Nieuwe kat eet niet

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Nieuwe kat eet niet

Bericht door Gabriella van Dijk »

Zoals de meesten van jullie wel zullen weten is Woensdag mijn nieuwe poes, Perzische dame Pebbles, naar mijn huis verhuist. Ik heb haar eerst een dag gescheiden van mijn kat Sockx gehouden, dat ging prima, heel aanhankelijk, netjes op de bak geplast, prima. Gisteren heb ik de ruimtes omgedraaid; Sockx ging waar Pebbles was geweest en andersom, ook dit ging goed. Nu zijn ze samen in één ruimte en ook dat gaat boven verwachting goed. Er is één groot ding; Pebbles eet niet. Vanaf het moment dat ze hier is gekomen heeft ze nog geen hap genomen (nu 48 uur). Ze krijgt hier hetzelfde voer als haar oude thuis maar ze neemt niet. Heb ten einde raad die heerlijk geurende (ahum) natvoer van Whiskas geprobeerd te voeren, maar wat ik al in haar mond kreeg, spuugde ze er weer uit. Drinken doet ze wel, maar niet veel. Heb ook al geprobeerd de brokjes te weken, maar dat wil ze ook niet eten.
Hoe zorg ik nou dat ze wat te eten binnenkrijgt? Of hoelang wacht ik nog af? Haar bekkie ziet er gewoon gezond uit.
Laatst gewijzigd door Admin op 14 aug 2010 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
pussycat15
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2010 23:04

Re: Handen in het Haar!

Bericht door pussycat15 »

Het kan inderdaad met stres mee te maken hebben, probeer brokjes te geven of voer die ze normaal eet als ze morgenochtend nog niet wil eten moet je direct naar da want haar lever kan vervetten en dat is levens gevaarlijk en heb je ook de kans dat ze uitdroogd en vocht moet krijgen bij da. Beterschap en hopelijk gaat ze toch uit zichzelf eten
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Handen in het Haar!

Bericht door Gabriella van Dijk »

Ik geef dus al de brokjes die ze normaal eet maar ze eet gewoon niet. Morgenochtend even afwachten inderdaad. Drama dit.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Handen in het Haar!

Bericht door Ilone »

Hm, misschien durft ze niet te eten.
Hoe gaat het nu? Heeft ze al wat op?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Handen in het Haar!

Bericht door Gabriella van Dijk »

Nee, niks. Ik bel zo de dierenarts.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Handen in het Haar!

Bericht door MarjanR »

Is het echt zo levensgevaarlijk? Ik vraag het omdat het mij ook zorgen zou baren als een kat niet zou eten. Maar het belangrijkste is toch water? En ze drinkt toch een beetje?
Sommige katten hebben even wat meer tijd nodig om te acclimatiseren.
Maar ik wist niet dat het levensgevaarlijk zou zijn.

Mijn katten hadden ook stress na de verhuizing.
Slecht eten enzo. Ze aten alleen wanneer ik ernaast zat.
Dus daarom dacht ik misschien het volgende;
Is het mogelijk dat de vorige eigenaar een keertje langskomt?
Zodat ze voor even een bekend persoon zien en dan eventjes eten, en merken dat het "goed" zit?
(sorry, ik kon niet snel vinden waar Pebbles vandaan is gekomen).

Sterkte, hoor
Retevervelend als je beestje niet wil eten
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Handen in het Haar!

Bericht door Gabriella van Dijk »

Dierenarts gesproken, heeft me voorgesteld om blikjes van een bepaald soort paté op te halen bij haar. Ze zegt dat vrijwel iedere kat dat eet, zo niet, moet ze gedwangvoederd worden. Ben benieuwd of het werkt.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Handen in het Haar!

Bericht door Adriana »

ja, dat is waarschijnlijk a/d van Hills, zittten veel erg goeie stofjes in en kun je verdund in een spuitje dwangvoeren. vraag je da even om het voor te doen.. of kijk of je het samen met iemand anders kan doen uit je omgeving die je kan helpen..

een kat die niet eet krijgt niet onmiddellijk leververvetting en het is ook niet onmiddellijk levensgevaarlijk.
maar na ongeveer anderhalf etmaal niet eten moet je toch wel maatregelen gaan nemen en dat heb je ook prima gedaan!
klein stukje rauw vlees, zou je dat lekker vinden?
en indd. misschien durft ze niet te eten en zou je ook haar stress in de gaten moeten houden.
wij hebben er ook zo eentje, die geef ik eerst een lekker snoepje om de eetreflex op gang te krijgen en dan krijgt ie zijn favo brokjes en ik blijf er even bij en prijs hem dan te pletter.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Handen in het Haar!

Bericht door Cari »

Dat zal A/D voer zijn. Levervetting hoef je niet meteen bang voor te zijn hoor. Echt dikke katten lopen een groot risico, maar de gewone gezonde kat heeft echt wel iets meer speling. Je moet het in de gaten houden, maar raak niet te snel in paniek ;-) .
Hoop dat ze senl trek krijgt :popcorn: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
pussycat15
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2010 23:04

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door pussycat15 »

Is waarschijnilijk door stress maar ze kan werkelijk groot probleem krijgen als ze niet eet, da heeft niet voor niets gezegd dwangvoeren anders is volgende stap infuus, hopelijk lukt het helemaal en beterschap.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door Adriana »

en dwangvoeren klinkt dramatischer dan het is, hoor...
voor sommige kattenbaasjes is dat de grens en die doen daar niet aan, maar ik weet zeker
dat heel veel katten, waar helemaal niet zo veel mis mee was, dan al lang niet meer hadden geleefd..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door Gabriella van Dijk »

Ow, ik ben ook niet bang voor het dwangvoeren hoor. Liever dat dan niet eten. Maar vind het voor haarzelf natuurlijk prettiger als ze uit zichzelf eet. Kreeg vandaag mijn zooplus bestelling binnen en daar zat als cadeautje twee blikjes voer bij van Cosma. Tuna in Jelly en Thai Chicken. Ga toch maar proberen of ze dat wil eten, iemand ervaring met dat voer? Ik heb liever een Pers met diarree die moet douchen dan een Pers die niets eet!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door Gabriella van Dijk »

Gisteren is het gelukt om Pebbles onder dwang in 5 sessies ongeveer 15 brokjes, 2 plukjes tonijn ter grootte van een brokje en 1 dobbelsteentje Whiskas te voeren. Dit alles gedrenkt in water. Ze heeft nog steeds geen ontlasting gehad. Ze heeft er echt een hekel aan om eten naar binnen geduwd te krijgen, dus ik pak haar ook af en toe alleen om te aaien en borstelen, zodat ik niet alleen maar vervelend ben.

Gaat dit goed? Als ik zo doorga, krijgt ze dan voor nu eventjes genoeg binnen om niet dood te gaan? Ik vind het wel de moeite het is alleen jammer dat ze zich schijnbaar zo slecht voelt en natuurlijk is het geen normaal rantsoen.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door MarjanR »

Hi Gabriella,

Jammer dat Pebbles nog niet uit haar zelf eet.
Heb je al gebeld met de vorige eigenaar?
Mijn ervaring is dat wanneer mijn beestjes gestressed waren en dus niet aten, dat als ik naast de bakjes ging zitten dat ze wél aten.
Niet veel, en zeer stresserig.
Misschien heeft Pebbles het nodig dat haar vorige baasje haar "aangeeft" dat het in jouw huis helemaal OK is?
Even de bevestiging dat het OK is om bij jou ook gewoon te eten?

Sterkte
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Nieuwe kat eet niet

Bericht door Gabriella van Dijk »

Ik heb nog niet gebeld met de vorige eigenaar maar zij hadden wel van te voren aangegeven dat ze moeilijk zou kunnen doen met eten en dat ze alleen at als er iemand bij was. Echter; als zij weggingen en Pebbles ging naar een pension, dan was het ook voldoende om een medewerkster van het pension ernaast te 'zetten'. Hier eet ze helemaal niet.

Maar ik wil echt wanhopig graag antwoord op mijn vraag. Ik heb net een papje gemaakt van water, Whiskas Terrine met stoom bereid en RC Sensitive brokjes (haar normale maaltijd). Het papje weegt 100 gram inclusief water. Als ik haar dit voer gedurende de hele dag (in bijvoorbeeld 8 porties van 12,5 gram). Gaat dit goed? Als ik zo doorga, krijgt ze dan voor nu eventjes genoeg binnen om niet dood te gaan? Ik vind het wel de moeite het is alleen jammer dat ze zich schijnbaar zo slecht voelt en natuurlijk is het geen normaal rantsoen.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Plaats reactie