Asiel en andere vraag

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Poezenstudent
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 aug 2010 09:17

Asiel en andere vraag

Bericht door Poezenstudent »

Mijn eerste vraag op dit forum en er gaan er vast nog vele volgen. :icon_shifty:

Het plan is om in het voorjaar een kat (of kitten) te nemen. Op dat moment ben ik bezig met het schrijven van mijn scriptie en ben ik dus veel thuis. Daarna is het zomervakantie, dus ook veel thuis. Vervolgens ga ik op zoek naar werk en hoewel ik waarschijnlijk maar 20 uur ga werken, lijkt dat me wel een overgang voor de kat. Gaat dat problemen opleveren? Of is het juist fijn dat ik in het begin veel thuis ben en daarna wat minder?

Ik woon in een studentenflat en ik heb van anderen gehoord dat zij bij het asiel niet serieus genomen werden en dat ze geen kat mee kregen. Ik ben enigszins bang dat dat mij ook gaat overkomen, aangezien ik er heel jong uitzie (ben 22) en ik in een appartement van 30m2 woon (wel een enorme gezamelijke ruimte voor de deur, waar de kat in mijn bijzijn ook zijn dolle uurtje kan hebben). Toch denk ik dat een kat het best goed zou hebben bij mij, omdat ik zoveel thuis ben. Ik sta ook open voor een oude kat of een kat met een handicap. Hoe zorg ik ervoor dat ik serieus genomen word?
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Asiel en andere vraag

Bericht door daantje »

Ik denk dat je gewoon jezelf moet laten zien! Bij mij kom je in elk geval welwillend over!
Je hebt genoeg te bieden en ik denk dat je momenteel door alle overschot in welk asiel dan ook echt een maatje weet te vinden!

Succes!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Asiel en andere vraag

Bericht door Dafpoetser »

Geweldig initiatief, en goed doordacht.
Vertel het asiel wat je hier verteld hebt, en het gaat vast en zeker goedkomen. Hulde dat er nog mensen zijn die een oude kat / stumperd op willen nemen!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
emmyg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:08

Re: Asiel en andere vraag

Bericht door emmyg »

Soms overdrijven ze bij de verschillende asiels.
Veel succes met het overtuigen van de medewerkers daar.

Weet uit ervaring dat het een behoorlijk karwei kan zijn.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Asiel en andere vraag

Bericht door castratenkoor »

Dat is toch juist een heel positieve instelling, een minder makkelijk plaatsbare kat een kans te gunnen.
Ik zou er voor gaan en volg je gevoel!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Poezenstudent
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 aug 2010 09:17

Re: Asiel en andere vraag

Bericht door Poezenstudent »

Jullie geven me wel wat meer zelfvertrouwen! :smile: Ik denk al heel lang na over een kat, maar in mijn vorige kamers mocht het niet dus toen heb ik een hamster genomen. Ook heel leuk, maar die kan niet echt knuffelen, hoewel ik er wel achter kwam dat ik echt dieren om me heen nodig heb. Mijn hamster is nu oud dus is het tijd om echt na te denken over een kat. Ik kwam er maar niet uit of ik een jonge of een oude kat wil (heb zelfs lijstjes met voor- en nadelen gemaakt enzo. :lol: ) Dus nu is de instelling: ik zie wel wat er op me af komt en ik sta open voor (bijna) alles. In het voorjaar ga ik actief op zoek en ik denk dat de kat mij maar uit moet kiezen in plaats van dat ik hem/haar uitkies.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Asiel en andere vraag

Bericht door Catfish »

Geweldig dat je er nu al zo intensief mee bezig bent!
Inderdaad gewoon jezelf zijn bij het asiel, dan weigeren ze je echt geen kat.
En een kat in je leven is geweldig, ze geven je zo veel! Moet je nagaan wat je krijgt als je er twee hebt... ;-)
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Asiel en andere vraag

Bericht door castratenkoor »

Dat is DE juiste instelling de kat jou te laten kiezen!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Asiel en andere vraag

Bericht door pearlsofpassion »

Hey,
ik vind dat je heel goed klinkt om een kat te adopteren. Ikzelf ben ook 22, heb vorige maand nog een kitten gaan adopteren en daar heeft niemand vragen gesteld...

Wat leuk dat je en minder gemakkelijk plaatsbare kat zou willen nemen. Ik zou je dan een voorstel willen doen.
Aidskatten mogen niet met gezonde katten geplaatst worden. Ze kunnen dus erg moeilijk geplaatst worden. Nochtans zijn het vaak nog erg lieve, levenslustige en sociale katten die nog een heel aantal jaren verder kunnen (ik weet niet precies hoe het met medicatie of zo zit, maar dat kan je navragen). Het is een ziekte die verder ook geen gevaar voor de mens oplevert of wordt niet overdragen tenzij door direct contact. Ze mogen dus niet in contact komen met gezonde katten maar wel met de baasjes ervan. Als er geen andere katten in jouw gebouw wonen, vind ik dit toch een optie het overwegen waard.
Ik heb al een paar exemplaren gezien die mijn hart breken, maar je kan ze gewoon niet samen met gezonde katten in huis nemen.... Heel triest.

Je kiest natuurlijk zelf...

Veel succes met het vinden van een huisgenootje.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Poezenstudent
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 aug 2010 09:17

Re: Asiel en andere vraag

Bericht door Poezenstudent »

@pearlsofpassion, ik heb daar inderdaad onderzoek naar gedaan, maar op mijn verdieping wonen al een paar andere katten dus dan zou mijn kat niet in de gemeenschappelijke ruimte kunnen komen (of ja, het zou wel kunnen onder toezicht, maar dan ben je toch niet echt op je gemak denk ik). Ik denk dan eerder aan een dove, een blinde of een manke kat, waarvoor zo'n kleine ruimte juist fijn zou zijn. Alleen een dove kat zou bij mij wel rare situaties opleveren, want ik praat constant tegen dieren dus dan praat ik een beetje in een luchtledige als de kat me niet kan horen. :eshifty: Naja, als het maar een goede 'match' is.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Asiel en andere vraag

Bericht door pearlsofpassion »

aja, dan is het risico mss toch wel te groot.

Als je je kat samen met de anderen in de gemeenschappelijke ruimte wil laten, moet je wel zien dat je een sociaal dier neemt he! Anders brengt dat erg veel stress mee en als ze elk hun eigen kamer en baasje hebben, zou dat niet goed komen als je kat geen andere katten wil. En ik spreek uit ervaring dat dat niet iets is dat je in huis wil hebben! :-)
Veel succes ermee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Asiel en andere vraag

Bericht door Meowth »

Ooh hoe serieus genomen je wordt verschilt echt. Serieus doen scheelt vaak al heel wat. Maar ja soms denken asielmedewerkers de waarheid in pacht te hebben zeg maar, beetje kapsones en beschouwen elke binnenkomer als onwetend.

Ik word meestal ook niet serieus genomen, ik ben 19 en word in 't meest extreme geval 15 geschat. (Vaker 17, maar ik houd er altijd maar rekening mee. Kan het meestal wel aan de ander merken of diegene me veel te jong schat. Best wel irritant soms.)

En zoals hierboven gezegd heb je het goed doordacht! Dus daarmee kom je al een heel eind bij zo'n asiel hoor!

Ik heb twee katten op een flatje van 19m2 (en nog 5m2 aan keuken-douche-hal-wc, maar hun leefruimte is meerendeels die 19m2). Hoe groot is jouw slaapkamer? De gezamenlijke ruimte is wel wat lastig inderdaad. Tegen een dove kat praten is niet zo erg ;-). De kat hoort het toch niet, alleen je huisgenoten, en dan doe je toch alsof 'ie gewoon kan horen? :lol:

Succes in ieder geval! Volgens mij komt dat helemaal goed, want je denkt er namelijk prima over na.
Carolien_h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2010 18:07
Locatie: Amsterdam

Re: Asiel en andere vraag

Bericht door Carolien_h »

Hey,

wat goed dat je er zo goed over nadenkt!
Ik had eigenlijk een beetje hetzelfde 'probleem' als jij. In de opvang waar ik ging kijken waren er heel veel katten en kittens waarvoor eigenlijk mensen werden gezocht 'die al ervaring hadden met katten'. Ik had dat nog niet, maar toen ik er heen ging, en vertelde hoe ik er al over had nagedacht en al veel hier op het forum had gelezen, ontdooiden ze al erg en werden ze al een stuk over. Mijn advies zou dus ook zijn: ga gewoon een keer kijken, ga ook open in gesprek met de mensen van het asiel en kijk of er een kat is met je matcht......
Zo heb ik het ook gedaan. Ik ging gewoon eens kijken. Eigenlijk helemaal niet besloten van 'ik ga nu een kat nemen', maar ik kwam daar en werd compleet verliefd op twee enorm bange broertjes. Ook hiervoor werden mensen gevraagd 'met ervaring met katten'. Maar ik bleef al een half uur zitten en vertelde veel over mezelf en waarom ik ze zou willen adopteren. Uiteindelijk was de opvang helemaal blij met mij en werden ze bij mij geplaatst.
Ik ben het er wel mee eens dat een aantal asiels en opvang-plekken misschien erg beschermend zijn, maar je moet ook begrijpen dat ook zij een heel aantal 'weirdo's' op bezoek krijgen. Zo vertelde een mevrouw mij dat ze regelmatig mensen krijgen die een kat willen hebben van een bepaalde kleur met 1 streep oranje of wat dan ook. Zoedoende lijkt het misschien dat ze niet open staan voor nieuwelingen, maar wees gewoon open en vertel zoveel mogelijk over jezelf en waarom je een kat een kans wil geven op een nieuw thuis. Dan kunnen ze niet anders dan ontdooien!

Veel succes en laat vooral weten wat het is geworden!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Asiel en andere vraag

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, als je hoort hoe vaak katten terugkomen van bij een adoptant, en waarom en wat ze daar hebben meegemaakt, is het wel logisch en goed dat asielen hun katten niet aan de eerste de beste meegeven.
Maar zoals gezegd, bij jou zou dat geen probleem mogen geven.

Als ze de tijd nemen om met je te praten om het goed te kunnen inschatten is juist in mijn ogen heel positief. Ik vond het minder in een asiel waar ze geen tijd voor me hadden en zo elke kat die ik gevraagd had mee hadden gegeven. Daar heb ik dus geen kat gehaald, want wie weet wat ik in huis had gehaald... Niet dat die katten daar allemaal niet zouden deugen, maar gewoon dat ze met niet kon vertellen (geen tijd voor maakte) hoe de katten waren en wat in mijn situatie zou passen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Asiel en andere vraag

Bericht door Cari »

Hallo Poezenstudent,

Wat goed van je dat je je nu al aan het oriënteren bent :eclap: .
In asiels zijn ze er inderdaad vaak niet happig op om een kat in een studentenflat te plaatsen en dat is niet zonder reden. Als ze echter horen hoe goed jij erover hebt nagedacht en wat je de kat bieden wil en kan, dan gaan ze zeker weten overstag.
Poezenstudent schreef:@pearlsofpassion, ik heb daar inderdaad onderzoek naar gedaan, maar op mijn verdieping wonen al een paar andere katten dus dan zou mijn kat niet in de gemeenschappelijke ruimte kunnen komen (of ja, het zou wel kunnen onder toezicht, maar dan ben je toch niet echt op je gemak denk ik). Ik denk dan eerder aan een dove, een blinde of een manke kat, waarvoor zo'n kleine ruimte juist fijn zou zijn. Alleen een dove kat zou bij mij wel rare situaties opleveren, want ik praat constant tegen dieren dus dan praat ik een beetje in een luchtledige als de kat me niet kan horen. :eshifty: Naja, als het maar een goede 'match' is.
Als de katten op je verdieping sociaal zijn en jouw aanwinst ook, zou je best een aidskat kunnen nemen. Overdracht vindt plaats door vechten en paren en dus is de kans bij sociale gecastreerde katten vrijwel te verwaarlozen.
Een dove of blinde kat zou ik zeker nietdoen. Die zijn beiden niet flexibel genoeg om gelukkig en ontspannen te kunnen leven in een ruimte met wisselende mensen, onregelmatigheid, een rommelig, veranderend interieur etc. Hun handicap maakt hun stress gevoeliger. Dat probleem heb je niet met bv een 3-poter of een 1-oger of een blaasgruiskat (zijn ook moeilijk plaatsbaar).
Voor jou is het belangrijkste een kat te vinden die zowel naar mensen als andere katten sociaal is en die gewend is binnen te leven. Voor de rest moet je je hart laten spreken ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie