3 maanden bij kater van 4 jaar

Bericht door klaproos »

Heel goed, super. Heeft veel meer noten op zijn zang dan vroeger, is veel aanhankelijker ook.
Heerst als een koning over zijn ren en zijn schoot. ;-)
De gelukkigste poes ter wereld, voor zover ik kan oordelen.

Bedankt voor het vragen!
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Kitten van 3 maanden bij kater van 4 jaar

Bericht door Zaniematsu »

klinkt goed! Houden zo.
Altijd beter als je dit soort verbeteringen ziet.
Ik ben erg blij voor jullie.

ps, ik denk wel dat dit voor jullie de bevestiging is dat jullie de goede beslissing voor Gobi hebben genomen! :)
klaproos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2009 20:00

Re: Kitten van 3 maanden bij kater van 4 jaar

Bericht door klaproos »

Ja, inderdaad, hoe jammer het ook is dat we de kleine hebben moeten wegdoen.

Al maak ik me nu toch wel weer een beetje zorgen om Gobi: zit met een kanjer van een blaasontsteking. Ik hou mijn hart vast. Zo is het met Poetin ook allemaal begonnen... Het zijn tenslotte broertjes en er was sprake van genetische belasting...
Plaats reactie