Voedingsperikelen

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
beije029
Kitten

Voedingsperikelen

Bericht door beije029 »

Hallo, Sinds kort kotst mijn poes bijna gelijk na het eten zijn voeding weer uit. Ik herken dit niet maar mijn andere kat heeft dat in het verleden ook gedaan en is daar overheen gegroeid. Ik ben alleen bang dat dit een kenteken zou kunnen zijn van wormen. Heeft iemand hier ervaring mee?

bedankt
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: voedingsperikelen

Bericht door pearlsofpassion »

waarom denk je dat het wormen zijn?
Eet hij rustig of schrokt hij het eten op? Heb je al met ander eten geprobeert? Of zou het kunnen dat hij met een haarbal zit.
Ik denk dat er overlaatst ook iemand was met hetzelfde probleem bij een kitten.
Je moet wel zien dat hij toch iets binnenhoudt he, en zeker dat hij genoeg vocht blijft binnenkrijgen. Het kan ook een visceuze cirkel worden door te weinig vocht en voedsel-> slecht voelen -> overgeven.

Ik hoop dat je het vind.

Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
beije029
Kitten

Re: voedingsperikelen

Bericht door beije029 »

Hoi Valerie,

Ik denk aan wormen omdat ik al 2 maal een langwerpig iets heb zien liggen midden tussen het braaksel.
van zo'n 12 cm. Het leek op een keutel maar die komen niet via de keel naar buiten(dacht ik tenminste) samen met het braaksel. Ik heb later pas gedacht aan wormen omdat je dat wel vaker hoort bij katten. Maar verder is ze niet ziek of gedraagt zich ziek. Vasndaag de twijfel. In ieder geval bedankt voor je reaktie.

GROETJES
PAUL
Adriana

Re: Voedingsperikelen

Bericht door Adriana »

weet je hoe een haarbal eruitziet? langwerpig, vachtkleurig en slijmerig.
ik vermoed dat hij een haarbal heeft overgegeven, kam/borstel je wel eens?
soms komt er erg veel vacht los en niet alle katten raken dat haar makkelijk kwijt in de ontlasting, daar wordt een soort prop van gevormd.
zoek hier op het forum even op haarbal, anti-haarbalpasta en missch ook wel voer tegen haarballen.
het kan ook zijn dat hij buiten gras eet en dat wil nog wel eens in halfverteerde lange slierten worden uitgekotst.
ik neem aan dat hij ontwormd is met een goed middel en bij twijfel toch gewoon even langs de dierenarts!
en welkom ;-) op het Forum!
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

ja, ik denk dan ook eerder aan een haarbal. Wormen zijn bleek (platwormen wit wat het meest voorkomt bij katten, spoelwormen doorzichtig), dus dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Bovendien zijn ze erg klein. Platwormen zijn zo groot als kleine vlieg maar dus wit en plat en kan je als je kat wormen heeft soms bij de anus waarnemen, maar niet via de mond. Wormen die in de maag leven komen naar mijn weten niet bij katten voor (maar dat weet ik dus niet zeker). Ik wil niemand onnodig ongerust maken, maar als ze buiten lopen kunnen ze wel hartspoelworm krijgen ( en die zit inderdaad waar zijn naam zegt dat hij zit, komt daar via het bloed, dus ik moet niemand vertellen dat dat levensgevaarlijk is) , dus als je kat buiten loopt, verder dan de eigen tuin (daar is de kans wel erg klein) moet je zeker regelmatig ontwormen.
Deze komt wel weinig voor hoor!

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Als een kat ernstig vol wormen zit, kan dat wel degelijk via de bek naar buiten komen. Maar dan zou je ook moeten merken dat de kat slecht in vacht zit en een rare dikke buik heeft.
Ik heb ooit lang geleden een kat gehad, ook een "" opknappertje "" uit een opvang.
Het is me niet gelukt hem erdoor te slepen, we hebben de strijd op moeten geven.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
beije029
Kitten

Bericht door beije029 »

Hallo allemaal, nawat jullie me vertelt hebben , moet het wel een haarbal geweest zijn. Ik heb haar nog nooit een haarbal zien opgeven, terwijl ze toch al twee jaar oud is. Verder is haar vacht mooi glanzend en ze blijft eten. Ik wil jullie allen bedanken voor jullie adviezen.

Groetjes,

Paul
Plaats reactie