Het straffen van kittens

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Het straffen van kittens

Bericht door ]-marjolein-[ »

Inderdaad...je zult weten dat je katten in huis hebt ;-)
Het beste om je huis catproof te hebben, hoef je je ook nergens druk om te maken of voor politieagent te spelen. En wat betreft het aanrecht...alles ervan af halen zodat ze er ook niets te zoeken hebben. Als ze merken dat er nooit iets eetbaars ligt leren ze het heus wel af. En dus ook geen zakken voer, katten zijn niet achterlijk en ruiken het echt wel.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Het straffen van kittens

Bericht door jojo »

Inkie dat je vol gaat houden met 'nee' zeggen en Cat wegtillen is de beste optie in mijn ogen. Fout gedrag zo weinig mogelijk aandacht geven, goed gedrag belonen, geduldig blijven, vooral consequent blijven. Verleidingen waarvan je weet dat ze dat niet kunnen weerstaan weghalen (ALLE katten komen op het aanrecht zodra ze de mogelijkheid hebben, ze hebben er geen boodschap aan of dat wel of niet mag). Katten zijn nou eenmaal eigenwijs, en juist daarom zijn ze zo hartstikke leuk. En ja er sneuvelt wel eens wat, dat gebeurt met kinderen, met honden, en net zo makkelijk ook met katten. So be it.
Wat ik me nog even afvraag is wat je bedoelt met een time-out van 2 minuutjes?
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Het straffen van kittens

Bericht door loek »

Inki,
Je schreef dat de voerbakken op de bench stonden (in je eerste bericht) darom stelde ik voor om die regel af te schaffen. Niet het aanrecht op mogen vind ik een zeer redelijke regel. Alleen ben ik het met voorgaande schrijvers eens dat je dan ook niets op het aanrecht moet zetten wat aantrekkelijk is, anders maak je het wel erg moeilijk voor ze.

Voor de kastdeuren zou je sloten kunnen overwegen. (bijv. een schuifslot...die heb ik op mijn keukendeur, omdat anders vuilnisbak omligt etc als ik niet thuis ben...deurklink bedienen is een makkie voor Diesel zelfs met klink omhoog)

Kiwi,
Die herberekening is neem ik aan een grapje....(? ik twijfel) Ik neem aan dat mijn punt duidelijk was. Wat het precieze effect is van Sambal bij katten zou ik niet durven zeggen. Maar ik kan me zo voorstellen dat ze daar behoorlijk van in paniek kunnen raken, dat het ze pijn doet en dat ze er misschien zelfs ziek van kunnen worden of dat het schade kan veroorzaken in bek of keel. Je moet dat spul niet onderschatten hoor.
Ik zou zeggen probeer het zelf eens uit. Laten we zeggen...als we dan van jouw berekeningen uitgaan dus 2 keer 23 gram. 2 keer omdat het wel (minstens) dubbel telt dat een kat niet weet wat hem overkomt, en jij wel........En jij nog rijst of iets anders kan eten om het effect evt. te verminderen.

Ik ben benieuwd!

Uhm die planten heb ik voornamelijk niet omdat ik het vervelend vind dat ik constant zand/ stukken plant/ scherven moet vegen. (ik weet heel goed hoe ik mijn katten moet opvoeden hahaha) Planten die echt schadelijk (giftig) kunnen zijn zou ik natuurlijk niet neerzetten om mijn katten te beschermen.....maar verder is het vooral eigenlang hoor. (buiten de scherven dan die natuurlijk ook niet prettig kunnen uitpakken voor mijn katten.

Cari,
Jaaaaaa Cesar Milan hahaha. Kei grappig dat je dat schrijft want daardoor ben ik inderdaad op het idee gekomen. Katten zijn absoluut geen honden en ik zal dan ook niet snel tips van Cesar gaan toepassen op mijn katten....Maar van deze dacht ik: 'he da's het proberen waard'.

gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Kiwi »

Als je mijn berekening een grapje vind, vind ik het op zijn minst apart dat je hem gebruikt om door te rekenen. :roll:

Maar ik zal er verder niet op in gaan. Als ik het nodig vind om haar te stoppen en andere dingen niet helpen, dan zal ik je een lol doen door het effect hier niet te melden.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Het straffen van kittens

Bericht door loek »

:edoh: prima Kiwi.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Inkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:19

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Inkie »

jojo schreef: Wat ik me nog even afvraag is wat je bedoelt met een time-out van 2 minuutjes?
nou als Cat "Cat" is dan zit tie vanavond 10 keer met zn neus in mijn vla (met 10 keer nee zeggen en wegzetten). Time-out word dan in de gang met alle deuren dicht en even 2 minuten genegeerd worden. -vindt hij vreselijk-

kijk t is niet zo dat ik wil dat mijn kittens engeltjes worden of dat ik t redelijk vind dat ze nooit iets slopen. Maar een paar regels moet kunnen, als ik ze volledig loslaat dan loopt t ook niet goed af. (de regel: tuigje om als de ramen open zijn of de kittens op t balkon lijkt me van levensbelang op 7 hoog ;-) bijvoorbeeld) ze moeten gewoon leren dat ik de baas ben en ze niet mn bord leeg mogen eten. Ik ben inderdaad geen politievrouwtje en straffen/corrigeren/nee roepen hoe je t ook wil noemen gebeurt hier heus niet vaak hoor. Maar regels afschaffen die er met een goede reden zijn dat vind ik geen optie. Dan springen de kittens hier van 7 naar beneden en zijn ze aan de rees vanwege verkeerd voer ect. Heb dus ook niet zoveel behoefte aan dat soort reacties ;-)

Ze mogen ondertussen trouwens wel op de bench, zet t volwassenvoer gewoon telkens weg.

Bedankt voor de tips
Mijn slopertjes: Caterpillar en Fendt(foto), katertjes van 7 mei 2010, HTK
Logeerkat: Charlotte, 3 jaar oud, Heilige Birmaan
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Het straffen van kittens

Bericht door loek »

Inki,

Het zijn allemaal opties die worden genoemd om mee te denken hoe je 'je probleempjes' kan oplossen. Jij doet er vervolgens mee wat je wilt en bent daar uiteraard helemaal vrij in.
Ik zou het wel weer prettig vinden als ik gewoon vrij ben om te reageren als je vraagt om een reactie...zonder na te moeten denken over het antwoord waar je evt. geen behoefte aan hebt. (zolang het uiteraard respectvol is e.d. naar jou toe...)

Ik heb persoonlijk gemerkt dat het soms wel prettig is om wat regels los te laten...maar dat laat zich zeker niet dwingen, da's iets wat je zelf (misschien) besluit op een gegeven moment.

Ik denk persoonlijk dat je kitten niet de link gaat leggen met 2 min. time out. Wel kun je dan even rustig eten ;-)

Tja en nog even over dat grommen, dat lijkt natuurlijk ook belachelijk haha. lach mezelf ook regelmatig uit. Maar tja proberen kan geen kwaad, toch? Je zult misschien verbaast staan te kijken...vooral met 'Cat'...ben ik heel benieuwd. Hier reageert Diesel (mijn 'stouterd') er namelijk heel erg op. En Muis veel minder. Muis luistert daarentegen dus weer veel meer naar 'mensentaal' een 'nee' of waarschuwend: 'Muis' is bij haar al voldoende.

Oh het eten stond wel op de bench...nu snap ik het niet meer...maar goed, goed dat je het weg hebt gehaald.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Het straffen van kittens

Bericht door tomcat Knabbel »

Mensen gebruik aub geen peper en consoorten, uw lieveling zijn reukoorgaan is tussen 4 en 40 maal performanter dan het onze. Bovendien, heb je zelf al es peper in jouw neus ervaren, erg pijnlijk toch? :shock:
Sommige pepers bevatten capseïne een zwaar verdovende substantie, dit wordt toegepast in zalfvorm bij mensen met cronische pijn. De zenuwen worden gewoon lam gemaakt :!: :!:
Stel je voor wat dit aanrichten kan in de kat zijn gevoelig neusje.

Ik weet ondertussen hoe jullie denken over een kat bij zijn nekvel even oplichten en een time-out te geven. Maar doe eens de moeite om naar een documentaire te kijken over grote of kleine katachtigen. Je zal zien dat mamapoes net hetzelfde doet, heb je ooit al een kat horen schreeuwen van de pijn als dat gebeurd, nee toch.
Het gaat er gewoon om opdat katje geen ontkomen weet.

Met uitzondering van één keer heb ik het nooit zelf moeten doen maar mocht het nodig zijn zou ik niet twijfelen. Een nare blijvende ervaring zoals hier wordt gesteld kan het heus niet worden. Volgens mijn weten is er nog nooit een kiten van mamapoes weggevlucht hoor. :eeh:

Pijn kan toch geen vorm van straf wezen, peper en consoorten is beslist wel pijnlijk hoor. :-(
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Het straffen van kittens

Bericht door puck0906 »

ik geef mijn katten eten vlak voor ik ga eten waardoor ze geen honger hebben en dus niet bedelen. Wellicht helpt dat?
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Kiwi »

@ Inkie: ja dat klinkt echt helemaal het zelfde als bij ons. Geen seconde nadenken..voordat ze stil staat zit die neus al in de vla en zijn er al 3 happen genomen. Gelukkig sliep ze vandaag tijdens etenstijd. Ik probeer gewoon geen eten uit de kast te halen als ze in zo'n bui is ;-)

@ Loek: grommen klinkt inderdaad vreemd, maar mijn katten reageren er wel op, alsof ze extra voorzichtig moeten zijn.

@ Tomcat: het in het nekvel grijpen vind ik er altijd zo zielig uit zien :cry: maar of het echt zielig IS weet ik niet.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Adriana »

tomcat Knabbel schreef:Mensen gebruik aub geen peper en consoorten,
Sommige pepers bevatten capseïne een zwaar verdovende substantie, dit wordt toegepast in zalfvorm bij mensen met cronische pijn. De zenuwen worden gewoon lam gemaakt :!: :!:
Stel je voor wat dit aanrichten kan in de kat zijn gevoelig neusje.

Een nare blijvende ervaring zoals hier wordt gesteld kan het heus niet worden. Volgens mijn weten is er nog nooit een kiten van mamapoes weggevlucht hoor. :eeh:
ik weet dat een moederpoes een jong in het nekvel pakt, ook om het 'te verhuizen' en niet als straf. dat jong is dus gewend als zijn moeder dat doet maar het is een totaal andere situatie als een megamens als afzender dat doet en dan ook nog eens onder de badkamerkraan houdt, zoals je zelf schreef.. niet te vergelijken, lijkt me

en verder, als je even terugleest, staat er in mijn bericht 'zwarte peper uit de molen',
voor je goede begrip: dat zijn van die kleine zwarte peperkorreltjes, die bevatten absoluut geen capseine en als een kat erbij in de buurt komt dat prikt het hooguit een beetje in zijn neus en hij laat het dus wel uit zijn hoofd om er bij in de buurt te komen en dat is precies de bedoeling.

de rest tot en met de vermaning (rode pepers/capseine) en het lam maken van de zenuwen haal je er zelf bij..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Inkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 aug 2010 12:19

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Inkie »

haha, nou vanavond zat hij weer met zn neusje in mn eten. Ik had hm al uitgelegd dat hij in time-out zou gaan bij weer een poging :lol: alsof hij dat snapt hihi.
maar goed, 2e keer ging hij -na een "NEE"- direct naar de gang. nou meneer heeft t gesnapt hoor! ik heb hm daarna niet meer hoeven waarschuwen. Kijk morgen haalt hij t gegarandeerd weer uit, maar uiteindelijk zal t wel helpen haha. in ieder geval geval stopt hij met t gedrag na de time-out.
Ik moet er wel om lachen hoor, nu zie je steeds dat koppie naar t eten, dan terug, naar t eten, "nee toch niet, dat mag niet" . je ziet hm denken hihi, hij is zo lief! Daar kan je ook niet boos op blijven :edrool:

oh over eten, dat hebben ze altijd staan. dus t is niet zo dat hij honger heeft haha!
Mijn slopertjes: Caterpillar en Fendt(foto), katertjes van 7 mei 2010, HTK
Logeerkat: Charlotte, 3 jaar oud, Heilige Birmaan
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Het straffen van kittens

Bericht door tomcat Knabbel »

Allez het kan toch niet zijn dat de poes in jouw bord zit :!:

Ik mag hier om het even wat lekkers op tafel zetten maar Knabbel zal er niet aankomen hoor. :grin: De nieuwe meisjes daar ben ik nog niet zeker van maar toen ik daarnet mijn eten op tafel had en even naar de droogkast moest, was alles nog ok als ik terug was.

Mollie is in het begin wel eens op tafel gesprongen maar dat heb ik met een duidelijke "nee" haar wijs gemaakt dat dat niet kan. Ze horen toch aan jouw stem wanneer je wat nie leuk vind.

Ik zie mijn kattenmaatjes doodgraag en ik zou mijn hand in het vuur steken voor ze maar respect is iets wat van beide kanten moet komen hoor. Ik verander helemaal niks in het interieur, is ook nie nodig, mijn katjes weten onderhand wat van hun is en wat van mij is.
We zijn "allemaal" happy hier en dat is toch de bedoeling hé.

PS sambal bevat wel rode peper hé en met alle respect maar zwarte peper zou ik ook niet graag in mijn neus willen voelen hoor
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Kiwi »

Mollie is in het begin wel eens op tafel gesprongen maar dat heb ik met een duidelijke "nee" haar wijs gemaakt dat dat niet kan. Ze horen toch aan jouw stem wanneer je wat nie leuk vind.
Je zou voor de lol Kiiro of in dit geval Caterpillar eens moeten lenen ;)

Als ze in de eerste opvoedingsweken geen 'NEE' mee hebben gekregen, luisteren ze er echt niet zomaar naar iedere nee. Tijdens het typen van dit bericht kwam Kiiro langs lopen over mijn bureau. Direct spot ze mijn bord met nog een paar kruimels-> direct er op af. De eerste NEE hoorde ze niet eens, de tweede NEE deinsde ze 1cm terug, de derde NEE keek ze met 1seconde aan en toen heb ik 10cm voor haar koppie nog 1 keer NEE! gezegd..en dat werkte eindelijk. Kruimeltjes waren inmiddels ook op.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Het straffen van kittens

Bericht door Adriana »

tomcat Knabbel schreef:PS sambal bevat wel rode peper hé en met alle respect maar zwarte peper zou ik ook niet graag in mijn neus willen voelen hoor
er is een groot verschil tussen een paar gekneusde zwarte peperkorrels en die rode pepers van jou!
en ik denk dat ze sambal al van zover ruiken, dat ze daar met hun snoet echt niet bij in de buurt komen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie