Koffiemelk door het drinkwater
-
- Lynx
Koffiemelk door het drinkwater
Om het voor de katten extra lekker te maken, doet een vriendin een kuipje koffiemelk (zo'n restaurant-kuipje zeg maar) door het water van haar poezen, hierdoor drinken ze meer dan voldoende. Dit doet ze eens per dag verdeelt over twee poezen.
Schadelijk? Of verwennerij?
Schadelijk? Of verwennerij?
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Re: Koffiemelk door het Drinkwater
Zijn katten niet lactose-intolerant? Even zoeken
Het klassieke beeld van een kat likkend aan een kommetje melk is alom vertegenwoordigd. En hoewel menige kat dol is op melk, is melk meestal niet gezond voor de darmen, met diarree als resultaat.
De verklaring hiervoor is vrij simpel : koeienmelk heeft een andere samenstelling dan kattenmoedermelk, en de grootste boosdoener is lactose (melksuiker) in de melk. Deze melksuikers worden door jonge dieren vrij vlot verteerd, maar naarmate het dier ouder wordt, verandert de flora in de darm (die voor de vertering zorgt) zodat lactose minder en minder verteerd wordt. De lactose gaat i.p.v. te verteren, vergisten in de darm met diarree als gevolg. Lactose vindt men zowel in volle als in halfvolle melk, in magere melk en eveneens in melk verdund met water, door te verdunnen krijgt men de lactose niet weg !!! Dus als poes last krijgt van diarree, moet men meteen met melk als drinken stoppen. Sommige katten zullen dat niet zonder slag of stoot aanvaarden en kunnen weigeren gewoon water te drinken. Andere “melk” kan gebruikt worden, zoals de speciale “kattenmelk” door Whiskas op de markt gebracht, of sojamelk zonder lactose. Vergeet niet dat in kaas ook lactose zit !!!
Bron: http://home.scarlet.be/dieren.kliniek/m ... fouten.htm
ps: zelf ook wat geleerd, ik ga eens kijken of ze 'mijn' sojamelk light ook lekker vinden, in kleine porties dan

Het klassieke beeld van een kat likkend aan een kommetje melk is alom vertegenwoordigd. En hoewel menige kat dol is op melk, is melk meestal niet gezond voor de darmen, met diarree als resultaat.
De verklaring hiervoor is vrij simpel : koeienmelk heeft een andere samenstelling dan kattenmoedermelk, en de grootste boosdoener is lactose (melksuiker) in de melk. Deze melksuikers worden door jonge dieren vrij vlot verteerd, maar naarmate het dier ouder wordt, verandert de flora in de darm (die voor de vertering zorgt) zodat lactose minder en minder verteerd wordt. De lactose gaat i.p.v. te verteren, vergisten in de darm met diarree als gevolg. Lactose vindt men zowel in volle als in halfvolle melk, in magere melk en eveneens in melk verdund met water, door te verdunnen krijgt men de lactose niet weg !!! Dus als poes last krijgt van diarree, moet men meteen met melk als drinken stoppen. Sommige katten zullen dat niet zonder slag of stoot aanvaarden en kunnen weigeren gewoon water te drinken. Andere “melk” kan gebruikt worden, zoals de speciale “kattenmelk” door Whiskas op de markt gebracht, of sojamelk zonder lactose. Vergeet niet dat in kaas ook lactose zit !!!
Bron: http://home.scarlet.be/dieren.kliniek/m ... fouten.htm
ps: zelf ook wat geleerd, ik ga eens kijken of ze 'mijn' sojamelk light ook lekker vinden, in kleine porties dan

Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gewone melk of koffie melk zou ik indd niet aanraden. Daarin zit lactose, vrij veel suikers en (vooral bij koffiemelk) veel vet.
Ik zou haar kattenmelk of indd sojamelk adviseren.
Ik zou haar kattenmelk of indd sojamelk adviseren.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel
Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
-
- Lynx
Bedankt voor jullie advies! Echter; koffiemelk in een hoeveelheid van 5 cl gemengd met 250 cl water, is dat niet gewoon onschuldige verwennerij? Ik zou mijn dieren ook geen pure (koffie)melk geven, maar op een warme dag op deze manier zorgen dat ze voldoende drinken, zou dat echt schadelijk zijn?
Schadelijk denk ik niet nee...maar zoals je kunt lezen kan het wel verslavend werken, de kat wordt te verwend en accepteert geen normaal water meer. Handig is anders als ze ooit moet logeren of naar een pension.
En tja..je merkt vanzelf als het te veel is, want je maakt zelf ook de kattenbak schoon. Diarree=ho
En tja..je merkt vanzelf als het te veel is, want je maakt zelf ook de kattenbak schoon. Diarree=ho
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
-
- Lynx
Tsja, vind het zo fijn de dieren af en toe eens te verwennen, en vond dit een goed idee.
Kan ik dus best doen, bijvoorbeeld alleen op Zondag, als ze gekookte kip krijgen.
Kan ik dus best doen, bijvoorbeeld alleen op Zondag, als ze gekookte kip krijgen.
Zoals al aangegeven; kattendarmpjes doen het niet goed op koemelk.
Maar als de vriendin de bak leegt en daar gewone drollen in terugvindt dan zal er een zekere maten van gewenning opgetreden zijn.
Toch zal het vroeg of laat een keer fout gaan, maar dat merkt ze vanzelf he.
Het is wel een goed idee om water aantrekkelijker te maken met de warme dagen.
Gewoon proberen dan, inderdaad met kattenmelk of sojamelk.
En ja, het is ook een stukje verwennerij.
Zeker als het elke dag is.
Maar ik neem deze wél mee, voor m'n eigenste katten monster.
Voor wanneer het warm weer is. Hij trekt het niet zo goed meer, dat warme weer.
Maar als de vriendin de bak leegt en daar gewone drollen in terugvindt dan zal er een zekere maten van gewenning opgetreden zijn.
Toch zal het vroeg of laat een keer fout gaan, maar dat merkt ze vanzelf he.
Het is wel een goed idee om water aantrekkelijker te maken met de warme dagen.
Gewoon proberen dan, inderdaad met kattenmelk of sojamelk.
En ja, het is ook een stukje verwennerij.
Zeker als het elke dag is.
Maar ik neem deze wél mee, voor m'n eigenste katten monster.
Voor wanneer het warm weer is. Hij trekt het niet zo goed meer, dat warme weer.

Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)
In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
-
- Lynx
Dank je wel voor je reactie!