Onze kat vangt te veel vogels

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze kat vangt te veel vogels

Bericht door Adriana »

één van de oorzaken van het verzwakken van de volken hier is dat er veel te veel honing voor de winter wordt weggehaald en daar komt dan inferieure suiker voor in de plaats. als er dan ook nog een strenge winter overheen komt, dan vallen er erg veel slachtoffers, dan wel hele bijenvolken verkassen naar elders. de imkers zijn daar dus mede schuldig aan.
en ja pesticiden maar dat is door wetgeving hier redelijk aan banden gelegd en slootkantbeplanting en imkerijen bij alle grote steden en korven bijv. op volkstuincomplexen en kinderboerderijen.
ik begreep dat het hier redelijk gaat en zich behoorlijk herstelt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Onze kat vangt te veel vogels

Bericht door tomcat Knabbel »

Alle inzet is uiteraard positief, maar we mogen echt niet op onze lauweren rusten.
Met ons allen kunnen we gemakkelijk een gezonde populatie opzetten/onderhouden, bovendien zijn onze sexy hommeltjes de beste bestuivers.
Ik gebruik totaal geen pesticiden of herbiciden en ik ben nog steeds kilo's kersen aan het oogsten.
Alle tuinen bij elkaar geteld kan een schat aan pollen en nectar voor hen zijn.
Beetje voorlichting over de beestjes zou al veel maken, de meeste mensen zijn bang van hun. Terwijl er helemaal geen aggresie schuil gaat in hun.

Alle beetjes zijn toch wel welkom. :?:
Redelijk vind ik toch niet zo positief zulle, stel nou dat ik redelijk voor Knabbel en Mollie zou zorgen. Dat zouden ze niet waarderen hoor. :uunk:
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Onze kat vangt te veel vogels

Bericht door pearlsofpassion »

Hey,
ik vind het super tof dat zoiets hier ter sprake komt! Helemaal gelijk natuurlijk. Maar Adriana, met die honing ben je toch een beetje fout. De meeste bestuiving gebeurt namelijk niet door honingbijen van imkers maar door solitaire bijen. Het kan best zijn dat de honingbijen het lastig hebben door de honing te vervangen, maar dat is niet het grootste probleem voor de algemene bestuiving van planten.
Solitaire bijen kan je ook helpen door een boomstronk op te hangen waar je zo'n 5 cm diep een gaatje met verschillende doorsnedes in geboord hebt ( van 3mm tot 2 cm). Ze komen daar dan in wonen, want ook nestplaatsen zijn in deze tijden een probleem, met zo weinig bos en dan nog vooral populieren waar zo weinig gaten in komen.
Bijen zijn inderdaad niet aggessief. Ik zou ze nu niet proberen aaien, maar je kan als er 1 binnen zit hem practisch oppakken en terug buitenzetten, zolang je maar rustig blijft. Wespen is een ander verhaal, maar die bestuiven ook veel minder goed.
Ikzelf ben helemaal verliefd op hommels! maar die bestuiven andere planten dan de bijen (veel meer gewicht in de schaal), dus ik wil zeker ook de bijen helpen :-) Maar ik ben helemaal vertederd als ik een hommel uit een bloem zie komen met heel zijn kopje en rug vol stuifmeel en dan fijn in de volgende bloem zie kruipen. Hommels zijn echt super om te observeren. En om alle vooroordelen nog eens uit de wereld te helpen: hommels kunnen niet steken (geen angel), maar ze kunnen wel bijten. Dus zolang je ze niet in je hand nijpt doen ze niets.

Verder wil ik nog iets zeggen over de starter van dit topic: ik zou je kat ook geen belletje aandoen, maar ik zou ook zeker niet tussenkomen als hij er 1 gevangen heeft. Dan is het normaal dat hij ze niet opeet he. En dat is juist het spijtige. Want het verhaal over de natuur en de sterkste en zo, is wel waar, maar het plaatje klopt toch pas als hij ze dan ook opeet. Anders is het een offer voor niets. Ik denk ook wel dat als hij zoveel vogels kan vangen, er wel veel bij jullie in de buurt moeten zitten. Maaar dat de natuur het helemaal zou rechttrekken klopt volgens mij toch niet. Het is namelijk geen natuurlijke situatie meer. De mens voed veel meer katten dan er natuurlijk zouden voorkomen en zorgt er tegelijk voor dat de vogels het minder goed doen (voedsel weg door bebouwing en nestplaatsen, veel afgeschoten, gevangen genomen, overreden.... Het is dus eigenlijk wel een ongelijke strijd...

Maar bon, dat wil niet zeggen dat je er gemakkelijk iets aan kan doen, als je je kat vrij wil laten lopen. En als ik hoor hoe je woonomgeving is, zou ik dat zeker ook doen. Ik zou er alleen proberen voor te zorgen dat hij zijn prooien wel minstens opeet. Desnoods in stukjes hakken (wel enkel op de moment zelf gevangen he! ) en in een voerbakje doen buiten. Mss weet hij gewoon niet dat hij ze ook kan opeten, en hoe lekker ze wel zijn. ik denk niet dat hij er daardoor meer gaat vangen. Het klinkt alsof hij er al zoveel mogelijk vangt. Als hij er nu geen meer vangt, doe je natuurlijk beter niets. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Onze kat vangt te veel vogels

Bericht door Adriana »

k weet niet waar ik een beetje fout zit hoor!
ik heb het alleen over bepaalde imkers gehad, die hun bijenvolken 'uitmelken' en ik heb het niet gehad over de rest van het loslopende bestuiverdjesgilde, hommels, sluipwespjes enzovoorts.
tuurlijk hebben die ook te lijden maar van in Nederland weet ik dat waar bestuiving heel erg belangrijk is, bij boomgaarden bijvoorbeeld, imkers worden uitgenodigd daar korven neer te zetten. die imkerbijtjes nemen het overgrote deel van de bestuiving van die boomgaarden voor hun rekening en gelukkig groeit het aantal bij vereniging aangesloten imkers en de kennis over bijen.
k was afgelopen week bij de voorzitter van de imkervereniging op één van de Zuidhollandse eilanden en die was zeker weten niet zo somber. en hij heeft informatie over heel Nederland van zijn collega voorzitters!

in Nederland is de toepassing van pesticiden en bestrijdingsmiddelen ook al zeer behoorlijk aan banden gelegd.
en er wordt veel meer aan slootkantbeplanting gedaan en wat dacht je van de bemestings-klavervelden? ze hebben veel meer te lijden gehad van de strenge winter en het uitmelken, de volken van de imkers dan en daar had ik het met name over.
en de rest van de bestuivers doet gewoon zijn werk en heeft zich intussen hersteld en ik heb nog nergens gehoord dat er dramatische problemen zijn.
en het zal in de natuur altijd op en neer gaan maar er is altijd zo'n groot overschot aan nieuwelingen, dat het zoemertjesleger snel aangevuld en weer op sterkte is.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Onze kat vangt te veel vogels

Bericht door tomcat Knabbel »

Er zullen inderdaad wel nuances zijn in de graad van aantasting per land.
Maar het valt toch wel moeilijk af te zwakken dat er weldegelijk een probleem is.

Eerder dit jaar, in België en Groot-Brittannië, werd er een paar keer melding gedaan van diefstal van bijenkorven in het nieuws.
In Groot-Brittannië heeft de overheid ettelijke miljoenen pond vrijgemaakt om de oorzaak en de precieze parasieten en ziekten te identificeren.
In G-B doet men echt wel zijn uiterste best, via de bbc worden planten uitgedeeld en men maakt de mensen warm om ook in de stad bijen te houden. Tevens wordt in het populaire tuinprogramma en magazine "gardener's world" altijd gewag gemaakt als een specifieke plant drachtkrachtig is. Tips en duidelijke voorlichting...nice indeed
Het is inderdaad zo dat de soltaire bijen en de hommels in het bijzonder, verantwoordelijk zijn voor het leeuwendeel van de bestuiving. De hommels zijn beter uitgerust met hun sexy behaarde lijfje en ze vliegen in tegenstelling tot de bijen ook uit bij wat minder goed weer.

Dat de fruitkwekers gebruik moeten maken van imkers en hun bijen voor de bestuiving is toch een teken aan de wand dat ze tekort schieten met hun monocultuur. Ze zijn immers niet in staat om de hommels en solitaire bijen te onderhouden na de bloeitijd van hun fruitbomen. In het jaar van de biodiversiteit zouden ze misschien eens kunnen overwegen om wat drachtplanten zoals bv geranium tussen hun bomen te planten. Geraniums zouden geen invloed hebben op hun opbrengsten want die zijn met heel weinig tevreden. En er zijn meer dan genoeg variëteiten om de bestuivers het seizoen rond van een feestmaal te voorzien. Biodiversiteit zou er tevens voor zorgen dat men beduidend minder last zou hebben van ziekten en plagen.


Adriana deze keer is het toch wat meer dan een gewone fluctuatie in de aantalen hoor.
En als je naar een tuincenter gaat moet je es zien hoe groot het rek is van pesticiden. Voor elk minder leuk insect bestaat wel wat, mieren in het gras spuiten maar, vliegen spuiten maar, wespen spuiten maar. Ik heb weet van mensen die een bijennest in de tuin hadden en er benzine overgoten en de fik erin. Bovendien zijn het overgrote deel van die produkten langwerkend!!!

Een beetje bewustmaking zou al veel goeds kunnen voortbrengen.
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Onze kat vangt te veel vogels

Bericht door Cari »

Inderdaad is het helaas zo dat de gemiddelde burger de pest heeft aan insecten en onmiddellijk aan het verdelgen slaat. DIt jaar zijn de mierenbestrijdingsmidelen niet aan te slepen! Ik heb ook miertjes in mijn tuin. Ik geniet van ze. Evenals van alle insecten die hier langs komen. Voorgande jaren had ik absoluut veel meer hommels dan dit jaar :-( . Ook veel meer vlinders en bijtjes :-( .
Mensen vinden insecten eng en vies en bewustwording is helaas een heel traag proces.

Een kat een belletje omdoen, vind ik kat-onvriendelijk, omdat altijd dat geluid bij elke beweging voor zo'n zich stil voortbewegend dier als de kat, heel frustrerend kan zijn. Ik heb het in een heel ver verleden ook gedaan bij een poes die heel veel ving en ik kan je zeggen, het helpt ook nauwelijks. Een kat die op de loer ligt, wordt door het belletje niet verraden. Als de kat springt, is het voor de prooi te laat - dan gaat hij gewoon met muziek tenonder.
Je kat verplichten de prooi op te eten, zal niet lukken. Veel katten eten gewoon geen prooidieren meer, wat te wijten is aan onze eigen diervoederfabrikanten. Ik heb er hier maar 2 die de vogels ook opeten en de muisjes heel soms of deels.
Zoals Tomcat al zei: het is eigenlijk te gek voor woorden dat de kat die in het verleden alleen gewaardeerd werd om zijn killer-kwaliteiten, daar nu alleen nog maar afkeuring voor krijgt. De wereld wordt gekker en gekker en men raakt steeds verder de weg kwijt :???:
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Onze kat vangt te veel vogels

Bericht door Dafpoetser »

Een kat een belletje omdoen, vind ik kat-onvriendelijk, omdat altijd dat geluid bij elke beweging voor zo'n zich stil voortbewegend dier als de kat, heel frustrerend kan zijn.
Klopt Cari.
In mijn "trut-periode" had ik ook een halsbandje aangeschaft (totaal overbodig bij een binnenkat), omdat me dat zo leuk leek staan. Nou..als hij 'm 3 minuten om heeft gehad is het lang, want hij werd helemaal para van dat ding, sjeesde als een idioot door huis, en deed alle mogelijke moeite met zijn poten om dat ding te verwijderen. Snel afgedaan dus.
De wereld wordt gekker en gekker en men raakt steeds verder de weg kwijt
Sla de krant er maar op na.......
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Onze kat vangt te veel vogels

Bericht door tomcat Knabbel »

Belletjes zijn voor aan de kerstboom, en voor zover ik weet is onze charmante, parmantige en viervoetige vriend gene kerstboom. :pdtnewy: :pdtatt:

Het lijkt er inderdaad op dat de mensheid de pedalen kwijt is. Het gaat compleet mis vanaf de moment dat men aannam dat de mens superieur is, buiten ons bolleke zijn we anders maar magertjes voorzien in vergelijking. Spijtig genoeg gaan we aan het kortste zeel trekken, moedertje natuur is gewoon niet te manipuleren.

Een keutelvulkaantje laat een boertje en gans europa zat op zijn knieën :lol: .

De natuur heeft ons zoveel te bieden en toch weten we dat niet te waarderen, als het gratis is weet men het blijkbaar niet in waarde te schatten. Weet je de grootste bloem in de wereld, de rafflesia, is net zo groot omdat ze als parasiet alles voor niks heeft. Ik vrees dat we net zo'n parasiet zijn voor de natuur. En we zijn nochthans voorzien van het grootste denkvermogen en we kunnen voorruit denken.
Ik hoop alleen dat er genoeg zwemvliezen en helmen zullen voorhanden zullen zijn binnen een paar decenia als moeder natuur haar minder leuke kanten zal laten zien.
Voor de natuur moeten we het anders absoluut niet doen want die zal beslist verder boeren of wij er nog zullen deel van uit maken is de grote vraag.


Als iedereen zijn steentje bijdraagt blijft het misschien toch nog leefbaar in de toekomst. Nu nog "iedereen" bewust maken...
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Onze kat vangt te veel vogels

Bericht door JLC »

De kat van mijn ouders en de kat van mijn oma (ze wonen onder 1 dak allemaal) vangen naast vogels, ook kikkers, konijntjes en eekhoorns. Mijn ouders en oma wonen op de Veluwe, aan het rand van het bos. Je kunt het gruwelijk vinden, maar katten blijven roofdieren.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Onze kat vangt te veel vogels

Bericht door Cari »

tomcat Knabbel schreef:
Een keutelvulkaantje laat een boertje en gans europa zat op zijn knieën :lol: .
:lol: :lol: Je weet het mooi te verwoorden en is het niet geweldig ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie