Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
rutger1
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 aug 2010 15:26

Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door rutger1 »

We hebben nu ruim 1 maand een kitten in huis genomen van het asiel. Toen we hem kregen was het iets ouder (3.5 maand) en waarschijnlijk in het wild geboren maar na 1 a 2 dagen was ze volledig aangepast erg aanhankelijk en speels.

Het probleem is dat we al een poes hebben van bijna 7 jaar die veel naar buiten gaat en het daar altijd goed naar zijn zin heeft. De kennismaking ging helaas niet zo heel goed. Ondanks dat we klein wonen heb ik ze eerst allebei apart in de gezamenlijke ruimte (huiskamer) laten lopen om de beurt zodat ze een beetje aan elkaars geur kunnen wennen.

De kleine vind het allemaal prima maar de oudere poes vind het helemaal niks en gaat direct blazen en grommen zodra de kitten in de buurt is. Het probleem is dat de poes naar buiten kan via een luikje en de kitten pas over 1 maand geholpen kan worden en dan pas ook naar buiten kan. Op het moment heb ik dus de deur steeds dicht van de woonkamer zodat de kitten niet kan ontsnappen.

Zodra de oudere poes even komt kijken en in de huiskamer wilt (ik moet de deur dan openen en sluiten , anders ontsnapt de kitten!) wil hij direct weer terug naar buiten. Ik heb advies gevraagd aan de DA maar die zegt: "Je hebt katten die vechten en die vluchten" die van ons is er dus eentje die vlucht.

Ik heb ze wel een paar keer bij elkaar gezet omdat ik toch wel wilde dat ze konden wennen maar dat vind de oudere poes echt niet leuk en die gaat bij de deur zitten mauwen om weer naar buiten te mogen. Ik laat de poes nog wel eens in de huiskamer met de kitten op de slaapkamer maar zodra ik ze bij elkaar zet wil de oudere poes direct weer weg.

Mijn hoop is een beetje dat over een maandje het allemaal wel beter wordt zodra de kitten ook naar buiten mag. Dan zit ik niet meer met die deur en kunnen ze zelf beslissen waar ze willen zijn. Wellicht hebben jullie tips voor ons? Ik heb flink wat gelezen op dit forum maar het probleem met de tussendeur is toch anders en ik vroeg me af hoe anderen dit doen met 1 kat die wel naar buiten mag en 1tje die dit niet mag.
Gebruikersavatar
rossumpie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 aug 2010 16:43

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door rossumpie »

Wat je eventueel kan doen gewoon een aantal dagen lang samen met de 2 katten in 1 ruimte met een leuk speeltje hun alletwee bezig te houden bijvoorbeeld met een stok met zo'n langharige sliert eraan vinden katten vaak leuk om achteraan te gaan, misschien door de plezier en het pakken van zo';n ding komen ze misschien ongemerkt dicht bij elkaar en door de plezier vergeet misschien je oudere kat de reden waarom hij de kitten niet mag. Lastig uit te leggen via mail, maar bij mijn katten is het gelukt. en allebei gelijktijdig te aaien en als de kitten dicht in de buurt bij je kat is je kat extra lief complimenteren er tegen praten en knuffelen, snoepje geven etc. dan krijg je een soort Pavlovreactie zodra kitten in de buurt is wordt je kat tevreden gesteld en verwend.. succes!
rutger1
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 aug 2010 15:26

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door rutger1 »

Bedankt voor je reactie! Ik vind het echt heel zielig om de oudere poes op te sluiten binnen terwijl ze zo graag weg wil. Het is ook meer dat ze bang is voor de kitten. Ze blaast wel maar rent ook hard weg daarna.

Verder is het ook zo dat de kitten een soort drang heeft om naar de oudere poes te gaan. Als ik bv de kat in de huiskamer zet en de kitten op de slaapkamer dan probeert de kitten uit te breken (beetje brakke schuifdeur). Mijn andere kat wordt daar echt heel gestrest van en wil dan meteen weer naar buiten. Ik hoop gewoon dat als ze allebei naar buiten kunnen de kitten zijn energie een beetje kan botvieren op alle katten buiten en ze hopelijk wat beter met elkaar overweg kunnen. We proberen ze wel elke avond even bij elkaar te zetten maar dat loopt meestal niet zo goed af.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door Cari »

Ik heb destijds met mijn 9-jarige poes ongeveer hetzelfde meegemaakt. Er kwam een kleintje (van 6 weken :shock: ) bij en de poes vond hem doodeng. OOk geen vechter, maar vluchter. In het hoekje van de kamer, onder de tafel blazen en blazen. Zij was niet zo heel erg veel buiten, maar ik heb haar wel binnen gehouden toen. Vond ze allesbehalve leuk. Uiteindelijk legde ze zich erbij neer en langzaam maar zeker is het het kleintje gelukt haar te benaderen. Op een gegeven moment werd er zelfs gestoeid, hoewel de ouwe poes zich daarbij duidelijk niet helemaal op haar gemak voelde. Dikke vrienden zijnhet nooit geworden, maar ze leefden zonder enig probleem samen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, je moet ze echt binnen gaan houden. Nu heb je een hele ontwijkreactie en dat helpt je niets vooruit. Ze moeten eruit geraken en dat gaat nu eenmaal niet zonder interactie ( ik wil niet zeggen confrontatie, maar daar komt het wel vaak op neer). Ze moet doorkrijgen dat die kitten niet gaat verdwijnen maar dat ze nog steeds welkom is. Als ze buiten is, voelt ze zich veilig, maar dan is ze niet 'thuis' en daar moet ze ook durven komen. Als ze later met 2 buiten zijn in een situatie als deze is er veel kans dat je oudere poes ook daar gaat lopen en wat dan? Ze is dan al helemaal gewend dat binnen niet veilig is, dus daar komt ze ook niet meer ...
Ze moeten elkaar nu eenmaal leren kennen als je wil dat het gaat werken.

Kan je het kattenluik niet sluiten? zodat de stress van de deur dichthouden er niet bij is.
Verder heb ik net nog raad gegeven in eenzelfde situatie met angstige kat tegenover nieuw kitten en je kan mijn eigen verhaal mss ook gebruiken.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 37&t=21355
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=20423

De poes wil inderdaad weg van de kitten maar dan moet je zorgen dat ze zich in huis voor hem kan verstoppen en niet perse buiten. Ze zal beetje bij beetje wel zelf tevoorschijnkomen, maar daar moet je door. Als ze de kitten niet van de eerste keer aanvaard, moet je haar wel wat in een situatie dwingen die ze niet leuk vind als je deze koppeling wil laten slagen want ze zal het nooit uit eigen beweging doen...
Het is dat of nooit overeenkomen.

Je moet haar echter zelf laten komen. Zo samen opsluiten in de woonkamer is geen goed idee. Geef haar alle ruimte (in huis!) en verplicht niets. Beloon bij goed gedrag maar nooit boos worden of straffen! Ale ik heb alles in het bovenste topic over Jerry net geschreven, je kan daar eens nalezen. Bij jou geldt eigenlijk hetzelfde!

Veel succes ermee, en geduld he!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Vivianne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 aug 2010 03:00

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door Vivianne »

Er zijn hier al heel veel goede tips voorbij gekomen inderdaad. Wij hebben ook een dame die zich met hand en tand "verzet" tegen elk nieuw dier wat hier in huis komt.
Nou ja verzetten niet... maar wegvluchten, en vooral erg beledigd zijn ;) en blazen tegen elk onverwacht iets.. ook tegen die katten die ze al jaren kent. Logisch ook want zij heeft er geen enkele stem in gehad in de beslissing (wat denken die mensen wel niet... het is MIJN huis!).

Wat hier helpt voor verbroedering is de hengel met het visje speeltje. De kitten gaat hier natuurlijk in eerste instantie als een dolle achteraan, en krijgt vervolgens een mep van de oudere kat als ze/hij te dicht in de buurt komt. Maar de oudere kat leert hiervan dat zij/hij het volste recht heeft om haar eigen ruimte in te nemen, maar ook mee te spelen. De kitten leert op haar/zijn beurt weer dat ze/hij de oudere kat zal moeten respecteren (totdat ze natuurlijk oud genoeg zijn om voor die positie te gaan strijden... maar dat is een ander verhaal ;)). In fase 2 zitten beiden katten dan op een aantal meter afstand terwijl jij aan het hengelen bent tussen beiden... uiteindelijk gaan ze in hun eigen ruimte naar de vis springen... en dan ben je bezig om een vertrouwensband tussen beiden (waarbij jij als tussenpersoon het belangrijkste bent) op te bouwen.

Wat ook echt belangrijk is, is dat jijzelf er geen stresspunt van maakt... als de kat bij de deur gaat zitten mauwen... laat maar gaan... ga iets voor jezelf doen. Probeer de kat niet te "troosten" door veel aandacht er aan te geven..
Maar ook belangrijk; Geef de kitten ook de ruimte om haar/zijn plek te vinden, daar bedoel ik mee dat je ook de kitten in die tijd met rust laat..
Als de oudere kat al een ritme had (zelfs katten hebben een best vast ritme... 's ochtends een ommetje door de buurt, even de kattenbak op gezette tijden inspecteren, enz), hou dat ritme vast. Laat haar naar buiten als ze rustig en relaxed is. Vluchtgedrag belonen dan ben je verder van huis..

Als de oudere kat een vaste slaapplek heeft wil het ook wel eens helpen om geurtjes uit te wisselen (oude handdoek in de mandjes en als ze geslapen hebben verwissel je ze).
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door pearlsofpassion »

Goed dat dat bij jou gewerkt heeft Vivianne, maar hier zou dat nooooit zo gegaan zijn! Als ze zicht echt verzetten ben je elke keer als je ze buiten laat weer naar af, hoe rustig ze ook is. En als ik Kleintje niet veeeel aai is er ook niets mee aan te vangen. Dat is iets wat ik het voorbije jaar wel geleerd heb: knuffels doen wonderen en kan je niet te veel geven. Inderdaad geen slecht gedrag belonen, maar wel op het gemak stellen, zich goed laten voelen en jaloersie vermijden.
Elke kat is natuurlijk anders...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Vivianne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 aug 2010 03:00

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door Vivianne »

Ehm ik zeg dat je ze juist niet naar buiten moet laten gaan als ze vlucht gedrag vertonen... maar misschien heb ik het er een beetje vaag neergezet ;)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, je zegt dat ze wel buiten mogen als ze rustig zijn, maar ik vind dat je ze, zolang ze niet overeenkomen zoveel mogelijk moet binnenhouden. Elke keer je ze scheidt, en zeker buiten met al die geuren, is de koppeling weer veeel moeilijker. Eens ze elkaar aanvaarden is er iets anders, maar dan echt aanvaarden.
Maar zoals gezegd, iedereen doet wat hij het beste vind. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Vivianne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 aug 2010 03:00

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door Vivianne »

Oh wacht dan snap ik wat je bedoeld :) Mijn motivatie is dat je een kat zo beloond ten eerste doordat hij/zij de nieuweling tolereert (want dat is natuurlijk de eerste stap), maar ook het vertrouwen krijgt dat jij hem/haar niet straft door zijn "ritme" af te nemen, omdat er een nieuwe is. En het klopt iedere kat is anders en daarom is het belangrijk om veel informatie te vragen om te kijken wat er het beste bij jou situatie en kat past. :D
rutger1
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 aug 2010 15:26

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door rutger1 »

Gisteren toch even contact gehad met de DA met speciale ervaring met dit soort gevallen. Ze gaf aan dat we ze toch allebei binnen moeten houden. Minimaal 2 weken. We zijn nu begonnen en het gaat nog niet zo heel goed. Gisteren de eerst nacht en mijn vriendin en ik hebben vrij slecht geslapen. Omdat ons huis niet zo heel groot is hebben we alles open gezet zodat er veel ruimte is. Toch blijft de kitten de oudere poes de hele tijd opzoeken. Ze wil nog niet eens spelen maar gaat gewoon een halve meter van haar af liggen en haar aanstaren.

Ben alleen een beetje bang voor de kattenbak. De oudere poes is zeker een aantal jaar niet meer op de bak geweest. Ze ging net even kijken in de bak maar de kitten kwam er aan en weg was ze weer. Ik heb nu een extra kattenbak gemaakt van een een oud afwasteiltje en dat aan de andere kant gezet van het huis.

Net ze wel even samen laten eten. Heftig grommen van de oudere poes maar ze had wel honger denk ik omdat ze wel aan het eten was. Ook lastig is met die brokken. De kitten wil ook van de "gewone" brokken eten. We geven ze sinds kort alleen nog maar Royal cain droogvoer, volgens de dierenarts veel beter, en dat gaat eigenlijk goed.

Nou ik hoop dat de vrede gaat komen hier in huis. Is nu nog vrij heftig allemaal. Tja ze zullen het zelf moeten uitvechten natuurlijk.

Zoiezo bedank voor al jullie adviezen!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door Kattenbella »

He je ook een Feliwaystekker gehaald bij je dierenarts die je in je stopcontact kan doen. dat verspreid een lichaamseigen geur waar katten rustiger van worden.
Wat verder daarnaast ook kan helpen is aaien in de hals waar de geurkliren zitten van de een naar de ander. Dit zit aan de zijkant van het koppie en een beetje in het nekje. verder even geduld uitoefenen en de oudste kat aandacht geven en afleiding geven aan beiden binnen.

Succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door pearlsofpassion »

En veeel geduld! :-) Niets forceren he!
Als ze de hele tijd gromt tijdens het eten zorg dan dat ze kan eten zonder hem te zien, mss op een kast of tafel zodat hij niet bij haar kan...
En bouw lichtjes op, op haar tempo en niet het jouwe.

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
rutger1
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 aug 2010 15:26

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door rutger1 »

Het gaat inmiddels al iets beter. Ze zijn 1.5 week binnen geweest samen en de oudere kat blaast en gromt nog wel wat als ze in de buurt kom maar ik heb het idee dat dat vooral is als wij er zelf bij zijn. Kom vaak van mijn werk thuis en dan liggen ze allebei (wel aan 1 kant) op het bed te slapen. Ga ik dan even kijken dan begint de oudere poes meteen te blazen naar de kitten.

De kitten is inmiddels geholpen maar huppelde al meteen weer vrolijk rond dus dat komt wel goed. De oudere kat is nu weer even buiten/gang maar we willen na 5 dagen(als de kitten officieel weer alles kan) ze weer samen gaan doen maar dan wel dat ze ook naar buiten kunnen.

We dachten er aan om misschien het luikje op 1 stand te zetten, alleen naar binnen. Op die manier kan je ook nog een beetje bepalen wanneer je katten buiten zijn. Hebben jullie daar misschien ervaring mee ?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Nieuwe kitten bij poes: poes wil niet meer binnen

Bericht door pearlsofpassion »

Als je oudere kat vooral blaast als jullie erbij zijn, moet je haar zeker elke keer aaien als de kitten in de buurt is en ze niet blaast. Niet aaien als ze wel blaast, gewoon omdraaien en duidelijk negeren dan. Maak haar duidelijk dat je liever hebt dat ze niet blaast dan wel.

Ons Kleintje blaast juist zeker niet als ze naast me zit of ligt. Pas als ze de anderen tegenkomt en ik een paar meter verder ben, zal ze nog blazen of meppen. Dus dat is net omgekeerd.

Voor de rest ben je goed bezig. Overhaast dat buitengaan niet he! Minstens 2 weken!
En als het minder goed gaat na het buiten gaan, direct op anticiperen en weer een tijd binnen houden. Ook in het oog houden hoe ze op elkaar reageren buiten. Zie dat de kitten de oudere kat niet van de tuin wegjaagt. Buiten zijn de relaties weer helemaal anders dan binnen. En als ze te veel buiten zijn, kunnen ze er binnen ook niet meer zo zeker over zijn. Ze hebben houvast nodig, anders gaan ze zeker banger en onzekerder worden. Dus wees voorzichtig met het buiten laten, zeker in het oog houden!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie