Speedy weer ziek

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy weer ziek

Bericht door Ilone »

Nou, we zijn weer thuis. Al 3 kwartier, maar Speedy werd een beetje wild.
Had hem eerst lekker op de bank, ingewikkeld in zo'n celstof matje. Alleen meneer wil maar weg, weg, weg...dus weer terug in de kattendraagmand helaas. Het lijkt erop dat hij nu even opgegeven heeft met moeite doen!

De DA heeft hem een lichte narcose gegeven, omdat hij een keuteltje overdwars voelde liggen.
DA heeft ontlasting er met de hand uitgehaald, maar dat was niet een dusdanige hoeveelheid en grote dat hij dat niet uit had kunnen poepen..
Blaas was ook niet echt vol, dus gruissteentjes waren het ook niet.
Ik heb gevraagd om een foto en bloedonderzoek, alleen bloedonderzoek vond hij niet echt nodig.
Foto is wel gemaakt, maar daar was niets op te vinden/zien.
Voordat Speedy onder zeil werd gebracht, heeft de DA nog even de ruggewervels nagelopen omdat hij even terug daar ook pijn aangaf. Bij de onderste wervel (tegen het staartbeen) gaf hij een flinke snauw en blaas. Dus flinke pijn daar.

Nu denkt de DA dat hij zoveel pijn heeft/heeft gehad dat het persen ontzettend pijn heeft gedaan/doet. Dus pijnstillers mee.
Deze gedurende 2 a 3 weken geven, en dan kijken wat zijn gedrag is in die tijd.

Pfff...kon een kat maar gewoon zeggen wat hij voelde he...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Speedy weer ziek

Bericht door jojo »

Sjongejonge Speedy blijft de spanning er wel in houden voor je hoor :???:
Het klinkt wel logisch trouwens, lage rugpijn en daardoor last met persen. Duimen draaien maar dat de pijnstilling rap voldoende verlichting geeft. Arm dier en arme jij, sterkte!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy weer ziek

Bericht door Ilone »

Dank je wel!
Ja ik hoop ook dat de pijnstilling zijn werk doet.
Maar ja, dan is nog die vraag, wat doen we er verder aan? Want ik kan hem toch niet zijn hele leven die pijnstillers geven? Misschien gaat het vanzelf over, maar hij schijnt er nu ook al een tijdje al last van te hebben.
Ik denk zelfs dat die rugpijn best wel eens de oorzaak kan zijn van het blaasgruis. Of denk ik nu weer te simpel?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Speedy weer ziek

Bericht door JLC »

Ik hoop dat Speedy snel weer de oude wordt. Eventueel zou je nog naar een andere da kunnen gaan voor een second opinion, zeker nu je zelf nog steeds aan blaasgruis denkt.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy weer ziek

Bericht door Ilone »

Op zich twijfel ik niet zo heel erg aan mn DA-en eigenlijk.
Maar ik ga het zelf zeker in de gaten houden, en ik zal eens research gaan doen.

Wel vervelend vind ik zijn temperatuur op het moment....40,5....
En dan heb ik het alleen gemeten, met de nodige tegenstrubbelingen, dus best kans dat het nog wat hoger kan liggen.
Nu weet ik dat een kat koorts kan krijgen door infectie, maar ook door pijn. Dus ik denk dat de oorzaak bij het laatste ligt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy weer ziek

Bericht door Ilone »

Jeetje nog steeds wankel...
Zo nog eens proberen om zijn temp te meten...
Als die nog boven de 40 is, ga ik toch maar eens een DA telefonisch raadplegen denk ik...


EDIT: temp was 39,2. Netjes dus, weer een geruststelling ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Speedy weer ziek

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hoop dat hij snel weer de oude is Ilone!
Die hoge temperatuur kan door de stress komen van het naar de da gaan.
Ik zou hem goed in de gaten houden en als hij niet snel beter of zelfs slechter gaat meteen weer aan de telefoon hangen met je da...
Een dikke knuffel van ons voor Speedy!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy weer ziek

Bericht door Ilone »

Dank je!!
Ja, beetje bij beetje wordt ie al wat beter ;)
Maar ik had niet verwacht dat met zo'n kleine narcose, het ook nog zo lang zou duren voordat hij "eruit" zou zijn...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Speedy weer ziek

Bericht door Dafpoetser »

Och lieverd...heel veel beterschap voor Speedy!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy weer ziek

Bericht door Ilone »

Dank je Rob!

Maar even heel serieus he, is het normaal dat een kat 5 uur na de narcose nog steeds zo wankel is??
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Speedy weer ziek

Bericht door loek »

Hoi Ilone
Og arm ding. Als ik het zo hoor dan kunnen die pijnstillers iniedergeval het ´cirkeltje´doorbreken zodat hij gewooon weer lekker kan poepen.

Ik durf het niet te zeggen ilone 5 uur na narcose. Ik weet ook niet hoe diep die narcose was en of dat uitmaakt. Ik denk persoonlijk dat het wel normaal is. Na narcose van castratie waren Diesel en Muis ook echt wel uren achter elkaar veel aan het slapen en nog niet helemaal hunzelf.
En het verschilt ook vast per kat. Net als dat bij mensen zo is.

Maar als je het niet vertrouwd dat gewoon aan de bel gaan hangen bij de dienstdoende da hoor.

Die pijnstillers kunnen trouwens ook misschien wat versuffend zijn. Heeft hij metacam? (dat is een soort ibuprofen voor katten.......en als ik dan mijn lekenlogica er op los laat...sommige mensen worden ook 'stoned' van ibuprofen.

Knuffel aan je zwarte wankelende hoopje kat.....oh gossie
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy weer ziek

Bericht door Ilone »

Bedankt voor je meedenken.

Nee, hij heeft Tolfedine meegekregen. Heb hem nog niet gegeven, ga ik zo doen.
Hij is verder ook niet suf, maar alleen dat "dronken" zijn...Als hij van het bed springt, valt ie echt om, vaak in combi met koprol en flinke smakkerd :-(

Heb hem vanavond opgesloten in mijn kamer, met kattebak en water. Heeft net wat natvoer gehad van me (ong 50 gram), aangelengd met water, en hij at toch ruim de helft op.

Mja, misschien maak ik me weer teveel zorgen....maar had dit niet verwacht eigenlijk.

Spaarpot raakt ook volledig op nu...weer 125 eurie armer vanavond ;)
Maar ja, alles voor mijn beessies.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Speedy weer ziek

Bericht door Ambertje73 »

Misschien een DOMME opmerking, maar het verhaal deed me denken aan een oud-collega!
Zij had af en toe ook last van haar onderrug. Ze moest af en toe naar zo'n bottenkraker om de boel recht te laten zetten, anders krijgt ze problemen met poepen (persen etc).
Doorgaans had ze er geen last van, maar als ze weer echt last kreeg van haar rug, dan deed de chiropractor (schrijf je dat zo? :lol: )zijn werk en ging het maanden goed.

Heeft Speedy chronisch last van zijn rug dan? Of heeft hij zich kort geleden bezeerd of zo?
Ik vraag me af er een soort fysio is voor katten met rugproblemen, volgens mij wel.

Hopelijk is hij snel weer het heertje!

Onze Ollie heeft zijn hele leven lang (7 jaar) al diarree. Hij is nogal een neurootje en dat schijnt ook op de darmen te slaan. Volgens de DA is er een bepaald procent katten dat levenslang last heeft van diarree zonder gevolgen.
Maar tegenwoordig heeft hij ontzettend last van darmkrampen, moet persen bij het poepen en dan komt er spuitkak (sorry voor de benaming ;-) )
Ze kunnen helemaal niets vinden, dus nu geven we hem geen natvoer meer en dat scheelt de helft. Verder krijgt hij colloïdaal zilver, want de middelen van de DA schijnen niet aan te slaan en zijn nog eens schadelijk ook nog.
Dus ik weet wat je meemaakt.

Gelukkig eet hij wel. Helpt Lax-a-Tract niet? Hiermee kunnen ze iets beter poepen. Niet te vaak geven natuurlijk.
Sterkte met Speedy!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Speedy weer ziek

Bericht door Kattenbella »

Wat ook goed helpt is de colonclean. Dit kan je bij de tuinen halen. Dit helpt zowel tegen diarree als tegen verstopping. het legt een vliesje om de ontlasting heen. Te harde ontlasting glijdt gemakkelijker en te zachte wordt door dit vliesje gebonden, zodat het niet zo zacht is.

Het is eigenlijk voor mensen, maar het is prima voor katten te gebruiken en kan geen kwaad.
Sterkte met Speedy. Ik hoop dat de pijn snel minder gaat worden.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy weer ziek

Bericht door Ilone »

Dames bedankt weer!

@ Amber: Mja, bij speedy werd een aantal weken geleden geconstateerd dat hij rugpijn had, toen de DA op zijn werveltjes ging drukken.
En gisteren deed hij dat weer (de DA) en het was direct een blaas en mauw concert...En hij blaast echt nooit!
Diaree heeft hij niet, het bruine vocht van gisteren kwam waarschijnlijk van zijn anaalklieren af omdat het poepen niet wilde lukken.
Wie weet of het zal helpen, ik weet dat er ook fysio voor katten bestaat.
Zal eens informeren bij de DA.

@ Bella: Ook iets om in mijn achterhoofd te houden, bedankt!

Updateje na vannacht:
Het gaat nog steeds niet echt superduper...
Hij is niet meer echt dronken, maar staat nog steeds niet stabiel op zijn poten...
Plassen en poepen wil niet lukken...
Ben hem vanmorgen vroeg gevolgd naar de kattenbakken, het enige wat hij erin doet is rondjes draaien en weer in de poephouding, rondje draaien en weer in de poephouding, etc...Maar er komt dus niks.
Bij het traplopen viel hij bijna naar beneden.
Hij komt wel wat aandacht vragen, maar spinnen zoals hij altijd zo goed kan, dat doet hij niet!
Zal nog eens een poging wagen tot temp meten maar vraag me af in hoeverre hij dat nu toe laat...

Ik moet helaas werken, maar ga vragen of ik de middag vrij kan krijgen.
DA bellen doe ik zowiezo dalijk.
Ik zal hem in mijn kamer "opsluiten", met eten, drinken en kattenbak, zo kan ik zien of hij al is geweest.
Arm ding...
Ben zelf ook wel moe trouwens ;) 24.00 naar bed, en half 4 weer wakker...


Wordt vervolgd.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie