Jerry wil niks van het kitten weten

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Jerry en Tommy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2010 11:11

Jerry wil niks van het kitten weten

Bericht door Jerry en Tommy »

Onze lieve en rustige Jerry is een rode kater van 4 jaar oud.
Aanhankelijk, en vriendelijk. Als er iets eng is neemt hij de benen. Echt een lief sulletje zeg ik wel eens.

toch hebben we besloten om er een vriend bij te nemen. Waar ik nu misschien toch wel spijt van heb.
Vrijdag middag is Tommy kater 12 wk bij ons gekomen.

Ik heb me wel goed laten informeren en heel wat forums afgelezen.
Het is me duidelijk dat iedere kat weer anders op reageert.
en ze vooral aan de nieuwe lucht moeten wennen.

Jerry gaat als een speer naar buiten als hij de kitten ziet. Als hij te dicht bij komt blaast Jerry
Ik doe de kitten 3 keer op een dag een poosje op onze slaap kamer zodat Jerry binnen kan komen. Snachts slaapt de kitten bij ons op de slaapkamer, en heeft jerry de rest van het huis voor zich. Ik roep Jerry ieder uur binnen en knuffel hem. Ik zet hem dan op zijn favo plek in de vensterbank. Toch gaat hij snel weer naar buiten. De kitten laat Jerry wel met rust.
Ik heb 2 plekjes voor het eten, Jerry zijn vaste plek en voor de kitten een eigenplekje. Jerry gaat buiten naar de wc maar de kitten op de kattenbak. Ik merk echt dat Jerry er moeite mee heeft en er niks van moet weten.

Ik weet dat het een veel gestelde vraag is! Maar toch ben ik benieuwd wat de echte kattevrienden Op deze situatie mij voor tips kunnen geven.

Alvast bedankt,
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Jerry wil er niks van weten...help....

Bericht door Rocis »

Hi,

Er is vaak geen instant oplossing. Je moet het tijd geven. Soms kan er inderdaad iets anders aan de hand zijn, maar in de meeste gevallen is het een kwestie van gewenning. De ene kat past zich sneller aan dan de ander. De een vertoont haantjes gedrag, de ander is weer angstig enz.
Geef het ook niet té veel aandacht. Het komt vaak vanzelf goed.
(een van mijn vroegere katten heeft 3 maanden onder het bed geleefd, wilde niets van nieuwe bewoners - veranderingen- weten, maar is toch uiteindelijk goed gekomen.)

Suc6 ;-)

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Jerry wil er niks van weten...help....

Bericht door puck0906 »

Leuk een kleintje erbij en geloof het of niet het kost echt tijd en veel geduld soms maar het moet beter gaan. Bij de 1 gaat het wat sneller als bij de ander en 1 tip, jaag niets op, geef ze beiden net zoveel aandacht/liefde en laat ze het zelf uitzoeken. Het beste kan je je er niet mee bemoeien en ze hun gang laten gaan. Ik had 2 kittens bij 2 volwassen katten en die moesten in het begin er ook niets van weten en nu gedraagt mijn Bono zich als een vader voor ze en houdt hij ze in de gaten. Hij blaast nog wel is als ze iets te snel op hem af komen maar dat is prima. Zolang ze elkaar maar niet pijn doen dan gaat het goed en ook vechten is een manier om de plek in huis te krijgen. Probeer de kitten dus niet een voorangs positie te geven en ze dus beiden dezelfde aandacht te geven. Andere tip is om met een handdoek Jerry te wrijven en die zelfde handdoek ook op je kitten te doen zodat ze meer naar elkaar gaan ruiken. (nu vreemde geur voor jerry) Verder samen tegelijk eten geven. Succes en probeer geduld te hebben.
Jerry en Tommy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2010 11:11

Re: Jerry wil er niks van weten...help....

Bericht door Jerry en Tommy »

Wat fijn om van jullie zo snel een reactie te krijgen.
Doet me goed om jullie ips te lezen, waar ik ook zeker wat mee zal doen.

Jerry zit nu dus veel buiten onder de tuinset (droog)
Terwijl hij eerder veel binnen was. Ook dat moet ik zo laten??

Ik vind het gewoon beetje sneu voor mijn grote rooie vriend.
Maar inderdaad tijd en geduld ik ga me er aan houden.

Bedankt.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Jerry wil er niks van weten...help....

Bericht door MarjanR »

Houdt Jerry een paar dagen binnen, zou ik zeggen.
Maar dan heb je al snel een "mauw ik wil naar buiten" actie van hem natuurlijk.
Maar ik denk dat jij beter weet dan ik hoe Jerry hierop reageert.

Heb geduld, ze zullen toch een keeertje aan elkaar moeten wennen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Jerry en Tommy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 aug 2010 11:11

Re: Jerry wil niks van het kitten weten

Bericht door Jerry en Tommy »

Ik ben bang dat ik Jerry nog meer stress en spanning geef als ik hem binnen hou. Hij wil vluchten en dat is zijn vluchtwg die ik dan dicht maak. Ik heb er wel aan zitten denken.
We wachten het eerst nog maar een paar dagen af.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Jerry wil niks van het kitten weten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind dat je hem zeker binnen moet houden.

Ik weet uit ervaring dat elke keer je de angstige kat naar buiten laat, de koppeling echt niet 2 maar 3 stappen achteruitgaat! Hij krijgt een heel nieuwe geur, is even weer alleen geweest, de kitten vergeten en komt dan terug en voelt zich indringer in zijn eigen huis want alles ruikt natuurlijk naar de kitten. Je moet hem echt een paar dagen binnenhouden ( zo lang mogelijk), zodat hij merkt dat hij niet van de kitten kan blijven weglopen en dat hij niet gaat verdwijnen. Nu hoopt Jerry wss elke keer dat Tommy weg is als hij terugkomt, en als je ze 's nachts scheidt, werk je dat eigenlijk alleen maar in de hand, want dan is Tommy ook weg wanneer Jerry thuis is. Als je hem binnenhoudt, merkt hij dat de kitten er ook is als hij thuis is en dat het een kwestie van samenleven is en niet elk om beurten. Hij moet dat echt doorkrijgen en je moet daar over, anders heb je geen koppeling maar een ontwijking en dat is niet houdbaar.
Zorg ervoor dat Jerry wel kan wegkruipen op plaatsen waar hij zich veilig voelt, en laat hem zelf tevoorschijn komen. Laat ze apart eten, zonder dat ze elkaar zien en ga dan systematisch dichterbij. Zorg voor een eigen plaatsje waar de kitten niet komt en leg daar iets wat hij kent, iets waar hij graag op slaapt, het lieft kan je daar dan ook zijn etensplaats maken. Probeer Jerry meer te aaien dan Tommy en vooral langere perioden, ook als hij dat niet wil en van je wegloopt. Ga rustig achter hem aan en blijf hem aaien tot hij op zijn gemak is.
Dat doet echt wonderen!!!
Daarna kan je dan eerst de kitten aaien aan de snorharen en dan naar Jerry gaan en hem aaien tot hij kalm is. Als alles goed gaat zou hij daarna zelf moeten komen om aaitjes te vragen. Beloon hem zoveel mogelijk als hij blijft als de kitten in zicht is en bouw zo verder op door belonen als hij extra flink is. Stop met aaien wanneer hij gromt of blaast, wacht een minuutje en aai dan terug. Als hij wegloopt kan je ofwel achter hem aangaan en hem dan op zijn nieuwe plaats aaien, ofwel hem even laten. Laat hem geen uren ergens achter zonder niet eens heel even hem te gaan aaien, zo weet hij dat hij nog steeds jouw lieveling is en dat hij welkom is bij jou, ook sinds die kitten er is. Neem hem zeker nooit mee in de richting van de kitten, en laat hem steeds de ruimte om te vluchten als hij dat nodig vind.

Rustig blijven, veel aaien en veel geduld is de sleutel tot succes!!! ( ik heb het zelf nog net achter de rug!)

Het is natuurlijk wel nog te vroeg om het al op te geven, maar ik denk wel dat je een moeilijke situatie hebt. Heb ik het goed begrepen dat jouw kater altijd alleen is geweest? en nu 4 jaar is? Dat is wel al erg lang...
De kans bestaan natuurlijk dat hij een andere kat nooit aanvaard...
Je moet zelf weten hoe je daar tegenover staat, maar wij hebben dat hier ook. Kleintje wil geen andere katten in de buurt en daardoor hebben we Cuzco een nieuw speelkameraadje moeten geven zodat hij haar gerust zou laten. http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=20423
Jouw kitten laat Jerry nu gelukkig nog gerust maar dat zal wss niet zo blijven. Bij ons gaat het nu super en Kleintje is helemaal opengebloeid en kan nu veel meer verdragen van de katten omdat er niet steeds naar haar staart (gevoelig! :-)) wordt gesprongen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat jouw Jerry na een tijdje inziet hoe leuk die kitten is en helemaal bijdraaid...
Ik zou ook zeker een feliway stekker aanschaffen! en je zou destress of dat ander product kunnen overwegen (draadjes genoeg hierover, via zoek te vinden). En verder veel aaien en binnen houden he!! Het huis moet ook naar hem ruiken en niet enkel naar Tommy!

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie