Kitten wordt volgende week ingeent, naar buiten aan tuigje?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
polichinelle
Huiskat
Huiskat

Kitten wordt volgende week ingeent, naar buiten aan tuigje?

Bericht door polichinelle »

Mijn kitten Bob heeft haar eerste inenting gehad en haar tweede krijgt ze volgende week donderdag (ze is nu bijna twaalf weken).

Ik heb een tuigje voor haar en wil graag hiermee met haar hieraan naar buiten om de buurt te verkennen. Kan dit al voordat ze haar tweede inenting heeft gehad? Ze loopt dus met ons aan een tuigje en komt niet in contact met andere dieren.

Groetjes,
Nathalie
]-marjolein-[
Poema
Poema

Re: Kitten wordt volgende week ingeent, naar buiten aan tuig

Bericht door ]-marjolein-[ »

Hoi Nathalie,

Als ze niet in contact komt met anderen kan het op zich wel, alleen sommige dingen zijn ook via ontlasting/urine overdraagbaar, wat op straat ook te vinden is. Heb je een eigen tuin waarmee je kan beginnen? Anders is het misschien verstandig om toch nog even te wachten tot volgende week.
Ik begrijp dat het een poes is. Is het de bedoeling dat ze later ook los buiten loopt? Dan is het namelijk verstandig haar te laten chippen. Ook is het af te raden haar buiten te laten voor je haar met plusminus een half jaar laat helpen omdat de kans groot is dat ze een keer zwanger terug komt en ziektes op kan lopen van een kater (oa kattenaids). Aan een tuigje kan wel, als je er zeker van bent dat er geen kater op de loer zit en ze niet krols is. Zodra ze krols wordt zou ik haar ook niet aan een tuigje buiten doen, omdat krolse poezen vaak in die periode alleen maar bezig met een kater zoeken en ze dus waarschijnlijk op alle manieren zal proberen weg te komen.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Adriana

Bericht door Adriana »

wij hebben redelijk wat ervaring met katten in tuig en ik denk dat een kitten van 12 weken veel te bewegelijk is voor het buiten lopen in een tuig. ik zou daar om die reden mee wachten totdat ze wat rustiger zijn, half jaar?
waar ik aan denk is dat ze zich kan verstrikken of afknellen en jullie zullen onmiddellijk reageren maar dan kan het nog zo zijn dat de schrik er al goed in zit.. en dat geeft ellende de volgende keer als het tuig weer omgaat, nee, k zou daar zeker weten nog mee wachten..
wat je wel kunt doen is wennen aan het tuig, bv op een veilig balkon. dan kan ze alle kanten op en toch gewend raken aan het dragen van een tuig.
polichinelle
Huiskat
Huiskat

Bericht door polichinelle »

Dank jullie wel voor de antwoorden!

Omdat we niet op de begane grond wonen wordt het geen buitenkat, maar willen we wel af en toe met haar lekker buiten in de straat wandelen als ze dat fijn vindt. Ook al blijft ze binnen, ze wordt wel gesteriliseerd en gechipt als ze 6 maanden is.

Ik denk dat we inderdaad nog even wachten met mee de straat op nemen. We hebben een soort van dakterras dus dat gaan we eerst proberen, heeft ze ook geen gevaar voor ziektes via urine etc van andere katten :)
Adriana

Bericht door Adriana »

en nog even dit: katten wandelen niet mee met je in tuig. die hebben veel te veel te ruiken onderweg en sjezen dan weer naar de volgende geurplek. ze springen en trekken sprintjes en dat houd jij niet bij! wij hebben hier een groot grasveld met water aan twee kanten en Enzo mag daar regelmatig los als ik zeker weet dat er geen honden in de buurt zijn. hij heeft zijn 10 meter dunne lijn achter zich aan zodat ik daar makkelijk op kan gaan staan als meneer niet naar me toe wil komen. de truc lukt altijd, dan kan ie niet verder van me weglopen en moet wel blijven zitten, hihi
Plaats reactie