Moet onze poes een einzelganger blijven?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Dafpoetser »

Silver is helaas niet meer, en was "een gewone HTK".....maar zo bijzonder lief, en een gezellige kwek.....liep altijd "mroeh! mroeh!" door huis.....heerlijk beest. Helaas door nierfalen en blindheid, en sterke achteruitgang op 18 jarige leeftijd moeten laten inslapen. Deze foto is vlak voor zijn dood gemaakt trouwens. Ik gun je "een Silver" Kiwi!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Kiwi »

Bedankt!
En 18 jaar, dan heb je lang van de gezelschap van Silver mogen genieten (altijd te kort - maar toch).

Als je zo'n mooie HTK ziet vraag ik me toch af waarom wij ons spaarvarken hebben neergeknuppelt voor een raskitten (zonder stamboom, dat wel). :lol:
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Dafpoetser »

Kiwi, Silver heb ik in mijn tijd van de dierenambulance zelf uit het bos gehaald, samen met een identiek broertje.
Kittens die veeel te jong bij de moeder waren weggehaald en gedumpt. Met heel veel geduld, een wekker en pipetjes met kattenmelk heb ik 'm laten opgroeien tot de lekkere volle kater die hij was.
Ik mis 'm nog elke dag, ondanks dat ik een heerlijke kat heb!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Dafpoetser »

Afbeelding

Een iets duidelijker foto!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Kiwi »

Wow..Silver is daar best groot of niet? :lol:
Hoe ik het zo lees, heeft hij het niet slecht gehad bij jullie ;-)

Gisteravond een paar dingen opgevallen:

*Kiiro moet niet teveel eten. Er kwam na wat kokhalzen een lading voer terug uit..(het zag er uit en rook hetzelfde als normaal kattenvoer - yuk)
*Kiiro gebruikt Tama's kattenbak, voerbak én waterfontijntje
*Kiiro kent ook haar wilde uurtje spelen...nóg wilder dan normaal ja!
*Kiiro kent 'NEE' nog niet..en is eigenlijk (nog) niet te stoppen :lol:
*Kiiro is zo brutaal dat ze meerdere keren 10-20cm naast Tama op de 2 meter hoge kast ging liggen.
*Tama lijkt door te krijgen dat ze Kiiro niet kan stoppen, zelfs al zou ze willen - ze is te traag
*Kiiro is veel te gefocussed op snacks..het kleine stukje ham werd bij Tama uit de bek gejat..en ze heeft nog wel 10minuten zitten te jengelen en piepen in de keuken voor meer. Ik heb uiteindelijk Kiiro buiten de keuken gesloten zodat Tama 2sec had om ook te eten.
*Kiiro bewees dit weer vanochtend..ze doet echt alles om mijn kom met cornflakes te pakken te krijgen. Ergens grappig maar ook frusterend - dit gedrag vind ik niet gewenst.
Laatst gewijzigd door Kiwi op 10 aug 2010 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Ja, kittens opvoeden vraagt geduld. Maar gewoon rustig wegzetten of wegduwen en Nee zeggen, zelfs al is het 20 keer; heeft bij mij altijd al gewerkt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij bij je verhaal soms wel eens afvraag of je niet overbezorgd bent. Ik snap het door de vorige mislukte koppeling en doordat Tama er de eerste keer al achteraanging, dat je erg voorzichtig bent. Maar dat ze er de eerste keer achteraanging lijkt wel logisch aangezien ze ze dan nog niet kende. Nu blijkbaar wel.

Ik denk persoonlijk dat Tama gewoon mee wil spelen ( zien spelen geeft echt de kriebels) en dat ze alleen als ze zelf rustig ergens ligt, niet per ongeluk een mep wil krijgen van dat wild ding, en daarom liever heeft dat ze wat verder wegblijft wanneer ze rustig ergens ligt. Ze is tenslotte lang alleen geweest en het is dus wel logisch dat ze af en toe wat rust wil.

Wat ik mij gewoon afvraag is: ben je zeker dat die aanvallen van Tama echte boze aanvallen zijn? Kan het niet gewoon speelgedrag zijn? Vraag je eens af wat je zou verwachten dat Tama zou doen als ze zou willen spelen, en maak dat dan iets ruiger (katten zijn zo). Als wat Tama doet daar nog inpast, is ze dus gewoon aan het spelen en is het prachtig nieuws! Zolang ze niet blaast en Kiiro niet heel erg angstig wordt of niemand krijst, is er toch niets aan de hand? Dat Kiiro wat wegloopt en wegkruipt is ook normaal he, ze is een stuk kleiner, maar zolang ze terugkomt en zelf af toe eens aanvalt is het echt een teken dat het heel goed gaat met je koppeling! Het kan zelfs zijn dat Kiiro af en toe eens roept, maar zelfs dat is normaal. Tama is gewoon veel zwaarder dus zelfs als ze spelen kan het al eens zijn dat ze Kiiro een beetje pijn doet, maar normaal is dat niet erg, en duurt niet lang. Er zijn hier ook al verhalen van kittens die zelfs lang roepen wanneer de grotere kat ermee speelt terwijl ze eigenlijk toch vriendjes zijn....

Voor mij klinkt het als een koppeling die erg goed gaat en alleen nog wat tijd moet krijgen om helemaal tot rust te komen ( ale rust, spelen dan he ;-)), en het slechtste wat je dan kan doen is ze verhinderen om te spelen... Ale, zo denk ik er toch over. Nogmaals, ik snap dat je voorzichtig bent, maar katten spelen nu eenmaal met meppen en op elkaar afspringen en op de grond duwen. En dat kan en mag je echt niet verhinderen!!!

Dat ze al samen uit één bord eten, verbaast mij eerlijk gezegd zelfs. Dat zou hier met Kleintje nooit gaan! En ze aanvaard de anderen ook steeds meer.

Geef het wat tijd, rustig aan, maar in mijn ogen is die koppeling van jou geslaagd en moeten ze elkaar nu alleen nog wat leren kennen, leren aanvoelen, taxeren, uitmaken wie de baas is, ... Dat gebeurt door de spelen en daar moeten ze dus alle ruimte voor krijgen.

Je kan de bench natuurlijk nog wel een tijdje laten staan, maar ik zou ze overdag als je er bent zeker niet meer dichtdoen...

Nog veeel plezier ermee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Kiwi »

Hey bedankt voor de reactie!

Dat ze samen van 1 bord eten (en samen in 1 kattenbak zitten - eeew) verbaasd mij niet zoveel: Tama is misschien ouder en zwaarder, maar echt een watje. Kiiro is gewoon een erg brutaal kittentje.

De aanvallen zijn..tja..dat weet ik niet. Aanvallend? Spelend? Ik heb 2x met een waterpistooltje Tama gecorrigeerd toen ik dacht dat het te wild voor Kiiro zou worden. Kiiro ook geraakt, maar die doet haar naam als Bengaal eer aan: water boeit haar niet.

De bench is gisterenochtend al opgeruimd: nam veel ruimte in. Kiiro trok zich er wel soms in terug in haar mandje. We hebben, alvorens de bench op te ruimen, het mandje buiten de bench neer gezet. Kiiro sliep hier ook direct in.

Samen: Kiiro geeft regelmatig kopjes aan Tama bij het langs lopen. Tama snuffelt dan haar vacht en kont. Ze liggen ook af en toe bij elkaar omdat Kiiro gewoon zo brutaal is om er naast te gaan liggen. Samen achter de laserpointer aan...dat doen ze niet. Tama neemt 1 helft kamer - Kiiro de andere helft. Alleen als de pointer op hun helft komt, gaan ze er achteraan.

Kiiro: die vermaakt zich hier wel volgens mij. Het enige wat mij verbaasd is haar activiteit...op een speel-uurtje 's ochtends en één 's avonds na...is er geen activiteit. Ze slaapt vooral en overal (dus kattenmand, krabpaal+hokje, 2 kattenkussens..maar ook op de bank, tafel, in de tv-kast etc.)

Tama: we hopen dat ze onze vertrouwde chagrijn blijft: lekker boos kijkend maar wel regelmatig op schoot gaan liggen. Ze lijkt nu in ieder geval minder van slag dan met de vorige koppelpoging. Maar ze ligt iedere dag wel een tijdje onder de bank, vooral bij het spelen van Kiiro. En in het jaar dat ze hier is, lag ze alleen onder de bank bij koppelpogingen. I don't like it.

En natuurlijk zijn wij wat overbezorgd...als deze poging niet lukt, stoppen we definitief met koppelen (anders zo zwaar voor Tama, en de gekoppelde kat wordt er ook niet beter van).
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zie echt geen problemen meer. Ik zou me ook niet meer moeien, zelfs als het wat ruig eraantoe gaat. Zo gaat dat nu eenmaal bij katten, en daar zal jij aan moeten wennen, en niet de katten. :-)

Dat ze van 1 bord eten is echt niet zo vanzelfsprekend hoor! Zelfs als Kiiro een brutaaltje is zou Tama nog kunnen meppen of weglopen. Dat ze dat niet doet wil echt zeggen dat ze ze aanvaard hoor!
En naast elkaar liggen is ook een goed teken, doet er niet toe wie er bij wie gaat liggen. Hier moeten ze dat niet proberen hoor!

Ook de manier van begroeten klinkt echt positief. Hier wordt er dan nog steeds geblaasd. Blaast Tama alleen nog maar als ze ergens ligt en Kiiro druk komt doen? Of doet ze het ook nog op andere momenten? Als het enkel dat is, denk ik dat ze gewoon wil duidelijk maken dat ze ze op afstand wil hebben omdat ze rust wil. En is het heel fel blazen of enkel een klein geluidje? Want dat maakt ook veel verschil in graad van aggressie.
Als ik het zo hoor is Tama wel een karaktertje dat af en toe wel eens zal blijven blazen, als ze ergens geen zin in heeft... Dan moet je daar ook niet teveel waarde aan hechten. Zolang Kiiro uit de weg blijft gaan als Tama echt blaast, komt het wel goed. Dan kunnen ze op hun eigen tempo elkaar leren kennen.

En wie er de baas wordt, moeten ze toch echt wel zelf uitvissen, daar kan jij niets in beslissen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Kiwi »

Ik heb Tama eigenlijk niet meer veel horen blazen de laatste 1.5 dag. Meppen ook niet eigenlijk, ja een beetje als Kiiro langs komt te spelen. Raken doet ze dan niet, ze maakt de beweging maar stopt op tijd. Het is nu meer uit de weg gaan als het te wild wordt.

Geen idee trouwens of ik hier een nieuw topic voor moet openen..maar heb nog een kittenvraagje.
Kiiro is nu 17-18 weken. Ze is een bengaal, die standaard niet echt schootkatten zijn. Ze is wel opgevoed bij de fokker met veel optillen en vasthouden..en ze is dus ook erg makkelijk op te tillen.
Omdat ze nog niet erg sterk is, en zich niet enorm verzet, is ze ook makkelijk vast te blijven houden, maar dat wil alleen door haar voorzichtig tegen te houden. Armen weg = kat weg. Vind ik eigenlijk niet zo leuk want ik wil haar niet tegen haar wil vasthouden.

Is dit ook te trainen - dat ze dus ook vrijwillig op schoot komt? Want ze kan hier echt uuuuren slapen op een zacht kleedje en wil dan ook uitvoerig geaaid worden. Ook spint ze hierbij luid. Ik heb dan zoiets van: kom dan toch gewoon op schoot liggen! Leuker voor beiden.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Cari »

Ik denk dat je in je handjes mag knijpen van geluk! Ik zie werkelijk geen vuiltje aan de lucht. Tama doet het fantastisch! Als ze Kiiro kwaad wilde doen, had ze dat gewoon gedaan hoor. Ze gebruikt geen nagels, ze springt naast de kleine, zit in het filmpje volkomen ontspannen onder Kiiro in de krabpaal, ze eten van 1 bordje en Kiiro is er pas 3 dagen!!! Ik vind de acceptatie, gezien de eerdere ervaringen van Tama en de snelle introductie van weer een ander, extreem snel :grin: ! Ik zou ze helemaal met rust laten - jouw tussenkomst kan alleen nog maar ongewenste spanning oproepen.
Gefeliciteerd met deze match!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Cari »

Ik zou dat 'schoot-liggen' laten voor wat het is. Dat komt of komt niet. Misschien vindt Tama het ook wel fijner als dat haar plekje blijft ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Kiwi »

Ja maar...we hebben 2 schoten! :lol:
Ik snap het hoor, dat ze zoiets zelf bepalen...maar je snapt ook wel dat zo'n diertje gewoon een aantrekkingskracht heeft ;-)

Tama is trouwens door het koppelen ook wel wat veranderd (ook bij vorige poging): ze vond het nooit leuk om opgetild te worden, maar ze gilt het nu echt uit als ze 10cm hoog is. Denk dat ze zich nog niet zo zeker voelt ivm de nieuwkomer.

Nog niet gemeld trouwens, maar omdat Kiiro zich wat thuis voelt, gaan we meteen langs de DA. Vanmiddag krijgt ze een volledige check..even kijken of er nog achterstallig onderhoud is :lol:
Misschien meteen een datum prikken voor een sterilisatie (wel duur, 110 euro daar).
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Adriana »

onderdeel van een kat is de eigen eigenheid, een kat is moeilijk te kneden en daarom hebben de meesten van ons katten.
je respecteert het dier om zijn eigen karakter en zolang het niet absoluut de spuigaten uitloopt, mag-ie zijn leven leiden.
je huistijger heeft een eigen set karaktereigenschappen meegekregen en die ben je nu aan het ontdekken. Tama is kennelijk geen echte schootkat en bengalemans denkt daar ook anders over. en jij zit met een lege schoot en een knagend gevoel... Tama lag voorheen toch wel op je schoot? beetje valeriaan op een handdoek op schoot en kijk eens of je chagrijntje daarop reageert.
ik begin een heel klein beetje het gevoel te krijgen dat je te veel wilt beheersen en dat kan met levende katten niet/nauwelijks. en ik ben het helemaal met Cari eens, knijp driedubbel in je handen bij deze introductie, t gaat geweldig!
waar je rekening mee mag gaan houden dat is dat Kiira in huis de baas wordt en ze zal uitgroeien tot een machtig beest.
missch een idee om haar aan een tuig te wennen en op een groot grasveld iedere dag een aantal meters te laten uitrazen en springen. lange dunne lijn aan het tuig en uitkijken voor hondendrollen en dolle pret! dat wil zeggen zo doe ik het hier met Enzo..
zie net je berichtje: laat standaardbloedonderzoek doen voor allerlei waardes, dan heb je voor dit beest een goeie nulmeting. en een bloedonderzoek is ongelofelijk informatief! en vraag of ze aan gasnarcoses doen, bij een poes is steriliseren een redelijk operatie en ze komen er veel beter van bij..
is dit een dure dierenarts en waar wonen jullie ongeveer?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door Kiwi »

We zijn ook zeker blij dat dit zo goed gaat, begrijp mij niet verkeerd!

We laten ze hier ook hun eigen gang gaan hoor! Weinig geforceerds aan. En Tama is wel af en toe een schootpoes, maar vooral in de winter. Ze heeft gisteren nog kort op schoot gelegen. Verder gaat ze wel met ons om als voorheen, dus midden op mijn toetsenbord liggen, op de stoelleuning meekijken naar de tv etc. Dat deed ze met Nala absoluut niet.

En dat knagende gevoel..tja daar heb je gelijk in hoor. Ik ben erg gevoelig voor schootkatten en continu gekroel. Maarja, je zoekt met z'n 2en een leuke kat uit, en in dit geval was dat Kiiro. Er liepen daar ook meer poezen en katten rond, waarvan er 3-4 ook bij mij op schoot kwamen zitten. Kiiro dus niet...dus we wisten waar we aan begonnen. Aan de andere kant, als ik nu me omdraai zie ik een Kiiro die op de kop op de bovenste etage van de 2.6 meter hoge krabpaal ligt te genieten...wat klaag ik? :lol:.

Of ik het teveel wil beheersen? ik denk het zelf niet..ik was meer op zoek naar tips zoals je zegt 'valeriaan en handdoek op schoot' om het door de maanden heen een beetje te stimuleren. Haar vasthouden en op schoot drukken zou ook kunnen - maar niet mijn bedoeling dus.

Wij wonen in Gorinchem, en ik heb gisteren meteen een prijsopgave gevraagd voor het steriliseren. Met een beetje gegoogle komt het er op neer dat de prijzen erg variëren tussen 70 en 100euro. Dan is 110 wel een beetje pittig. Voor de mensen die reageren nu met 'je hebt een kat, kost nou eenmaal geld'..daar gaat het niet om, het geld is er wel. Maar de vrije markt die de DA tegenwoordig is, zorgt nou eenmaal voor prijsverschillen. We hebben trouwens nog weinig band met deze DA...we zijn er 1x geweest voor Tama's jaarlijkse check-up. (10min controle + inentingen kattenziekte en niesziekte + 1 ontwormingspilletje ..was volgens mij 60euro)
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moet onze poes een einzelganger blijven?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik weet niet hoe dat is bij de DA, maar hier betaal ik 50 euro voor 2 inentingen (2 vaccins en 1 consulatie, dik 20 euro) . De ontwormingspilletjes kosten hier 5 euro het stuk.

Voor Cuzco's castratie heb ik 60 euro betaald, maar een sterilisatie is zowiezo een stuk meer. Ik vind 110 euro persoonlijk niet overdreven. Mijn eerste poes heeft het wel 150 euro gekost. Dat was wel wat te veel van het goede en we waren ook niet helemaal tevreden van de verzorging, was vooral een DA die met honden bezig was.
Daarna zijn we naar een andere gegaan, en daar is Kleintje geholpen. Ik weet niet meer hoeveel dat was, maar het zal rond de 100 euro geweest zijn.
Ik woon wel in Belgie dus dat zal nog wel verschillen met Nederland.

Ik denk dat aan dat schootliggen ook nog weinig te veranderen is op haar leeftijd nu. Luis houdt ook niet van vasthouden als ik rechtsta, maar komt wel op de schoot liggen.
Ik heb ook de ervaring dat als je een kat meeneemt en op je schoot zet, ze steeds gaat lopen. Ze moet echt zelf afkomen, en anders blijft ze zelden. Maar je kan ze wel lokken. Als ze graag geaaid wordt, kan je ze toch roepen en een hand op de juiste hoogte laten hangen en bij mijn komen ze dan kopjes geven tegen het hand en kan je aaien. Zo kan je ze op termijn ook op de schoot lokken.
Ik geef ze ook 'likjes' met mijn kin over hun voorhoofd. Dan hebben ze eerder de neiging om te blijven knuffelen of te gaan liggen. En als ze liggen een beetje aftasten of je moet blijven aaien of net niet.

Ons Kleintje komt niet schootliggen totdat ik even stop met aaien. Dan gaat ze liggen en daarna kan ik weer aaien. Heel zachtjes beginnen of ze staat zo weer recht. Het is allemaal een heel subtiel spel. Ik heb ook geen katten die je niet van je schoot af krijgt, je moet het echt wat aanvoelen en bespelen...
En dan nog lukt het enkel als ze zelf wil :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie