Let op met je lieverd vis voor te schotelen

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Let op met je lieverd vis voor te schotelen

Bericht door tomcat Knabbel »

Zoals met zovele dingen in de natuur is de mens erin geslaagd om de meeste vissoorten welke als voeding worden aangeboden te herleiden tot toxische rommel!!!
De meeste, en het bijzonder de vette, vissoorten blijken beladen met PCB's en kwik verbindingen. Beide stoffen stapelen zich op in het lichaam van mens en dier, ze nestelen zich namelijk in de vetten.
Ik geef mijn poezen normaal dagelijks elk 100gr koolvis en men raad een maximum hoeveelheid van 200gr aan per week voor een mens! Men spreekt over de balans tussen de voordelen van vis te eten (DHA) en de nadelen van die toxische rommel (kwik en PCB's).
Ik heb ondertussen vis gebannen uit het proefertjesdieet van mijn lievelingen. Naast hun voeding van RC urinary is het dus zoeken naar een alternatief.
Ik stoofde wat gehakt biefstuk in wat arachideolie en voegde op het laatst een ei'tje eraan toe maar mijn sloebertjes weten het blijkbaar niet echt te waarderen.

Graag uw mening.

PS bron EOS van julie/augustus 2010
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Let op met je lieverd vis voor te schotelen

Bericht door Cari »

Hallo Tomcat,
Ja de vissen zijn door de mensheid zwaar vergiftigd en die porties vette vis, waar de voedingscentra ook voor mensen zo op hameren, zou ik zeker achterwege laten. De omega 3 weegt niet meer op tegen de zware metalen :-( .
Koolvis is overigens een vis waar verder niets gezonds in zit, dus daar zou ik hun maagjes ook niet mee vullen.
Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar denk erover het ook te gaan gebruiken: catoils
http://www.catoils.net/v1/home/home.asp?language=nl. Is gezuiverd en zou voor een hoop dingen goed zijn. Of de kat het ook eten wil, is natuurlijk maar de vraag...
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Let op met je lieverd vis voor te schotelen

Bericht door sandy »

Vis hoor je zowiezo als lekkernij af en toe te geven, niet als maaltijd ;-)
En ach ja...wat is er tegenwoordig nou nog wel gezond, kan je jezelf en je dieren wel gaan uithongeren als je alles weet wat ze uitvreten met ons voedsel.
Dit was me ook allang bekend maar wij eten nog steeds ons vis bijna wekelijks, je moet tenslotte toch ergens aan dood gaan :lol:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Let op met je lieverd vis voor te schotelen

Bericht door Adriana »

waarom zou je je lieverdjes zoveel vis geven, van zoveel eiwit worden ze alleen maar een beetje adhd.. :pdtura1:
en biefstuk met ei :pdtpya: lijkt me ook een rare combi, waarschijnlijk ook voor een katzel.

probeer eens gewoon alleen beetje gestold eigeel, daar zitten heel erg veel goeie stofjes in
en dan kun je die biefstuk (hormonen/antibiotica/fosfor) achterwege laten.
dat scheelt weer een beest. :rip:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Let op met je lieverd vis voor te schotelen

Bericht door tomcat Knabbel »

Hoi,
Die americain met ei was wel lekker zulle, ik heb er zelf nog van geproefd alvorens mijn schatten ermee op te zadelen. :eangel:
Vandaag es het gehakt biefstuk rauw voorgeschotelt.
En jawel dit blijkt dan toch te pruimen.
Eerst keek Knabbeltje me nog wat verontwaardigd aan maar na wat onderzoek heeft hij er toch van gegeten. Toen Mollie erachter kwam dat er wat te snoepen viel was het bordje wel erg snel leeg. :roll:
Toch denk ik dat Knabbie liever zijn visje lust want na een tijdje keert hij altijd terug voor wat meer en dat was nu niet het geval. Hij zal wel bijdraaien zeker? :eeh:
Overmorgen probeer ik het eigeel eens.

Mijn maatje heeft geen last van adhd zulle veel of weinig eiwitten hij is en blijft de liefste sloeber van de hele wereld. Ik heb er zelfs nog aan gedacht om hem naar een zumbacursus te sturen, met zijn bourgondisch leventje. :idea:
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Let op met je lieverd vis voor te schotelen

Bericht door Adriana »

als je met americain bedoelt dat je filet americain aan je katten voert, dan heb je missch over het hoofd gezien dat dit spul veel te zout voor katten is en daarom ongeschikt als kattenvoer. krijgen ze ook gewoon compleet kattenvoer waar alle stofjes inzitten die ze nodig hebben of ben je bezig om er culi-katten van te maken?
gedacht vanuit de kat kun je missch beter voer geven dat geschikt is voor de kat en dat in de buurt komt van wat ze in de natuur eten - en niet wat jij zelf eet en lekker vindt.. hoe goed bedoeld ook
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Let op met je lieverd vis voor te schotelen

Bericht door tomcat Knabbel »

Beste Adriana,

Beetje verwarring tussen vlaams en nederlands, americain is gehakt biefstuk.
Daar is helemaal niks aan toegevoegd hoor, dat is vlees puur sang.
Overigens is dit enkel voor hun dagelijks proevertje. 8-)
Ze hebben daarnaast de ganse dag toegang tot RC urinary brokjes en vers flessenwater of regenwater in de tuin. :edrool:
Verder krijgen ze niks van tafel, Knabbie is overigens geen schooier. Als ik es wat gezouten hesp eet dan krijgt hij al es een stukje. Ik vroeg aan de dierenarts of al dat zout wat erin steekt niet erg is voor hem. Ze zei dat dat niet zo erg is omdat het maar sporadisch gebeurd en erin zijn RC voeding ook wat zout steekt om hem wat meer te doen drinken. :eclap:
Knabbel is immers het slachtoffer van de door winstbejag ingegeven kweekmethoden. :twisted:
Struviet blaasstenen/gruis, aanleg voor een zwak hart en menige allergieën en hij had bovendien niesziekte toen ik hem kreeg. :twisted:

Gevolg misvormde sinnusen (elke dag acetylcysteïnesiroop) en erg vatbaar voor huid- en tandinfecties door zijn allergieën (elke dag 2mg cortisone). :-(

groetjes Pascal, Knabbel en Mollie
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Let op met je lieverd vis voor te schotelen

Bericht door Adriana »

met wat ontzuurde vitamine c dagelijks help je zijn weerstand.
zout is niet goed voor nieren en waarom zou hij hesp eten? omdat jij dat lekker vindt??
veel erg rood vlees is slecht voor zijn nieren (fosfor), kip is beter verteerbaar en de eiwitten zijn beter opneembaar en geven minder ureum en dus belasting nieren.

Sanabelle urinary heeft een veel betere samenstelling dan RC s/o, missch liever Sanabelle proberen..
in RC zit krankzinnig veel zetmeel/koolhydraten en met een blaasgruiskat is dat niet zo verstandig en weet ook niet waarom RC daarvoor kiest.
één van onze katten heeft 4 jaar lang bijna alleen maar s/o brokjes gehad en had toen we hem kregen behoorlijke problemen: schildkliertumoren en overal en uitzonderlijk voor een dier van nog geen 6 jaar.
staat ook op de verpakking dat je het niet zo lang mag geven!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Let op met je lieverd vis voor te schotelen

Bericht door tomcat Knabbel »

Beste Adriana,

Vooreerst wil ik jou van harte danken opdat je jouw kennis en ervaring wil delen met ons. :grin:

De voeding en medicatie van Knabbeltje is me opgelegd geweest van de dierenkliniek Causus waar we steeds geholpen worden door dezelfde dierenarts. Ik heb het moeilijk met het feit dat ze me duidelijk niet goed hebben ingelicht. Ik heb steeds hun raad met vertrouwen opgevolgd.

Er staat inderdaad duidelijk op de verpakking dat het een voeding is die niet continu mag worden gegeven. Vroeger kreeg hij de struviet variëteit van eukanuba en opeens werd er in de dierenkliniek nog enkel Royal Canin verkocht. Ra ra ra wat zou daarvoor de motivatie geweest zijn!!! :shock:

Dat rundsvlees is ook al een idee van daar voor zijn dagelijks proevertjestractatie. Die hesp zal ik voortaan ook maar achterwege houden. Ik eet dat overigens zelf niet zo vaak. Die Sanabelle moet ik die dan bij de apotheek gaan bestellen want urinary is niet vrij in de handel verkrijgbaar, toch?
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Let op met je lieverd vis voor te schotelen

Bericht door tomcat Knabbel »

Dat gestold eigeel waar je het over had is dat een gekookt eitje waarvan het eiwit is verwijderd?
En wat stel je voor aangaande de kip, kipfilet ofzo?
Rauw of effe in de microgolfoven?

vriendelijke groetjes,
Pascal, Knabbeltje en Mollieke ;-)
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Let op met je lieverd vis voor te schotelen

Bericht door Adriana »

er is een spreekwoord dat ongeveer luidt: geef iemand geen vis maar leer hem/haar vissen.

k zet altijd zoveel mogelijk informatie en onderbouwing op het forum zodat iedereen kan meedenken en eventueel aanvullen en zien waarom dingen missch zo zijn als ze zijn.
wat betreft je voedingsvragen
Sanabelle urinary is te koop bij Zooplus en kijk dan ook even naar de andere soorten, misschien kun je je fijnproevertjes twee soorten voeren, dan heb je nog meer goeie stofjes gecombineerd.

kipfilet rauw of lichtgkookt of ff gemicrogolfd lijkt me prima en is beter en lichter verteerbaar dan rood vlees.
afhankelijk van de conditie van hun nieren kun je per 2 katzels per etmaal een half ei geven, wit en gestolde dooier, als die niet geweldig is of ze zijn > 12 jr dan beetje eiwit maar wel eigeel. mijn ervaring is dat de meeste katten hun neus ophalen voor rauw ei.

k heb het al zo vaak geschreven: dat wat katten nodig hebben moet het meest lijken op hun oervoer en dat is muis en zo en dat bestaat uit water, eiwit, vet, ballast (huid haar vezels botjes) wat koolhydraten/verteerde plantenresten en het totaalpakket heeft voldoende vitamines in diverse soorten, mineralen idem en enzymen. dus moet ie regelmatig wat rauws eten, enzymen gaan hemelen bij temps > 40 graden. enzymen zijn erg belangrijk, je moet een kat niet 100% doodgekookt voer geven, dat geeft op den duur problemen, bv allergie, slechte weerstand en mogelijk vorming van tumoren/kanker. dat laatste rukt trouwens op als doodsoorzaak en staat nu in de top-3 (nieren/hart/kanker dacht ik). dus enziempjes zijn belangrijk!

dus altijd goeie kwaliteit brokjes, wat natvoer en/of gekookte kip ieder etmaal en wat rauws eens per 2 dagen.
met een paar soorten sanabelle en redeljke kwaliteit natvoer en half eitje en wat rauwe/gekookte kip en/of rauw lamsvlees kom je dus al een heel eind.
en katten willen heel vaak gras, dus zaai een tarwegrasveldje op je balkon, zitten erg veel ongelofelijk goeie stofjes in!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Let op met je lieverd vis voor te schotelen

Bericht door Dafpoetser »

Adriana, jij zou een praktijk op kunnen zetten voor wat betreft katten en hun eten.
Misschien domme vraag, maar hoe zit het met rauwe kip en de kans op salmonella?
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Let op met je lieverd vis voor te schotelen

Bericht door Adriana »

hoi Rob,nee, schei uit!
iedereen leest het maar rustig na op ons Forum en doet zelf helemaal gratis zijn best ermee. en dank je wederom wel voor je aardige opmerking.

heb even voor je gegoegeld op 'kip rauw salmonella' en daar komt niet zo veel uit. kittens wel eens en die kunnen dat overleven. je hoort er eigenlijk vanuit dierenartsen ook zelden wat over dus denk ik dat het op twee punten meevalt: weinig salmonellavlees in Nederland en weinig incidenten/dodelijke aflopen.. denk ik
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Let op met je lieverd vis voor te schotelen

Bericht door Admin »

Volgens Barfplaats wordt salmonella vernietigd door het maagzuur van honden en katten. Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit van een kat met salmonellavergiftiging gehoord.
Veel mensen zijn bang dat rauw vlees veel bacteriën bevat. Vers, rauw vlees bevat inderdaad bacteriën, maar niet alle bacteriën zijn schadelijk voor de kat. Sommige bacteriën zijn juist goed voor de kat. Eventueel schadelijke bacteriën (bijvoorbeeld salmonella) worden door de gezonde kat in de maag vernietigd door het maagzuur.
Maar, een veel uitgebreider artikel over salmonella vind je op http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 647.0.html

Op de website van het RIVM staat:
Ziekteverschijnselen bij het dier
Dieren zijn vaak symptoomloos drager: dat betekent dat ze wel de bacterie bij zich dragen (en ook met de mest uitscheiden), maar dat ze er niet ziek van worden. Wanneer dieren wel ziek worden vertonen zij min of meer dezelfde verschijnselen als de mens: heftige diarree met bloedbijmenging, koorts en eventueel complicaties. Drachtige dieren kunnen door de hoge koorts aborteren.
Dit komt van de pagina http://www.rivm.nl/ziekdoordier/zoon_op ... ellose.jsp
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Let op met je lieverd vis voor te schotelen

Bericht door tomcat Knabbel »

Adriana ik wou dat we jou es in de bloemetjes kunnen zetten :pdthb: .
Jij meent het duidelijk goed met onze lieve viervoetertjes.
Echt bedankt voor jouw tips ik ben weer een stuk rijker geworden.

Knabbel : dank je wel Adriana
Mollie : dank je wel Adriana (girlpower)
Pascal : : dank je wel Adriana :eclap:
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Plaats reactie