Kat geeft (hele) brokjes over

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Ilone
Tijger
Tijger

Re: Kat geeft (hele) brokjes over

Bericht door Ilone »

Pluis hangt soms ook nog half in m'n benen, komt me ook halen als het in haar ogen etenstijd is ;). Muka snaait het bijna onder mijn handen vandaan als ik het in de bakjes doe :-P
Maar dit alles is minder geworden nadat ik zelf iets minder enthousiast het eten aankondigde.

Maar er blijft altijd iets bij ze dat ze overenthousiast reageren...

Waarschijnlijk zit dit er bij Lynn ook helemaal in. Misschien heeft ze vroeger als een speer moeten eten om te zorgen dat anderen het niet voor haar deden. Misschien vind ze het gewoon lekker ;)

Als je in de keuken bent en je bent niet met haar eten bezig, kan je misschien ook proberen haar te negeren. Of nee zeggen.Ik weet het eigenlijk verder ook niet!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Bericht door Dafpoetser »

Flo,

Moet je zien wat ik een leuk ding tegenkwam bij Zooplus:

http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... oed/170191

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Flo_o
Poema
Poema

Bericht door Flo_o »

Thx Rob, inderdaad een leuk ding! :D Ik vind 30 euro alleen wel erg veel voor iets wat eigenlijk hetzelfde doet als zo'n balletje.. dus ik hou het bij m'n balletje als je het niet erg vind ;) Ik zal gauw eens een filmpje proberen te posten, echt zo leuk om te zien :lol:

Ze eet trouwens weer gewoon van haar normale brokjes, geen problemen meer gehad alleen vanmorgen kwam 1 brokje er weer uit. Ze at weer heel snel ondanks het balletje, soms eet ze super snel en soms gewoon normaal, geen idee waarom. Ze 'kucht' ook nog steeds af en toe en de antihaarbalpasta werkt niet, of het is gewoon geen haarbal, dat kan ook :???:. Ik blijf het in ieder geval in de gaten houden!

x Flo
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Bericht door Dafpoetser »

Je hebt gelijk hoor Flo,

Vreselijk duur voor een plastic geval, en als Lynnie het ook goed doet met de snoepjesbal....groot gelijk.

Dat "kuchen"...is dat echt hoesten, de kat neemt dan een rare houding aan (achterkant omhoog, voorkant omlaag) en je hoort dan echt "koech koech" (excuses voor de vreemde verwoording..)
Dan zou er iets met de luchtwegen aan de hand kunnen zijn. Of kucht ze vlak na het eten? Dan zou het daar mee te maken kunnen hebben!

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Flo_o
Poema
Poema

Bericht door Flo_o »

Dat kuchen.. ik kan het moeilijk omschrijven. Het is niet op een bepaalde tijd (bijv na het eten) of in een rare houding. Het is regelmatig als ik haar kom aaien maar ook soms als ze in haar eentje op haar kussentje ligt. Het klinkt een beetje als zwaar ademhalen denk ik.. en ze maakt trouwens wel een beetje een kokhalzende beweging, maar heel lichtjes. Ik heb haar al een paar keer anti-haarbalpasta gegeven als ze dat doet zoals gisterenavond, en vandaag heb ik niks meer gehoord maar ook geen haarballen gezien, dus ik weet niet of het dat wel is.

Ik kwam er vandaag achter dat ze óók nog eens vlooien heeft dus dat gaat lekker hier :???:. Ben meteen naar de DA geweest om vlooienspul te halen en heb dat in haar nekje proberen te doen, maar ik heb geen idee of ik het wel goed heb gedaan. Het zit denk ik vooral op haar haartjes (die plakken aan elkaar), ik weet niet of dat heel erg is? Ik kon haar gewoon niet vasthouden en haar haren uit elkaar doen (ze heeft er zoveel van! :lol:) én dat ding op haar huid zetten en leegknijpen. Ik probeerde haar stil te laten zitten door brokjes op de grond te leggen, maar elke keer als ik haar aanraakte met dat ding rende ze weg. Ik hoop maar dat er genoeg op haar huid zit en dat die beesten weggaan, bah.. krijg er overal jeuk van :???:

Zou dat kuchen ook met de vlooien te maken kunnen hebben, dat ze zich gewoon niet lekker voelt ofzo?

Pff, ik baal echt van die vlooien :-( Ik heb er maar ééntje gezien maar goed, dat zegt natuurlijk niks. En ik las dat de levenden nog maar 5% zijn van alles wat er zit :shock: Juck. Volgens het gastgezin was ze ontvlooit voordat we haar kregen, ook al krabde ze wel regelmatig (heb ik een week nadat we haar kregen nog aangegeven bij de DA maar hij zei dat het niet per se vlooien hoefde te zijn en hij heeft zelf ook even gekeken en niks gezien). Nu lees ik dat dat gastgezin toen ook kittens heeft opgevangen die dus ook helemaal onder de vlooien en mijten zaten, dus ze kan makkelijk alsnog na het ontvlooien nog iets hebben meegenomen.. En het was daar ook niet bepaald schoon :roll:

Ik hoop maar dat ze gauw weggaan, ik krijg er de kriebels van bah. :-(
Flo_o
Poema
Poema

Bericht door Flo_o »

Nadat Lynn bijna 2 weken weer normale brokjes eet 3x per dag uit een voerbal, heeft ze vanmorgen weer overgegeven. :-(

Eerst alleen slijm (wel echt veel), ik denk tijdens het spelen want haar speeltje lag er naast en op een andere plek dan waar ik het had neergelegd. Ik denk ook dat ze misschien een stukje van een touwtje heeft ingeslikt, de touwtjes die er aan zitten zijn nogal rafelig en sommige zijn doorgebroken. (Ik heb dat ding nu maar even terug in de kast gelegd).

En toen ik haar vanmorgen voerde net zoals normaal (+/- 20 gram brokjes in voerbal) heeft ze dat ook weer overgegeven. Misschien zit gewoon dat touwtje dwars maar ik vind het wel frappant dat ze dat 2 weken geleden ook al deed.. misschien is er toch echt iets mis, wat denken jullie?

Het was wel redelijk laat vanmorgen toen ze haar eten kreeg (net zoals de vorige keer toen ze overgaf) dus het kan ook zijn dat ze gewoon weer te snel heeft gegeten, ondanks de voerbal. Zal voortaan eerder opstaan.. :oops: :cry:

Ik ben er inmiddels ook achter gekomen dat ze dat "kuchen" vooral doet als ze aan het spinnen is! Dus misschien toch iets met haar luchtwegen/keel? Het klinkt niet echt als hoesten of niezen, maar als gewoon lucht.. alsof er iets in de weg zit. Ik kan het niet echt goed omschrijven.

Maar wat moet ik nu doen, zou haarbalpasta nu helpen? Ik heb het haar een paar keer gegeven maar er komt niks uit, of hoeft dat ook niet? Is het ernstig genoeg om naar de DA te gaan? Ik weet niet wat ik ervan moet vinden maar vertrouw het niet helemaal, en mijn vriend denkt dat het niet nodig is. Ik denk dat ik morgen sowieso maar even ga bellen.

Ik heb ook alles opgeschreven wat ze wanneer gekregen heeft en wanneer ze wat overgaf, dus dat is wel handig als we evt. toch naar de DA gaan.

Verder ga ik haar denk ik net als de vorige keer elk uur een paar brokjes geven, dan krijgt ze toch iets binnen. Maar hoe moet dat als ik straks (hopelijk september) aan het werk ben, dan krijgt ze om 7 of 8 uur eten en dan pas weer om 5/6, dan gaat ze toch ook weer te snel eten? Of toch maar weer de hele dag brokjes laten staan, ook al is het dan halverwege de dag al op?

Er komen me vast nog wel meer vragen op, maar nu hou ik het even hierbij ;-) Ik hoop dat jullie me een beetje gerust kunnen stellen, ik maak me echt zorgen om mijn meisje :-(

Alvast bedankt, kus Flo

P.S.
- Ze is een maand geleden ingeënt voor kattenziekte (verzwakt), niesziekte (calici; rhinotracheïtis) en niesziekte (chlamydia). Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben? Ze ''kucht'' al +/- 3 weken.
- Ik heb vorige week vlooien bij haar ontdekt en behandeld met Effipro 0.5 ml, zelfde vraag. Misschien heeft ze er toch iets van opgelikt? Ik weet nl. niet of ik het wel helemaal goed heb gedaan :???:
- Ze kucht niet vaak, maar heel af en toe (misschien 1 of 2 x per dag). Dus misschien stel ik me wel aan ofzo :roll:
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Eet ze nog wel gewoon sensitive brokjes?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Flo_o
Poema
Poema

Bericht door Flo_o »

Nee ik heb haar de vorige keer na 2 dagen weer haar gewone brokjes gegeven, die zijn ook best licht verteerbaar volgens de medewerker van de dierenwinkel (Sanabelle Adult). En ze hield gewoon alles binnen en at goed en alles was prima.. en nu 2 weken later weer hetzelfde :???:.

De overeenkomst met de vorige keer is dus dat ze in de ochtend een paar uurtjes later dan normaal haar eerste brokjes kreeg. Waarschijnlijk dus gewoon te snel gegeten. Ze doet ook nog steeds alsof ze altijd super erg honger heeft, ik probeer dat wel te negeren en haar op vaste tijden eten te geven. Maar heeft ze dan echt zo'n honger?? Ik snap dat echt niet...

Straks sprong ze zelfs op het fornuis om bij haar brokjes te komen :shock: die stonden in een bakje op het aanrecht (stom van mij). En verder wil ze alles op eten wat op de grond ligt, dus daar kijk ik al heel erg mee uit.

Wat ik ook vreemd vind, ze is ineens een stuk angstiger geworden. Net rende ze super hard weg voor de stofzuiger (ze zit nu al een uur weggekropen onder het bed), maar in het begin gaf ze daar helemaal niks om, kon ik gewoon stofzuigen onder de vensterbank waar ze zat en gaf ze geen kik. En volgens mij wordt ze ook agressiever, kreeg straks weer een haal en een beet toen ik haar aaide :roll:

Ik vraag me echt af of ik alles wel goed doe.. :icon_shifty:
tacuma
Panter
Panter

Bericht door tacuma »

Zou een voerapparaat met timer misschien iets voor Lynn zijn, als je gaat werken?
Ik weet dat Adriana er eentje heeft, en hopelijk kan zij je er wat meer relevante
informatie over geven: of je b.v. de hoeveelheid brokjes per keer in kan stellen, en
of je meerdere tijden in kan stellen. Als zoiets mogelijk is, kan je dus voorkomen dat
Lynn teveel in één keer eet, en weer gaat overgeven.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Flo_o
Poema
Poema

Bericht door Flo_o »

Dat is inderdaad een goed idee, thx Laura :) Als de situatie tegen die tijd niet is verbeterd zal ik het zeker gaan uitproberen!

Ik ga de volgende keer denk ik sowieso sensitive voer kopen. Ik heb nog 10 kg normale brokken liggen dus misschien dat ik dat kan mengen ofzo.. Ik denk dat het vooral aan de manier van eten ligt, maar ja als het helpt is het mooi meegenomen. Of is het slecht om 'preventief' sensitive voer te geven?

Ze kwam net onder het bed uit om te eten en daarna kruipt ze er weer onder.. ik snap niet wat er met haar aan de hand is. Ik zal haar maar even met rust laten...
Meowth
Poema
Poema

Bericht door Meowth »

Dafpoetser schreef:Flo,

Moet je zien wat ik een leuk ding tegenkwam bij Zooplus:

http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... oed/170191

Rob.
Of deze http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/kn ... jnen/26804
Flo_o
Poema
Poema

Bericht door Flo_o »

Ja zoiets heb ik dus :)
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Hoi Flo

Ik zou zeker gewoon even de dierenarts bellen. Telefonisch overleggen kan sowieso geen kwaad.

Slijm overgeven kan duiden op een haarbal. Op de haarbalpast staat meestal na hoeveel tijd het moet werken. Ik weet niet welke je hebt. Als er na die tijd geen verbetering is dan is het meer waarschijnlijk dat het geen haarbal was. Zover ik weet werkt haarbalpasta zo dat het uitgepoept wordt, dus je merkt niet dat ze meer haar gaat overgeven ofzo het is juist de bedoeling dat het er aan de andere kant uitkomt...volgens mij.

Ik heb bij het topic over reverse sneezing nog twee filmpjes van Diesel gezet.

Bij Diesel kwam het bijna zeker door de bordetella inenting. Hij heeft op dat zelfde moment ook de enting tegen katten en niesziekte gehad. Dus tja...helemaal uitsluiten dat dit het was (of de combi die wat 'te veel van het goede' was) kan ik ook niet. Maar bordetella is wat aannemelijker omdat dit vaccin echt in de neus wordt ingebracht.
Reverse sneezing is een reflex, net zoals 'vooruit' niesen dat is. Prikkeling in de neusholte veroorzaakt niesen, bij prikkeling wat verder naar achteren (net voordat de neusholte uitkomt in de keelholte) wordt vaak reverse sneezing opgewekt.

Het kan volgens mij ook zo zijn dat er wat vastzit op die plek bij Lynn. (een grassprietje, touwtje etc). Het is volgens mij ook wel een plek waar iets 'lekker kan blijven steken'.

En ik zou me er (met lekenlogica) iets bij kunnen voorstellen dat er dan bijv. tijdens het eten nog wat aan blijft hangen en dat dit dan weer een braakreflex geeft.

Succes met je beestje. Ik zou gewoon even voor de zekerheid naar de da bellen hoor.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Flo_o
Poema
Poema

Bericht door Flo_o »

Thx voor je reactie Loek, ik heb de filmpjes bekeken (wat 'n schatje trouwens ;-)) maar nu zie ik dat het toch echt iets anders is hier. Het klinkt echt als een klein zacht hoestje ofzo, echt uit de longen ook, dus een haarbal twijfel ik aan... Wat ik ook raar vind is dat ze het vooral doet als ze gaat spinnen (vibreren van het strottenhoofd) dus dan lijkt het me waarschijnlijker dat er toch iets klem zit ofzo :???: Maar ja, ze doet het maar een keer of 2/3 en dat dan 1 keer per dag of 2 dagen..

Verder houdt ze haar eten nu weer gewoon binnen.. niet dat ik er vanuit ga dat alles nu prima is, ik hou het erg goed in de gaten! Om absoluut zeker te zijn dat het geen haarbal is ga ik (voordat ik naar de DA ga) haar nu 3 dagen achter elkaar die pasta geven (staat niet op de verpakking maar heb ik her en der gelezen dat DA dat adviseert in zo'n situatie).

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, bijv haar geen snoepjes meer gegeven (aww :lol:) omdat die redelijk groot zijn en ik dacht dat het daar misschien aan lag, maar dat is dus niet zo. Dus straks krijgt ze weer een lekker snoepje omdat ze zo'n lieverdje is :verliefd:

Ik zal anders ook eens proberen om een filmpje te maken... ook handig voor de DA, want natuurlijk doet ze dat niet als je daar eenmaal bent ;-)
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

(ja hij is leuk he :-))
Dat was mijn probleem dus ook steeds het goed op beeld krijgen. Daarom zijn deze twee fimpjes eigenlijk ook helemaal geen goede weergave van wat hij precies deed, echt zijn laatste 'nahoestjes'. Volgens mij is het grootste verschil tussen reverse sneezen en 'haarbal hoesten' (want het lijkt wel op elkaar) dat katten door een haarbal vaak hun kop naar beneden doen, met de neus naar voren. Ze leggen hun kop bijna op de grond neer vaak. Bij reverse sneezen blijven ze zo goed als rechtop staan met het koppie soms een beetje naar beneden.

Nou als je haar kan vastleggen al "hoestend" zou het 'mooi zijn', dan kan ik kijken of ik het herken.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie