Afschudden van de pootjes

Voor vragen over katten die mank lopen, artritis hebben, niet kunnen springen of afwijkend gedrag vertonen in hun bewegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Afschudden van de pootjes

Bericht door MarjanR »

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of jullie ook een kat hebben die het zelfde doen als Teun.
Teun loopt rond en schudt regelmatig z'n pootjes, alsof er nattigheid of viezigheid aan z'n pootjes zit.
Ik zie ook dat hij met stijve heupen loopt.
Nu herken ik dat wel, Joop had dat ook.
En de dierenarts verklaarde dat het te maken had met een keer van een te hoog iets af te zijn gesprongen. Was niets om me zorgen om te maken.

Maar misschien heeft Teun iets waar beide symptomen bij horen.
Wellicht doet hij z'n pootjes schudden als vorm van uitrekken?

Ik ben benieuwd of een van jullie dit herkent.

Groetjes,
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Afschudden van de pootjes

Bericht door Admin »

Ik zie dat bij die van ons ook wel eens, maar alleen als ze van de vensterbank afspringen en per ongeluk met hun poot op de rieten kattenmand (die eronder staat) terechtkomen. Dat doet natuurlijk even auw en de pijn moet dan even afgeschud worden. Ook als ik achter hun hol aan loop om de kattensteentjes op te vegen, raak ik soms de onderkant van hun voetjes met de haren van de 'bezem'. Dan wordt er ook geschud.

Bij uitrekken wordt er niet geschud, alleen gestrekt.

Lijkt er dus op dat je kat iets pijnlijks aan zijn pootje voelt, misschien een verstuiking? Onze Indy verstuikte ook zijn poot (tijdens het achter elkaar aan rennen) en moest een poosje in een gipsen spalk.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Afschudden van de pootjes

Bericht door Ilone »

Speedy deed dat na dat hij klaar was met eten.
Bij hem was tijdje geleden rugklachten geconstateerd, alleen ik merk daar vrij weinig van bij hem.
Zal eens opletten of hij dat nog steeds doet na het eten. Misschien dat het dan toch tijd wordt voor een fotootje..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Afschudden van de pootjes

Bericht door MarjanR »

Hmmmm, ik bel van de week toch de DA voor een afspraak met Moos.
Gelijk dit dat maar ook voorleggen. Want hij doet het te pas en te onpas.
Het zou kunnen verklaren waarom hij zo heel rustig is en maar af en toe eens de confrontatie met Moos aangaan.

Bedankt voor de reacties :D
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Afschudden van de pootjes

Bericht door jojo »

Nu kan het toeval zijn, maar als ik in je foto-album kijk naar (pláátje van een Kat) Teun dan zie ik hem op geen enkele foto normaal op zijn achtervoetjes staan, maar iets doorgeheld naar achter. Misschien is dat iets om daar zelf eens op te letten: hoe staat hij op zijn achtervoetjes, gewoon door de dag heen. Het kan een aanwijzing zijn waar je DA mogelijk iets mee kan.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Afschudden van de pootjes

Bericht door MarjanR »

Ja, ga ik zeker doen Jojo.
Ik vind ook inderdaad dat hij niet ontspannen rechtop staat, een beetje door de voetjes heengezakt inderdaad.
Ik mocht vanmorgen wel gewoon aan z'n achterpoot voetjes komen.
Gewoon m et z'n tenen kunnen spelen en ertussen zitten wrummelen.
Vond hij echt niet erg.
Dus het zou heel goed z'n enkel of knie kunnen zijn.

Dat hij zichzelf kaallikt op z'n achterlijf kan hier natuurlijk ook mee te maken hebben.
Ik heb het dierenasiel gebeld en ze zouden me terugbellen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Afschudden van de pootjes

Bericht door loek »

Hoi Marjan
Lijkt het nou zo, (net foto's gekeken) of houd Teun zijn rug ook wat stijf?
Toen Muisje (als kitten) haar pootje had verstuikt zat ik te twijfelen of ze iets met haar rug had omdat ze deze zo stijf hield. Ze liep niet mank maar liep vooral heel stijf (en mn haar rug viel mij dus op, ik was heel bang dat ze iets met haar rug had..zo leek het echt) Ze vond het prima dat er vanalles met haar poot werd gedaan (taaie beestjes he katten). Alleen als je goed luisterde piepte ze steeds heel zachtjes (net een hondje, och arm ding) en ze was een stuk minder actief. Bij de da miauwde ze op een gegeven moment wel. Maar jeetje mina wat die allemaal met die poot doen...dat doen wij niet (tenminste ik niet ;-)) mega rek en strekbewegingen en toen kwam er op een gegeven moment toch een 'auw' uit.

Las ik ergens anders niet dat je morgen naar de da gaat? Ben benieuwd!

Het afschudden van de pootjes, komt me hier alleen bekend voor als Diesel weer eens zijn poot in de waterbak heeft gedoopt....(en dan is het dus het leukste om dat een paar achter elkaar te doen ;-))
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Afschudden van de pootjes

Bericht door MarjanR »

Ja, inderdaad Loek.
Ik vanavond met Moos naar de DA voor een check en leg ik hem ook de foto's voor die ik gisteren heel bewust heb gemaakt van Teun z'n zitten, staan, met eten, en lopen.

Hij loopt inderdaad met een stijve rug, heupen eigenlijk.
Icm het schudden van z'n poten... zou het eeen hernia kunnen zijn?

Ik zie wel dat met rekken en strekken hij z'n achterpoten helemaal rekt.
Maar inderdaad, en zeker met Teun nog niet, durf ik natuurlijk niet te doen wat een DA doet.
Ik leg het voor en dan op advies ga ik naar Amsterdam met Teun. (een soort van eerst een second opinion :) )

Misschien is Teun ook wel gewoon een neuroot, met schudde pootjes en lik dwang
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Afschudden van de pootjes

Bericht door MarjanR »

Nou van het advies bij de DA is het niet gekomen.
Ik had al m'n zwager gevraagd om zaterdag morgen naar Amsterdam te rijden, maar dat is niet meer nodig.
Ik ben gister in lichte paniek naar de DA gegaan want bij thuiskomst was Teun slap, warm, passief en wilde niet eten.
Bij de DA gekomen bleek hij een verstopte urine buis te hebben (hele verhaal in m'n album).
Uiteindelijk werdt meneer zo boos, dat hij de heleboel ondergepiest heeft, dus ik mocht hem na 2 uur alweer ophalen :-P .

De DA heeft zijn heupen, rug en poten (knie en enkel) goed gechecked en hij is zo soepel als een elastiekje.
Ik heb wel de verzorgster gesrpoken in het asiel.
Zij verklaarde het schuddepoten als (en daar is een officiele naam voor, maar ben het vergeten) uiting van enthousiastme. Zoals honden dat ook wel doen. Hij durft nog niet, of is er de kat niet naar om heel enthousiast op me af te lopen, hij doet dat juist heel rustig en schudt onderwijl z'n poten om de adrenaline af te schudden. Zij had het wel vaker gezien, en dat was de verklaring van de DA in het asiel voor haar.
En het klonk mij ook redelijk in de oren.
En nu de DA gisteravond mij vertelde dat ze fysiek niets alarmerends heeft gevonden, ga ik ervan uit dat het gewoon een Teun-ding is :-P
Dat likken, hij likt zich niet verder kaal.
Dus het zou doodgewoon stress kunnen zijn van de twee weken dat hij bij die ene man in huis is geweest.... Ik wil er niet aan denken hoe hij met Teun is omgegaan, Teun is zo zachtaardig van karakter. En die man was zo verschrikkelijk kwaad toen hij Teun terugbracht naar het asiel. Oeioeioei :evil:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie