Scheurwond, ernstiger dan je denkt!

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Scheurwond, ernstiger dan je denkt!

Bericht door Ambertje73 »

Vannacht is één van onze katten, Daiser, ergens afgevallen en heeft zich bezeerd.
Eerst hadden we het niet in de gaten, maar later zagen we dat hij een los stuk vel aan zijn achterpoot had hangen van zo'n 6 cm (!) :shock:
Het bloedde niet, maar je kon recht op het bot kijken. :esick:
Aangezien het 4 uur 's nachts was (tja, we hebben net vakantie!), hebben we niet meteen de DA gebeld. Ik bedoel : De kat was rustig en voor zover wij konden zien, was het niet echt levensbedreigend.
Volgende dag meteen DA gebeld en we konden gelijk komen.

Een open wond kan geïnfecteerd raken inclusief bot en dan kan de kat uiteindelijk zijn poot verliezen. Eerlijk gezegd stonden wij daar niet zo bij stil. Natuurlijk weet je dat een hechting noodzakelijk is, maar dat het zo'n vaart kan nemen....
Meestal moet een wond binnen 6 uur gehecht worden en aangezien het langer geleden was gebeurd, vroegen we ons af wat de DA zou doen.

Gelukkig konden ze bij Daiser de wond toch nog hechten! :smile:
Alleen was het vel op zijn poot zo vreselijk dun, dat er bijna plastische chirurgie aan te pas moest komen!!! Maar het is gelukt!
Helaas wel een leuke rekening van 252,- euro! :???:

Nu moeten we opletten dat het vel goed doorbloed blijft en niet gaat afsterven.
Had ik geweten dat de dag zo hectisch zou worden, dan was ik blijven liggen! :lol:

Zo zie je maar weer dat een ongeluk in een klein hoekje zit. ;-)
Dus, denk niet te makkelijk erover als je kat iets overkomt en ga meteen naar een DA!

Groetjes Amber
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Scheurwond, ernstiger dan je denkt!

Bericht door Adriana »

:eshifty: gatver Amber, dat was schrikken en dat midden in de nacht
jullie dierenarts zal daar een tijd mee bezig zijn geweest en ja, duur akkefietje..

goed dat je ons even uitlegt dat een wond binnen 6 uur gehecht moet worden
en we duimen voor jullie dat het allemaal weer goed komt ..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Scheurwond, ernstiger dan je denkt!

Bericht door MarjanR »

Ik hoop dat jullie inderdaad nog op tijd waren.
Schrikken inderdaad joh!
En wat kan een kat je toch beduvelen he?
Er geen last van hebben..... pfff, gekke kat!!!
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Scheurwond, ernstiger dan je denkt!

Bericht door JLC »

Dat is even flink schrikken. Veel beterschap gewenst voor Daiser.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Scheurwond, ernstiger dan je denkt!

Bericht door Ambertje73 »

Dank je allemaal!

Het gaat prima met Daiser!
Hij heeft gisteren wel een hele tijd nodig gehad om de narcose kwijt te raken.
Dat vind ik altijd eng, want ze staan dan nog niet zo stevig op hun poten, maar proberen wel overal op te klimmen! :???:
Daiser mag altijd graag op de tv-kast liggen. Deze is ongeveer 1.60m hoog en natuurlijk lag meneer daar gisteravond weer bovenop.
Een blikje Shiny cat ging erin als koek!

Toen hij gisteren van de DA thuis kwam, hadden ze hem een kraag om gedaan.
Dat was GEEN succes. De groep was helemaal hoteldebotel, ENG! En toen Daiser eenmaal weer bij was, begon hij rare bokkesprongen te maken.
Nu heeft hij een halsbandje om dat we overtokken hebben met verband (soort worst). Nu kan hij ook niet bij zijn poot komen en hij vindt het minder erg.
Alleen werd ik vannacht wakker en zag ik dat hij dat ding af had weten te krijgen!
Vang hem dan maar eens weer. :lol:

De poot ziet er goed uit, maar er zitten wel heel veel hechtingen in!
Hopelijk gaat het allemaal goed, want het heeft alweer genoeg gekost. :???:
Ach, Daiser schijnt er niet zoveel last van te hebben. Straks krijgt hij zijn medicijnen weer in een vleesstaafje en dan is meneer weer HAPPY! ;-)
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Scheurwond, ernstiger dan je denkt!

Bericht door Rocis »

Diesel had verleden jaar een wond op zijn flank, vlak bij de bil. Het was zo groot als een rijksdaalder, een groot rond gat. We merkten het niet meteen, maar wat later omdat het daar zo plakte. Eerst dachten we dat hij ergens in had liggen rollen, maar na betere inspectie zagen we dat het niet goed was. 5 Minuten later zaten we bij de DA die het vel omhoog trok en we dat gat zagen. We schrokken ons rot en voelden ons heel schuldig dat we dat niet gezien hadden. Het was te laat om te hechten inderdaad. Ze heeft er eerst 2 krammen ingezet. Thuis gekomen hoorden we de eerste al op de grond vallen. Weer terug naar de DA. 13 Krammen heeft ze er zonder verdoving ingezet. Ze had enorm veel rescpect voor Diesels hardheid, want ze vertelde dat dit een unicum was. Meestal gaat zoveel krammen zetten (en nog 2 mislukt die ze er weer uit moest halen) niet gemakkelijk en moet er een roes komen. Hij kreeg een kuur mee en een kap op. Thuis ging hij bijna ten onder aan de kap. Hij viel letterlijk van de trap ermee (ik vond hem ook veels te groot voor hem). Hij keek me op gegeven moment aan en zette toen zijn kop met kap op de grond, als het niet zo in zielig was, had ik om die beweging smakelijk kunnen lachen. Ik kon het niet meer aan zien en zei tegen Dies dat ik die kap eraf zou halen, maar dan moest hij er wel af blijven. Stom natuurlijk, want je hebt het tegen een kat en die kap is er niet voor niets :roll: maar Diesel was ons eeuwig dankbaar en heeft geen seconde aan zijn wond gezeten. er zat een blauw verband om en het leek net een onderbroek. We moesten die steeds, als van een peutertje) omhoog trekken en zorgen dat de achteruitgang beschikbaar bleef voor de nodige droppingen :grin: Wonderwel is die wond genezen. Het heeft al met al een tijd geduurd, maar je ziet en voelt er helemaal niets meer van. het kan inderdaad heel gevaarlijk zijn als je zo'n scheurwond niet tijdig laat behandelen. De DA was best wel bezorgd toen ze de wond zag en dat heeft me echt gigantisch doen schrikken. Ik check mijn katten nu helemaal als ze van buiten komen, simpelweg omdat je vaak niet alles spot. Ze blijven in hun gewone doen tot ze er bij neervallen en dan is het te laat.
Diesel is een kanjer :edance:

grtz,
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Scheurwond, ernstiger dan je denkt!

Bericht door Rocis »

Ik ben heeeeeeeeeel blij dat het zo goed met jullie Daiser gaat :edance:

liefs
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Scheurwond, ernstiger dan je denkt!

Bericht door Cari »

Nou, da's lekker wakker worden Amber, om 4.00 's nachts met een ontvelde kat :shock: .
En wat Diesel overkomen is, schrik je ook van.
Ik wist ook niet dat het binnen 6 uur gehecht zou moeten worden en zou ook gewacht hebben tot de volgende morgen, maar gelukkig is het voor beide katten goed afgelopen :smile: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Scheurwond, ernstiger dan je denkt!

Bericht door Ambertje73 »

Tjonge, wat een taaie rakker, die Diesel.
Wat schrikt je dan hè! Wat een rotplek trouwens om een gat te behandelen.
Lijkt me gevaarlijker dan een poot. Ik bedoel: als het werkelijk verkeerd zou gaan, dan kun je een poot amputeren. Maar wat als zo'n flankplek gaat ontsteken, dan is de hele gezondheid van zo'n beestje in gevaar!
Gelukkig kwam je er , net zoals wij, toch nog enigszins op tijd bij.
Katten zijn sowieso heel hard.
Ben blij dat zowel Diesel als Daiser (namen lijken wel wat op elkaar...) het er goed hebben afgebracht.
En beestjes begrijpen meer dan je denkt hoor! Je zei dat hij de kap af mocht hebben als hij niet aan de wond zou zitten. Het is net of sommigen je gedachten kunnen lezen.... :eangel:

Ik wist dat ook niet dat wonden binnen 6 uur gehecht moesten worden. Maar je ziet dat het daarna ook nog steeds goed kan komen! ;-)
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Scheurwond, ernstiger dan je denkt!

Bericht door Ambertje73 »

Vanmorgen rond een uur of 7 ben ik weer rottig wakker geworden!
We hadden Daiser de eerste dag al de kraag afgedaan omdat hij vreselijk tekeer ging met dat ding. Hij liep nog net niet tegen de muren omhoog en de rest werd er ook bang van.

We zouden hem goed in de gaten houden. We hadden hem een halsband omgedaan, omwikkeld met een lading verband, zodat dit een dikke worst werd. Er is al een soort gelijk iets op de markt. Weet niet hoe het heet, maar goed, we dachten dat hij niet bij zijn poot kon.
Jammer genoeg kon hij nog wel bij zijn poot, maar moeilijker! Gelukkig zat hij er eerst niet aan.....
Natuurlijk heeft hij er gistermorgen stiekum een hechting uit gevreten! :???: Het bloedde een klein beetje, maar het is goed gegaan. :roll:

Vanmorgen dus, werd ik wakker van een klap. Daiser viel ergens af, dacht ik.
Half wakker pakte ik hem en hij begon te miauwen. Had hij die halsband niet alleen om zijn nek, maar zijn voorpoot zat er bij in :shock:
Gelukkig kon hij zo af, want hij zat al(door al dat verband) niet erg strak. Natuurlijk kreeg hij het daar wel even benauwd van. Hij schoot onder mijn bed om van de schrik te bekomen.
Ik zag twee druppeltjes bloed liggen en dacht dat dat bij zijn wond /hechtingen weg kwam. Niet dus: had meneer een kapotte plek op zijn voorpoot (niet op de poot die bij de halsband in zat). Hij heeft nl. gefrustreerd zitten likken aan zijn goede poot, waardoor hij daar een wondje kreeg.
Alsof het niet genoeg was, kwamen we later op de morgen erachter dat hij een flinke jaap/ snee achter zijn OOR had. Nu werd ik even niet goed :esick:
Om een lang verhaal kort(er) te maken: Zijn poot met hechtingen geneest prima, maar hij heeft er twee flinke kapotte plekken bij.
Hoop dat ik er honingzalf op kan smeren en maandag heen voor controle!
Wat een klote weekend. Nu liggen we continue op de loer of hij van zijn plekken afblijft.
Katten is leuk, maar als ze iets hebben/ krijgen...... STRESSSSSS
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Scheurwond, ernstiger dan je denkt!

Bericht door MarjanR »

Nou zeg, wat een ellende!
Ja, katten kunnen je zorgen geven ohohoh :!:

Ik hoop dat hij nu stopt met de zelf mutilatie hoor.
Kun je iets kalmerends voor hem halen, morgen?
Dat hij misschien zelf ook wat minder gestressed is?

Sterkte
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Scheurwond, ernstiger dan je denkt!

Bericht door Cari »

Ja daar dacht ik ook al aan, even tijdelijk een natuurlijke of desnoods een chemische rustgever.
Slopend hè, als ze ook al zichzelf willen gaan slopen :???: ;-)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Scheurwond, ernstiger dan je denkt!

Bericht door Ambertje73 »

Daiser heeft vandaag eindelijk zijn hechtingen eruit gekregen.
De wond zag er redelijk goed uit en nu moeten we hem nog een paar dagen insmeren met Vetramil zalf.
De afgelopen 12 dagen waren niet leuk! :pdtcrazy:
Constant opletten dat hij niet aan zijn hechtingen zat. Gelukkig genas zijn glup achter het oor voorspoedig. De kapotte plek achter zijn voorpoot likt hij steeds weer open :???:
Dus dat zal iets langer duren.... Maar we zijn op de goede weg.

Misschien gaan we hem een tijdje Destress van de huisdierendokter geven. Heeft destijds heel goed geholpen bij een andere kat van ons.
Je geeft het een week of zes en daarna nooit meer, maar je kat verandert er echt door: meer zelfvertrouwen! Geweldig!!!

Hopelijk blijft hij nu een tijdje heel.....
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Scheurwond, ernstiger dan je denkt!

Bericht door Rocis »

Hoi,

Ben blij dat het allemaal goed is gegaan. Het blijft toch altijd een hele dobber zo'n verwonding.
Ik ken dat Destress niet ?
Succes verder ;-)

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Scheurwond, ernstiger dan je denkt!

Bericht door Ambertje73 »

Destress bestaat uit Chinese kruiden.
Wij waren altijd heel sceptisch over Chinese kruiden!

We hadden een kat die zich uitsluitend via de meubels verplaatste.
Hij was zo bang voor andere dieren (soortgenoten en honden) dat zich dat uitte in vreselijke agressie buien. Hij reageerde zich af op iedereen! Als je toevallig in de buurt was, dan kon je een mep krijgen, terwijl hij anders heel lief kon zijn.
Zes weken Destress hebben hem compleet veranderd! Hij is zelfverzekerd(er), lief en toleranter t.o.v. andere beestjes. Hij gaat bijna geen confrontaties meer uit de weg en komt voor zichzelf op. En dat door twee keer per dag (zes weken lang) een pilletje!
Het mooiste is: hij heeft geen pillen meer nodig! Zeker aan te bevelen. :grin:

Wij zijn ook heel blij dat Daiser het (voorlopig) weer gered heeft!

Fotootjes genomen toen hij net weer thuis was uit de kliniek.

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt niet zo´n grote hechting, maar de lap vel die los hing, was wel ENORM!
Plaats reactie