Wat te doen om een vogel te redden?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door ayla »

castratenkoor schreef:Ik heb wel eens een duif afgepakt van een loslopende buurt kat. Vogelopvang gebeld. Die wilden hem niet halen, of ik hem even kwam brengen - uhhh 20 km in de fietstas????
Jemig zeg! Denk je wat goeds te doen, willen ze niet komen! Maken we teveel mee helaas :( en dan bedoel ik niet alleen de vogelopvang maar ook andere instanties, maar dat is weer een ander verhaal!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door tacuma »

Hier kwam één van onze katten heel trots met een parkiet aanzetten...
Bleek dat een vogelhater ergens een volière vernield had en 84 (!) vogels
losgelaten had. Helaas heeft de parkiet het niet gered.

Maar je weet inderdaad niet wat je ziet en hoort, bij zulke vogeltjes!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Vivianne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 aug 2010 03:00

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door Vivianne »

@Tom cat heb je het wel eens geprobeerd uberhaupt of praat je voor je katten? En lief dat je je tuin aangepast hebt, maar wat is je punt hier nu mee? Dat je meer insecten in de tuin hebt waar je katten op kunnen jagen?
Ik begrijp prima waarom katten achter prooien aanzitten, en dit komt niet uit honger voort, maar uit het instinct om te jagen. Ik ben wel in staat om een vogeltje uit zijn lijden te verlossen en ik heb dat ook 1 keer moeten doen. En dat doe ik echt niet graag.

Ik voel me juist prima bij de natuur, alleen zit ik niet midden in de natuur, en de katten ook niet, daarom moet je er energie in steken om wel in die behoefte te kunnen voorzien.... en ik weet niet hoe je erbij komt dat het perse om levende prooien moet gaan.. Ik heb in huis alle soorten dieren gehad, roof en prooidieren, maar mijn katten lieten de prooien toch echt met rust, het hengeltje met visje daarintegen was gesloopt, net als alle speelgoedmuisjes... ;)

En wat bedoel je met het laatste? Was het een zwerver?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door castratenkoor »

Ik ga toch echt niet toekijken hoe een kat met een veelste grote levende duif speelt. Die doodstrijd had uren kunnen duren voor de vogel.
Als hij naar mijn smaak te gewond was dan had ik hem afgemaakt.
Dus Tomcatknabbel : de volgende keer zou ik het weer zo doen.
Hij heeft het overleefd en is weer losgelaten, dus mijn keuze was de juiste.
Duif kreeg een tweede kans in het leven.
En daar sta ik 100% achter.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door tomcat Knabbel »

Vivianne dat de kat een huisdier werd was omdat die in onze buurt kwam toen we ons settelden. We waren en zijn nog steeds erg kwistig met onze voeding ea wat prooidieren zoals muizen, ratten en vogels aantrekt. Het is nogal vanzelfsprekend dat hun belagers hun achterna kwamen. Waaronder de nu gedomesticeerde kat. Zoveel moeite hebben we echt nie moeten doen om de katten tam te krijgen hoor.
Er zijn mensen in de Verenigde Staten die zo een relatie hebben met beren, zo onnatuurlijk is dat toch niet als je bedenkt dat dieren hun drijfveer wat lekkers is.

Ik ben blij dat je jou goed voelt met ons moederke natuur, maar je woont er wel precies middenin zulle. Het is toch niet omdat de mens vanalles onderneemt om de natuur naar zijn hand te zetten dat het opeens geen natuur meer zou zijn.
Waar je ook woont jouw huis is een ware jungle.

Denk nou aub niet dat ik geen sympathie zou voelen voor die vogeltjes, mijne Knabbel en van Mollie weet ik het nog nie vangt zelden onze fladderende vriendjes.
Knabbel is nie echt meer geïntereseerd omdat hij 2 jaar terug, behoorlijk ziek was van een merel die hij opat met pluimen en al.
Bovendien zijn de vogels echt niet van gisteren hoor, het zal zeker niet van de kat afhangen dat een populatie zou dreigen uit te sterven.

Ik denk dat we als mensen eindelijk eens moeten inzien dat we totaal verkeerd bezig zijn, altijd maar ik-ik-ik en de rest van onze natuur moet maar....

Dat verhaal van de bij'tjes en hommeltjes vertelde ik alleen maar om aan te tonen dat het niet mogelijk is om de natuur te controleren. Ik kan toch niet beginnen met de spinnen uit te roeien omdat ik de hommels en bijen wat wil helpen. Het zou trouwens bijna onmogelijk zijn als je weet dat er gemiddeld 100 per M² zijn.
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door Cari »

Dat het pakken van vogeltjes voor sommige onder ons bijzonder hard aankomt, nogwel wetende dat die kat dat helemaal niet zou moeten doen (eten), is totaal te begrijpen.
Ik heb hier op het forum nog niet zo'n pleidooi gezien voor die o zo snoezige muisjes.
Hypocriet hè... Vogeltjes staan over het algemeen hoog in de lijst "schattig". Muizen hebben dat veel minder (die zijn eng :roll: ) en insekten kunnen het helemaal wel schudden. De meeste mensen kunnen zich alleen inleven in iets wat aaibaar en schattig is. Gelukkig voor de insekten zijn zij wel de soort die ons zullen overleven ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door tomcat Knabbel »

Totaal met je eens Cari, bij de meeste mensen is het inderdaad zo dat de aaibaarfactor bepaald hoe men denkt over ander leven. :shock:
Mocht men wat meer oog hebben voor de omgeving waar men in leeft dan zou men misschien niet zo onwetend wezen. :icon_shifty:
Bang zijn van wezentjes terwijl men er helemaal niets over weet, bv onze spinnenvriendjes, beslist onze vrienden ze eten immers minder leuke creaturen op. :grin:
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door puck0906 »

Klopt, bovenstaande klopt en daar schaam ik me niet voor hoor...... Spin zal vast nuttig zijn maar ik ben blij dat ze ze gewoon lekker opeten bij mij in huis. Muisje zal ik ook redden net als een grote dikke pad die ze wel is gevangen hebben en grote vlinders. Ik probeer van alles te redden maar als ik dat echt goed wil doen dan kan ik de hele dag achter ze aan rennen. :-) Maar dat is een hele andere topic toch?
Plaats reactie