"Conditierichel"

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: "Conditierichel"

Bericht door Rocis »

Yep :rofl: helemaal gelijk
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: "Conditierichel"

Bericht door enna »

Dollie schreef:De vraag is dus, komen zulke richels ook voor bij katten? Of betekend het dan iets heel anders? In dat geval, wat dan? :p
Nog nooit van gehoord ?
Miauwwww
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: "Conditierichel"

Bericht door Dafpoetser »

euhm..

Zie ik hier dan ook een richel?

Afbeelding
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: "Conditierichel"

Bericht door Dollie »

Nou het lijkt er wel op ja!! Heb ze nog nooit bij konijnen gezien op een andere plek (wel soms maar halverwege de rug bijv:

Afbeelding)

maar konijnen liggen er meestal ook niet zo bij haha..

Geniale foto trouwens!
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: "Conditierichel"

Bericht door Dafpoetser »

ik denk dat het een geweldige conditie betekent!!!!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: "Conditierichel"

Bericht door Dollie »

Nou, als ik die foto van jou er zo bij zie denk ik eerder dat het "ik ben volmaaaaakt gelukkig, prrrrrr" betekend haha. :lol:

Krijg zin om hem te knuffelen, van die foto :oops:
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: "Conditierichel"

Bericht door Dafpoetser »

Mijn Tommie is zeer knuffelbaar en gelukkig....daar doe ik alles aan!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: "Conditierichel"

Bericht door ayla »

haha Rob,

nu ik zo die foto zie van Tommie dacht ik, ik bekijk Garfield eens even wat uigebreider als hij zo ligt en JA hoor! ook een prachtige conditie richel ;)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: "Conditierichel"

Bericht door Catfish »

Geweldige foto weer van Tommie, maar met een hele normale scheiding/richel. ;-) De haren lopen op de schouders naar beneden, dus dan krijg je dit.

Die richel op de rug heb ik echter nog nooit gezien bij katten, inderdaad alleen bij de Rhodesian Ridgeback (even voor de duidelijkheid: is een hondenras). En die joeg/jaagt op leeuwen... :lol:

Ik blijf dit topic volgen, ben wel heel benieuwd wat er uit komt!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: "Conditierichel"

Bericht door Dollie »

De Rhodesian Ridgeback ken ik wel, maar volgens mij is dat wat anders, bij de RR groeien de haren toch de andere kant op? Van beneden naar boven zeg maar.. En bij hen is het "aangeboren".

Bij konijnen is het een tijdelijk iets, soms echt heel tijdelijk als in een paar uur (de richel van het konijntje hierboven, duikt aldoor op als zij samen gezet wordt met andere konijnen, de eigenaresse is momenteel bezig met koppelen) en soms weken of zelfs maanden. De haren staan iets overeind/tegen elkaar in ofzo..

Bij Nora is het ook iets dat opeens "op kwam zetten", na de verharing. Ik heb haar pas vier maanden, dus ik weet niet of ze dit eerder gehad heeft. (Nora komt uit het asiel en is geschat op vijf..)

Maar tot dusver nog niemand die zegt "jaa, dat is zus of zo" dus? :p hm :p vind het, bij konijnen, een heel interessant verschijnsel, helemaal omdat er al allerlei conclusies aan verbonden zijn, wellicht volkomen onterecht.

Nog twee richels:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: "Conditierichel"

Bericht door pearlsofpassion »

Bij de Rhodesian Ridgeback is het inderdaad iets heel anders :-) Het was gewoon leuk dat de vergelijking getrokken werd, een lijn op de rug.
Wij hebben vroeger op het punt gestaan zo'n pup te nemen, was zelfs besteld en al, maar na de geboorte is er een misverstand opgedoken (iets over geslacht en het feit dat jullie in nederland telefoonnummers anders noteren dan wij in belgie, fokker was van maastricht, waardoor ze ons niet kon bereiken.....). Het het altijd een prachtige hond gevonden. Er is trouwens ook een Thai ridgeback, waar de Rhodesian zijn ridge vandaan heeft (voorouderlijk ras). Bij deze honden is het dus een strook waar het haar de andere richting opgroeit en het is dus aangeboren. Maar soms worden pup uit ouders met perfecte ridges geboren zonder ridge, of met maar 1 of juist meerdere kroontjes vanboven (zo'n beetje als een kroontje op ons hoofd waar je haar allemaal lijkt te beginnen :-)). Met honden die zo'n foute ridge hebben mag je in principe niet fokken, maar het zijn wel nog echte ridgebacks, krijgen ook stamboom mee. Ik was toen echt verliefd op een pup met een kroontje dat wat lager stond! Helemaal weg van hem, en zonder er op te letten pikte ik hem toch altijd uit de groep, toeval???
Dit even terzijde, een intermezzo-tje over deze prachtige grote hond... (in belgie trouwens niet of nauwelijks bekend!)

Bij de konijnen wist ik niet dat het van tijdelijke aard was. En dit konijn waar je het over hebt, heeft het bij koppelingen? Maar hoeveel koppelingen doet ze dan zo? Een hele groep ? Of mislukken ze steeds? En verdwijnt het dan na een tijdje, of heel snel na de koppeling?
Interessant..... :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: "Conditierichel"

Bericht door Dollie »

Dollie schreef:
Afbeelding)
Dit konijntje had ik het over, de twee foto's die ik later plaatste, hebben iets meer "permanente" richels (die minstens een paar weken aanhielden) geloof ik.

Maar je kunt konijnen op verschillende manieren koppelen, "gewoon" bij elkaar zetten op neutraal terrein en niet meer uit elkaar halen, of eerst naast elkaar laten wonen, van hok wisselen, korte periodes samen laten.. (En nog veel meer manieren, of combinaties van manieren..)

Dit konijntje is een heel jong beestje, maand of zeven geloof ik, maar haar vriendje (waar ze al mee samen zit) is een ouder ventje. De eigenaresse heeft nóg een koppel, ook ram/voedster, maar dat zijn FH/Vlaamse Reus kruisingen en behoorlijke beesten dus, bovendien is de dame nogal fel. Daarom heeft ze er voor gekozen om héél rustig aan te koppelen, de koppels wonen nu naast elkaar en ze laat ze dagelijks een bepaalde tijd los in de tuin, geeft ze dan eten enzo. En dan verschijnt die richel dus nogal eens bij Nina, blijft een paar uur zitten en verdwijnt weer. (Nina is een gecastreerde voedster trouwens.)

(En mijn, eveneens gecastreerde, dame heeft er ook eentje sinds kort.. Ook zo'n halfje.. Sexy.. :-p)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: "Conditierichel"

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan konijnen inderdaad gewoon bijeen zetten maar dat werkt enkel met koppeltjes, groepjes maken kan je inderdaad beter heel rustig aan doen. Maar goed, het konijntje heeft het dus enkel in deze periode. Grappig. Ik zou echt niet weten wat het is. Kan ook van blijdschap zijn, als ze in een betere situatie terechtkomen.... Wie weet... :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dollie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 09 mei 2010 16:04
Locatie: Groningen

Re: "Conditierichel"

Bericht door Dollie »

Ja, één van de keren dat ik zelf zo'n richel gezien heb, was toen mijn logeetje Snuf hier net was. Snuf had fors overgewicht, was toe ngelukkig al een tijdje aan het afvallen, en een belabberde conditie. Haar hok is gewoon te klein en ze kwam er nooit uit. En toen mocht ze hier in de tuin loslopen...... En zag ze andere konijntjes! Binnen een paar dagen zat er bij haar ook een richel.

Dat was duidelijk geen teken van een goede conditie, want die had ze niet. Te dik dus, en binnen de kortste keren uitgeput. Terwijl mijn konijnen rustig de hele middag rond hupsen, gras eten en binkies maken, liep Snuf een rondje door de tuin, ging even bij mijn konijnen kijken, nog een rondje en ging dan hijgend in een hoekje liggen.. En toch die richel.

Inmiddels is Snuf goed op gewicht, loopt ze redelijk normaal (haar achterpoten stonden extreem ver uit elkaar voor een konijn, heel vreemd) en is zo een uur aan het spelen, twee keer per dag. (Ja, mijn eigen konijnen gaan toch voor.. Dus ze loopt maar twee keer per dag een half uurtje tot een uur los.. :$) Maar een richel heb ik niet meer gezien bij haar. Hij bleef twee dagen zitten ofzo.
Plaats reactie