Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door castratenkoor »

Fritz ging wildplassen, pal voor het wandmeubel voor mijn neus.
Hij bleek een knots van een abces in zijn bek te hebben.
Na onze verhuizing ging hij weer wildplassen, ik dacht van de stress.
Mis, weer een abces.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Aan Misty merk ik dus totaal niets, behalve dan dat ze geen harde brokjes eet.
Vandaag nog steeds niet, wellicht ben ik wat ongeduldig....
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Misty at nog steeds geen harde brokjes, (de oude, van Purina Pro Plan) maar vroeg wel om eten.
Ik heb net die zak Dental opengemaakt (en wow, wat zijn die brokjes GROOT ! ) en ze heeft gegeten, blij :grin:
Het is een heel werk om die brokken doormidden te bijten, maar het ging goed, heb haar ook geen kreet van pijn ofzo horen slaken.
Dus ik ga voorlopig rustig door met de ontstekingsremmer/pijnstiller. Zal nog wel even bellen hoe lang ik er mee moet doorgaan.
En mocht het weer terugkomen, tja, dan mogen ze alles van mij trekken.
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Nou, die Dental brokken lieten ze mooi staan.... Over een tijdje maar weer een poging wagen.
Ben nu bezig om het flesje ontstekingsremmer op te maken. Moet er totaal 10 a 14 dagen mee doorgaan.
Ben benieuwd daarna....
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Kattenbella »

Die brokken zijn echt niet zo goed, het blijft plakken achter de tanden, is te vergelijken met ligakoeken voor kinderen en het doet gewoon pijn! Waarom geen goed zacht voer?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Ambertje73 »

Onze Fritz van 12 heeft last van gingivitis stomatitis. Deze aandoening gaat ook nooit over, maar is altijd aanwezig. Regelmatig heeft hij zijn mondholte en tandvlees hevig onstoken, waardoor hij nauwelijks of niet kan eten. Eerst dachten ze dat hij ook FORL had.

Om een lang verhaal kort(er) te maken : of je kat nu FORL of gingivitis heeft, het beestje lijdt vreselijke pijnen! Een kat kan zich uitstekend redden zonder tanden. Onze Fritz heeft geen tand meer in zijn mond staan, maar tegenwoordig heeft hij NERGENS meer last van!
Hij is VROLIJK, aanhankelijk en actief. Iets dat we al jaren niet bij hem gezien hadden.
Meestal kroop hij weg en als hij probeerde te eten, dan sprong hij soms een meter in de lucht als een brokje (hij is een brokkenkat) verkeerd in zijn bekkie kreeg.
Al die rottige AB en andere medicijnen maken je beestje ook niet beter. Kijk maar eens wat er bij langdurig gebruik kan gebeuren (Diabetes, leverproblemen etc).

Afgelopen jaar was zwaar voor hem. Hij is langzamerhand van 8 kg naar 6,3kg gegaan. Hij wilde na de operatie (laatste tanden) geen tabletten eten, dus waren we genoodzaakt om hem elke dag twee keer te injecteren met AB en Dex. Dat hebben we een aantal weken gedaan. Ook vreselijk slecht, want hij kreeg inentingsreacties (enorme bult)! Na de kuur moesten we ons druk maken of hij op die plek geen kanker zou ontwikkelen. Na alle moeite zouden we hem daaraan kunnen verliezen.

Gelukkig trok de enorme bult helemaal weg en het "lijkt" nu goed te gaan. Hij eet weer brokjes.
Hij krijgt nu wel dagelijks twee tabletjes Gingivit (huisdierendokter) in een vleesstaafje. Daar schijnt hij baat bij te hebben.
Wij dachten in het begin ook vaak, als een tand goed lijkt: laten staan!
Achteraf hebben we daar spijt van en hadden we meteen alles moeten laten trekken! Dat had Fritz een boel pijn bespaard.

Gr.,
Amber & Co.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Kattenbella »

He Amber, fijn weer iets van je te horen hier en dat het nu eindelijk beyer gaat met Fritz. het was een pittige strijd he!
Yoda heeft hier nu ook last van zijn bekkie. Freddy heeft ook zo'n beetje alles eruit en redt zich inderdaad prima! Ben er ook voor dat als het slecht is met het gebit, beter alles er maar uit, want je moet anders toch weer.
Henk heeft ook onlangs zo'n beetje zijn laatste kies eruitgetokken gekregen.
Steeds weer stress, narcoses en pijn, dat is ook niet alles!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Ambertje73 »

Hoi Bella, Ja sorry, wilde wel vaker op het forum langskomen, maar er is hier gewoon altijd wat! :???:
De groep wordt hier ook steeds ouder, dus we hebben weer een abonnement op de DA.

Al die stress, narcose en medicijnen zijn zeker niet gezond voor een kat. Fritz heeft in 3 keer zijn hele gebit eruit gekregen. Dan ben je een paar jaar verder. De DA zei ook dat de overige tanden gewoon een bron voor besmetting (lees: onstekingen) waren.
Toen Fritz zijn laatste twee hoektanden eruit kreeg, zaten er gewoon gaatjes in zijn tanden :shock: Wat moet dat beessie een pijn hebben gehad!
Hij heeft jaren een ontstoken bekkie gehad, maar nu alles eruit is en hij die pilletjes eet, gaat het gewoon geweldig!
Fritz is weer actief, vrolijk en aanhankelijk. Hij blijft nu gelukkig ook op gewicht. Hij heeft altijd rond de 7,5kg tot 8 kg gewogen (grote kat hoor). Tegenwoordig zit hij rond de 6,2 - 6,3kg.
Hij heeft zeker geleden. Toen die tanden weg waren, kon zijn tandvlees dichtgroeien. Het heeft hééél lang geduurd, voordat hij weer een mooi roze tandvlees had en geen rauwe biefstuk met blaren :esick:
Maar we zijn op de goede weg....
Hij heeft het in ieder geval gered! We hebben hem wel geknepen hoor!

Mensen denken dat een kat zonder tanden zielig is. Nou, een kat met tanden én een zere bek, da's pas zielig!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door castratenkoor »

Ik heb dezelfde ervaring toen mijn Fritz bijna 12 was ook zijn hele gebit laten verwijderen. Hij heeft nog 2,5 jaar zonder tanden geleefd en was enorm opgeknapt. Uiteindelijk overleden na hersenbloeding. Hij was 14,5 jaar. Op Science Plan blikvoer deed hij het prima. Dat is pastei zonder klontjes, hij wilde niks met klontjes eten, mocht geen structuur in het blikvoer zitten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Pfoe...wat een verhalen meiden... Sneu dan he, als een kat zo lang pijn moet doorstaan.
En Amber, gelukkig trekt die bult nu weg, daar zou je helemaal niet aan moeten denken inderdaad, dat je na alle moeite je beestje dan aan kanker zou verliezen :(

Ik had mijn besluit al genomen hoor, maar mocht er nog een beetje twijfel hebben bestaan, dan hebben jullie dat bij deze helemaal weggenomen.

Gisteravond heb ik Misty geen pijnstiller/ontstekingsremmer gegeven, en mocht ik vandaag of morgen zien dat ze weer veel pijn heeft zit ik z.s.m. weer bij de dierenarts, en zal ik een afspraak maken om alles te laten verwijderen.
Maar ik heb zo'n vermoeden dat ik zowiezo deze week een afspraak maak, want ik merkte eergister dat ze vlak na het eten, toen ze in haar mandje lag, blaasde, en met haar pootje langs haar wang wreef, dus er zal wellicht toch wat pijn hebben gedaan, desondanks de pijnstillers...
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Ilone »

Oh dat laatste doet Pluis ook, soms een paar keer per dag :-(
Lijkt mij ook dat ze dan pijn heeft. Gaat Misty ook heel raar haar bekkie/tanden aflikken? Alsof er iets vastzit zeg maar?
Ik moet morgen naar de DA en zal dan eens vragen wat Pluis nu precies mankeert met haar gebit, want dat weet ik niet eens...DA heeft het niet verteld, en ik vergeten te vragen door die zielige Pluis.
Want anders zal ik ook maar eens gaan nadenken om alles eruit te laten halen.
Wat jullie al zeggen, liever geen tandjes meer, dan wel met veel pijn...

Succes met Misty, ik hoop dat ze snel opknapt!
Geef haar maar een dikke knuffel, en een kopje van Pluis :grin:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Thanx !

En ja, dat doet ze inderdaad ook, want ik dacht eerst nog: zou er iets in haar keeltje ofzo zitten ?

Verstandig om morgen ook eens goed door te vragen bij de DA, en inderdaad, liever geen tandjes dan pijn....

Jij succes met Pluis, en ook een dikke knuffel en kopje van Misty ;-)
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Zo, net de DA gebeld en een afspraak gemaakt.
Donderdag 26-8 mag ik Misty om 8.45 uur brengen, en gaan ze inspecteren onder narcose, en eventueel daarna gelijk alle tandjes en kiezen verwijderen.
Ik krijg hier nog een gesprek over voorafgaand aan de narcose.

Vanmorgen at Misty dus helemaal niets. Op een gegeven moment zat ze haar pootje te likken, en slaakte ze weer een kreet, zelfs dat doet zeer....

Vanmiddag ga ik een nieuw flesje pijnstiller/ontstekingsremmer ophalen, daar begin ik dus vandaag weer mee, om de komende week te overbruggen. Tevens ligt er een AB kuurtje klaar om alvast mee te beginnen, schijnt handig te zijn om dat nu alvast te doen.

Ik ga wel vragen of ik volgende week bij haar mag blijven tot ze onder narcose gaat, dan kan ik haar wat op haar gemak stellen tot ze onder zeil gaat.

Eind van de ochtend of begin van de middag wordt ik dan gebeld over hoe e.e.a. is gegaan, en kan ik haar daarna ophalen neem ik aan.
Heb alvast een vrije middag op het werk geregeld, want ik wil dan wel bij haar zijn.
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Zenuwachtig voor morgenochtend :???:
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Ilone »

Mijn duimen draaien!! Overuren!!
Succes morgen!
Geef Misty maar een extra knuffel ;)

En Pluisje zegt: "Kop op Misty! Het is even een zure appel, maar als je daar doorheen bent heb je er veeeel minder last van. Ik doe me zelfs weer wassen!! :grin: Komt goed!" ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie