Nieuwe kat eet niet

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door MarjanR »

Ah, ok. Dan was mijn gedachte toch niet de juiste oplossing.
Jammer :(

Ik weet niet hoe dik Pebbles is?
Niet eten hoeft niet per definitie dodelijk te zijn. Ze zal misschien wat afvallen?
Mijn info (toen mijn kat 4 nachten weg was heel veel gelezen over wat en hoe) een kat kan zeker 5 dagen zonder eten zonder daar dood aan te gaan.
Vocht is wel heel belangrijk.
Ik heb natuurlijk niet alle wijsheid in pacht, maar het klinkt mij dat als ze in ieder geval iets te eten krijgt op deze manier dat het wel goed zit, voor nu.
Verder kan ik je helaas niet helpen.
Ik hoop dat er iemand is hier die dat wel kan.
Maar de meeste info krijg je natuurlijk van de DA.
Daar zou ik toch naartoe bellen (voor vandaag een telefonisch consult, eventueel een afspraak voor morgen maken?).

Sterkte
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door Gabriella van Dijk »

Dank je wel, je reactie stelt me wel iets gerust. Ik heb al contact gehad met de dierenarts en die zegt dat ik met een papje goed zit, maar ik heb haar niet gevraagd hoeveel ze daarvan moet eten. Ik wordt ook zo moe van het dwingen tot eten. Ze ligt nu onder mijn bed en als ze me ziet duikt ze weg, zo bang is dat ze weer moet eten.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door Cari »

Gisteren is het gelukt om Pebbles onder dwang in 5 sessies ongeveer 15 brokjes, 2 plukjes tonijn ter grootte van een brokje en 1 dobbelsteentje Whiskas te voeren. Dit alles gedrenkt in water. Ze heeft nog steeds geen ontlasting gehad. Ze heeft er echt een hekel aan om eten naar binnen geduwd te krijgen,
Waarom geef je haar geen A/D? "Naar binnen duwen" klinkt niet fijn! A/D kan je per spuitje geven en daarvan heb je veel minder nodig voor hetzelfde voedzame effekt. En het is erg lekker en zet veel katten aan om weer zelf te gaan eten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door Adriana »

Gabriella van Dijk schreef: Ik wordt ook zo moe van het dwingen tot eten. Ze ligt nu onder mijn bed en als ze me ziet duikt ze weg, zo bang is dat ze weer moet eten.
kan me je gevoel helemaal indenken, maar toch maar even doorzetten en volhouden..
oh ja, Mo sprint ook weg als ie ziet dat ik met een capsule bezig ben, maar helaas heb ik dan de kamerdeur al dicht gedaan. even er doorheen Mo en je wordt lekker geborsteld als je je medicijn op hebt, roepen we dan.
en probeer/probeer het zelf niet erg te vinden, dat scheelt misschien al een beetje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door MarjanR »

Dat is inderdaad ook waar, wat Adriana zegt; Als een kat aanvoelt dat jij het niet leuk vindt dan gaat zij zelf ook vaak al met een nee-houding erin.
Dus bij de volgende dwang-eet-sessie, even diep zuchten andere gedachtes oproepen en dan glimlachend en gezellig babbelend met een "niets aan de hand" houding Pebbels het eten naar binnen laten zakken.
Ik hoop dat het voor jou/jullie dan ook beter gaat.
En Pebbles zou er toch vroeg of laat de handdoek in de ring moeten gooien.

Maar had je de DA al gebeld met wat specifiekere vragen? (hoeveel, waarom, hoelang hiermee door?)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door Gabriella van Dijk »

Ik ga morgen even naar de dierenarts en dan horen jullie meer.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door MarjanR »

Tis al overmorgen... wat zei de DA?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door Ambertje73 »

Dat doet me denken aan onze Pers Genghis.
Toen hij bij ons kwam, was hij helemaal niets gewend!
Hij woonde bij een mevrouw met een zoontje, maar die had geen tijd meer voor hem, vandaar de flinke klitten!
In haar huis zag je aan niets dat ze een kat had. Geen mandjes / dekentjes, krabpaal of voerbakjes.
Ze had haar Pers zelfs op rantsoen staan. Hij kreeg per dag maar 35 gram Perzen brokjes van R.C. en daar moest hij het mee doen!?? :shock:
Moest wel lachen trouwens. Toen we Genghis gingen halen en hem het vervoersmandje voor de neus zetten, klom hij er vrijwillig in! :lol:
Eenmaal thuis schrok hij best wel van de andere katten. Alle nieuwelingen komen hier eerst in een grote bench om tot rust te komen. Zo krijgen ze langzaam onze "huislucht" aan zich.
Wij zetten een nieuweling NOOIT zomaar in de groep. Een paar dagen in een bench heeft hier ALTIJD gewerkt. We zitten op dit moment op 33 katten en het is ons tot nu toe 1x mislukt om een nieuweling te laten wennen in de groep.

Maar even to the point: Perzen zijn heel eigenzinnig.
Genghis wilde ook een aantal dagen niet eten. Zijn Perzen brokken heeft hij nooit meer aangeraakt. Een tijdje rustig in de bench deed hem weer langzaam eten.
Als er tegenwoordig ook maar iets anders is dan normaal, dan is meneer Genghis pissig/ van slag.

Ik denk dat Pebbles toch van slag is en dat ze nu begint te beseffen dat dit haar toekomst is.
Misschien moet je haar toch een tijdje apart zetten en haar rust gunnen. De ene kat went heel snel en de ander heeft soms maanden nodig!
Zet haar af en toe bij de andere kat, maar zet haar bij het eten even apart en blijf er dan bij.
Lief praten zijn ze allemaal gevoelig voor! En een Pers heeft snel het gevoel verwaarloosd te worden ook al is dat niet zo. Heel veel aandacht geven dus.

Wij hebben ooit een Pers gehad die ook niet zelf wilde eten. Was niets mee aan de hand volgens DA.
We hebben haar 3 jaar(!) gevoerd (NIET dwangvoeren, gewoon voeren). Ze had nl. een peakface (zeer platte neus en kon daarom heel moeilijk eten). Ze vond het wel makkelijk en snel gaan als ze gevoerd werd! Dus voerden we haar natvoer via een voedingsspuit en legden we de brokjes in haar bekkie.
Helaas bleek toch dat ze niet helemaal in orde was en is ze uiteindelijk op bijna 7-jarige leeftijd overleden aan een hartprobleem (waarschijnlijk HCM).

Het kan dus stress zijn, dat Pebbles niet eet, maar soms kan een ziekte of aandoening de oorzaak zijn (wat ik niet denk in jullie geval).
Geef het dametje nog even de tijd. Dwangvoeren is niet leuk, maar soms is net genoeg om ze weer aan het eten te krijgen.
Ik wens je succes en sterkte ermee!
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door Gabriella van Dijk »

Pebbles eet weer! Gaat hartstikke goed, iedereen bedankt voor het medeleven!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door ayla »

Gelukkig! wat goed nieuws!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door Ilone »

He, fantastisch! Goooo Pebbles :grin:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door Gabriella van Dijk »

Het is helaas weer wat afgezakt, haar eetlust. De dierenarts had wat tandsteen verwijderd en zei dat ze een wat ontstoken bekkie had. Heeft toen pijnstilling gegeven die twee dagen werkt (zal dus nu ongeveer wel uitgewerkt zijn) en pilletjes tegen de diarree. Verder heeft ze me een blikje i/d meegegeven, dat kon ik door het voer roeren. Gisteren heeft ze vrij goed gegeten en vandaag weer helemaal niets. Heb net een schaaltje neergezet met gedeeltelijk haar eigen brokjes en gedeeltelijk i/d, dat gemengd met warm water en we zien wel. Als het alleen maar pijn in haar bekkie is, zal ze van de honger wel iets zachts gaan eten denk ik, en als het alleen maar stress is had ze gisteren niet in eens wel gegeten en nu in eens weer niet.

Nog steeds afwachten dus, stabiel is het niet!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door Ambertje73 »

Wij hebben heel veel gedonder gehad met onze kat Fritz. In dit Forum kun je lezen bij medisch tanden over Fritz.
Hij heeft in het verleden altijd ontstekingen gehad in zijn bek, maar toen alles uiteindelijk getrokken was, had hij nog niet veel trek.
Pijn kon hij niet meer hebben. Misschien was het stress of een andere oorzaak, maar we wisten op dat moment niet echt wat we moesten doen.

Onze DA adviseerde een Convenia injectie. Dit is een langwerkend antibioticum (2 weken) tegen een heleboel kwaaltjes. Soms heeft een kat dat nodig om er weer bovenop te komen!
En ja hoor, het heeft echt geholpen. :eclap:

Fritz had de ene dag enorme eetlust, terwijl hij de andere dag nauwelijks iets aanraakte.
Enorm frustrerend, want je denkt dat na 1 dag goed eten alles weer goed is.
Na die injectie begon hij eindelijk "stabieler" te eten (om het maar zo te zeggen).

Misschien heeft jouw Pebbles hier baat bij? Zou het proberen, want als je ergens depri van wordt, is dat je kat zo zit te klooien.....
Sterkte en succes!
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door Gabriella van Dijk »

Dank je wel voor de tip! Ik zal het eens met de DA overleggen. Vandaag eet ze inderdaad wel weer wat.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Plaats reactie