Nieren werken niet meer goed

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Geen idee of het russen eigen is. Maar je gaat het bijna wel denken.
Op dit moment heb ik 3 russen (1 loge). Alleen Kiki (zus van Shadow) drinkt het vocht van de meloen. Loge Charina moet er niks van hebben.
Ik heb speciaal gevraagd of zijn bloedsuikers goed zijn (ben zelf diabeet) omdat hij de afgelopen 3 weken veel dronk. Daarmee is gelukkig niks aan de hand.
In het verleden zag ik hem zelden drinken want hij kreeg altijd lamshart, sheba en gekookte koolvis, allemaal nat voer. Ik zie dat hij wel drinkt want hij maakt er een bende van, het water ligt overal en dat doen de andere 2 niet.
Vanavond geef ik hem een klein beetje van zijn meloen. Hij zal me heel erg lief vinden.

Groeten,
Esther
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

Kattenbella schreef:Laat je weten wat de tips voor Miesje zijn. Ashley heeft dit ook. Ze heeft Benekor en KD of ander nierdieet als aanrader. Ze eet wel liever Carnibest. Zet haar wel haar dieetvoer ook voor. Ashley is nog maar drie jaar jong.
Mies krijgt de standaard dierenartsbehandeling: fortekor (vrij veel vind ik), ipakitine over AH-voer met wat Hills k/d, geen rood vlees meer.
zelf moet ik vanmorgen naar de tandarts en vriend en Mies (in de wandeling Fr.ies) gaan naar Gouda.
heb meegegeven dat naar haar bloeddruk wordt gekeken, ze heeft eigenlijk geen last van fortekor maar als het nou niet werkt, dan liever stoppen daarmee. (benekor en fortekor zijn hetzelfde, de laatste is dacht ik goedkoper)
gemeten worden nierwaardes plus fosfor ip. zes weken geleden ook gemeten, dus we hebben goed vergelijkingsmateriaal.
voor fosfor is een goed middel (renalzin van bayer) en fosfor is giftig en erg slecht voor nieren, maar Mies krijgt geen rood vlees meer, dat scheelt en zat al binnen de referentiegrenzen.
haar urea/crea waardes waren niet geweldig, vooral creatinine was nogal gestegen en ben benieuwd hoe dat nu vandaag is.
met MoMo ben ik over op Clinic fri (dierenspeciaalzaak) en tot dusver eet hij het graag. wat me opvalt is dat er zoveel mogelijk plantaardige eiwitten in nierdieetvoer zitten en daarvan een vrij laag gehalte. en vooral veel vet, dat geeft ook energie en belast de nieren veel minder. Mo krijgt daarnaast Urinary brokjes van Sanabelle, Mies ook trouwens.

we hebben een beetje angstig avontuur achter de rug met renal nierbroks van Royal Canin. ze aten daar allebei erg slecht van en waren knorrig en weinig levenslustig.
Mo's bloedsuiker wordt nog iedere week door mij gemeten en zondagmorgen, drie uur nadat hij weer eens wat renal brokjes gegeten had, zag ik bss 2,9 op mijn schermpje. grootse griezels! richting hypo! direct controlemeting uitgevoerd en die was nog lager 2,8 en onmiddellijk wat honing aan de binnenkant van zijn wangzak gesmeerd. te laag bloedsuikergehalte kan leiden tot coma's en toen begreep ik de knorrigheid.
partner en Mies waren net weer thuis en ik ben onmiddellijk meegegaan om Miesje te meten en ook die had bss 2,9 en paar seconden later 3,1 (van de stress) terwijl ze liever niet onder 3,5 moet zitten. dus RC renal nierbroks eruit (graag restitutie RC ! dus weer mailen met RC) en verder op Sanabelle Urinary.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Even een update over onze kater Shadow.

Afgelopen weekend werd hij opgenomen en heeft 3 dagen aan het infuus gelegen. Elke dag gingen we bij hem op bezoek.
Maandagavond is hij thuis gekomen en hij zag er best goed uit. Het probleem met hem is dat hij niet uit zichzelf wilt eten zelfs het eten wat hij ooit wel lekker vond moet hij niet hebben. Ik ben nu sinds dinsdag bezig met dwangvoeren en dat gaat goed bij hem, weinig problemen. Ik geef hem Hills KD en een beetje Hills AD aangelengd met water en zijn medicijnen. Ook heb ik het merk Beaphar en SD met tonijn geprobeerd. Ook dit wil hij niet uit zichzelf eten.
Wat ik nu graag zou willen weten is, hoe lang moet je doorgang met dwangvoeren en op welke manier kan ik hem aan het eten brengen. Ik gebruik nu de spuiten van de dierenarts en apotheek. Waardeloze dingen zijn dat. Water gaat er wel doorheen maar eten haast niet ook al maak ik het nog zo fijn.

Heeft iemand tips, ze zouden zeer welkom zijn.

Groeten,
Esther
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

in Hills a/d zit 10,6% eiwit en dat is echt te veel, ik bedoel niet doen!! voor een nierkat die net 3 etmalen aan het infuus gelegen heeft!

er is clinic in de dierenspeciaalzaak, dat is paté en kun je wat aanlengen met warm water en dan dwangvoeren. het is bovendien erg vet en dat levert de nodig energie, zonder dat je de nieren belast.
je kunt de spuitmond wat groter maken, afsnijden of afknippen, dat kost minder kracht.

er is ook Royal Canin in een aantal smaken en er zijn renal harde brokjes voor nierfalers.

helaas is het een kwestie van proberen en proefzakjes of kleine verpakkingen en zo lang Shadow niet eet, zul je hem moeten helpen.
als hij eten blijft weigeren dan kan het zijn dat hij misselijk is, mssch dan even je dierenarts raadplegen voor een middel tegen de misselijkheid of een middel dat aanzet tot eten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Dank je wel Adriana voor de tip.
Ik ga nu clinic proberen. De spuitmond had ik al groter gemaakt. Ik ga eens bij een huishoudelijke zaak snuffelen wat er is. Natuurlijk blijf ik ons mannetje helpen er zal toch ooit wel een tijd komen dat hij wel uit zich zelf gaat eten. Gelukkig eet hij wel een beetje meloen zo krijgt hij ook vocht binnen. Morgen gaan we voor controle naar de arts.
Ik laat dan wel weer wat weten.

Groet.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

er zijn veel verschillende soorten nierdieetvoer en afhankelijk van de dierenarts kun je één of meerdere soorten krijgen.
Royal Canin, Trovet, Specific, Hills gaan via de da (of bijvoorbeeld via MedPets, zie onderaan deze pagina)
Clinic, Integra, Beaphar zijn te krijgen in de dierenspeciaalzaak. de meeste voeders zijn in brokvorm en nat, blik of foliezakje.
het gaat om een eiwitpercentage van rond 8 en dat zijn heel erg licht en makkelijk verteerbare eiwitten en in sommige voeders veel vet en omega 3/6.
hij is waarsch misselijk van zijn hoge ureum en eet daarom niet.
a/d heeft te veel en redelijk verkeerde eiwitten, daar wordt ie dus ook weer misselijk van denk ik.
wat zijn de urea/crea en fosforwaardes van Shadow?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Wat het eten betreft heb ik nu geprobeerd: Royal canin 3 smaken, Hills KD, Beaphar 2 smaken, Integra en Clinic echter zonder succes. Wel vraagt hij constant om eten. Ik had nog een blikje Whiskas met sardientje dat zal zeker niet goed zijn maar ik had zoiets van beter slecht eten dan geen eten, iets wat ook de DA zei.
Gisteren daarvan een klein beetje op z'n bordje gedaan aangelengd met water. Hij begon sinds 2 weken uit zichtzelf te eten en hij at alles op. 's Avonds dwangvoer ik hem met hills KD. Hij oogt nu best goed, glanzende vacht, attent en nieuwsgierig overgeven doet hij gelukkig niet. Ook zijn medicijnen slikt hij trouw en verder adviseerde de DA mij om hem minstens 2 a 2,5 dl. extra water te geven. Shadow is nooit een drinker geweest dus dat is best een heel gedoe.

De waardes van Shadow had ik niet opgeschreven alleen 2 waardes zijn me bijgebleven. Volgens mij creatinine 277 en nog een waarde van 21 alleen weet ik van de laatste niet precies meer wat het was.
Er kwam plotseling zo veel op me af dat ik daar niet aangedacht hebt.
Dinsdag a.s. ga ik voor medicijnen naar de DA en dan vraag ik een print van alles.

Groeten,
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

ja, beter iets eten dan helemaal niets eten en dan de schade proberen te beperken. je kunt ipakitine over fout voer strooien, dat neutraliseert de afvalstoffen in de darmen en vooral bij onze poes werkt dat erg goed.

crea is vrij hoog en urea 21 dus ook en ongetwijfeld misselijk daarvan.
probeer of Shadow AH gele foliezakjes lust, dat is maar 8,5 % eiwit en met ipa er over heen ben je dan beter af als ie het eet.

goed drinken is belangrijk, maar nog veel belangrijker is goed plassen, want alleen daaraan kun je zien of er genoeg vocht door die nieren gaat.
nu met dat warme weer wordt er hier aanmerkelijk minder geplast en ik probeer ze zo koel mogelijk te houden.

missch je dierenarts vragen naar Shadows bloeddruk en naar zijn fosforwaarde.
beide zijn erg belangrijk.
vraag of hij fortekor/benekor mag hebben (zijn waardes zijn er hoog genoeg voor) en ga ipakitine proberen.

van een hoge fosforwaarde zijn ze erg beroerd, bovendien tast hoge fosfor het nierweefsel aan en dat moet je dus niet hebben.
meten is hier ook weten en renalzin van bayer is een uitstekend middel om fosfor snel naar beneden te brengen en te houden.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Bedoel je nu dat ze bij Albert Heyn eten hebben voor nierkatten en hoe heet dat spul.
En kun je mij zeggen waar ik ipakitine kan kopen, mijn DA had dit niet. Andere DA o.i.d. ?
Benekor slikt hij 1 x daags 1 tabl. en renalzin van bayer 2x daags een pompje.
Moeilijk hoor om te zien of hij goed plast er lopen hier in totaal 3 russen rond en ik werk ook, dus helemaal kan ik dat niet bijhouden.
Hij mag van mij nu het zo warm is niet naar buiten, hooguit 's-avonds eventjes als het begint te schemeren.
Het is zo jammer dat hij geen enkel dieetvoer wilt hebben, maar ik ga gewoon door met dwangvoeren in de hoop dat hij ooit de smaak te pakken krijgt.
Ik heb ook clinic en dat vermeng ik nu met Hills Kd.

Ik ben zeer blij met al jouw tips !!!
Groeten,
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

Ipakitine®: Chitosan en calciumcarbonaat

Een samenstelling zoals deze van Ipakitine® is uniek. Ze bevat chitosan en calciumcarbonaat. Ipakitine kan in elk stadium van nierfalen worden toegediend. Inname van Ipakitine kan als preventieve maatregel of als ondersteuning. Ipakitine mag ook simultaan worden toegediend met een dieet, of tijdens een medische behandeling.

Verlies ook niet uit het oog dat katten kieskeurig zijn als het op hun voeding aankomt en dat het merendeel van de patiënten met nierziekte weinig eetlust heeft. Voeg Ipakitine® toe aan de maaltijd en laat enkele minuten rusten. Op deze manier komt het poeder op omgevingstemperatuur en zal het calciumcarbonaat de fosfaten reeds in de voeding binden.

De vermindering van fosfor is een belangrijke therapeutische maatregel. Een te hoog gehalte aan opgestapeld fosfor in het bloed vernietigt de functionele elementen van de nieren. Het is dus belangrijk om de toevoer van fosfor via de voeding te beperken.
Calciumcarbonaat helpt fosfor te binden in het spijsverteringsstelsel, en voorkomt hierdoor dat deze door het lichaam wordt geabsorbeerd.

Het ontgiften van het organisme is nuttig om de nieren te helpen bij hun taak. Vaak bevat het spijsverteringsstelsel van nierpatiënten resten van toxische stoffen die moeten worden uitgescheiden via de urine. Reeds in het spijsverteringsstelsel absorbeert chitosan afval- en toxische stoffen die worden uitgescheiden via de uitwerpselen. Dit draagt op een progressieve manier bij tot het ontgiften van het organisme.

--ipa is verkrijgbaar bij medpets, zie onderaan de pagina.

nee, AH heeft geen nierdieetvoer. wij hebben twee nierdieet-weigeraars, daarbij komt dat MoMo allergisch is voor bepaalde combinaties voer/medicijnen.
alleen als het niet lukt om er dieetvoer in te krijgen kun je voer met toch al laag eiwitgehalte aanvullen met ipakitine. wij gebruiken daar AH gele foliezakjes en IAMS senior voer voor. die zitten allebei op ongeveer 8% eiwit.
vooral Mies doet het goed op AH/ipa, bij Mo heb ik het nu twee maal geprobeerd maar aan zijn waardes te zien werkt het bij hem vrijwel niet.
het is geen geweldige oplossing maar niet eten is geen optie hier.

ik denk dat je er goed aan doet om te blijven dwangvoeren, russen hebben een sterke wil en ze moeten het gewoon leren eten en zich niet aanstellen.
maar ik weet wat het is om zo'n tiepje in je buurt te hebben...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Carlo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:52

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Carlo »

Hier staat een kort maar zeer duidelijk verhaal over Ipakitine.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

nog even over een paar dingen
renalzin van bayer werkt goed, dus je fosforwaarde zal met een maand binnen de referentie liggen en dan dosis wel minderen denk ik....

als Shadow al benekor krijgt dan is een bloeddrukmeting niet zinnig meer, t zijn bloeddrukverlagers,

in de diverse omschrijvingen/bijsluiters over ipakitine wordt wisselend gesproken over de specifieke werking, bij de ene heeft men het wel over eiwitafbraakstoffen die gebonden zouden worden, bij de andere niet. fosfor is bij jou geen probleem meer omdat je renalzin geeft. urea en creatininewaarde op dit moment wèl en daarover zijn de berichten wisselend.
bij Mo heb ik het tweemaal geprobeerd en beide keren waren zijn waardes omhoog gegaan. bij Mies vermoeden we, werkt het wel. er is Amerikaans onderzoek waarbij de werking als heel wisselend wordt omschreven. dat gold voor fortekor trouwens ook..

wat je met je da kunt doorspreken is of Shadow baat zou kunnen hebben bij 'Catoils', dat is gezuiverde en geconcentreerde omega 3/6 vetzuren plus vitamine e. via medpets of je dierenarts verkrijgbaar.

wat hier goed werkt op crea/urea is MacSamuels niertabletjes. dat is fytotherapie (solidago en lespedeza) maar wordt soms omschreven als homeopathisch. je da zal het misschien niet kennen, via NML health of anders zelf even googelen.

een nierkat is een lastige klant, die met zijn niet-eten behoorlijk op je zenuwen kan werken. Mo is een aandachtsjunk, die moet ik af en toe bij zijn kladden pakken want hij weet dat 'niet-eten' veel aandacht en knuffels opleveren. hij kan zich ook geweldig aanstellen maar hij is met zijn 250 crea ook redelijk ziek dus ik geef soms toe maar niet te vaak.

hoop dat je een goed overleg met je dierenarts hebt en ben benieuwd naar de uitkomst.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Ik herken veel in het laatste wat je zegt.
Aandacht vragen, mij in de gaten houden waar ik ben en wat ik doe. Als ik hem dwangvoer vindt hij dat niet erg, sterker het lijkt net of hij het wel makkelijk vindt. Hij doet nog net niet z'n mondje open voor eten, maar stribbelt zeker niet tegen.
Als hij met z'n pootje over m'n gezicht aait of als hij bijna in me kruipt kan ik niet anders dan toegeven aan z'n gedrag, hij is me alles waard en die verwennerij krijgt hij maar wat graag van mij.

Mijn DA zegt dat ik eerst moet proberen met deze medicijnen. En over een maand terug voor een nieuw bloedonderzoek, ik moet het ook de tijd geven, want met een week kun je daar nog niet al te veel over zeggen.

Hij oogt best wel redelijk wel slaapt hij (nog) meer dan ooit, maar dat zal zeker door z'n ziekte komen en door de Benekor. De renalzin vindt hij naar mijn idee een lekkernij en ik hoop zo dat het met z'n eten ook een keer wilt lukken.

Ik vind het fantastisch om zo af en toe kontakt met je te hebben via deze site, je hebt me tenslotte op heel veel punten enorm geholpen. Ik ben je daar dankbaar voor.

Ik ga ff googelen op Medpets.

Groeten en knuffels voor jouw lieverds.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

als je weer contact hebt vraag dan even of de bloedonderzoek-waardes die van een spotchem-apparaat zijn, ik vermoed het wel maar het is altijd handig om het zeker te weten.
en als je de waardes krijgt, vraag dan gelijk de referentiegrenzen.
alleen dan kun je die getallen enigszins inschatten. wat was eigenlijk zijn fosfor ip-waarde?
gelukkig vindt-ie renalzin lekker, hier werd het niet gepruimd. je kunt het drogen en dan met wat easypill toedienen.

als ik het goed begrijp dan wil je da een maand renalzin en benekor toepassen en dan weer bloedonderzoek.
toen hij drie etmalen aan een infuus heeft gelegen, is toen vocht toegediend of zijn zijn nieren doorgespoeld?
lust Shadow de harde brokjes van Clinic? of weigert hij alle droge brokjes? je zou er een paar in wat warm water kunnen weken en dan kijken wat er gebeurt.
k heb bij Jumbo een hondenborstel gekocht van Vitakraft met vrij stugge haren aan de ene kant en bolletjes op steeltjes aan de andere kant en Mo is er dol op. dus ga ik hem maar weer ieder etmaal een keer grondig borstelen/masseren, zo kun je zijn bloed- en lymfevaatjes activeren en dat kan voor een betere doorstroming zorgen, zeker bij weinig bewegen.
intussen kun jij je grondig inlezen en thuisraken in deze tak van sport en fijn dat ik je met wat info kan helpen, zo hoeft niet iedereen opnieuw het wiel uit te vinden.
maar het blijft maatwerk, voor iedere nierfaalkater.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
EstherV
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 jun 2010 13:38
Locatie: Goes

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door EstherV »

Bij het volgende onderzoek zal ik zijn waarden zeker meenemen.
Ik zag afgelopen donderdag op de DA z'n pc inderdaad een hele lijst waarden met daarachter wat het eigenlijk had moeten zijn. Het duizelde voor m'n ogen zo'n waslijst.

Renalzin geef ik zoals ik nu doe. Als ik dingen verander dan weet ik het al Shadow houdt van gewoontes en die moet ik zeker niet gaan veranderen.
Ik zie het nu met z'n eten hij pruimt maar heel weinig ja z'n Galia meloen daar doet ie een moord voor. Wat betreft de brokken daar heb ik toen hij nog kitten was al van alles mee geprobeerd van malen tot weken hij vertikt het, hij kijkt niet eens om naar de brokken van z'n zus.
Die borstel heb ik zelf ook en al jaren, Shadow vindt het zalig als ik hem borstel hij gaat er zelfs voor op z'n rug liggen.

Meer en meer wordt me steeds duidelijker ook dankzij jou. Shadow heeft een sterk karakter maar dat heb ik ook dus ik ga door voor het beste.

Groeten,
Plaats reactie