Kitten erbij

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Jolanka
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2010 17:14

Kitten erbij

Bericht door Jolanka »

Hallo Allemaal,

Ik ben hier net nieuw en heb al aardig wat forums doorgelezen. Toch zou ik graag van jullie advies krijgen. Ik woon met mijn ouders aan een parkeerplaats voor een dagopvang, op een ochtend werd er een kat uit de auto gegooid. Dit hebben wij niet gezien, maar onze buren wel. Deze kat, die we Kees hebben genoemd, is toen bij ons gebleven. Wij hadden al een hele lieve kat, Moussie. Kees en Moussie hebben 9 jaar met elkaar geleefd, weliswaar apart van elkaar. Want als ze heel dicht bij elkaar kwamen dan was het even gekrijs en dan gingen ze beide de andere kant op. De katten konden beide naar buiten, dus dat ging prima. Helaas heeft Moussie vorige zomer een ongeluk gehad en moest de dierenarts hem inslapen. Verschrikkelijk, helemaal omdat Kees een vrij angstige en opzichzelf levende kat is. Hij komt af en toe binnen voor een slaapje, eten en wat drinken. Aaien mag, alleen op zn kopje.

Nu miste ik heel erg onze Moussie, helemaal omdat Kees niet op of om naar mij kijkt. Prima natuurlijk, elke kat is anders. Na veel informatie op internet en van onze dierenarts hebben we afgelopen week een Maincoon x cyprus in huis gehaald, genaamd Mikka. En wat een ongelovelijke lieverd is dat! Op zn buik, rug lekker op schoot. Ik ben helemaal verliefd! En ben nu heel bang dat alles misloopt! :( Ik wil zo graag dat dit goed gaat!

Mikka hebben we eerst rustig laten bijkomen en het huis verkennen. We hebben Kees naar binnen gelaten toen Mikka boven zat, zodat hij de geur kon ruiken. Jahoor, gegrom en gekrijs van Kees. Per ongeluk vluchtte Kees 4 dagen later het huis binnen. Mikka bleef heel rustig op de bank zitten en Kees begon met een rare miauw... Na een tijdje vloog hij weer naar buiten.
Gister heeft Kees gegeten in de keuken, toen kleine Mikka ineens naar hem toe liep. Hoge rug, blazen etc. Kees weer naar buiten gevlucht.

Vanmiddag Kees weer naar binnen. Ik heb ze toen beide een lekker kommetje kattenmelk gegeven. 5 meter ertussen en jahoor, Kees zat alweer te brullen en te grommen. Hij is nadat de melk op was weer naar buiten gevlucht.. Het is niet zo dat Kees op Mikka afrent om hem een mep te geven, hij zit op een afstandje kabaal te maken. Mikka doet niets, die maakt af en toe zn ruggetje hoog maar daar blijft het bij.

Beide zijn het Katers, Kees is al minimaal 10 jaar oud en Mikka is 13 weken...

Ik zou graag van jullie horen hoe of wat. Ik weet niet zo goed hoe ik het nu moet aanpakken, als het mis gaat zal Mikka weg moeten. Kees kan niet meer weg, hij leeft heel erg opzichzelf en Mikka is een schatje, allemans vriend. Natuurlijk is dit niet de bedoeling, ik zou zo graag willen dat ze gewoon naast elkaar kunnen leven!

Ik ben op dit moment even radeloos, heb ik een verkeerde beslissing genomen? Had ik beter geen kitten erbij kunnen nemen... :(
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Zo te horen is Kees niet sociaal naar andere katten.
Met Moussie is het al die jaren ook niet echt tot acceptatie gekomen.
Of het nu ooit wel gaat lukken kan niemand voorspellen.
Het gedrag van Kees geeft wat dat betreft weinig hoop.
Is Kees overigens gecastreerd?

Succes!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Jolanka
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2010 17:14

Re: Kitten erbij

Bericht door Jolanka »

Bedankt voor de snelle reactie..
Kees is gecastreerd..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Ok dat geeft al meer duidelijkheid. Het is dus echt zijn karakter en niet de hormonen die meespelen.

Wat nog wel eens helpt in zulke gevallen is valeriaan druppelen.
Ik haal dat bij de apotheek, ongeveer 3 euro per flesje.
Op diverse plekjes in huis wat druppelen, geeft een niet zo lekker geurtje voor mensen
maar de katten worden er rustig van.
Baat het niet het schaadt in ieder geval niet.

Het zou erg jammer zijn als je sociale kitten niet kan blijven.
Wel fijn te horen dat je het belang van de schuwe Kees voorop stelt!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Jolanka
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2010 17:14

Re: Kitten erbij

Bericht door Jolanka »

Oke, ik zal dat aanschaffen, kijken of dat helpt!
Erg balen dit.. Hoelang zou je het nog aankijken/proberen?

Kees is gewoon geen kat die iemand anders in huis zou willen nemen en een leven in een asiel dat gunnen wij hem niet. Mikka kan nog iemand anders heel blij maken, netzoals hij veel vreugde in ons huis meebrengt.. Maar het levert ook wel wat stress.. Mijn ouders denken dat het nog wel gaat lukken.. Maar ik weet het niet zo goed meer..

Kees kunnen wij ook absoluut niet een dag binnen houden. Het is echt een buitenkat, doet geen behoefte op een kattenbak. Is ook weinig binnen, heel af en toe.

Wat een vervelende situatie! :(
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten erbij

Bericht door pearlsofpassion »

Ziet er niet naar uit dat het gaat veranderen....

En Mikka doet helemaal niets mis, gedraagt zich voorbeeldig. Hij zal binnenkort wss Kees wel bewust gaan wegjagen vanuit zijn huis...
Ik weet niet of er iets is dat je kan doen. Ik denk niet dat hij het ooit zal aanvaarden omdat hij de vorige kat ook nooit heeft gedaan he.

En waarom vind je dat het toen wel ging, en denk je nu van niet?
Klinkt mij als dezelfde situatie.

Als Mikka naar hem toe neigt, zelfs als hij zo doet, wil Mikka mss wel een speelkameraadje. Als je dus nog een kitten zou nemen, zou dat er wss voor zorgen dat Mikka Kees links zou laten liggen, en Kees zou er niet zoveel méér last van hebben. Maar ik weet niet of dat voldoende is als hij al zo krijst gewoon voor niets.... maar dat deed hij ervoor, bij de vorige kat, dus ook??

Je moet natuurlijk wel eerst zeker weten wat je hiermee aan wilt voor je een 2e zou halen... Dus mss nog even afwachten en kalmerende middeltjes gebruiken. Er bestaan ook antistresshalsbanden (heb geeen idee of dat werkt) en middeltjes zoals Destress dat je een paar weken moet voederen en naar het schijnt wonderen kunnen doen. Er zijn er hier op het forum ook topics over.
Want het lijkt me dat Kees op is van de stress en trauma's en daardoor zo reageert. Het is natuurlijk wel al heel lang dat hij zo is.....

Veel succes ermee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Jolanka
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 aug 2010 17:14

Re: Kitten erbij

Bericht door Jolanka »

Kees en Moussie lagen wel samen op de bank. Zij moesten alleen niet de hele tijd heel veel bij elkaar zijn. Dat gaf nog wel eens een klauw. Kees kwam natuurlijk later dan Moussie, die woonde hier al.

Het feit dat wij het een kitten erbij hebben genomen is uit de reacties/verhalen op internet en van dierenartsen.. Zij zeiden dat het wel goed zou komen, maar nu Kees bij Mikka is geweest valt dit dus tegen. Vandaar dat ik twijfel.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten erbij

Bericht door pearlsofpassion »

zolang hij hem steeds kan ontwijken gaat het volgens mij nooit echt goed komen. Dus als je hem niet kan binnenhouden... En hij heeft al getoont in het verleden dat hij niet echt tuk is op andere katten, dus echt aanvaarden zit er denk ik niet in.

Het kan wel zijn dat hij net als eerder er doorheen de jaren steeds meer aan went en minder gromt.
Dan moet jij eens denken wat je wil met Mikka...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
kim_kat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 aug 2010 20:03
Locatie: Venlo-Blerick
Contacteer:

Re: Kitten erbij

Bericht door kim_kat »

Hoii,
ik heb afgelopen vrijdag ook een nieuwe kitten erbij gekregen en ik had al 1 kat van 3 en een kat van 2 jaar.
Vrijdag was het ook een geblaas en gegrom en zaten in de slaapkamer allebij en nu gaat het alweer een stuk beter, ze komen in de buurt bij mekaar, vaak nog met geblaas maar ze komen alweer kijken en zijn erg benieuwd! Dus misschien iis het gewoon een kwestie van tijd!
Plaats reactie