Perzische kater/ Maine Coon x Noorse boskat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Michaelpr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 aug 2010 12:37
Locatie: Provincie Groningen

Re: Pers of MC/Noorse boskat 2

Bericht door Michaelpr »

Ik vraag het me gewoon af. De eigenaar wil een prijs van tussen 150 en 175 euro. Op zich geen prijs voor een rasechte pers, maar als ze zegt dat het een echte pers is wil ik het wel graag zeker weten...
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pers of MC/Noorse boskat 2

Bericht door Ilone »

Het lijkt wel een kruising tussen een Maine Coon en een Pers :eeh:
Ziet er in mijn ogen niet echt als pers uit nee.
Maar indd, heeft het een reden dat het echt moet? Want ze is wel errug mooi :verliefd:
Is het een bekende fokker/cattery? Als je twijfelt zou ik de foto's mailen naar een andere Perzenfokker.

Betreft borstelen, als je er meteen mee begint dan kan ze er aan wennen.
Maar dan moet je wel consequent dagelijks borstelen, misschien beetje spelenderwijs opbouwen. Maar niet meteen dwingen. Beetje bij beetje laten wennen.
Als je dat niet doet dan heb je grote kans dat ze het borstelen niet toe gaat laten wanneer het echt nodig is later. En ja, buiten zal ze wel wat vuiler worden dan binnen ;) maar als je ze ook meteen gaat aanleren om af en te te badderen :bad: kan je ze evt wassen als ze te vuil is geworden.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Pers of MC/Noorse boskat 2

Bericht door Meowth »

Inderdaad maine coon zat ik ook aan te denken.
Denk niet dat het een bekende fokker/cattery is (bedoel je niet erkend ipv bekend?)

Is hij/zij gecastreerd en ingeënt? In dat geval scheelt het weinig met aanschaf van een kat/kitten bij een asiel dus is het een normale prijs.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Pers of MC/Noorse boskat 2

Bericht door Ilone »

Eigenlijk allebei :-P Bekend én erkend!
Ik vind de moeder er ook niet erg gezond uitzien overigens :eeh:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pers of MC/Noorse boskat 2

Bericht door Adriana »

de vader zeker en de moeder is redelijk van het korte neuzen-type en dat geeft vaak gezondheidsellende (traanbuizen, ogen etc.) en ik dacht dat fokken op dit type niet meer werd gedaan ivm frequente gezondheidsklachten.
bij het kitten is het iets moeilijker te zien, dan zou je aan de zijkant moeten kijken.
maar gaat het je om een dier of om een stamboom.
en als het kitten relatief goedkoop is dan kun je ervan uitgaan dat dit een pers-plus is en dan bedoel ik niet 100% raszuiver.
borstelen en ontklitten zal jou erg veel tijd kosten en je kunt er nooit 'geen tijd voor of geen zin in hebben'... en een pers in de tuin.. als het dier dat overigens zelf wil geeft nog meer schoonmaakellende want er blijft van alles en nog wat in dat haar hangen en zitten en plakken enzo
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
carneille
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 jul 2010 10:49
Locatie: Rotterdam

Re: Pers of MC/Noorse boskat 2

Bericht door carneille »

Ik heb zelf een pers gehad, maar de foto's bekeken hebbend, vind ik het een kruising van ....? en een ????? maar absoluut geen raszuivere pers.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Pers of MC/Noorse boskat 2

Bericht door ]-marjolein-[ »

Aan de prijs te zien zal hij misschien niet raszuiver zijn...maar moet dat per se? Ouders zien er wel allebei uit een pers. Maar zoals Adriana zegt, perzen hebben veel gezondheidsproblemen en ademhalingsproblemen ivm de korte snuit. Helaas kom je het hele platte tot zelfs 'holle' type heel vaak tegen. Dat het uberhaupt mag snap ik niet, laat staan dat het een 'rasstandaard' is. Google even op 'pers 1900', dan zie je hoe mooi ze ooit waren. Toen hadden ze meer weg van een maine coon maar dan anders, zonder die ellendig korte neuzen.
Dit kitten vind ik zelf heel mooi, als hij met die neus mooi uitgroeid heb je straks een pers met een normale neus! En dus ook minder gezondheidsrisico's wat veel beter voor de kat is en je ook nog eens veel geld kan besparen.
Borstelen zou ik direct mee beginnen, spelenderwijs leren. Een aantal keer in de week borstelen (3x) zou ik zeker doen en in het begin vaker om het aan te leren.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Michaelpr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 aug 2010 12:37
Locatie: Provincie Groningen

Re: Perzische kater/ Maine Coon x Noorse boskat

Bericht door Michaelpr »

Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb er echt wat aan.
Dus het is juist goed dat hij niet zo´n platte snuit heeft? Dat is mooi!
Het is geen cattery. De eigenaar zegt dat het het eerste nestje van de twee ouders is.
Ik moet woensdag beslissen of ik hem neem dus jullie horen nog van me!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pers of MC/Noorse boskat 2

Bericht door Adriana »

Michaelpr schreef:Ik vraag het me gewoon af. De eigenaar wil een prijs van tussen 150 en 175 euro. Op zich geen prijs voor een rasechte pers, maar als ze zegt dat het een echte pers is wil ik het wel graag zeker weten...
is-ie voor dat bedrag geënt en ontwormd? missch ook even goed overleggen over gezondheid en verzorging en zo.. even vragen naar dierenartsenbezoeken van ouders kan nooit kwaad. hij heeft een lief gezicht en zijn vacht ziet er mooi uit.
'echte pers', hihi het hangt er een beetje van af wat zij daaronder verstaat. als de fokker een kind van twee gestamboomde perzen zonder stamboom verkoopt dan kan ze wel zeggen dat het een echte pers is, maar .... zonder stamboompapieren heb je formeel nooit een echte 'pers'.... niet linksom en ook niet rechtsom maar als je er toch niet mee wilt fokken, waarom dan zo belangrijk? en voor echte perzen met papieren moet er je minstens euro 500,- bij optellen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Michaelpr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 aug 2010 12:37
Locatie: Provincie Groningen

Re: Perzische kater/ Maine Coon x Noorse boskat

Bericht door Michaelpr »

Ja hij is ontwormd en gister toevallig net ingeënt. Hij heeft ook een paspoort om dat te bewijzen.
Ik zal eens even vragen over de ouders.
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Perzische kater/ Maine Coon x Noorse boskat

Bericht door Meowth »

Zit de castratie ook bij de prijs in?
Michaelpr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 aug 2010 12:37
Locatie: Provincie Groningen

Re: Perzische kater/ Maine Coon x Noorse boskat

Bericht door Michaelpr »

Hallo Meowth,
Nee de castratie zit er niet bij in. (daar is hij nu natuurlijk nog te jong voor)
De eigenaar zegt dat ze de kittens wel borstelt, maar niet elke dag. De moeder borstelt ze eigenlijk nooit en bij de vader voelt ze alleen of hij klitten heeft.
De vader en moeder zijn 2 en 3 jaar. Ze hebben nog geen problemen gehad.
Maar ik heb even op internet gezocht en als ik het goed begrijp zijn er ook perzen met een gewone, lange snuit. Misschien is deze kitten zo'n pers...?

Is er iemand hier die ervaring heeft met perzen? Hoe vaak doe je hem in bad? Loopt die van jou ook buiten rond?
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Perzische kater/ Maine Coon x Noorse boskat

Bericht door Meowth »

Ik begrijp dat 'ie daar te jong voor is, maar bij het asiel is er een regeling dat je na een paar maand moet laten castreren, zit bij de prijs in.
De prijs die jij wil betalen komt overeen met of is zelfs duurder dan bij een asiel (hier is een asielkat of kitten €85, in een andere stad heb ik €110 gezien).

Ik vind dat er hier niet meer geld mag gevraagd worden omdat er een beetje "echte" perzenbloed in zit.

Je zegt dat de moeder geen problemen heeft gehad, maar ik zie wel degelijk wat op de foto (perzenafwijking zoals hierboven beschreven).

Perzen moet je (zo goed als) elke dag kammen, en daarbij komen nog extra kans op loopneusje etc. vanwege hun perzenbouw.
Er zijn geen echte perzen meer met een normale snuit, dan is het een ander ras of een kruizing met. Je komt dan op bijv. een maine coon, noorse boskat (heeel veeel kammen en grote beesten) of ragdoll (en nog meer langhaarrassen) uit.

De meeste katten houden niet van water... Dus grote kans dat je ruzie krijgt als je de kat in bad wil doen.

Ik zou geen pers (of kruizing van) nemen als ik jou was... Maar wie ben ik.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Perzische kater/ Maine Coon x Noorse boskat

Bericht door ayla »

tja ik ben zowieso voorstander van een kat uit het asiel nemen om zo een diertje een 2e kans te geven. Wellicht is dit ook een optie voor jou?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Michaelpr
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 03 aug 2010 12:37
Locatie: Provincie Groningen

Re: Perzische kater/ Maine Coon x Noorse boskat

Bericht door Michaelpr »

Hoi Ayla, Ik ga nog bij het asiel kijken. Alleen is de kans klein dat ik deer een kitten uit neem.
En Meowth,
Bedankt voor je advies. Even over de prijs. Op marktplaats worden héél veel halve raskittens aangeboden. Je kunst ze haast niet onder de 150 euro vinden.
Plaats reactie