Catfish schreef:Sinds Zorro Sanabelle Sensitive krijgt, gaat het nog beter met hem! En ook niet onbelangrijk, hun ontlasting stinkt een stuk minder en ziet er gezonder uit.

omdat ik dit soort uitwisseling altijd erg interessant vind ben ik er even ingedoken.
langzamerhand en dat komt ook door het nierfalen van Mo heb ik de ervaring dat er katten zijn, die beter uit de pootjes/voeten kunnen met een gedeelte plantaardige eiwitten in hun voedsel, dan dierlijke. en je ziet in de samenstelling van alle goeie nierdieetvoeders dat daar met name grotendeels plantaardige eiwitten inzitten. dat geeft veel minder/geen afbraak dan dierlijke eiwitten (en bij bloedonderzoek lagere ureum-gehaltes en waarsch lager crea-gehalte).
dat heeft niks met de opname te maken maar met de vertering en komt ook bij mensen voor.
de ontlasting van vegetariërs is vrijwel reukloos terwijl die van vleeseters behoorlijk kan stinken.
het verschil tussen Sanabelle sensitive en urinary en bijvoorbeeld Royal Canin sensitive is een veel hoger gehalte aan plantaardige eiwitten en hoogstwaarschijnlijk een lager zetmeelgehalte. (RC sensitive heeft eiwit 33%, vet 22,0 en zetmeel 24,9% en met name dierlijk eiwit)
hier eet Enzo Sanabelle urinary en kitten en zijn ontlasting gaat stinken als hij natvoer met veel dierlijke eiwitten heeft gekregen (gourmet, whiskas). blijkbaar kan zijn stofwisseling zoveel dierlijk eiwit niet goed verteren en dat zie je dan terug in dunnere stinkende ontlasting. bovendien zit voedsel met veel zetmeel een efficiënte vertering van met name dierlijk eiwit in de weg, dat is bij mensen en ongetwijfeld ook bij katten zo.
het kan nooit kwaad ook op jongere leeftijd rekening te houden met de kwetsbaarheid van nieren en ze zoveel mogelijk te ontlasten. ik denk dat dit beter lukt met die varianten van Sanabelle en dat zie je dus ook terug in bv kwaliteit van ontlasting (en op langere termijn in de creatinine-waardes bij bloedonderzoek..)