Darmkramp en spuitpoep

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Darmkramp en spuitpoep

Bericht door Ambertje73 »

Ik heb het al eens eerder op dit forum gehad over Ollie, onze cyperse kater (7 jr).
Hij heeft vanaf zijn kittentijd al last van dunne poep. Onderzoeken bij de DA wezen uit op niets. Geen Giardia of andere rare dingen. Andere voeding hielp ook niet echt. Blijkbaar (volgens DA) is er een bepaald procent katten die levenslang last heeft van de dunne poep zonder daarbij ziek te zijn.

Nu heeft Ollie sinds een paar maanden (is nu erger geworden) last van darmkramp.
Vlak voordat hij moet poepen, gaat zijn rug omhoog staan (staart tussen de benen) en begint hij de miauwen, soms heel hard :???: . Je merkt dat hij pijn heeft. Verder heeft hij last van winderigheid, want soms kan hij de bak net niet op tijd halen en dan vinden we een flutsje poep op de vloer :icon_shifty: . Nadat hij gepoept heeft, spuitpoep (sorry voor de details :lol: ) is het weer een tijdje over.

Hij heeft al een tijdje op AB en Dex gezeten, maar daar werd het ook niet beter van.
Soms mogen we zijn buik masseren.

Nu heb ik Venkel olie én thee gehaald (je probeert wat!). Wie heeft hier ervaring mee?
De olie kun je gebruiken als massage :grin: , zie ik eigenlijk niet zo zitten, maar ook kun je het gebruiken als smaakstof (inname dus). Ik weet dat het nooit puur mag (dosering 1 druppel?)
Als ik naar de dosering van de thee kijk, dan denk ik dat we Ollie op max. 1 theelepel per dag kunnen zetten. (Kleine kinderen zouden iets van 3 eetlepels per dag krijgen).

Wie heeft zijn kat wel eens Venkelthee gegeven? Denk dat Ollie er niets van wil weten.....
Maar het is vreselijk om je kat zo te zien. Verder is hij best wel vrolijk, zijn vacht ziet er goed uit, ogen helder en zijn eetlust lijkt er niet onder te lijden.
We geven hem op dit moment geen natvoer, want daar moet hij vaker van poepen.
Zouden enzymen over zijn eten niet kunnen helpen bij de vertering?
Hoor graag van jullie.

Heb nu vakantie, dus kan wat vaker op dit forum komen. Had de laatste tijd niet echt veel zin, want na het overlijden van Jeeves (januari dit jaar) en Taffy (maart) hebben we kort geleden ook afscheid moeten nemen van Saffier (juli) en Sammy (4 aug.). Vier katten in zo'n korte tijd is teveel.... :cry:
Life sucks, maar het leven gaat door... ;-)

Groetjes Amber
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Darmkramp en spuitpoep

Bericht door castratenkoor »

Misschien is het een idee je kat rauw vlees te geven ipv brokken. Het is het proberen waard. Lijkt me niet zoals je omschrijft met die pijn aanvallen.
Wat een pech zoveel katten achter elkaar verliezen. Waren ze al op leeftijd?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
carneille
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 jul 2010 10:49
Locatie: Rotterdam

Re: Darmkramp en spuitpoep

Bericht door carneille »

Verschrikkelijk! Hoe oud waren ze? 4 katten in acht maanden ........ heel veel sterkte ook nu.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Darmkramp en spuitpoep

Bericht door Ambertje73 »

Dank je.
Een grote groep katten (op dit moment hebben we er 33) is leuk, zolang ze niets mankeert.
En als er één iets heeft, dan volgen er meerdere...

Jeeves was ongeveer 9 (hij is hier aan komen lopen en was van een achterbuurman).
Hij had een sterk vergroot hart en die kon het nie meer aan.

Taffy was net geen 7. Ze had wel last van een hartruisje, maar waarschijnlijk is ze overleden aan HCM. We troffen haar ´s morgens dood aan in haar mandje.

Saffier was 10 jr. Ze had altijd al last van toevallen (paar keer per jaar). Een maand voor haar dood kreeg ze een beroerte. Ze kon moeilijk lopen en niet zelf meer eten. Waarschijnlijk toch wat verlammingsverschijnselen. We hebben het een maand geprobeerd. Wanneer een mens een beroerte krijgt, duurt het meestal ook een tijd voordat ze opknappen. We hebben haar gevoerd, verzorgd, maar het werd niet beter. Inslapen dus.

Sammy was bijna 16. Verhaal kun je ergens anders in dit forum lezen (ouderdom).

Even to the point: Ollie wil geen rauw eten. Hij heeft het één keer geprobeerd en daarna nooit weer. Ik weet dat al die brokken met granen ook waardeloos zijn, maar Ollie is kieskeurig en wil niet maandenlang hetzelfde voer eten! En met 33 katten is dat ook niet makkelijk, maar het wil wel!
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Darmkramp en spuitpoep

Bericht door jojo »

Allereerst heel veel sterkte met het verlies van je lieverds. Het doet veel met je als mens he, als je zo rap achter elkaar afscheid moet nemen.

Over de venkelthee en -olie weet ik niets, dus ook niet over de dosering, sorry. Ik heb hier een kat die het op hypoallergeen voer goed doet maar ook daar wel eens met diarree doorheen breekt. In het voorjaar heeft dat met een e-coli explosie te maken die met AB snel over is. Alle andere momenten als ze toch aan de dunne gaat gebruik ik Darmclear (http://www.nmlhealth.com/p,36,553/Darmclear.aspx) en dat werkt bij haar goed. Ik maak haar brokken iets vochtig zodat die poeder eraan blijft kleven en het wordt gewoon opgegeten. Binnen 3 dagen is haar ontlasting dan weer normaal. Misschien werkt het ook voor Ollie. Hoe dan ook sterkte voor hem, en voor jou natuurlijk, want zo ernstig aan de diarree zijn dat het forse krampen geeft ook nog is alles behalve een pretje.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Darmkramp en spuitpoep

Bericht door Ambertje73 »

Heb even gekeken, maar ze moeten 2x daags een afgestreken maatschep hebben.
Jij zegt dat je de vochtige brokken in het poeder dipt. Krijgt zij dan wel 5 gram per keer of komt dat niet zo precies?
Ollie heeft altjid al de dunne gehad. Het gaat mij erom dat hij van de krampen afkomt of dat het minder wordt. Dunne poep is niet erg, want hij valt er niet van af. De krampscheuten bij hem zijn vreselijk. Het schijnt dat Venkel krampwerend is, vandaar mijn vragen over de thee en olie.
In ieder geval bedankt voor de tip, jojo!!!
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Darmkramp en spuitpoep

Bericht door jojo »

Die afgestreken schep per keer lukt hoor: ik doe haar brokjes in een vlaschaaltje, heel klein beetje water erover, daar de schep (5gr) Darmclear overheen, even door elkaar rommelen en zo bied ik het aan. Als het even heeft gestaan dan lijkt het wel cement te worden dus als ze zit te trutten en treuzelen dan roer ik het boeltje even los met een lepeltje. Klinkt als redelijk vies eigenlijk, maar zij eet het met smaak op.
Ik hoop dat het voor Ollie wat kan betekenen en ik hoop ook dat je nog info weet te verzamelen over gebruik van venkelthee/olie bij katten. Alle beetjes helpen tenslotte :-)
m-boele3
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2010 22:27

Re: Darmkramp en spuitpoep

Bericht door m-boele3 »

Ik las je bericht over de kat met chronische diarree. Erg vervelend.
Ik weet dat Hill's een speciaal telefoonnummer heeft waar ze adviezen geven over voeding. Helaas is het nog steeds zo dat dierenartsen te weinig meekrijgen in hun opleiding over speciale dieeten.
Mijn kat had bijvoorbeeld diabetes en zelfs daar hebben ze voer voor die ervoor zorgt dat er minder insuline of zelfs helemaal geen insuline meer gespoten hoeft te worden. Mijn moeder wees me destijds op de advieslijn van Hill's. Dit team houdt zich puur bezig met voeding en dieeten.
Op hun website vind je meer informatie www.hillspet.nl/Nutrition.aspx
Je zei dat je al voeding hebt geprobeerd, maar ieder merk heeft zijn eigen werkzame stoffen en heeft een andere uitwerking op de dieren. Wellicht kunnen ze je daar toch nog iets meer adviseren.
Succes!
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Darmkramp en spuitpoep

Bericht door Ambertje73 »

Bedankt voor de tip!
We hebben al zoveel geprobeerd!
Zelfs speciale brokken van de DA tegen allerlei darmkwalen schijnt niet te helpen.
Volgens mij is dit Hill's I/D. Maar jij wist dat je kat diabetes had, dus je weet een oorzaak en op basis daarvan weten ze je bij Hill's goede info te geven over hun voeding.
Ollie kan natuurlijk van alles hebben en dan is het misschien moeilijker om een voedingsprogramma vast te stellen.
Het is in ieder geval het proberen waard! ;-)
Plaats reactie