Aanpassing kitten op oudere kat

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Wennepen87
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2010 09:34

Aanpassing kitten op oudere kat

Bericht door Wennepen87 »

Hoi hoi

Een paar weken geleden hebben wij helaas onze oudste kat weg moeten doen. Nu is de jongste (3 jaar) ontzettend eenzaam. Het leek ons leuk er een kitten bij te nemen, aangezien hij zelf nog lekker speels is en zo niet meer zo alleen is.
Het is altijd een bang katje geweest, maar sinds die andere weg is werd hij heel open en knuffelig. Sinds gister hebben we een kitten er bij genomen. Het nadeel is, de oude kat die is nieuwsgierig en wil elke keer naar hem toe, maar die kitten is daar niet van gediend en blaast heel de tijd. Ook kunnen we de katten geen rust geven, want die kleine op de logeer kamer zetten was geen succes. Hij mauwd heel de flat bij elkaar. En die oude kat op de kamer zetten doe ik niet, want het is tenslotte zijn huis. Wel zet ik de kleine 2 keer per dag daar apart, want daar zit zijn kattenbak en eten en dan houd hij het 5 min vol.
Ik vroeg mij af of er een manier was om dat kleintje sneller te laten wennen aan die oudere kat.... Want op deze manier, valt die oudere kat weer in zijn bange gedrag.

Bedankt voor de hulp
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Aanpassing kitten op oudere kat

Bericht door MBHK »

Gewoon nieuwsgierig, waarom moesten jullie de oudste kat wegdoen?
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Wennepen87
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2010 09:34

Re: Aanpassing kitten op oudere kat

Bericht door Wennepen87 »

We zijn verhuisd een jaar geleden en wat kleiner gaan wonen. De kat leek sindsdien niet meer gelukkig en zijn gedrag veranderde helaas naar agressief en dominerend....
Heeft me veel moeite gekost om afstand te doen, maar nu heeft hij een huisje waar hij naar buiten kan en veel gelukkiger lijkt te zijn
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Aanpassing kitten op oudere kat

Bericht door pearlsofpassion »

Ik ben zeker geen expert! Maar ik denk dat je ze zeker niet meer apart moet zetten, geen van beide. Geef ze wel beide de ruimte en plaatsen waar ze zich kunnen terugtrekken. Laat ze zelf op hun eigen tempo beslissen wanneer ze waar naartoe gaan.
Is de kitten jou wel gewend? Probeer hem dan veel te aaien en met hem te spelen of iets anders waar hij zich goed bij voelt, terwijl hij in dezelfde kamer is als de oudste.
1 ding weet ik echt zeker! Samen spelen kan je niet dwingen! Als er 1 niet wil, en de anders wel, dan wordt het een heel moeilijke situatie. De kitten moet dus zijn angst overwinnen. Zeker nooit kwaad worden, probeer een positieve sfeer te creeëren zodat de kleinste leert dat de oudste hem geen kwaad doet.

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie