Nieuwe poes in huis -> Hoe?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Nieuwe poes in huis -> Hoe?

Bericht door Gabriella van Dijk »

Vanavond ga ik dan eindelijk mijn Perzische dame ophalen. Ze is een 4-jarige sterilisaat. Mijn huidige in huis levende kat is een EK van één jaar, kastraat, erg speels en koning van het erf. Hoe laat ik ze het makkelijkste wennen?

Ik heb gezocht maar vind vooral kitten-vragen in dit deel van het forum, en niet twee volwassen katten.

Voor de duidelijkheid; mijn onderschrift laat denken dat er nu meer katten zijn maar dat is niet zo. Jordy wordt Vrijdag opgehaald en Sorrow leeft altijd buitenm dus gaat alleen om Sockx en Pebbles.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Nieuwe poes in huis -> Hoe?

Bericht door Kiwi »

:shock: waar gaat Jordy dan naar toe?

En qua oudere poes koppelen met huidige kat...tja bij ons is dat nogal mislukt.
Bij ons was het Tama 2.5 jaar oud, al 1 jaar lang hier solo poes + introductie van Nala 9 jaar.
Het werd alleen maar erger en veel geduld, aaien en rustmiddelen (feliway enzo) hebben niet geholpen.

Ik hoop niet dat dit je afschrikt, want het kan zeker wel goed gaan! ;-) Het is maar 1 ervaring he.

Je moet het eigenlijk zo geleidelijk mogelijk introduceren..dus niet meteen midden in de kamer zetten. Nadeel bij de volwassen dame is dat ze het vast niet gaat accepteren als je haar in een bench plaatst (wat een kitten minder moeite mee heeft). Misschien 2 ruimtes inrichten, voor beide katten 1. Geef natuurlijk de favo ruimte van je huidige kat ook aan je huidige kat.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Nieuwe poes in huis -> Hoe?

Bericht door Gabriella van Dijk »

Nee, ik moet Jordy ophalen! Vandaar. Geeft inderdaad beetje het verkeerde idee!
Ja, ik heb jouw hele situatie ook gelezen, drama! Nog steeds zo'n drama of is het nu leefbaar?
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Nieuwe poes in huis -> Hoe?

Bericht door achtpuntzes »

ik heb de fout gemaakt om mn poezen paar uur in een kamertje op te sluiten terwijl de nieuwkomer rustig de omgeving kon verkennen. dikke mot toen ik de katten bij elkaar zette.

ik had het beter andersom kunnen doen:

de nieuwkomer een paar dagen in een kamertje te zetten, dan kunnen mn poezen rustig aan de geur van de nieuwkomer wennen, die toch vaak (bij mij dus wel) als indringer in het territorium wordt gezien.

ja, zo geleidelijk mogelijk introduceren lijkt me wel het beste...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Nieuwe poes in huis -> Hoe?

Bericht door Gabriella van Dijk »

Hele goede tip, ik wilde het namelijk ook aanpakken zoals jij dat hebt gedaan!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Inkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:19

Re: Nieuwe poes in huis -> Hoe?

Bericht door Inkie »

Tja ik weet niet of je wat hebt aan mijn verhaal.
Ik had een logeerkat, al 2 maanden voordat wij op vakantie gingen en de logeerkat weer even bij haar echte baasjes ging. Na onze vakantie hebben wij onze kittens opgehaald die toen 2 weken t huis voor zichzelf hebben gehad. Daarna kwam de logeerkat weer (3 jaar oud).
Aangezien we geen aparte ruimte hadden voor de logeerkat heb ik een grote bench ingericht met 2 mandjes, eten en een kattenbak buiten de bench (door middel van dekens afgeschermd, van buitenaf konden ze daar niet door)
De "nieuwkomer" (die dus eigenlijk t huis al als territorium zag van voor de vakantie) mocht ten alle tijde in de bench en ook als ze gestrest werd deed ik haar daarin. Eventueel schermde ik haar af met dekens zodat ze de kittens niet zag.
De eerste 2 dagen zat mevrouw alleen in de vensterbank en in de bench, dag 3 begon ze te lopen, vanaf dag 4 werd t blazen en grommen langzaam minder. na 6 dagen gromde ze niet meer en nu 9 dagen later speelt ze mee, likt ze de kittens, de kittens likken haar en ze slapen samen.
Ik besef me dat t bij ons redelijk snel opgelost is en ik weet niet hoeveel dat te danken is aan t feit dat beide partijen het huis al als territorium zagen en nog vrij jong zijn (kittens zijn 3 maanden, charlotte/logeerkat is 3 jaar)

Dus mijn tip: Veilige omgeving creëren voor de nieuwkomer met schone kattenbak waar ze altijd heen mag en waar jij haar inzet ten tijde van stress. Ze zal vanzelf het huis verkennen en de anderen tolereren hoop ik (en zij haar)
Mijn slopertjes: Caterpillar en Fendt(foto), katertjes van 7 mei 2010, HTK
Logeerkat: Charlotte, 3 jaar oud, Heilige Birmaan
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Nieuwe poes in huis -> Hoe?

Bericht door Gabriella van Dijk »

Dank je wel voor de tip!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Nieuwe poes in huis -> Hoe?

Bericht door Kiwi »

Gabriella van Dijk schreef:Nee, ik moet Jordy ophalen! Vandaar. Geeft inderdaad beetje het verkeerde idee!
Moet eerlijk bekennen dat het nu nog niet helemaal duidelijk is. Je hebt nu dus Sockx al rondlopen, en Pebbles wordt vandaag voor het eerst geïntroduceerd..en direct daarna wordt Jordy (op vrijdag) voor het eerst geïntroduceerd?
Ja, ik heb jouw hele situatie ook gelezen, drama! Nog steeds zo'n drama of is het nu leefbaar?
Het drama is helaas opgelost door de 9 jaar oude Nala te herplaatsen. Ze woont 10km hier vandaan bij een stel die haar een liefdevol huis kon bieden. :eshifty:


ps: inmiddels is Pebbles er dus neem ik aan - hoe gaat het??
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Nieuwe poes in huis -> Hoe?

Bericht door Gabriella van Dijk »

Oké; ik ga proberen nu eens duidelijk te zijn :).
Ik heb drie katten;
-Sockx: leeft in huis, geen problemen, lief diertje, heb ik vanaf kitten, 1 jaar oud, kastraat
-Sorrow: leeft alleen maar buiten, is eigenlijk een 'zwerfkat', komt alleen bij honger, 4 jaar, kastraat
-Jordy: is al bekend met Sockx maar is wegens omstandigh tijdelijk uit huis geweest, 4 jaar, kastraat
Nu is daarbij gekomen een poes;
- Pebbles: gewend om binnen en buiten te leven, lief, rustig, 4 jaar, poes, kastraat

Update:
Gisterenavond Pebbles opgehaald bij haar vorige baasjes die een goed plekje voor haar zochten omdat ze absoluut niet overweg kan met hun zoontje, die voor de nodige drukte in huis zorgt. Pebbles stond op Marktplaats en daar heb ik op gereageerd. Zij vonden mijn zienswijze en enthousiasme leuk, ik vond hun poes interressant, dus een afspraak gemaakt voor gisteren. Gelijk bij de kennismaking een goede indruk van de mensen. Het waren ontzettend vriendelijke mensen die niet echt veel verstand hadden van katten maar er wel oprecht in geintresseerd waren en kosten noch moeite zijn de afgelopen jaren gespaard geweest om het de poes naar haar zin en welzijn te maken. Toen de poes op een gegeven moment met mij ging spelen was voor de eigenaren de keuze gemaakt. Ik zou de nieuwe eigenaar definitief zijn! Ik was er al vrij zeker van, ik had al zo'n leuk mailcontact met die mensen, maar was toch fijn om het definitief te horen.
Ik kreeg van alles mee; een kattenbak, kattengrit, voer (RC Sensible), borsteltje, nagelknipper... kortom; keurig voorzien en ze hoefden er niets voor te hebben, allervriendelijkst dus! Pebbles ging in de reismand op de voorstoel en ik begon aan de terugreis, waar ze een aantal keren duidelijk liet weten het niet eens te zijn met de situatie; gíllen! Af en toe een vinger door de tralie kalmeerde haar.
Eenmaal thuisgekomen zette ik het mandje op de grond en heb haar eerst even de geur van het huis in zich op laten nemen. Ze was heel rustig. In de gang, die afgesloten kan van de woonkamer, heb ik een Pebbles-plekje gemaakt. Ik heb haar eigen kattenbak neergezet, haar eigen voer en water. Vervolgens heb ik het reismandje met haar erin daar neer gezet en open gedaan. Ze was nieuwsgierig en stak vrij snel haar koppie naar buiten. Sockx kwam al gauw kijken en die probeerde net zo groot te worden door al zijn haren omhoog te zetten, waarschijnlijk dacht hij door de vacht van Pebbles dat zij agressief was. Heb ze heel even laten kijken naar elkaar en vervolgens ben ik even de tuin ingegaan met Sockx en zo kon Pebbles even het hele huis verkennen, gedurnede een kwartiertje.
Toen ik naar bed ging heb ik Sockx in de woonkamer gelaten (dit doe ik wel vaker, is dus geen spannende verrassing voor hem) en Pebbles in de gang. Dit betekende dat zij ook de trapgang opkon en mijn slaapkamer in. Dat deed ze dus ook! Al knuffelend en kroelend heeft ze de halve nacht bevestiging bij mij gezocht en toen ik wakker werd lag ze onder mijn bed te slapen. Toen ik haar riep kwam ze ook gewoon.
Vanochtend heb ik ze allebei eten gegeven, maar volgens mij heb ik iets heel stoms gedaan. Ik weet het niet zeker maar volgens mij heb ik vanochtend toen ik naar mijn werk ging, de deur van de woonkamer naar de gang open laten staan! Ik werk maar halve dagen dus ik ben straks gewoon weer thuis. Ik ben zo gewend dat Sockx in het hele huis mag dat ik de deur altijd open laat, dat ik hem waarschijnlijk open heb laten staan. Nou ben ik vrij nuchter; Pebbles heeft de hele nacht gescharreld tussen beneden en boven, keurig op haar bak geplast en gepoept (mooie ontlasting) dus die vind haar plekje wel en ze hebben nu het hele huis, dus ze kunnen als dat nodig is de rust wel opzoeken.
Ze komen er vast wel uit met z'n tweetjes. Zo is de stand van zaken tot nu toe!
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Nieuwe poes in huis -> Hoe?

Bericht door Kiwi »

Klinkt goed! En met betrekking tot de uitleg: er komt dus nog een 'lastig' moment waar Jordy voor het eerst de nieuwe Pebbles gaat ontmoeten? Lijkt me een druk weekje zo.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx
Berichten: 167
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:10
Locatie: Harmelen, Utrecht

Re: Nieuwe poes in huis -> Hoe?

Bericht door Gabriella van Dijk »

Ja, inderdaad. Vooral voor Pebbles, want de rest heeft elkaar al eens gezien. ik geloof echter niet dat Pebbles problemen gaat geven. Hoop dat de boel vanmiddag nog heel is als ik thuis kom :(.
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Plaats reactie