Poes spuugt zwart braaksel

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Muppetnl
Kitten

Poes spuugt zwart braaksel

Bericht door Muppetnl »

Hallo ik heb een vraag

Mijn noorse boskat genaamd Mara heeft gister zwart uitgespuugd er zat ook ontlasting tussen ik heb haar gister naar de dierenarts gebracht en die zou haar stabiliseren.

Nu is ze helaas vandaag overleden maar zou toch wel willen weten wat het zou kunnen zijn, heeft iemand een idee ik denk zelf aan vergiftiging.

Ik zou eigenlijk niet weten wat het anders zou kunnen zijn.

alvast bedankt

Guus
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Re: Poes spuugt zwart braaksel

Bericht door Dafpoetser »

Jakkes, wat naar, ik heb geen idee, maar ik wil je wel sterkte wensen!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
JLC
Jaguar
Jaguar
Contacteer:

Bericht door JLC »

Veel sterkte met het verlies van je kat. Geen idee wat dit geweest kan zijn. Je kunt de DA vragen om hiernaar onderzoek te doen. Als de DA dit onderzoek niet kan doen, dan kunnen ze dat wellicht bij de diergeneeskundefaculteit van de Universiteit Utrecht wel. De DA van mijn ouders heeft dit een keer aan mijn ouders aangeboden toen hij zelf geen doodsoorzaak kon bepalen.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Jakkes Guus, wat akelig :-( ! Ik zou ook aan gif denken, maar zeker weten zonder autopsie doe je dat niet. Ik neem aan dat je het braaksel niet meer kan laten onderzoeken...
Sterkte en laten we hopen dat het een ongelukje was en geen moedwillige actie van een buurtbewoner!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Admin »

Het uitbraken van ontlasting komt zeer zelden voor en is altijd een medische spoedsituatie. Het wordt veroorzaakt (net als bij mensen) door een obstructie in de darmen. Als dat niet wordt opgelost, dat komt braaksel en ontlasting op een gegeven moment oraal uit het lichaam. Dat is de manier van het lichaam om te vertellen dat je nog zeer kort de tijd hebt om naar het ziekenhuis (in dit geval de dierenkliniek) te gaan.
Als het op dat ogenblik niet wordt opgelost door een operatie, dan volgt kort daarop de dood.

Wat de blokkade in de darm heeft veroorzaakt kan helaas alleen een autopsie uitwijzen. Vaak is het een opeenhoping van haren, maar kan ook heel goed een vreemd voorwerp zijn dat de kat heeft ingeslikt.
Al met al zijn er vóór die tijd waarschijnlijk al tekenen geweest dat er iets met je kat was (veel overgeven, niet eten, vreemd gedrag).

Sterkte.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
robert1701
Kitten

Bericht door robert1701 »

Mijn hemel.
Het spugen niet, maar dat zwart brengt nare herinneringen naar boven.

Onze (wijlen) poes Tom was nogal stil en zat steeds in hetzelfde hoekje.
Eten deed hij ook niet meer en de stoelgang, het beetje dat er was, was zwart.

We brachten hem direct naar de dierenarts en daar werd vastgesteld dat hij ook wat uitgedroogd was en hij kreeg een infuus. Wat er nu juist mis was wisten ze zo direct niet. We mochten diezelfde avond telefoneren om te vragen hoe het ermee was en of we hem mochten komen halen.

Toen we die avond telefoneerden, waren ze net met iemand bezig en ze zouden terug bellen. Geen probleem, maar toen we eindelijk konden vragen hoe Tommeke het stelde, kregen we de akelige mededeling dat ons Tommeke heengegaan was.

We hebben niet ingestemd met een autopsie, maar hebben wel gevraagd om een foto te nemen.
Dit heeft echter ook geen licht kunnen schijnen op de oorzaak.
Een poes van 3 jaar die zomaar ineens sterft zonder de oorzaak te weten is wel even slikken.

http://poezen.1701.be/tommeke.html

Erg genoeg heeft men zonet bij één van onze andere poezen, Gizmo, "Maligne Lymfoom" vastgesteld en is er sprake van nog een week, hoogstens twee.
Klik hier: IFAW Nederland
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Was het echt heel zwart?
Of donkerbruin? Want dat kan gestold bloed zijn, en dat duit dan weer op een bloeding.
En als je het mij vraagt -als het dan donkerbruin is - is het een vergiftiging.

Ik hoop dat er iemand is die een duidelijk antwoord kan geven.
Maar een autoptie geeft je het uiteindelijke antwoord.

Hoe dan ook, jullie zijn je lieverdje kwijt.
En dat is heel verdrietig.
Sterkte
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie