Kat komt steeds met een wond thuis. Hoe kan dit?
Kat komt steeds met een wond thuis. Hoe kan dit?
Hallo allemaal!
Ik heb twee lieve katten.Zo'n twee maanden geleden kwam mijn kat Luna thuis met een open wond op zn rug, ben naar de DA gegaan en hij heeft antibiotica gekregen. Nog geen week later zag ik mijn andere kat Chica ook lopen met een verwonding...alleen die zag ik na een dag niet meer, waardoor i niet naar de DA ben gegaan, kon de verwonding niet meer vinden.
Nu sinds een week heeft Luna weer een wond, nu bij het begin van zijn staart, eind vd rug. Heb het even aangekeken, het begin van zn staart was ook helemaal dik...dit kwam wat bij in de dagen. Nu vanmorgen zag ik dat hij weer een open wond heeft op zn staart, maar nu aan de linker kant. En dit terwijl hij helemaal niet buiten is geweest en het dus binnen gebeurd is. Wel zag ik een paar dagen geleden dat hij op de plek waar hij nu een open wond heeft een litteken had... kan hij dit open gehaald hebben? en is het normaal dat een staart zo dik kan worden van een verwonding? het houdt maar niet op....er komt ook allemaal rotzooi uit de wond....ik ga morgen langs de DA...
Iemand enig idee hoe een kat zulke verwondingen kan krijgen?
Ik heb twee lieve katten.Zo'n twee maanden geleden kwam mijn kat Luna thuis met een open wond op zn rug, ben naar de DA gegaan en hij heeft antibiotica gekregen. Nog geen week later zag ik mijn andere kat Chica ook lopen met een verwonding...alleen die zag ik na een dag niet meer, waardoor i niet naar de DA ben gegaan, kon de verwonding niet meer vinden.
Nu sinds een week heeft Luna weer een wond, nu bij het begin van zijn staart, eind vd rug. Heb het even aangekeken, het begin van zn staart was ook helemaal dik...dit kwam wat bij in de dagen. Nu vanmorgen zag ik dat hij weer een open wond heeft op zn staart, maar nu aan de linker kant. En dit terwijl hij helemaal niet buiten is geweest en het dus binnen gebeurd is. Wel zag ik een paar dagen geleden dat hij op de plek waar hij nu een open wond heeft een litteken had... kan hij dit open gehaald hebben? en is het normaal dat een staart zo dik kan worden van een verwonding? het houdt maar niet op....er komt ook allemaal rotzooi uit de wond....ik ga morgen langs de DA...
Iemand enig idee hoe een kat zulke verwondingen kan krijgen?
Re: Kat komt steeds met een wond thuis...hoe kan dit?
Oh, ik wilde voorstellen je katten binnen te houden.
Het kan komen van een hek waar ze langslopen, of godbetert... iemand die je kat dit aandoet.
Wanneer een wond dicht lijkt, kan het onderhuids door etteren.
Dus dat plekje goed in de gaten houden, voelen dat er geen bult komt ofzo.
Dezelfde rede dus waarom een kat zolang door likt en knabbelt dat de wond weer opengaat, als een soort natuurlijke drain, en zo het vocht laat afdrijven.
Je kunt altijd betadine op de wond deppen met een gaasje of schone theedoek (ja, die kun je daarna als poetsdoek gebruiken). Maar daarmee verminder je een onsteking.
Ik zeg toch; houdt je dieren even binnen.
Een wondje kan pas na dagen zichtbaar worden.
Ik ben heel benieuwd wat de dierenarts zegt morgen.
Sterkte
Het kan komen van een hek waar ze langslopen, of godbetert... iemand die je kat dit aandoet.
Wanneer een wond dicht lijkt, kan het onderhuids door etteren.
Dus dat plekje goed in de gaten houden, voelen dat er geen bult komt ofzo.
Dezelfde rede dus waarom een kat zolang door likt en knabbelt dat de wond weer opengaat, als een soort natuurlijke drain, en zo het vocht laat afdrijven.
Je kunt altijd betadine op de wond deppen met een gaasje of schone theedoek (ja, die kun je daarna als poetsdoek gebruiken). Maar daarmee verminder je een onsteking.
Ik zeg toch; houdt je dieren even binnen.
Een wondje kan pas na dagen zichtbaar worden.
Ik ben heel benieuwd wat de dierenarts zegt morgen.
Sterkte
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)
In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Hoi,
Het beste lijkt mij ook de dierenarts te raadplegen en hem de wonden te laten zien. Klinkt niet goed in ieder geval. Het lijkt me ontstoken, een abces misschien. Hij kan ergens achter zijn blijven haken of het kan van vechten komen.
Veel sterkte
Cis
Het beste lijkt mij ook de dierenarts te raadplegen en hem de wonden te laten zien. Klinkt niet goed in ieder geval. Het lijkt me ontstoken, een abces misschien. Hij kan ergens achter zijn blijven haken of het kan van vechten komen.
Veel sterkte
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Mijn katten willen momenteel bijna niet naar buiten, Sinds Luna een week die wond had, wil hij weinig naar buiten. Nu moet ik zeggen dat het weer er ook niet echt naar is. Ik was zelf inderdaad wel bang voor een ontsteking omdat dat hele gedeelte van die wond heel dik was... ik probeer de wond nu met betadine schoon te deppen (heb ik vorige x van de DA gekregen) Maar daar wordt Luna niet heel blij van, hij piept erover....
Ik laat het zeker weten wat de DA zegt hierover... miss weet hij ook hoe zoiets komt.... heb hier wel allemaal hekwerken, alleen klimmen kan hi niet en eronderdoor is niet mogelijk....
wat me wel de laatste tijd opvalt bij Luna (nu weken eigenlijk ) isdat de zijkant van zn rug, het haar, wat 'gebroken' lijkt.... het haar is ook super zacht, maar ziet er 'gebroken' uit..... is dit ook een teken van iets? of heeft het gewoon met het verharen te mken?
Ik laat het zeker weten wat de DA zegt hierover... miss weet hij ook hoe zoiets komt.... heb hier wel allemaal hekwerken, alleen klimmen kan hi niet en eronderdoor is niet mogelijk....
wat me wel de laatste tijd opvalt bij Luna (nu weken eigenlijk ) isdat de zijkant van zn rug, het haar, wat 'gebroken' lijkt.... het haar is ook super zacht, maar ziet er 'gebroken' uit..... is dit ook een teken van iets? of heeft het gewoon met het verharen te mken?
Mijn kat Lizzie kwam in mei en juni ook met wondjes thuis in de staart. Dat bleken bijtwonden te zijn volgens de DA. Ik heb besloten om mijn tuin af te zetten. Sindsdien geen problemen meer. Wondjes kun je het beste altijd laten behandelen door de DA. Dat is tenminste mijn ervaring.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik zou ook een afgesloten tuin of een ren aanraden. Veel veiliger voor de katten en veel meer rust voor de baasjes.
Morgen gelijk naar de da met die wond!
Morgen gelijk naar de da met die wond!
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
- pearlsofpassion
- Tijger
Re: Kat komt steeds met een wond thuis. Hoe kan dit?
wonden mag je bij een kat inderdaad niet zo laten. Ze groeien erg snel dicht zonder dat het eronder geneest en dan komen er dikke gezwellen en ontstekingen op. Als dat erg is en de onsteking in de bloedbaan komt, dan wil je niet weten wat dat allemaal kan veroorzaken.
Dus als de bliksem naar de DA met allebei en elke wonde die ze al gehad hebben laten onderzoeken.
Waar het door kan komen weet ik niet, als het geen hekken of vechten kan zijn. Maar het is inderdaad typisch dat je bijtwonden maar na een of twee dagen ziet. Dus daar moet je rekening mee houden.
Als ze zelf niet naar buiten willen, zou ik ze inderdaad ook niet meer buiten laten.
En als ze buiten zijn, kunnen ze dan ergens terecht waar ze veilig zijn? Een dikke struik of een tuinhuisje? Ergens waar ze onder kunnen vluchten?
Ik zou toch denken dat ze aangevallen worden door een andere kat... dat is mijn eerste gedacht.
Maar bon, het belangrijkste is dat ze nu eerst verzorging krijgen, en dat je ze een paar weken binnenhoudt tot die wonden genezen zijn. Maar dat zal de DA je normaal ook wel zeggen.
Veel beterschap.
En hoe oud zijn je katten? Beide katers? geholpen?
Dus als de bliksem naar de DA met allebei en elke wonde die ze al gehad hebben laten onderzoeken.
Waar het door kan komen weet ik niet, als het geen hekken of vechten kan zijn. Maar het is inderdaad typisch dat je bijtwonden maar na een of twee dagen ziet. Dus daar moet je rekening mee houden.
Als ze zelf niet naar buiten willen, zou ik ze inderdaad ook niet meer buiten laten.
En als ze buiten zijn, kunnen ze dan ergens terecht waar ze veilig zijn? Een dikke struik of een tuinhuisje? Ergens waar ze onder kunnen vluchten?
Ik zou toch denken dat ze aangevallen worden door een andere kat... dat is mijn eerste gedacht.
Maar bon, het belangrijkste is dat ze nu eerst verzorging krijgen, en dat je ze een paar weken binnenhoudt tot die wonden genezen zijn. Maar dat zal de DA je normaal ook wel zeggen.
Veel beterschap.
En hoe oud zijn je katten? Beide katers? geholpen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nou ben vanmiddag met hem naar de DA geweest. Ze zei meteen dat het een abces was! vandaar die dikke staart vorige week al/ Hij heeft toen een wondje gehad, en dat is dus niet goed gegaan. Gelukkig is dat abces wel vanzelf opengeg.aan (dat is dus het wondje sinds zondag) Hij heeft een antibiotica spuit gehad, en nog een andere spuit. Boos was ie wel, hij klauwde bijna de assistente open haha.....verder is ie heel lief hoor!
De wond moet ik nu schoonmaken met betadine...wat ik trouw doe! Nu gaat het goed met hem! Heb er wel van geleerd, als er een bult komt bij een kat op een wond is t bijna altijd een abces en moet je naarde DA toe! anders wordt het inderdaad alleen maar erger!
Owja, en die vacht, heb ik ook gevraagd. Dat bleek allemaal losse haren te zijn. Ze zei goed kammen, en dan haal je alle lossen haren eruit! zo wordt ie straks weer heel mooi
valt inderdaad meteen op! heb al plukken eruit gekamt!
De wond moet ik nu schoonmaken met betadine...wat ik trouw doe! Nu gaat het goed met hem! Heb er wel van geleerd, als er een bult komt bij een kat op een wond is t bijna altijd een abces en moet je naarde DA toe! anders wordt het inderdaad alleen maar erger!
Owja, en die vacht, heb ik ook gevraagd. Dat bleek allemaal losse haren te zijn. Ze zei goed kammen, en dan haal je alle lossen haren eruit! zo wordt ie straks weer heel mooi

Hoi Cis,
Naamgenootje
Fijn dat het nu behandeld is. Heeft de DA nog iets gezegd over de aard van de verwondingen? Bijtwonden of zo? Je kat is nu op weg weer te herstellen van de wonden, maar je weet nog steeds niet hoe hij er aan kwam. Misschien kom je er ook nooit achter natuurlijk, hopen maar dat het niet meer voorkomt
Als het wel van een buurtbully komt (heb ik hier ook last van hoor) dan valt er weinig aan te doen. Binnenhouden is dan de enige optie, maar of je katje het daar mee eens is?
Die van mij worden soms ook gepakt. Bij buitenkatten hoort het er helaas bij dat ze zo nu en dan vechten. Meestal gaat het goed, maar soms .... Het kan zijn dat er een nieuwe kat in de buurt is die zijn gebied duidelijk wil maken.
Succes ermee.
Grtz
Cis
Naamgenootje

Fijn dat het nu behandeld is. Heeft de DA nog iets gezegd over de aard van de verwondingen? Bijtwonden of zo? Je kat is nu op weg weer te herstellen van de wonden, maar je weet nog steeds niet hoe hij er aan kwam. Misschien kom je er ook nooit achter natuurlijk, hopen maar dat het niet meer voorkomt

Succes ermee.
Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."