2 verschillende kittens mogen elkaar niet, wat nu?
2 verschillende kittens mogen elkaar niet, wat nu?
Help!
Vorige week heb ik een kitten opgehaald die best schuw was en de eerste avond ook onder de bank zat, nu gaat dit goed en door middel van hengeltjes komt ie spelen en kan ik hem wat aaien. Hij slaapt ook bij me en smorgens kan ik hem aaien en spint ie en geeft zelfs kopjes, zo schattig! Verder is hij wel in vertrek waar ik ben.
Maar ik dacht gisteren een vriendje op te halen ook een katertje 2 weken jonger, maar de eerste kitten is er totaal niet blij mee. En volgt de kleine overal met grote ogen en wilt hem aanvallen, blaast dan en maakt dat ie weg komt en komt even later weer terug.
Nu ligt de kleinew heerlijk bij mij te slapen maar de andere komt niet meer en ligt onder de tafel op een stoel al de gehele dag... is hij jaloers, boos, bang?
De kleinste is echt op mensen gericht en heel aanhankelijk maar ook zelfstandig speels, maar is dus overal waar ik ben.
Nou woon ik alleen, maar durf het huis niet uit omdat ik bang ben dat die grotere de kleine pakt. Stel ik me aan, of moet ik het gewoon laten gaan. Of tussen beide springen als ze blazen en de haren overeind staan?
kleine heet; shifou
grote; cody
gaat dit gedrag over? is tenslotte hun 2e dag? wat staat me te wachten?
Sorry voor al die vragen maar wil zo graag dat het klikt...
vriendelijke groet linda
Vorige week heb ik een kitten opgehaald die best schuw was en de eerste avond ook onder de bank zat, nu gaat dit goed en door middel van hengeltjes komt ie spelen en kan ik hem wat aaien. Hij slaapt ook bij me en smorgens kan ik hem aaien en spint ie en geeft zelfs kopjes, zo schattig! Verder is hij wel in vertrek waar ik ben.
Maar ik dacht gisteren een vriendje op te halen ook een katertje 2 weken jonger, maar de eerste kitten is er totaal niet blij mee. En volgt de kleine overal met grote ogen en wilt hem aanvallen, blaast dan en maakt dat ie weg komt en komt even later weer terug.
Nu ligt de kleinew heerlijk bij mij te slapen maar de andere komt niet meer en ligt onder de tafel op een stoel al de gehele dag... is hij jaloers, boos, bang?
De kleinste is echt op mensen gericht en heel aanhankelijk maar ook zelfstandig speels, maar is dus overal waar ik ben.
Nou woon ik alleen, maar durf het huis niet uit omdat ik bang ben dat die grotere de kleine pakt. Stel ik me aan, of moet ik het gewoon laten gaan. Of tussen beide springen als ze blazen en de haren overeind staan?
kleine heet; shifou
grote; cody
gaat dit gedrag over? is tenslotte hun 2e dag? wat staat me te wachten?
Sorry voor al die vragen maar wil zo graag dat het klikt...
vriendelijke groet linda
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Re: 2 verschillende kittens mogen elkaar niet, wat nu?
Welkom hier. Ik stel je gerust, dat komt vast wel goed. Heeft meestal tijd en geduld nodig. Mijn advies is ze heel veel aandacht geven. Niet tussen beide komen als ze blazen en haren wijd uit staan. Ze tasten elkaar af. Alleen als ze elkaar echt gillend aanvliegen zou ik tussen beide komen.
Zeker met jonge kitten gaat zoiets snel beter.
Eventueel kun je wat valeriaan druppelen, worden ze wat rustiger van. Op kussentjes ed.
Zorg wel voor minstens twee kattenbakken en zet die een flink stuk bij elkaar vandaag.
Veel katten poepen op de ene bak en plassen op de andere.
Ik heb hier zelf een nieuw kitten die hier nu 6 dagen is. Hij is al helemaal geaccepteerd, wordt niet meer geblazen of wat dan ook. Was echt maar 2 dagen of zo.
Zeker met jonge kitten gaat zoiets snel beter.
Eventueel kun je wat valeriaan druppelen, worden ze wat rustiger van. Op kussentjes ed.
Zorg wel voor minstens twee kattenbakken en zet die een flink stuk bij elkaar vandaag.
Veel katten poepen op de ene bak en plassen op de andere.
Ik heb hier zelf een nieuw kitten die hier nu 6 dagen is. Hij is al helemaal geaccepteerd, wordt niet meer geblazen of wat dan ook. Was echt maar 2 dagen of zo.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Bedankt voor je reactie!
Ik vind het zo zielig voor die kleine. Die grote springt steeds boven op hem en haalt beetje uit of pakt hem beet bij zijn nekje. En springt weer weg met wat geblaas. En blijft steeds loeren. En die kleine zit maar in elkaar gedrukt komt omhoog en moet weer duiken... Hij is de helft kleiner denk ik..
Ik ben bang dat die kleine ook bang gaat worden terwijl het juist zo'n stoer schatje is.
Maar dit gedrag is dus normaal?
Ik vind het zo zielig voor die kleine. Die grote springt steeds boven op hem en haalt beetje uit of pakt hem beet bij zijn nekje. En springt weer weg met wat geblaas. En blijft steeds loeren. En die kleine zit maar in elkaar gedrukt komt omhoog en moet weer duiken... Hij is de helft kleiner denk ik..
Ik ben bang dat die kleine ook bang gaat worden terwijl het juist zo'n stoer schatje is.
Maar dit gedrag is dus normaal?
- ]-marjolein-[
- Poema
Ja, vaak duurt het even voor katten elkaar accepteren. Met veel geluk duurt het maar een paar dagen maar kan ook weken of zelfs maanden duren.
Allebei inderdaad (even) veel aandacht geven!
Als je het niet vertrouwt als je weggaat kun je ze even scheiden van elkaar, weet niet of je huiskamer/slaapkamer heb waarvan je deuren dicht kan doen zodat ze niet bij elkaar kunnen komen?
Allebei inderdaad (even) veel aandacht geven!
Als je het niet vertrouwt als je weggaat kun je ze even scheiden van elkaar, weet niet of je huiskamer/slaapkamer heb waarvan je deuren dicht kan doen zodat ze niet bij elkaar kunnen komen?
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars
Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
geef het even de tijd, is niet niets als je zomaar opeens uit je vertrouwde omgeving weggehaald wordt en dan ook nog een nieuwe kat ontmoet 
komt in orde, tips hierboven sluit ik me helemaal bij aan.

komt in orde, tips hierboven sluit ik me helemaal bij aan.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Komt wel goed hoor! Hier heeft het ook een paar weken geduurt.
Flea 3 jaar 15-07-2008
Sam 2 jaar 07-04-2009
Ik kan soms echt een kat zijn......
Sam 2 jaar 07-04-2009
Ik kan soms echt een kat zijn......
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Bij mij was het met 5 dagen met Rik helamaal goed hier.
Ik heb een lang appartement, je komt binnen en dan ben je in de woonkamer, dan komt de eetkamer (geen deuren) en vervolgens met trapje de slaapkamer, met andere woorden een lange ruimte waar ze door heen kunnen razen.
Enige mogelijkheid is de badkamer maar heb geen 2e kattenbak, ze gaan al wel beide op dezelfde bak.
De kleine zit steeds in elkaar gedoken en zoekt me ook op en de andere valt hem steeds aan ookal zit ie bij mij. Moet ik echt niks doen? Kleintje vraagt volgensmij wel om bescherming door bij mij te komen zitten. De kleine legt alleen zijn oren plat en doet zelf bijna niks, soms een klein beetje blazen.
Maar wat moet ik doen als ik de deur uitga aangezien ik geen aparte kamer heb?
Valeriaan is dus ook een tip? waar kan ik dat krijgen? Zeker niet in het weekend haha... en dan voornamelijk bij de oudere? want die blijft maar komen. Kleine ligt nu bijvoorbeeld op schoot en de grote blijft uithalen. Ik raak er zelf helemaal rusteloos van en vind het zo zielig.
Ik geef ze veel aandacht en eten doen ze wel naast elkaar. Slapen doet de grote onder de eetkamer stoel en de kleine op schoot.
Vind het echt fijn dat jullie me proberen gerust te stellen. Raak namelijk lichtelijk in paniek..
Welk van de twee moet ik apart doen als ik even weg moet?
Enige mogelijkheid is de badkamer maar heb geen 2e kattenbak, ze gaan al wel beide op dezelfde bak.
De kleine zit steeds in elkaar gedoken en zoekt me ook op en de andere valt hem steeds aan ookal zit ie bij mij. Moet ik echt niks doen? Kleintje vraagt volgensmij wel om bescherming door bij mij te komen zitten. De kleine legt alleen zijn oren plat en doet zelf bijna niks, soms een klein beetje blazen.
Maar wat moet ik doen als ik de deur uitga aangezien ik geen aparte kamer heb?
Valeriaan is dus ook een tip? waar kan ik dat krijgen? Zeker niet in het weekend haha... en dan voornamelijk bij de oudere? want die blijft maar komen. Kleine ligt nu bijvoorbeeld op schoot en de grote blijft uithalen. Ik raak er zelf helemaal rusteloos van en vind het zo zielig.
Ik geef ze veel aandacht en eten doen ze wel naast elkaar. Slapen doet de grote onder de eetkamer stoel en de kleine op schoot.
Vind het echt fijn dat jullie me proberen gerust te stellen. Raak namelijk lichtelijk in paniek..
Welk van de twee moet ik apart doen als ik even weg moet?
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Valeriaan kun je in flesjes bij de apotheek halen. Niet OP de kat druppelen maar op diverse plekken in huis. Ik zou morgen ook een tweede bak halen als ik jou was.
Wijs de grote niet af, dat wordt hij alleen maar jaloerser.
Veel liefde geven ook als hij naar doet tegen de kleine.
Als je weg gaat en je vertrouwt het echt niet kun je dr mss eentje even in de badkamer doen.
Of een bench aanschaffen voor noodgevallen.
Ik zou de kleine dan apart zetten.
Wijs de grote niet af, dat wordt hij alleen maar jaloerser.
Veel liefde geven ook als hij naar doet tegen de kleine.
Als je weg gaat en je vertrouwt het echt niet kun je dr mss eentje even in de badkamer doen.
Of een bench aanschaffen voor noodgevallen.
Ik zou de kleine dan apart zetten.
Geduld, komt goed, vooral hengelspelletjes doen het goed om ze nader tot elkaar te brengen.
Leuk, straks weten ze niet beter dan dat ze altijd samen zijn geweest.
Leuk, straks weten ze niet beter dan dat ze altijd samen zijn geweest.
Vooruitgang (denk ik) ze blazen niet echt meer. Die grote valt hem nog wel steeds aan waardoor de kleine op zijn rug ligt en af en toe piept en soms er super snel vandoor gaat met cody er achter aan.. Maar shifou gaat nu ook heel af en toe achter cody aan, dat is denk positief. Maar ze lijken soms gek wild! Oren plat, rug/haar omhoog, staart zwiepend. En panisch rondrennen en spelen met het eerste besten wat ze tegen komt..
Ik ga voor de zekerheid denk maar een tweede kattenbak halen maar tot nu toe gaan ze er allebei nog op. Alleen wanneer de kleine erop zit staat de grote boven op de bak..
Ik ga voor de zekerheid denk maar een tweede kattenbak halen maar tot nu toe gaan ze er allebei nog op. Alleen wanneer de kleine erop zit staat de grote boven op de bak..
Tja, jonge katten oefenen "het echte leven " op elkaar, dus hoge ruggen, blazen, zo van opzij met 4 poten tegelijkertijd springen....geweldig...
....geniet ervan, het is zo snel weer voorbij dat echte kitten gedrag.....
....geniet ervan, het is zo snel weer voorbij dat echte kitten gedrag.....
kunnen ze elkaar niks aan doen? Stoppen ze als er een begint te krijsen?
Wat dat betreft ben ik een softy misschien... Maar ik ben bang dat als ik weg ga en terug kom dat het kleintje in een hoekje zit gedoken en doodsbang is... En moet vanaf vrijdag weer gaan werken..
Wat dat betreft ben ik een softy misschien... Maar ik ben bang dat als ik weg ga en terug kom dat het kleintje in een hoekje zit gedoken en doodsbang is... En moet vanaf vrijdag weer gaan werken..
Nee, dat gaat goed, ze maken elkaar wel duidelijk als ze het niks vinden.
Ik had wel voor de jongste een plekje gemaakt waar zij wel paste en de wat grotere niet meer kon komen: zo'n hangmatje voor de lage verwarming, hoekje achter de bank, een doos met kleine opening...super dan krijg je gevechten vanuit hinderlagen
Maar nee, komt allemaal goed, ik was ook wel bangig maar dat was niet nodig.
Ik had wel voor de jongste een plekje gemaakt waar zij wel paste en de wat grotere niet meer kon komen: zo'n hangmatje voor de lage verwarming, hoekje achter de bank, een doos met kleine opening...super dan krijg je gevechten vanuit hinderlagen

Maar nee, komt allemaal goed, ik was ook wel bangig maar dat was niet nodig.
- castratenkoor
- Tijger
- Contacteer:
Ik heb al 30 jaar katten en zet een nieuw kitten altijd zo in de groep.
Nog nooit gehad dat hem wat aangedaan werd door de grote katten.
Nog nooit gehad dat hem wat aangedaan werd door de grote katten.