Beginnersvraag

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
eric
Kitten

Beginnersvraag

Bericht door eric »

ik ben eric,

ik ben in een zeer beginnend stadium om wat meer van mannetjes en vrouwtjes katten te leren.
wonen zelf vrijstaand, ik weet niet of dit er mee te maken heeft? maar er zit bij ons een kat waarschijnlijk vrouwtje [ smalle kop] of zie ik dit nu al fout?. op deze kat komen er steeds meer katten op af. mijn vraag is voor de duidelijkheid; is het zo dat als ik een vrouwtjes kat neem, ik eerder kans heb op meerdere katten dan als ik een mannetjes kat neem.??

hartelijk dank als hierop gereageerd wordt.
eric
Adriana

Re: beginnersvraag!

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
dag eric,

het gedrag dat jij waarneemt is hoogstwaarschijnlijk dat van ongecastreerde mannetjeskatten, katers die afkomen op de geur en het geluid van een zogeheten krolse poes, dat is een vrouwtjeskat, die niet gecastreerd/gesteriliseerd is en op dat moment vruchtbaar is.
die wil een ontmoeting met een ongecastreerde/'niet geholpen' kater om te kunnen paren.
daarvan raakt ze zwanger en dat levert een nestje kleine katten/kittens op.

als je een vrouwtjeskat/poes in huis neemt en die is niet gecastreerd, dan ga je naar de dierenarts om haar te laten castreren als je niet wilt dat er nog meer kleine katjes/kittens bij komen. dat is namelijk een probleem, er zijn veel te veel poezen met nestjes kittens, waarvoor niet/niet goed wordt gezorgd.

als je een mannetjeskat/kater neemt dan ga je ook naar de dierenarts om hem te laten castreren (endan moet je hem nog een tijdje binnenhouden), want die kan heel erg veel ongecastreerde poezen zwanger maken!

of je in een vrijstaand huis woont heeft er niet zo veel mee te maken, je woont in een buurt waar veel ongecastreerde poezen/katers los rondlopen en dat levert veel nestjes met kattenbabies/kittens op, die niet allemaal een goed thuis krijgen.
die kunnen verwilderen of gaan dood omdat er niet goed voor hen wordt gezorgd.
of ze moeten opgevangen worden door mensen met een groot hart voor katten, die ze verzorgen/voeden, totdat ze naar een baasje kunnen.

je begrijpt dat hoe minder van dit soort 'wilde' nestjes er komen, hoe beter het voor iedereen is, want de asiels en opvanghuizen krijgen vaak veel te veel van deze kattenbabies binnen.

en stel je even aan ons voor, dan weten we met wie we te maken hebben, hoe oud je bent en of je al huisdieren hebt!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: beginnersvraag!

Bericht door castratenkoor »

Welkom op het forum. Heb je zelf al kat(ten)?
Dat wat je omschrijft gaat dat over los rond lopende katten?
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
eric
Kitten

Re: Beginnersvraag

Bericht door eric »

hallo dinie,
heb nog géén kat dit zijn inderdaad los lopende.

hallo adriana,
wat een supert antwoord hier kan ik wat mee

bedankt
Sannie_xx
Panter
Panter

Bericht door Sannie_xx »

Ik denk dat Eric voornamelijk doelt of op er meer loslopende katten op een poes af zal komen dan op een kater?

En ik denk dat als je je poes en/of kater laat steriliseren/castreren dat het dan niks uit zal maken. Ongecastreerd/gesteriliseerd kun je in het geval van een poes inderdaad last krijgen van die leuke schreeuwende ongeholpen katers om je huis als poeslief krols is en ongewenste kittens kun je bijna zeker van zijn. Maar een ongecastreerde kater is ook niet alles. Als er een krolse poes je tuin binnendringt dan is je eigen kater het schreeuwende geval (echt, daar lig je wakker van) en daarnaast; territoriumdrang en sproeien (ook in huis dus). Dus of je nou poes of kater neemt - castreren/steriliseren voorkomt een hoop kopzorgen :)
Adriana

Bericht door Adriana »

eric schreef:hier kan ik wat mee - bedankt
vraag gerust alles wat je weten wilt, eric! ;-)
en op de site staat heel erg veel over katten te lezen: informatie, tips, ervaringsverhalen..
ben je een beetje handig met je computer en heb je al ontdekt hoe het werkt?
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Eric als je zelf een kat neemt kun je natuurlijk overwegen het dier of binnen te houden, of alleen buiten in een afgesloten ren. Dat scheelt een hoop zorgen, bv dat het dier niet thuis komt en ergens plat ligt op de weg of vergiftigd of in handen gevallen van een kattenhater.
Ook hebben andere mensen dan geen last van jouw kat.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Plaats reactie