Kat heeft moeite met stoelgang. Royal Canin goed?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
ruchama
Huiskat
Huiskat

Re: Kat heeft moeite met stoelgang. Royal Canin goed?

Bericht door ruchama »

Adriana schreef:nee, er zijn van orijen en almo dacht ik brokjes zonder graan, die hebben als plakmiddel een speciale soort aardappel. en het hangt ervan af, sommige mensen beschouwen rijst en mais niet als graan maar dat zijn wel zetmeel-leveranciers.

ik ben een beetje af van hoe meer vlees (= eiwitten) hoe beter.
een kat eet vlees en nog een hele boel andere dingen in de natuur en muis is niet, zeker niet 100% vlees. ik bedoel het eiwitgehalte van muis is niet zo vreselijk hoog en katten eten geen koe. als ik naar de samenstelling van RC kijk dan zit in sommige soorten meer zetmeel/kh's in dan eiwit, dus dan begrijp ik niet waarom je RC één van de betere brokken vindt.
hun renal is goed en hun diabetiscs is prima en over de samenstelling van de rest kun je erg veel opmerkingen maken.
Ik zie een kat in het wild nog geen doperwten etc eten ;-)
Natuurlijk eten ze muizen die ook granen hebben gegeten, maar die granen hoeven hun darmen dan niet meer te verteren, dat heeft de muis al gedaan
Sowieso krijgen veel katten van suiker gebitproblemen
Ik was hier ook niet van op de hoogte hoor, en mijn kat kreeg ook alles wat goedkoop was en ze lekker vond.Totdat ze was uitbehandeld voor haar gebit problemen. Geen enkele ontstekingsremmer etc hielp. De enige optie was om haar gehele gebit te trekken. Ik ben toen ander voer gaan geven, vooral natvoeding met alleen vlees en vocht, en haar gebit genas vanzelf.
Heel veel katten reageren goed op granen, mijn truusje ook, maar er zijn ook katten die er enorm van gaan stinken op de bak en darmproblemen krijgen.
Adriana

Bericht door Adriana »

ik pleit zeker weten niet voor granen in voer en voor suiker al helemaal niet.
en al te hoge gehaltes eiwit ook niet, helemaal niet nodig en grote belasting voor de nieren. wel veel meer ballast/vezels en de rest vanuit de natuur.
er zijn erg goeie brokkenmakers, die minder duur zijn en brokjes met een erg goeie samenstelling maken. Sanabelle is daar zeker weten eentje van, het hoeft niet alleen maar Orijen te zijn. hier eten ze verschillende brokken en dat kan s mo en s avonds ook nog verschillen. en ik laat altijd zelf kiezen tussen een paar goeie merken.
Adriana

Bericht door Adriana »

.. graag van Yin_en_Yang de analyse en ingredientenlijst zien van Tom Poes.
...opeens alles over ga staan te pennen ;)
kwam bij digros ineens TomPoes tegen en heb even voor je overgepend..

TomPoes is tegenwoordig van Purina!!
vlees en dierlijke bijprodukten min 4% rund en 4% hart, granen, vis en visbijprodukten, mineralen, suiker
82% vocht, 6% eiwit, 3,5% vet, celstof 0,5 en as 2,0.
in het rijtje ontbreekt zetmeel/kh's maar die zitten er wel in.
daar krijgt je kat geen adhd-aanval van en ook geen overwicht ..!....
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Bericht door Dafpoetser »

Ook Tommie hier heeft wel eens TomPoes gehad, en inderdaad...het is van Purina.
Zoals als eens eerder gemeld, alles is lekker, maar is het een goede brok?
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
]-marjolein-[
Poema
Poema

Bericht door ]-marjolein-[ »

Heb laatst uit nieuwsgierigheid in de dsz eens een paar merken natvoer bekeken (de brokken heb ik me nog niet eens aan gewaagd) en ik kwam er zelfs 1 tegen waar granen en rijst als 1e en 2e worden genoemd...
'Duur' voer hoeft geen duur voer te zijn zoals gezegd, je geeft er minder van en je bespaart vaak ook een hoop dierenartskosten.
Tuurlijk, rokers kunnen inderdaad ook 90 worden en ik heb ook zat katten gezien die 20 worden op het meest slechte voer wat bijna alleen maar uit granen bestaat. Maarja als je zoveel mogelijk kunt doen door beter op de samenstelling te letten en ze zo beter voer te geven voor niet veel meer geld weet ik het wel...
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Adriana

Bericht door Adriana »

ik zeg nu niet dat TomPoes slecht voer is, ik schat percentage kh's ongeveer 8 - 10%.
het is mager voer met matig eiwit en als je daar bijv goeie brok zoals Sanabelle bij geeft met max 30% eiwit en heel veel andere goeie stofjes daarin, dan zit je best wel goed als je veel katzels moet voeren voor beperkte pecunia.
en allergie-ellende komt bij de allerduurste merken voor..
Yin_en_Yang
Huiskat
Huiskat

Bericht door Yin_en_Yang »

hallooo allemaal, ik ben vandaag naar de dieren arts geweest. bleek dat Yang blaasgruis had. ik heb de keuze gekregen om als voer mee te nemen: RC of Hill's Prescription diet. uiteraard maar die van Hill's genomen. nu is het 3weken afwachten of dat he beter met hem wordt. mijn kat weegt nu 4,2kg ( kweet niet of dat veel of weinig is?) en voor de rest is hij gezond. zakkie koste wel 18euro p/1,5kg.
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Ik bedoel dit niet lullig, maar dat dacht ik al.
Ja, dat voer is prijzig indd, maar wat al eerder gezegd is, je gebruikt er veel minder van omdat de kat er minder van nodig heeft. Waardoor de prijzen in principe niet eens zoveel schelen.
4,2 kilo is volgens mij wel netjes, ligt ook een beetje aan hoe groot de kat is.

Speedy eet momenteel RC s/o omdat hij de c/d van Hill's niet at.
Als dat voer op is ga ik eens kijken of hij ander voer lust, wat blaasgruisvoorkomend is ipv blaasgruis oplossend. Heb hier al een klein zakje Sanabelle Urinary, en een zak van Consult.
De Consult moet hij in ieder geval al niet...:-P
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Het blijft per kat verschillend denk ik.
Ik geef mijn katten altijd Hills indoor met een beetje One indoor dat gaat heel goed. Ik heb weleens royal canin geprobeerd maar daar kregen ze hele 'vettige' (plakkerig, beetje dun en stinkende) ontlasting van.
Toevallig heb ik ze afgelopen zondag opgehaald van 17 dagen kattenhotel met 17 dagen jawel weer royal canin. Nou...ik kom niet uit Dordrecht en spreek of type dus normaal ook geen Dordts ;-) Maar meuren dat ze doen! Ze lopen ook de hele tijd scheten te laten. Ik hoop dat dit na een paar dagen Hills weer bijgesteld is ;-)

Maar dat wil dus niet zeggen dat royal caninm dit effect op iedere kat heeft natuurlijk.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Speedy heeft gewoon mooie drollen van de RC ;)

Hoe is het ondertussen met Yang?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Die van mij zijn ook weer normaal (ik bedoel eigenlijk de drollen van mijn katten) ;-) Misschien ligt het er ook aan wat ze gewend zijn? Maar ze doen het echt veel beter (wb ontlasting) nu de RC weer uit hun systeem is.

Ben ook benieuwd hoe het met Yang is.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie