Moeilijke eters

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
loek
Jaguar
Jaguar

Re: Moeilijke eters

Bericht door loek »

Hoi Ronald

Ik kende Dexamethason dus heb het even opgezocht. Maar waarom zou je hem dit geven? Zeker als er lichamelijk niets aan de hand is? Ik lees dat het een hormoon is dat ontstekingsremmend, jeukonderdrukkend en pijnstillend is....Heb je het idee dat hij dan toch ergens iets heeft lichamelijk, dat je hem dat wil geven?

Ik kan er verder niet zoveel over zeggen jammer genoeg. Zou het een optie zijn om te proberen hoe hij reageert om iets 'rustgevends/ antidepressiva'? Het is maar een gooi hoor. Ik kom daar op omdat onze kat die we vroeger hadden een tijd niet wilde eten en die was volgens dierenarts depressief.....Nou namen we dat niet heel serieus moet ik zeggen in eerste instantie maar hij heeft dus wel iets gekregen (wij noemde het antidepressiva...maar wat het precies is geweest durf ik niet meer te zeggen...iets rustgevend waarschijnlijk) En het hielp wel!
Ook heeft hij een periode niet meer zijn eten willen/ durven eten omdat er een vreemde kat in de tuin zat (hij was altijd bang voor vreemde katten in ZIJN tuin...held op sokken) Zijn etensbakje stond binnen maar wel naast de achterdeur. Toen we deze verplaatste ging hij weer eten. (en het heeft eerlijk gezegd even geduurd voordat we door hadden dat het misschien aan die kat zou liggen en op het briljante plan kwamen om het etensbakje te verplaatsen)
Dat zet me dus ook een beetje aan het denken over de 'katverhouding' bij jou thuis. Was je zo schrijft over Storm....Al een keertje Indy ergens apart eten gegeven? Dat hij geen andere katten ziet?

Ik weet het ook niet hoor Ronald. Ik zit maar zo hardop mee te denken. Misschien heb je er wat aan.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Het is ook niet dat ik het WIL geven, maar mijn DA schreef het voor ;-) Blijkbaar werkt het ook eetlustopwekkend, maar omdat het ook afweerremmend werkt, zat ik te twijfelen.

Ja, ik heb hem ook afgezonderd in de badkamer geprobeerd te laten eten en verder dan 3 brokjes kwam hij niet. Er was geen kat in de buurt en het was doodstil, afgezien van zijn gespin, want 1 op 1 aandacht vindt ie wel prettig :-)

Wat ik nou niet kan vinden op internet is dat die Dexamethason zowel als injectie als over het voer gegeven kan worden. Blijkbaar is dat zo, maar de werking is dan toch anders of veel minder?
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Adriana

Bericht door Adriana »

k heb ook even voor je zitten zoeken
t lijkt me geen lekker spul en ik zie geen vermelding van het spul als eetlustopwekker
http://diergeneesmiddelen.info/bestande ... hason.html

http://www.fk.cvz.nl/Preparaatteksten/D ... obile=true
bij humaan gebruik kom ik info over injecteren tegen met waarschuwingen voor een zeer zorgvuldige wijze van injecteren..
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Roland en dan is die bdkamer weer net niet zijn bedoeling en dan eet hij nog niet wat je wil.
Zo herkenbaar met Cyp. Ze eet nu stukje bij beetje in de bijkeuken. Ze moest er aan wennen, maar het werkt. Heeft echt lang geduurd en wat is ze opgeknapt.
Ik denk dat die badkamer nog niet zo gek is en kijk wat de man wil, het is een eigenwijs ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Wat ik zelf tegenkwam is dat het spul ook aan mensen gegeven wordt als eetlustopwekker. Terugbladerend in oude paspoorten van onze oude kat Nikki zie ik dat hij ook regelmatig een injectie ermee heeft gehad tegen allergische verschijnselen. Die vrat door dat spul als een bouwvakker en was ook ruim 7 kg.
Moeilijk hoor :???:
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
]-marjolein-[
Poema
Poema

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hoi Roland,

Toevallig kwam er gister in de praktijk iemand aan de balie die vroeg om iets eetlustopwekkends voor de kat. Dus ik heb het er meteen even over gehad met de dierenarts.
Diazepam kun je eventueel ook proberen. Dat staat bekender om deze reden dan dexamethason. Diazepam is ook niet iets wat je dagelijks moet geven, want het kan verslavend werken. Diazepam onderdrukt het zenuwstelsel en er kunnen epileptische aanvallen mee worden onderdrukt. Het is dus niet zomaar medicatie, maar het geeft over het algemeen veel minder kans op echt nadelige gevolgen dan dexamethason, dat heeft veel meer en andere bijwerkingen.
Dosering diazepam 5 mg is 1 tablet per 2.5 - 5 kg, maar als het puur en alleen om eetlust opwekken gaat wordt aangeraden 1 a 2 dagen achter elkaar eerst eens 2 x 1/4 tabletje te geven.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Nou, ik durf niet met andere medicijnen te gaan experimenteren. Ik heb de Dexamethason ook (nog) niet gegeven ;-)

In mijn computeragenda zag ik trouwens dat hij dat slechte eten ook deed op 7 mei 2007 en ook op 14 maart 2009 en dat ging dus precies hetzelfde. Beide keren zijn we toen met hem naar de dierenarts geweest. De eerste keer kreeg hij 4 pilletjes mee om de eetlust op te wekken en de tweede keer kreeg hij een eetlustopwekkende injectie, het bruine Viyo-drankje en Catmalt tegen haarballen.

Bij beide keren werd er niks bij heb gevonden en na veel gedoe heb ik hem steeds weer aan het eten gekregen, waarna hij dan weer normaal at. Wat dat betreft heb ik er wel vertrouwen in.

Sinds mijn laatste bericht 3 dagen geleden ben ik gestopt om het a/d in een spuit te voeren, want hij ging ervan aan de diarree. Toen kwam Annemieke op het idee om eens kittenbrokjes te proberen omdat hij dat normaal altijd erg lekker vindt, en… meneer eet vervolgens 2,5 dag lang meer dan hij normaal gesproken eet, zonder morren steeds meteen eten. Ik begon alweer te denken dat de slechte eetperiode voorbij was. Tot vandaag 17.00 uur, toen liep hij weer weg bij zijn bakje en ook om 23.00 uur maar 2 gr. naar binnen.

Nu wil ik wel zien hoelang hij dat vol gaat houden. Ik wacht morgenochtend 6.30 en 11.00 uur af en anders krijgt hij morgenavond dan weer de voedingsspuit, maar dan met gemalen brokjes aangelengd met water, dan gaat hij in ieder geval niet aan de diarree.

Overigens is er totaal niks aan hem te merken: hij rent, speelt, poept weer vast, plast en drinkt.

En als het zo blijft dan gaan we toch weer met hem naar de dierenarts voor een bloedonderzoek en opnieuw de molen, net zoals we dat pasgeleden met Storm hadden die ook opeens kapte met eten.

Die is een volle dag in de kliniek geweest, onder narcose gegaan, infuus gekregen (was overdreven trouwens), foto's gemaakt en bloed nagekeken… niets gevonden. Toen we 400 euro lichter thuis aangekomen waren, wie at er een hele bak voer leeg? Juist, Storm!

Het lijkt soms bij katten wel of ze opeens in een een bepaalde stand staan, waarin ze dan blijven hangen. Er moet dan iets gebeuren om ze eruit te 'snappen'.

Moedeloos wordt je ervan ;-)
Adriana

Bericht door Adriana »

maar met door de molen halen met goed bloedonderzoek weet je tenminste zeker dat er waarschijnlijk niks ernstigs aan de hand is.
hier kappen ze af en toe ook met eten of eten ze juist een etmaal heel veel.
wanhopig word je ervan en bij de nierfaler, ook nog een dier met theatertalenten (sorry Mo) hebben we alle trucs wel toegepast en heb ik me erbij neergelegd.
en juist dan, als ik er mijn best niet meer voor doe, gaat ie ineens weer eten met een air van 'hoezo, ik een probleem? stel je niet zo aan..'
zijn gewicht zwabbert ook op en neer en 't gaat er net zo snel weer af als het eraan komt.

weet niet of het met wat oudere dieren te maken heeft, die hebben niet meer zo veel behoefte aan veel energie en hoe minder voer, hoe minder belasting voor de toch al kwetsbare organen.
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Ik volg het topic wel maar ik had nog geen nuttige dingen toe te voegen, maar wat een uitdaging van een kat zeg.
Al wat ik me nog kan bedenken is dat er mogelijk al dan niet tijdelijk sprake kan zijn van maagpijn, dat is slecht tot niet aantoonbaar maar ze gaan er wel hartstikke moeilijk van doen tijdens het eten omdat ze kennelijk de link leggen naar eten=buikpijn, dus dat doen we niet meer. Dat is tenminste mijn eigen ervaring.
Een andere factor die ongemerkt last kan geven is de hoeveelheid E.coli in de darmen. Daisy hier heeft dat ook, ik merk dat eerst aan verminderde eetlust en laat ik dat gaan dan ontaard dat uiteindelijk in diarree en wat algemene malaise. Bij haar groeit de E.coli populatie om duistere reden ineens heel erg hard, en gek genoeg altijd rond het voorjaar. Zij krijgt hier een korte AB voor en dan verdwijnen alle klachten weer. Misschien is dat nog wat voor jullie, om die ontlasting eens na te laten kijken op een te veel of te weinig van iets, voor dat dagje DA om doorgelicht te worden bedoel ik.
En als het echt dat knopje in de bovenkamer is dat om moet ... lastig want je hebt volgens mij de hele trucendoos al geprobeerd. Heb je het omgekeerde al geprobeerd door per maaltijd juist weinig aan te bieden, of een maaltijd-tijd pardoes verschuiven naar een ander (later) tijdstip? Wat ik zelf nog wel eens deed bij slechte eters is een paar brokjes aanbieden die ik een beetje had ingesmeerd met Nutri-plus, veel katten vinden dat lekker zodat ze in ieder geval gingen likken aan het eten. Dat er dan een brokje met dat lekkers mee naar binnen ging namen ze voor lief en dat wakkerde ook nog wel eens de eetlust aan.
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ja, het meeste hebben we wel geprobeerd en het lijkt erop dat hoe meer je probeert, hoe minder hij interesse toont, dus vandaar dat we nu zeggen: we laten het aan zijn eigen tempo over en zien of hij eruit komt. Drinken doet hij zonder probleem en zolang hij wat eet, zal hij hopelijk niet snel een leververvetting krijgen. Wanneer heb je eigenlijk kans op leververvetting? Je hoort er altijd veel over, maar ik ben nog geen kat tegengekomen die het had.

Om 6.30 en 11.00 uur vanmorgen heeft hij weer normaal gegeten, (net ietsepietje minder dan normaal) namelijk 19 gr. ipv 22 gr. dus nee, er is geen peil op te trekken. Het is ook een kat die erg snel last heeft van haarballen, dus ik wil in ieder geval de eerste paar dagen Catmalt geven, dat zorgt dat de haren worden afgebroken, danwel gemakkelijker doorglijden naar de darmen, waardoor het er met de ontlasting uitkomt.
Adriana

Bericht door Adriana »

Enzo heeft leververvetting (gehad) en nog steeds niet denderende leverwaardes, maar het komt bij en dat is het 'voordeel' van lever-malaise, het kan in de meeste gevallen weer herstellen en mariadistel is een erg goed werkend kruid om dat te bevorderen.

leververvetting krijg je bij zeer rigoureus afslanken van veel te dikke katten door voedselonthouding, ik bedoel laten hongeren..
op het Suikerkatten forum komt het vaker voor en dat is wel logisch in het rijtje overwicht --> diabetes --> te snel afslanken want moet kh-arm gaan eten --> zonder overgang gelijk naar kh-arm voer + insuline --> leverklap/vervetting.

een kat die af en toe een beetje vast volgt zijn/haar natuurlijke patroon en zolang een kat blijft drinken, is er doorgaans niet zo veel aan de hand.
en inderdaad, af en toe wordt het in topics geroepen en het klinkt geweldig. maar meestal zijn de omstandigheden er niet naar en schrijf ik maar niks..
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

en inderdaad, af en toe wordt het in topics geroepen en het klinkt geweldig. maar meestal zijn de omstandigheden er niet naar en schrijf ik maar niks..
Wat bedoel je precies? Dat je wel leververvetting om je heen ziet maar er niks over zegt?
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

He er gaat een belletje rinkelen, die Diazepam (beter bekend als valium), die heeft tarzan onze kat van vroeger gekregen! Dat klinkt wel al heftig spul maar het heeft dus wel voor eens en voor altijd geholpen. En mocht het iets te maken hebben met zijn 'psychisch welbevinden' dan helpt het dus twee kanten op.

Maar goed kan me ook wel voorstellen dat je liever geen medicatie geeft.

Ik denk persoonlijk dat het best een plan is om het is eens op zijn beloop te laten gaan, zoals je zelf eigenlijk ook al een beetje schrijft, eens kijken hoe lang hij dit volhoud. (en hoe meer je probeerd hoe minder interesse hij toont) Natuurlijk moet je hem in de gaten houden en zorgen dat hij niet ernstig afvalt...Maar even loslaten en evt. iets afvallen is niet meteen een ramp bij Indy, toch? En dat kan misschien juist helpen. Maar uhm Ronald. Dan moet je dat ook wel ECHT doen. Want (effe een spiegel ;-)) je schrijft 's avonds dat je wil kijken hoe lang ze het volhoud en zegt dan af te willen wachten tot de volgende ochtend........uhm...da's niet echt lang he ... dan weet je nog niets.

Katten zijn heel andere wezens dan kinderen maar toch wil ik (op de gok) de vergelijking maken. Hoeveel ouders pushen hun kind niet om weet ik veel wat te eten. Terwijl als je een kind helemaal niet dwingt hij uiteindelijk een stuk beter zal eten en bovendien wordt iedereen daar vrolijker van. Voor ouders is dan soms lastig om los te laten, die zien hun kind al veranderen in een skelet maar hoeveel kinderen ken jij die eruit zien als een skelet?

Onze katten zijn soms net als kinderen voor 'ons'. Dus ook erg moeilijk los te laten op dit soort momenten. Maar ik denk wel dat het de moeite waard is om het te proberen...en dan bedoel ik wel iets lang dan 1 avond en 1 nacht......

Vergeet niet ze heeft nog behoorlijk wat reserves, ze is verder gewoon normaal actief etc. Dus....
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Adriana

Bericht door Adriana »

Admin schreef:Wat bedoel je precies? Dat je wel leververvetting om je heen ziet maar er niks over zegt?
heb even gezocht op het woord leververvetting: 5 pagina's.. en dan gaat het over waarschuwingen voor..
heb twee gevallen en herstel daarvan in mijn Suikerkattentijd van nabij meegemaakt en Enzo heeft het, gelukkig niet in ernstige mate, maar het zal nog jaren duren voordat zijn waardes weer binnen de referentie liggen.
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Update:
Nou, we zijn nu zo'n 20 dagen verder en die boef van een Indy eet sinds een paar weken weer helemaal normaal. De normale hoeveelheid (soms nog teveel ook) en ook gewoon zijn normale brokjes.

Af en toe kotst hij vlak na het eten zijn voer eruit maar er zit dan meestal wel een haarsigaar bij. Dan geef ik hem weer wat Catmalt voor de gemakkelijk doorgang van de haren en is er niets meer aan de hand.

Uiteindelijk heb ik hem dus aan de vaste etenstijden gehouden en tussendoor niets meer geprobeerd te voeren. At hij op een vaste tijd niet, dan moest hij wachten tot de volgende maaltijd. Ik ben in ieder geval blij dat hij weer normaal eet, dat scheelt toch ook in mijn eigen stress ;-)

Bedankt voor het meedenken :-)
Plaats reactie