Kitten Seth vandaag gehaald uit het asiel

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Seth
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2010 00:50

Kitten Seth vandaag gehaald uit het asiel

Bericht door Seth »

Vanmiddag haalden we Seth als eerste kitten in ons leven. Er zullen dus nog heel veel dingen zijn die we moeten leren..

Seth is volgens de dierenarts van het asiel geboren op 21/05/2010 en is dus nu ongeveer 8 weken oud. Hij is binnengebracht in het asiel op 24/06/2010, was een zwerfkatje en heeft dus zeker niet lang in het nest met moeder en broers/zussen mogen vertoeven..

Voor Seth zijn we al meteen heel wat inkopen gaan doen: een klein krabpaaltje, een kattenbak, een superzacht mandje, een voeder- en drinkbakje en enkele speeltjes.

Hij is erg vinnig, speelt erg graag met zijn guitige oogjes als bewijs, en slaapt al in zijn mandje. Bij het spelen valt het wel op dat hij graag zijn nageltjes gebruikt en ook bijt hij (wel niet pijnlijk) constant in onze vingers. Ook lekt hij constant aan onze arm met zijn ruw tongetje. Dit komt misschien door zijn te korte nestperiode waar hij dit niet heeft afgeleerd?? Maar hoe kunnen we hem dit best afleren? Nu is dit bijten en krabben nog schattig en pijnloos, maar dat zal ongetwijfeld veranderen..

Verder is hij niet erg tuk op zijn kattenbak. We hebben hem er vandaag al een 5-6 keer op proberen te zetten, maar dat duurt nooit langer dan een paar seconden voor hij eruit is. Hij heeft ook zijn behoefte nog niet gedaan, of toch niet waar wij het hebben gezien.. Moeten we hem echt een paar minuten vasthouden op zijn kattenbak om hem dit aan te leren?

Maandag moeten we allebei gaan werken en zijn we dus 9u van huis. We weten niet goed waar we hem best houden in huis. Kan dit nu al in de leefruimte, of laten we hem best in de wasplaats? Moeten we dan alles wat hij stuk kan maken hoger zetten zodat hij hier niet direct aankan? We gaan alvast morgen even proberen om hem een half uurtje alleen te laten om het resultaat te zien..

We proberen nu al heel consequent de plantenspuit te gebruiken als hij de zetel probeer op te klauteren met zijn nageltjes. Dit heeft zeker effect, maar we kunnen dit uiteraard niet doen als we niet thuis zijn..

Andere tips om dit jonge geweld te temmen zijn natuurlijk ook altijd welkom!

Hij is alvast een echte speelvogel en knuffelaar en heeft ons hartje van de eerste minuut gestolen!

Alvast bedankt voor jullie goede raad en ervaringen..

Groetjes,
Ine (Seth zijn nieuwe mama)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten Seth vandaag gehaald uit het asiel

Bericht door Adriana »

dag Ine en welkom ;-) met Seth op het Forum,
jonge katjes/kittens zijn levenslustig, speels en erg nieuwsgierig. ze onderzoeken alles en moeten nog veel leren. ik neem aan dat daar bij jullie ook ruimte en acceptatie voor is en dat je de plantenspuit zeer/zeer terughoudend gebruikt.
speel veel met hem, borstel hem een paar keer per dag (ook om te masseren en een band op te bouwen) en leer hem vooral wat hij wèl mag. maak uitkijkplekjes voor hem en lekkere slaapplekjes en kijk waar hij graag wil zijn.
hij likt jullie om zijn geurtje af te geven want jullie ruiken nog niet naar hem, kopjes geven en langs je benen strijken heeft hetzelfde doel. ja, hij zal aan alles knabbelen, overal in proberen te klimmen en hij zal je beste stoel innemen als slaap- en soesplaats.
hij doet eigenlijk alles wat een kitten normaal doet en als je daar moeite mee hebt dan had je beter voor een wat ouder dier uit het asiel kunnen kiezen. die zijn rustiger en uitgestuiterd.

je hebt het over 'het temmen van dit jonge geweld'. ik hoop dat je snel ruimte voor hem maakt en hem accepteert zoals ie is, een jong levenslustig kitten, dat een band met jullie wil opbouwen en af en toe ook wel eens iet kapot zal maken. probeer daar mee om te gaan als een lieve poezenmamma in plaats van een politieagent en geniet zoveel mogelijk van hem en zijn streken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kitten Seth vandaag gehaald uit het asiel

Bericht door pearlsofpassion »

Wat Adriana zegt is wel waar, maar je kan het natuurlijk wel een beetje inperken.
Als hij iets doet wat niet mag, laat hem dan iets doen wat wel mag dat erop lijkt. Dus als hij krabt aan de zetel of de mat zet je hem op de krabpaal. Heeft hij al door waar die voor dient?
Ook het krabben en bijten moet je je niet zoveel zorgen over maken, tenzij je fobisch bent voor nagels... De meeste mensen zeggen dat je het nooit toe mag laten, ik speel gewoon graag met kittens. Ik laat hem dus gewoon doen, maar als het pijn doet, roep ik AU. Dan stopt hij meteen. Zo leert hij ook een grens kennen.
Je moet gewoon zien dat hij nog genoeg ruimte krijgt om zich te onplooien. Een kitten moet kunnen spelen. Dus ook niet alles in een keer proberen afleren!
Als je niet wil dat er iets gesloopt wordt, als je veel van huis bent, of Seth is echt zo'n wild geweld, zou het misschien voor iedereen wel beter zijn om een 2e kitten te nemen.
Dan is er nog wild geweld want dat stuift in het rond, maar wel minder op je meubels en andere zaken.
2 kittens zijn niet meer maar juist minder werk. Echt waar! en het is voor hen ook leuker.
Anders had je inderdaad beter voor een oudere kat gegaan, als je het jong geweld niet in huis had willen hebben, maar dat is nu niet meer aan de orde.
Je kan mss enkele andere discussies hier op het forum over 2 kittens lezen, dat is echt super!
Aja, en over de kattenbak, hebben ze in het asiel gezegd dat hij zindelijk was? Dan moet je hem gewoon laten doen, hij zal ondertussen al weten waar zijn kattenbak staat en er zelf naartoe gaan als hij moet. Heb je dezelfde kattenbakvulling als in het asiel? of een overgangszakje gekregen? Ik heb dat ook gevraagd omdat we heel andere vulling hebben en ik dacht dat hij het mss niet zou herkennen.
Als hij niet zindelijk is, moet je maar eens wat opzoeken voer kattenbaktraining. De meeste katjes zijn op die leeftijd wel al zindelijk, maar ze leren het van de moeder, dus voor flessenkittens is het iets moeilijker.

Veel succes ermee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9409
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten Seth vandaag gehaald uit het asiel

Bericht door castratenkoor »

ook ik denk dat het verstandig is een tweede kitten te nemen, dan spelen ze samen en slopen echt minder.
De plantenspuit zou ik niet doen, beter hem met zachte hand uit de stoel plukken en bij de krabpaal zetten. Hem op de bak houden en dwingen is ook niet verstandig. Hem er steeds na het slapen en na het spelen opzetten is goed, als hij er dan gelijk uit gaat, hem dan zijn gang laten gaan. Misschien heb je een bak met deksel en lukt het hem beter zonder deksel.
Ik heb 8 katten waaronder kitten Rik van 12 weken, ook via asiel-kittenopvang.
Hij gaat net als de grote katten alleen op de grote bakken zonder deksel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten Seth vandaag gehaald uit het asiel

Bericht door Cari »

Hallo Ine, welkom!
Ik sluit me aan bij de vorige sprekers. Ik begrijp dat jullie heel blij zijn met Seth, maar bekijk de situatie ook even vanuit zijn standpunt. Hij wordt 9 uur per dag alleen gelaten :shock: . Hij is een peuter en heeft gezelschap/lichamelijk contact nodig, liefst 24 uur per dag. Het is voor een kitten heel onnatuurlijk om zonder soortgenootjes te leven en je loopt een veel groter risico probleemgedrag te krijgen.
Je kat verbieden op een zetel te klimmen, vind ik wel erg ver gaan. Als het puur is om de krassen van zijn klimmende nageltjes tegen te gaan,kan je beter een opstapje voor hem maken. Je hebt een katje in de leeftijd genomen, waarin hij de hele wereld wil gaan ontdekken. Dat heeft hij ook nodig voor zijn ontwikkeling. Hoe meer je hem gaat boycotten, hoe gefrustreerder en banger of bozer/baldadiger (afhankelijk van zijn karakter) hij zal gaan worden.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie