Nieuwe kitten(poes) bij een kater

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
buttercup
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2010 13:31

Nieuwe kitten(poes) bij een kater

Bericht door buttercup »

Dag allemaal,

2 dagen geleden heb ik een nieuwe kitten opgehaald het is een poesje van ongeveer 11 weken.
Zelf had ik al een kater van 9 maanden maar omdat wij vaak van huis zijn wilde ik graag een vriend voor hem omdat hij erg aanhankelijk is.
Het is echt een stoere macho kater dus had ik al verwacht dat hij niet echt blij zou zijn met de komst van nog een kat in huis. Maar toen ik het poesje in de huiskamer zette verdween deze gelijk onder de bank en ging onze kater er voor zitten en rare miauw geluiden maaken. De kitten was alleen maar aan het grommen en blaazen.
Omdat de kitten wat angstig is komt hij nauwlijks onder de bank vandaan..maar als hij dat doet om te eten springt de kater er gelijk boven op, en bijt dan in de nek de kitten maak dan hele zielige geluidjes en ben bang dat hij het keeltje doorbijt.
Dus zet ik de kater af en toe apart om de kitten te laten wennen dan komt ze onder de bank vandaan om te knuffelen en te spelen, maar zodra ik mijn kater er weer bij doe zit ze weer onder de bank want hij wilt er weer boven op.
Hij is trouwens nog niet geholpen heb hier voor volgende week een afspraak hiervoor.
Maar mijn vraag is : Is het gedrag van mijn kater rangorde bepaling of echt paargedrag en verwijnt dit na de castratie?
Heeft iemand hier ervaring mee? Dat zou ik graag willen horen!
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten(poes) bij een kater

Bericht door castratenkoor »

Oei jammer dat je hem niet eerder hebt laten castreren, dat had beter met 6 maanden gekund.
Hij zal na de castratie zijn hormonen nog weken door zijn lijf hebben.
Dus ik ben bang dat hij voorlopig nog wel zo macho zal blijven doen.
Hopenlijk wordt hij op den duur rustiger.
ik zou niet de kater wegsluiten, eerder het kitten in een bench doen als je er niet bij bent, een ruime bench waar kattenbak, mandje en klein krabplaatje in past.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Nieuwe kitten(poes) bij een kater

Bericht door ]-marjolein-[ »

Welkom op het forum.
Als je even de zoekfunctie gebruikt rollen er tal van resultaten uit over hoe kat/kitten introduceren.
Jouw kater heeft nu een indringer in zijn huis, en die laat hij even zien wie de baas is. Je kunt niet verwachten dat het vanaf dag 1 meteen goed gaat. Het kan weken, soms zelfs maanden duren voor het elkaar gaat accepteren. Laat ze als je erbij bent bij elkaar, zorg dat er voor beide ALTIJD een vluchtweg is en laat ze zelf maar aanklooien. Grijp in als de kater het kitten pijn lijkt te doen of als het vechten wordt. Het is verstandig ze niet bij elkaar te laten zonder toezicht, maar probeer het des te meer als je wel gewoon thuis bent.
Goed dat je de kater laat castreren, dat is sowieso wel verstandig. Alleen was het misschien nog beter geweest als je dat had laten doen voor je het kitten in huis had. Ik weet niet of hij sproeigedrag vertoont, maar met een indringer in huis verhoog je dat risico wel. Plus dat hij er nu miss wat heftiger op reageert dan hij gedaan zou hebben als hij 2 maanden geleden gecastreerd was.
Ik zou zeggen geef het de tijd, laat ze aan elkaar wennen en haal ze alleen uit elkaar als het echt nodig is. Je kunt er voor de kater ook iets positiefs van maken, bijvoorbeeld samen spelen. Of hij een snoepje, kitten ook een snoepje. Zorg wel dat je zijn rangorde blijft handhaven. Hij zal ws altijd de baas blijven, dus behandel hem ook zo. Hij eerst aandacht, hij eerst eten enz. Anders kan hij zich achtergesteld gaan voelen en daar kan hij ook gefrustreerd van worden.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9402
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe kitten(poes) bij een kater

Bericht door castratenkoor »

Goede adviezen - sluit ik me bij aan!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Nieuwe kitten(poes) bij een kater

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hoop dat je er iets aan heb...? Hoe gaat het nu?
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Marita
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 aug 2010 14:04

Re: Nieuwe kitten(poes) bij een kater

Bericht door Marita »

Hey buttercup.

Mijn kater doet dit ook bij zijn nieuwe kameraadje... en das ook een kater.
Mijne is jaren terug al gecastreerd...dus echt dekkings gedrag is dit niet.
Jou macho wil graag aan het kleine diertje laten blijken: Ik was hier eerder dus ik ben de baas!
Het is inderdaad heel zielig om te horen en zien en ik heb er ook wat moeite mee als het gebeurd.
Maar jou kleintje zal moeten leren daar mee om te gaan en je kater mag je nooit appart zetten om het kitten voor te trekken. Dit maakt zijn gedrag alleen maar erger...
Laat het gewoon begaan... en als zij straks 6 maanden is en oud genoeg meteen laten steriliseren ... volgens de dierenarts (en meer ervaringsdeskundige) verdwijnt dan het gedrag van rangorde...

Veel succes ermee!

Liefs
Plaats reactie