Hoe aan z'n krabpaal laten krabben?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
sietsepiets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:08

Hoe aan z'n krabpaal laten krabben?

Bericht door sietsepiets »

Hoi iedereen!

Dit is m'n eerste berichtje, een beetje moeilijk om te plaatsen want m'n Oellietje zit hier naast me te kijken naar het scherm en vindt het geweldig hoe het pijltje beweegt en er letters tevoorschijn komen, wil ie z'n neus tegen het scherm duwen en over het toetsenbord lopen :)

Ik heb dit klein katertje sinds gisteren overgenomen van een meisje dat er niet meer voor kon zorgen. Hij is ongeveer 3 maanden en echt een schat van een beestje, ik kan me geen betere kat wensen! Gaat vanaf het begin op de kattebak, miauwt alleen als ie honger heeft en komt me altijd kopjes geven (zoekt vooral m'n neus op, heb gelezen dat dat goed is!). Als ik zeg NEE dan stopt ie, bv. hij is maar 2 maal op de tafel gesprongen daarna snapte hij dat dat niet mocht :)

Er is maar 1 ding: hij zit nogal vaak alleen in dit appartement waar hij niet buiten kan, en ik vrees dat hij aan de meubels krabt wanneer ik er niet ben. Ik heb een krabpaal gekocht, zo eentje met een vierkant holletje dan een paal en dan een plateautje. Hij vindt er niks aan! Heb al kattenspray gespoten, maar dat zorgt voor 5 minuutjes hevig snuffelwerk waarna de interesse over is.

Tips?

Groetjes!
Sietske
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Hoe aan z'n krabpaal laten krabben?

Bericht door MBHK »

Je zou het hem spelenderwijs kunnen aanleren. :D Ga eens bij de krabpaal zitten en speel ermee met je eigen nagels, mijn kater nam dit over. Mocht hij ergens aanzitten wat je liever niet hebt dan kun je hem oppakken en bij de krabpaal zetten.
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Hoe aan z'n krabpaal laten krabben?

Bericht door Sannie_xx »

Ja klopt, zelf eraan krabben, dan gingen die van mij ook enthousiast meedoen. Leuke speeltjes erop gooien...... laat hem zien dat hij erin kan klimmen om dat speeltje te pakken.... snoepjes verstoppen erop/in (hoog!).

Maaaaaar..... andere dingen zullen ook interessant blijven om te krabben. Hoe vaak ik ook nee zeg, Zooey blijft het proberen op mijn leren zitstoel en/of linnen eetstoelen ;) Schade proberen te beperken maar ook een beetje accepteren dus helaas :)
sietsepiets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:08

Re: Hoe aan z'n krabpaal laten krabben?

Bericht door sietsepiets »

OK, dat zal ik dan straks eens uitproberen! Bedankt voor jullie snelle reacties :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hoe aan z'n krabpaal laten krabben?

Bericht door pearlsofpassion »

Je zou ook eens kunnen kijken op welke manier hij het liefst krabt. Sommige katten krabben immers liever horizontaal dan verticaal en ons Kleintje deed iets tussen de 2, dat is dus horizontaal maar op een verhoog. Je zou dan ofwel een krabmat ofwel een krabpaal met een boogje/ plat krabvlak kunnen kopen ipv een paal. Ikzelf zou als kat ook liever aan een vlak dan aan een ronde paal krabben.
Ons Kleintje kan er hier echt ongelooflijk van genieten, een dikke minuut met volle overgave aan dat krabvlak trekken met haar poep een beetje achteruit, maar haar pootjes kan ze plat houden ipv rechtop tegen een paal.
Onze Cuzco krabt liever rechtop, het is dus echt afhankelijk van de kat. Het kan ook wel zijn omdat Cuzco vroeger niet aan Kleintje haar krabpaal mocht krabben.... want matten vond hij ook altijd al magisch interessant....
Als hij liever verticaal krabt is een krabton ook leuker dan een paal he.

Als ik het goed begrijp heb je nu een typische kittenkrabpaal en daar groeien hij toch redelijk snel te groot voor uit. Je kan beter eens kijken hoe ze het liefst krabt en dan iets extra kopen dat dat opvangt. Dat moet uiteindelijk dan toch als hij groter wordt.... Zo'n dunne krabpalen zijn volgens mij wel leuk om je als kitten rond te leggen en dan met de voorpoten rond te trekken, rondom te paal rond. Dan is gewoon een touwje of een speeltje eraan bevestigen vaak voldoende om hem zijn klauwen erin te laten zetten. En eens hij dat doet geeft hij geur af waardoor hij daar gemakkelijk terug gaat krabben (markeringen). Je kan dus ook zijn pootjes zachtje over de paal bewegen om zo die geur af te zetten. Ook zijn die krabpalen leuk om omhoog op te klimmen ( zoals in een boom) maar daarvoor moet de paal dan wel wat hoger zijn he :-)

Denk maar eens goed na en kijk eens rond op zooplus vb om te zien of je iets vind dat je denkt dat hij leuk zal vinden. En voor de rest, consequent zijn en steeds als hij ergens krabt waar je het niet wil, hem op de krabpaal zetten. Normaal hebben ze dat erg snel door, zeker als de krabpaal interessant gemaakt wordt.

Veel plezier met je nieuwe spruit.

Als hij veel alleen zit, mss een 2e kitten erbij nemen? De asielen zitten nog steeds overvol, er is een heel goed adres vaak vermeld hier op het forum. Dan help je een asielkitten, je geeft je katje een leuk vriendje en je hebt minder kans dat je meubels gesloopt worden omdat ze dan elkaar hebben wanneer ze alleen thuis zijn. Want laat ons eerlijk zijn, een krabpaal mag nog zo interessant zijn als het wil, en er mogen nog zoveel leuke speeltje zijn, als je de hele dag alleen bent ga je je toch snel vervelen......
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
sietsepiets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:08

Re: Hoe aan z'n krabpaal laten krabben?

Bericht door sietsepiets »

Aha, ik lees de laatste reactie nu pas :) Ik moet besluiten dat ik nog steeds een perfecte kat heb, aangezien hij nu dus wel al de krabpaal gebruikt. Verder ook nog wel een beetje aan de zetel, maar dat is eigenlijk niet eens zo erg. Ben wel van plan om ook een krabplank te kopen, dan kan ie zich helemaal uitleven.

Bedankt voor de tips!
Sietske
Gebruikersavatar
carneille
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 jul 2010 10:49
Locatie: Rotterdam

Re: Hoe aan z'n krabpaal laten krabben?

Bericht door carneille »

Zo zie je maar Sietske, eind goed al goed! Ik neem aan dat je ook leuke speeltjes voor hem in huis hebt. Veel plezier en liefde van je kleine vriend gewenst.
Plaats reactie