Wat te doen om een vogel te redden?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door puck0906 »

Gister even grote schrik bij mij in huis. Mijn Bailey had een mooi geel vogeltje in zijn bekkie die luid aan het piepen was. Ik heb haar opgejaagd en net zolang geprobeerd tot dat ze haar los liet en alle katten direct achter gesloten deuren en vogeltje geprobeerd naar buiten te krijgen wat dus ook gelukt is. Nou zeggen ze dat het de natuur is maar ik kan daar niet tegen en ben blij dat ik hem gered heb. (los van het feit dat ik schrok want het zag er uit als een huis vogeltje en geen wilde) Maar ik vroeg me af, als ik hard roep en zo dan klemt ie misschien harder. Hoe reageren jullie? Aub geen opmerkingen dat ik haar haar gang had moeten laten gaan want dat vind ik dieronvriendelijk. ;-)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door MarjanR »

Sorry, ik lig echt helemaal in een deuk.
Ze hebben het hier ook geflikt, met z'n vieren om 1 vogeltje.
En herken ik wat jij hebt meegemaakt.
Sorry, ik zeg het toch. Het is de natuur!!!
Aan de andere kant hebben katten het niet nodig qua voeding, dus kun je dat best een beetje manipuleren en de vogel proberen te redden.

Ik ben rustig op ze afgelopen rustig pratend en heb toen een bloempot over het vogeltje gezet.
Katten naar binnen gejaagd en het vogeltje vrij gelaten.
Ik was inderdaad ook bang dat ze hard zouden bijten als ik boos zou worden.
En aan de andere kant is het best knap dat ze zo'n vogeltje weten te vangen.
Maar aangezien ze het beestje uiteindelijk alleen maar martelen door er mee te spelen, was ik niet bang dat het dood zou zijn. Want dan hadden m'n katten niets om mee te spelen :lol:

En gelukkig was het ook niet dood.
Alleen enorm geschrokken net als een andere vogel die het maar bleef roepen.
Uiteindleijk is het beestje weggevlogen.

Dat is hoe ik ermee omga, als ik zie dat ze het beestje vangen.
Tja...
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door Ilone »

Ik denk dat je indd beter rustig kan blijven.
Min moeder gooide ooit uit schrik een glas water over de kat heen omdat die niet wilde loslaten. Nou, zelfs water laat ze het vogeltje niet loslaten ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door puck0906 »

ja, dat dacht ik achteraf ook maar das wel moeilijk. Arm vogeltje. haha
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door Ilone »

Ik kan me goed voorstellen hoe je je voelt ;) Gelukkig komen mijn katten niet buiten haha.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door puck0906 »

Ja, was echt even ***. (om het maar recht voor zijn raap te zeggen) haha Ik zal die kop van haar niet snel vergeten, zo trots, zo schattig maar bah gelijk daarachteraan zal ik ook niet snel die kop van dat vogeltje niet vergeten en vooral die herrie.......
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door Cari »

Als je ziet dat het vogeltje net gepakt is, kan je proberen je kat rustig te benaderen en het vogeltje uit de bek te pakken. (Geef de kat daarna een beloning ;-) ) Als de kat al langer 'bezig is' laat ik hem begaan. Dat is heel akelig, maar als je het vogeltje dan nog bevrijd, is de kans heel groot dat ie heel langzaam sterft aan infecties. Een kattengebit is namelijk buitengewoon goor. Het meest diervriendelijke is waarschijnlijk het vogeltje zelf snel afmaken, maar helaas... dat kan ik dus niet :oops: :cry: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9361
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door castratenkoor »

Mijn katten hebben alleen een kattenren. En toch zijn er elk jaar 1 - 2 vogels die zo snugger zijn die ren in te gaan. Tot vorig jaar vond ik ze dan dood in de huiskamer. Als het nu gebeurt vreet teun ze op.
het is 1 keer gelukt een vogel te redden. Mijn dochter en ik waren beide thuis en een va de katten kwam door het luik met een vogel in de bek. We kregen hem in de keuken te pakken en de vogel schoot achter een kast zo in de bek van een van de andere katten.
Die rende ermee naar zolder. daar kreeg mijn dochter hem te pakken.
De vogel was nog heel. We zijn met hem naar een veld gelopen en hij vloog heel ver weg.
net als een van de vorige sprekers ben ik van mening, als ze hem net hebben heeft het zin hem af te pakken, zijn ze er langer mee bezig kun je ze beter hun gang laten gaan of het beschadigde vogeltje zelf afmaken. (als je dat kunt)
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door puck0906 »

afmaken, brrrrr nee, als ik had gezien dat het slecht zo zijn dan had ik hem naar de dierenarts gebracht. haha
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door ayla »

vogelopvang :)
ben blij dat die van mij binnenkatten zijn en dus niet met een vogel thuis komen zullen.
vind het af en toe al akelig zielig als ik zie hoe ze spelen met motten/muggen/vliegen etc.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9361
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb wel eens een duif afgepakt van een loslopende buurt kat. Vogelopvang gebeld. Die wilden hem niet halen, of ik hem even kwam brengen - uhhh 20 km in de fietstas????
Ik had hem in een doosje in de schuur, hij was flink gewond maar leek me niet stervend, dus afmaken leek me geen optie. Zo loslaten ook niet.
uiteindelijk zijn ze toch gekomen. Ik heb elke dag gebeld hoe het met de duif was en hij heeft het gered.
Een duif kan niet door de mazen van mijn ren, een merel ook niet.
De duif was ook veelste groot voor de loslopende kat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door tomcat Knabbel »

Hmm hmm lieve mensen jouw lieve viervoeter is wel een rasecht roofdier/carnivoor hé. :!: :uunk:

Het is niet omdat je die wat eten voorschotelt dat je het knopje jacht hebt uitgezet hoor. :roll:

Zoals Cari al zei heeft dat vogeltje geen schijn van kans meer als het speeksel van de kat in de bloedbaan terecht komt. Eén beet is al voldoende.
Wat vind je zelf het ergste een korte hevige dood of een uiterst trage tergende dood?

En wat die duif betreft daar heb ik toch nie zo'n goed gevoel bij zulle. Ze kunnen niet anders dan dat dier vol hebben gepompt met uiterst breedwerkende antibiotica!!!
Bye bye natuurlijk afweersysteem.
De eerste de beste verkoudheid en duifje haalt het niet meer, ook weer zo'n tergend langzaam heengaan. :shock:

Hoe zeggen ze dat ook weer : als je de hond neemt dan moet je er de luizen bij nemen.
Die luis zal dan voor jullie de jacht zijn zeker?
Waarom kies je dan voor een kat, zijn grote broer is niet voor niets de koning der dieren. :icon_shifty:
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Vivianne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 aug 2010 03:00

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door Vivianne »

@Tomcat Ik ben het met je eens over het verhaal dat de kat een roofdier is, en een jachtinstinct heeft enz. Maar dat geeft geen vrijbrief om vogels te pikken bij de buren bijv, of je eigen kleine huisdieren aan te vallen. Je kan het ook anders zien; Als je een kat neemt, neem je ook de verantwoording deze in hun behoefte te voorzien van het kat zijn. Dus ook de jacht kant, en die is heel makkelijk te vervullen met allerhande spelletjes, zodat de kat daarna niet eens meer de energie heeft om achter een levende prooi aan te gaan. Je kan de natuur de natuur laten, maar zodra je de natuur in huis neemt dan heb je verantwoordelijkheid voor de instinct kant, en ook de plicht om gestelde wetten en regels die er voor deze dieren geldt in huis en omgeving na te leven. En jij doet dat ook, hoe fel je ook ageert tegen het idee dat jij niet de natuur niet wil tegen gaan.. zodra je van een dier een huisdier maakt ga je tegen de natuur in - als je dat niet wil doen moet je in het bos gaan wonen met je katten en ook gaan toegeven aan je eigen instincten, dan ben je pas echt een idealist.

Waarom kies je voor een kat als je niet wil werken met de kat?
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door puck0906 »

poeh, dat zal allemaal best maar het blijft zielig hoor! Ik hou van alle dieren en niet alleen mijn moppies maar ook de vogeltjes die ze dan pakken. Tuurlijk is het jachtinstinct en ik ben ook niet boos geworden ofzo maar ik zal ze zeker proberen te redden......
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Wat te doen om een vogel te redden?

Bericht door tomcat Knabbel »

Vivianne je hebt een punt als je de katten in een gecontroleerde omgeving houdt, zoals bv Dinie doet met haar vrolijke bende.
Maar ik vrees toch dat je met jouw spelletjes, waar bovendien valse prooidiertjes worden voor gebruikt, jouw kat er niet zal van weerhouden om in actie te schieten als het moment zich voor doet.
Bovendien is de kat heel specifiek bedraad om op beweging te reageren, ze hebben beduidend meer staafjes in hun ogen als wij. Vandaar dat er helemaal geen wet is die stelt dat een kat geen vogel of wat dan ook zou mogen pakken. Meer nog ze hebben een vrije loop volgens de wet.
Dat het pakken van vogeltjes voor sommige onder ons bijzonder hard aankomt, nogwel wetende dat die kat dat helemaal niet zou moeten doen (eten), is totaal te begrijpen.
Ik heb hier op het forum nog niet zo'n pleidooi gezien voor die o zo snoezige muisjes.

Weet je, ik heb mijn tuin dit voorjaar volledig aangepast ten behoeve van de hommeltjes, bij'tjes en vlinders. Het gaat immers helemaal niet goed met hun en het is inderdaad een plezier om hun te zien smullen van de vele pollen en nectar.
Maar zie ik nu en dan toch nie zo'n lief hommeltje of bij'tje in een spinnenweb opgesmuld worden!!!
Ook zo'n dilemma hé?

Wat ik maar wil zeggen, de natuur heeft zo haar kantjes...
En soms voelen we ons daar helemaal niet goed bij....

PS wat de kat betreft die is wel naar ons gekomen hé, er waren immers veel prooidieren waar wij woonden
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Plaats reactie