Kat bang voor andere kat en plast op de vloerbedekking

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
mjonker-vogelzang
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 aug 2010 11:13

Kat bang voor andere kat en plast op de vloerbedekking

Bericht door mjonker-vogelzang »

Hallo

We hebben al een tijdje een poes van 1 jaar en sinds enige maanden ook een kater van 8 jaar in huis genomen. Nu is deze kater, Joris, vooral s nachts onzindelijk. Als wij 'smorgens uit ons bed komen is de vloerbedekking in huis nat van de pies. Hij doet dit dat bijna iedere nacht.

We zijn ermee naar de dierenarts geweest, die kon niets vinden.
We hebben de kattenbak verplaatst, kap eraf (vond hij ook eng), verschillende soorten grit, maar het hielp niet. Overdag gaat hij wel op de bak.

Wat ik wel zie is dat onze poes hem voortdurend opjaagt, bespringt, en dat onze kat heel bang voor hem is. Ik zag ook een keer terwijl Joris op de bak ging dat onze poes bovenop de bak sprong, er voor ging zitten etc. Joris ging dus weer van de bak af en pas toen ik onze poes verwijderde, ging Joris weer op de bak.

Wie weet wat ik hiermee moet?

Groetjes Loise
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kat bang voor andere kat en plast op de vloerbedekking

Bericht door Cari »

Ik zou beginnen met nog een extra kattenbak op een andere plek.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
mjonker-vogelzang
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 aug 2010 11:13

Re: Kat bang voor andere kat en plast op de vloerbedekking

Bericht door mjonker-vogelzang »

Hoi

Dat hebben we inmiddels al een paar daagjes gedaan, een extra bak gekocht. Helaas nog zonder resultaat. De vloerbedekking die stonk naar pies hebben we inmiddels verwijderd, maar nu plast hij op de betonnen vloer (heb het er heel goed schoongemaakt) zonder dat de poes in de buurt was, want die was buiten.

Ik weet het gewoon niet meer.....wat moet ik hiermee?

Groetjes Loise
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat bang voor andere kat en plast op de vloerbedekking

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk dat je zelf al denkt dat het probleem niet onzindelijkheid is, maar dat dat een symptoom is en dat het probleem eigenlijk zijn angst is. Dus als je dat oplost, lost het plasprobleem wss zichzelf op.
Dat is natuurlijk wel sneller gezegd dan gedaan. Ik weet ook niet hoe je dat kan oplossen. Mss moet je eens zoeken op destress of felizen, ik heb er zelf geen ervaring mee.

Als het al enkele maanden is... weet ik niet of het wel vanzelf zal bijdraaien.

Het spijt me dat ik je niet echt kan helpen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kat bang voor andere kat en plast op de vloerbedekking

Bericht door loek »

Waarmee heb je het schoongemaakt? Niet met Chloor bijv.? Er zijn bepalde producten die je niet moeten gebruiken en andere juist wel. (weet het niet zo uit mijn hoofd maar is wel te vinden op internet denk ik en anders wil ik het wel even voor je opzoeken. Maar misschien was je daar al van op de hoogte)

Dat de ene kat de andere van de kattenbak af houd schijnt te kunnen.....en als het zo leest is dat ook aan de hand in je huis. Da's een probleem. Een tweede kattenbak zou daar tegen kunnen helpen volgens mij maar dat doet het dus niet...Heb je die tweede bak wel op een heel andere plek gezet...en niet naast de andere kattenbak?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat bang voor andere kat en plast op de vloerbedekking

Bericht door Cari »

Ik zou er ernstig over gaan nadenken of het voor Joris niet fijner is hem te herplaatsen. Hij is bang voor de poes en hij lijdt daaronder.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
mjonker-vogelzang
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 aug 2010 11:13

Re: Kat bang voor andere kat en plast op de vloerbedekking

Bericht door mjonker-vogelzang »

Hoi

Dank je wel voor jullie reacties. Erg fijn dat jullie meedenken!

Op internet heb ik de tips gevonden om schoon te maken met een sop met waspoeder (enzymen in die ook in de wasmachine urine verwijderen), daar pieste hij overheen, en gisteren met schoonmaakazijn gedaan. Juist de bak met chloor gedaan om aantrekkelijk te maken.

Ik heb een bak beneden in de hal en een bak op zolder staan. 's Nachts als hij alleen zit, gaat het goed. Dus zoals jullie ook al zeggen en mijn eigen vermoeden ook is, is het probleem onze andere poes. Denk ik.

Het is ook door mijn gedachten gegaan een ander huis voor Joris te zoeken zonder hond of andere kat (zijn vorige huis was een hond waar hij erg bang voor was). Maar dat doet wel pijn, want Joris is een intens lieve en afhankelijke kat. Maar als hij zo lijdt onder de stress...

Groetjes Loise
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat bang voor andere kat en plast op de vloerbedekking

Bericht door Ilone »

Vervelende situatie.
Maar ik denk ook dat het waarschijnlijk beter is als Joris herplaatst zou worden bij iemand die nog geen andere dieren heeft, en dat ook bereid is zo te laten.
Wat ook nog kan zijn is, dat hij wel bij andere katten kan, maar dat deze poes gewoon té dominant is tegenover Joris.
Succes ermee.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat bang voor andere kat en plast op de vloerbedekking

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, ik denk ook dat de poes eerder een probleemgeval is dan Joris. Alleen is hij diegene die jullie last bezorgt.
Als ze echt niet stopt met hem overal te verjagen, zit er inderdaad niet veel anders op dan hem te herplaatsen...
Heel spijtige zaak.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie