Geen poepdrang

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
jojo
Poema
Poema

Geen poepdrang

Bericht door jojo »

Hoi,

Sophie heeft al een jaar last van obstipatie en krijgt daar het nodige voor zodat ze wel poept. In het afgelopen jaar heeft zij een paar keer een flinke dip gehad en is daar met hulp van de DA weer doorheen gekomen (een aantal dagen achter elkaar een klysma). Sinds woensdagavond dipt ze weer en gisteren ben ik met haar naar de DA geweest. Ze hebben haar geholpen wat ontlasting weer kwijt te raken en daar reageerde ze heel opgelucht op. Vanmorgen stond ik op en vond ik weer een sneu hoopje kat.

Ze krijgt dagelijks de max. dosering laxeermiddel Tractonorm, en dagelijks max. dosering Novacam. Daarnaast een halve tablet Cholodin, natuurlijk haar harttabletje, en ik geef haar door de dag heen een aantal keren visolie. Ze eet lastig, wat logisch is als je buik vol zit, dus ik geef haar zo'n beetje alles aan kattenvoer waar ze maar zin in heeft, brok, blik, vers.

De oorzaak van het verstopt zitten is mogelijk gewoon dementie, alsof ze het 'ik moet nu naar de bak' signaaltje niet meer krijgt. Bij plassen gebeurt dat ook wel maar dat loopt er dan gewoon uit als ze diep in slaap is, zij merkt daar zelf niks van en ik was gewoon dat mandje en klaar zijn we weer. Bij ontlasting werkt het dus precies andersom blijkbaar.

Wat moet ik nu :???: . Ik heb gevoelsmatig moeite om haar weer een serie klysma's te geven want ik weet hoe belastend dat voor haar is. Klinisch gesproken is er altijd die kans dat ze er wel door weet te komen met die hulp. Maar heb ik dat recht wel om haar er nu weer doorheen te trekken? Of is het toch tijd dat ik aan afscheid moet gaan denken?

Pfft ik heb het er even heel slecht mee. Alle advies is welkom!
Adriana

Re: geen poepdrang

Bericht door Adriana »

pfoei, dat zijn zo van die problemen.
wat ik hier nog wel eens doe is een heel erg stevige borstelbeurt en dat wordt dan meer masseren dan aaien.
flink stevig en zeker 5 minuten. ik zet met name Mo met zijn voorpoten op iets hogers en vooral zijn flanken krijgen een stevige beurt. en ook over zijn buik mag het tegenwoordig.
goed voor de bloedsomloop en wie weet levert dat missch een impuls en brengt dat wat in gang...
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Dat herken ik en doe ik hier al heel lang, op die manier probeer ik de spanning van haar buikje weg te 'masseren' ook. Tot nu toe was dit mijn avondritueel met haar, languit op de bank, zij op schoot, eerst borstelen overal en dan gaandeweg de borstel weg en verder met mijn handen. Zelfs haar poepert krijgt een beetje vaseline en smeer ik een minuutje of 2 en dat had meestal vrij snel een goed effect. Tot nu toe reageert ze hier niet meer op sinds woensdagavond en dat maakt me toch wel flink bezorgd :-(
Adriana

Bericht door Adriana »

tja, ik zou bijna zeggen geef haar whiskas, de klacht hier is altijd dat ze daar van aan de dunne gaan maar dat is misschien beetje link in combi met de rest van de problematiek..
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Whiskas blieft ze niet, wel Sheba en dat geef ik haar ook. Dat is dan 's avonds want overdag wil ze toch het liefst brokken of vers. Ze eet zo'n beetje alles door elkaar trouwens, ik heb hier 6 soorten brok voor haar staan wat ik afwisselend aanbied.
De hoeveelheid visolie zou onder normale omstandigheden garant staan voor spuitpoep en dat gebeurt niet, dus de kriebels voor 'fout' voer heb ik al langer niet meer zo heel erg. Eigenlijk is mijn uitgangspunt: heeft zij het naar haar zin en gaat het goed, dan gaan we door met wat ze dan ook maar wil. Liever iets korter en plezierig, dan langer en drama's rond wat dan ook. Ik zit dus nu voor mijn gevoel op dat gevreesde kantelpunt :???:
Adriana

Bericht door Adriana »

ja, want jou kennende heb je zo ongeveer alle wegen al bewandeld en worstelt nu met de kwaliteit van het kattenleven.. en ik kan me voorstellen als je dan s morgens je Sophie treft, die er naar uit ziet dat ze niet lekker in haar vel zit, dat dan de twijfel gaat knagen..
is dit trouwens een bijverschijnsel van dementie? dan zou de peristaltiek dus geen prikkels meer moeten krijgen uit het dementerende brein in combi met beweging (die dus ook niet meer werkt) en als dat zo is, dan is de dementie langzamerhand dus al zo ver gevorderd en dan zou je je indd moeten afvragen en oei..
en dan zit je dus dezer dagen met de complicaties van obstipatie en een weekeinde voor de deur..
daantje
Cheetah
Cheetah
Contacteer:

Bericht door daantje »

Dementie.... Tja, wij hebben het met ons hondje gehad :-( . Het lijkt zo simpel, maar zo is het niet. Ik weet niet of je kat en hond in dit geval met elkaar kunt vergelijken, maar het lijkt mij zomaar van wel ;-) .
Onze Spooky deed haar plas dus ook gewoon steeds in huis, zelfs in haar mand... Voor ons geen probleem hoor, maar de blik in haar ogen, het 50x gaan zitten tijdens het uitlaten heeft ons de das omgedaan. Ze wist dat ze buiten moest, dat nog wel... Probeerde dit wanhopig, maar er kwam steeds niets. In huis liet ze de boel lopen en de blik in haar ogen vertelde ons dat ze wist dat er "iets" niet goed ging, maar ze wist zelf niet wat precies. Ze was echt ongelukkig :-( . We hebben haar op alle fronten laten onderzoeken, er was lichamelijk niets met haar aan de hand.
De blik in haar ogen heeft ons verteld dat we haar niet ongelukkig mochten laten zijn :-( .

Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe! Volg in elk de weg van je hart want jij kent je beessie het beste....
Een hele dikke knuffel van ons!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Re: Geen poepdrang

Bericht door Dafpoetser »

Jeetje Jojo....zo staan er prachtige foto's op dit forum te bekijken van Sophie die lekker speelt met haar muisje tijdens een opleving, en nu dit....

Jij weet als geen ander wat je moet doen, jij kent Sophietje al zo lang....
Ik heb altijd voor ogen gehad...als een kat geen kat meer kan zijn (om wat voor reden dan ook) dan vind ik het humaner om "op te treden", en de beslissing voor de kat te nemen.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Dank jullie wel voor jullie begripvolle reacties, dat doet me goed.
Over een uurtje zitten Sophie en ik samen weer bij de DA. Toch nog alles een keer doornemen, voor de zekerheid. Ik weet dus nog niet welke kant de beslissing uit gaat vallen maar mijn opties staan allemaal open en ik ga mijn best doen om de juiste beslissing voor mijn meisje te nemen, welke dat dan ook maar is.
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

Jeetje JoJo,
wat een lastige dag moet dit voor jou zijn!
je doet er zo te lezen alles aan om jou sophie de fijnste tijd van haar leven te bezorgen.
konden we je maar wat meer steunen.
in ieder geval ook vanuit Amersfoort een dikke knuffel voor je!
heb je een fijne DA met wie je alles bespreken kunt?

liefs Marjoleine
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
JC Anja

Bericht door JC Anja »

Succes bij de dierenarts.Dikke knuffel voor jou en voor Sophie.Liefs,Anja
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Al die lieve woorden en succeswensen hebben voor nu even geholpen, dus dank dank dank!
De DA vond het net als ik een lastig dilemma omdat Sophie in fysiek opzicht het eigenlijk verder beregoed doet. We hebben besloten om haar nog eenmaal te helpen met haar ontlasting, dat is inmiddels gebeurd, en daarnaast krijgt ze ondersteuning voor haar peristaltiek.
Ze moet het nu echt zelf gaan doen en daar krijgt ze de komende dagen de tijd voor. Lukt het niet, dan hebben we er alles aan gedaan en dan houdt het op. En lukt het wel dan gaan we hier een feestje vieren. Ze loopt nu weer rond te drentelen alsof er niets gebeurd is, wat een heerlijk mokkel is het toch :edance:

Dit opgeluchte personeeltje gaat op de bank met een kop koffie en een dement oudje, ik ga haar gekknuffelen en haar vertellen dat ze nu zelf moet gaan poepen.
Adriana

Bericht door Adriana »

oh jawel en in beide bont-oortjes: poepen meissie, gewoon poepen!
heb intussen hier en daar voor je gezocht
en kwam bij de informatie over cholodin het volgende over fecale incontinentie tegen:
bij chronische obstipatie de kuur aanvullen met Probio Forte.
http://www.nmlhealth.com/c,5654,,/Spijs ... n-kat.aspx

en bij dierapotheker
https://www.dierapotheker.nl/product/Vo ... string=907
kuur aanvullen met Mifloran kh

als je weer ruimte in je opgeluchte hersens hebt, misschien daar nog eens naar kijken..
Laatst gewijzigd door Adriana op 06 aug 2010 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Bericht door Dafpoetser »

Hoera, Sophietje...you go girl!!!

Jojo...goed gedaan meis!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

yes!
goedzo sophietje! de broertjes hopen dat je snel je weg naar de poepkist weer kan vinden ;)

Fijn dat het zo is gelopen JoJo, en nu maar afwachten! we duimen hier voor je!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie