Speedy mogelijk plaskater

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Speedy mogelijk plaskater

Bericht door Ilone »

Ik vanavond in de stress...

Speedy ging ineens vanuit het niets midden in de keuken in de "poephouding" zitten, en ik zag overduidelijk dat hij wilde poepen of plassen.
Of tenminste, proberen...
Hij ging steeds zijn onderkantje wassen, en als ik hem op de kattenbak zette ging hij mauwen en kwam er niks.

Achteraf gezien....heb ik hem weleens horen mauwen boven (daar staat de kattenbak) maar hij zit ook geregeld te mauwen voor de slaapkamerdeuren, dus ik legde nog niet meteen die link.

Die druppeltjes bloed waar ik laatst een topic over opende, zijn dan hoogst waarschijnlijk van Speedy.

Heb meteen de DA gebeld, en ik moest even langskomen.
Ze voelde geen volle blaas, geen volle darmen. Wel zag zijn penisje blauwig.
Ze verdenkt hem ervan dat hij een steentje heeft uitgeplast wat vast heeft gezeten.
Ik moet hem nu in de gaten houden, en van de week even opsluiten in de badkamer met kattebak om een plasje op te vangen.

Pffff, stresskip ikke dacht natuurlijk weer vanalles!
Arme knullie heeft heel de tijd zitten mauwen in de bak en in de auto :-(
Hij ging hier thuis zelfs vrijwillig in een keer in de bak!

En Muka wil nu niks van hem weten...;)
Blazen en grommen...waait ook wel weer over denk.
Speedy had net wel bij de voerbakjes zitten poepen, maar ik gooi het nu maar op de stress.

Ik wilde het even kwijt ;)
Als zijn plasje is onderzocht laat ik het weten!
Iemand nog tips om zijn plasje op te vangen?
DA had het over een kattebak met wat plastic.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Speedy mogelijk plaskater

Bericht door Admin »

"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy mogelijk plaskater

Bericht door Ilone »

Bedankt voor de tip, heb net bij de dierenkliniek hier een zakje van die korrels gehaald. Morgenavond kijken of het lukt. Vandaag heb ik gebroken dienst dus dat wordt lastig...
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy mogelijk plaskater

Bericht door Ilone »

Arme Speedy zit al weer een uur opgesloten :-( .....maar nog geen plasje hoor!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy mogelijk plaskater

Bericht door Ilone »

Jeeej!! :edance:
Speedy heeft een plasje gedaan!!
Ik heb mooi het hele buisje kunnen vullen :eclap: en er was nog over!! ;)

Ik zie alleen niet veel bijzonders....ik zie wel wat drijven door de urine, maar er zit altijd wel iets in urine...
Moet je echt blaasgruis zien als hij het heeft?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy mogelijk plaskater

Bericht door Ilone »

Voor degenen die het misschien interesseren....


Speedy heeft dus blaasgruis, en goed ook.
Heeft een kuur (synulox) voor 10 dagen en een pijnstiller voor zo nodig.
De kuur neemt hij gelukkig in zonder problemen, ik leg ze tussen een klein handje brokjes en hij eet het zo op. Pijnstiller zal ik niet meer geven denk ik, hij oogt al een stuk beter. Ik zou misschien nog 1 tablet vandaag kunnen geven, just for sure.
DA vond het raar dat het dierenziekenhuis waar ik vrijdag ben geweest geen pijnstillers hebben gegeven. Ik moet ook eerlijk zeggen, ik was zo bezig met Speedy en me zorgen maken dat ik dat een beetje vergeten ben te vragen, maar hun horen daar toch zelf aan te denken lijkt me?
Urine was erg geconcentreerd ook, dus ik moet hem meer laten drinken door bijv water bij zijn natvoer te doen. Dit dit ik al een paar keer per week, maar dit moet nu dus elke dag, en een stuk meer water.
Denk dat ik eens ga kijken voor een drinkfontein, dat sschijnt aan te moedigen tot drinken. Ik dacht eigenlijk dat hij wel redelijk dronk, maar niet dus.
En uiteraard ander voer.
Heb nu Hills c/d meegekregen, dit vind hij erg lekker. Pluis ook overigens ;)
Zal eens de topics over voer voor plaskatjes opzoeken, volgens mij zijn er nog meer soorten voer.

Bij deze de update. Volgende week een keer een plasje opvangen om te zien of het al helderder is, en over een week of 3 nog eens een plasje brengen bij de DA.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Speedy mogelijk plaskater

Bericht door Admin »

Ilone schreef:Ik zie alleen niet veel bijzonders....ik zie wel wat drijven door de urine, maar er zit altijd wel iets in urine...
Goed dat het urine opvangen gelukt is. En dus blijkbaar hoef je met het blote oog niet zoveel aan de urine te zien, terwijl er wel sprake kan zijn van blaasgruis. Dan weten we dat in ieder geval ook weer ;-)

Wel vervelend voor jou en je kat, maar het is goed om te weten wat het is zodat je er iets tegen kunt doen en het beestje er niet te lang mee blijft lopen in deze staat ;-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy mogelijk plaskater

Bericht door Ilone »

Ja precies! En hij heeft nu al behoorlijk gruis :-( Kan je nagaan als ik bijvoorbeeld niet thuis had geweest, en het nog later had gezien, of erger, helemaal niet....
Achteraf gezien heeft hij waarschijnlijk al vaker op de kattenbak zitten mauwen, en had ik dat niet in de gaten....hij mauwde ook weleens voor de slaapkamerdeuren. Voel me daar nu best schuldig over dat ik niet eerder heb gedacht dat het wat anders kon zijn...

Alleen nu dacht ik dat voor blaasgruis je juist minder eiwit moest geven?
In het voer wat ik heb meegekregen zit zo'n 32% !
Of heb ik het nu mis?

Urine opvangen op deze manier ging trouwens erg makkelijk, bedankt voor de tip!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy mogelijk plaskater

Bericht door Ilone »

Ik ben aan het neuzen voor ander natvoer, maar waar moet ik op letten??
Volgende natvoer van Almo Nature bijv.
Gemengde zeevis:
Witvis 45%, venusschelp 14%, sepia 9%, garnalen 7%, kookwater 24%, rijst 1%.
Vocht 82%, ruwe proteïne 16%, ruw vet 1%, ruwe as 2%, ruwe vezel 1%, energetische waarde: 645 Kcal/kg.
Waar kijk ik naar om goed voer te kiezen?
Welk onderdeel is het belangrijkst?

Voor eenblaasgruis patientje uiteraard he ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Carlo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:52

Re: Speedy mogelijk plaskater

Bericht door Carlo »

Aangezien mijn poes ook een steen heeft heb ik me een beetje ingelezen.
Het belangrijkste lijkt me dat hij veel drinkt zodat de urine zich niet concentreert. Hoe geconcentreerder de urine hoe groter de kans dat bepaalde zouten neerslaan (vanuit opgeloste toestand naar vaste toestand gaan).
Voorts zijn er verschillende soorten gruis/stenen. Bv struviet dat kan ontstaan in een alkalisch milieu (pH>7). En calciumoxalaat dat kan ontstaan in een zuur milieu (pH<7). Een goede zuurgraad voor kattenurine is ongeveer pH=6,7 heb ik begrepen.
Je moet de DA eens vragen of ze de pH van de urine hebben gemeten. Voorts kunnen ze het gruis opsturen naar een lab om met zekerheid vast te stellen wat voor soort gruis het is.
Ik heb begrepen dat je met het soort voer invloed hebt op de pH zodat je de pH een beetje omhoog of omlaag kunt sturen als dat nodig is.
Maar veel drinken lijkt mij belangrijk :!: (geldt trouwens ook voor mensen)
Ondertussen staat hier een emmer water, een zelfgebouwde fontein, een bakje water en de kraan op het aanrecht druppelt altijd een beetje (dat heeft ze het liefst).
Aangezien Speedy nu al gruis heeft zou ik zeggen: ieder jaar een check-up!!
(bloed- en urinetest laten doen door DA)
Beterschap!
P.S. de connectie eiwit-blaasgruis ken ik nog niet dus ik hoop dat er nog meer mensen reageren.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy mogelijk plaskater

Bericht door Ilone »

Ja, ik probeer al zoveel mogelijk vocht toe te dienen via het natvoer, er staat constant boven en beneden vers water, en ik ga kijken voor een waterfontijntje.

Van dat eiwit weet ik niet zeker he, daarom vraag ik het ook hier ;) alleen ik krijg er weinig antwoord op...

Bedankt voor je reactie!

Verder, hoemakkelijk hij gister zijn kuurtje innam, zo moeilijk ging het vanmorgen....
Ook het eten ging niet zo super.
En het ergste vind ik nu, ik moet tot 17.00 werken...en normaal had ik de hele dag door brokjes staan.
Ik weet dat ze er nog aan moeten wennen, maar ik vind het sneu dat ik het nu weg moet halen.
Ze hebben net wat gegeten, ik hoop voldoende tot vanmiddag.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Speedy mogelijk plaskater

Bericht door Adriana »

er zijn n aantal soorten blaasgruis zoals Carlo ook schreef en het is handig om de dierenarts te vragen of het struviet was of oxalaat of nog anders. urine gaat onder de microscoop en je da ziet aan de vorm en het aantal kristallen wat en hoe ernstig het is.
als je weet wat het is dan is het handig om af en toe de zuurgraad van de urine te laten meten zodat je zeker weet dat de urine zuur genoeg is.

veel graan in voer en weinig drinken bevorderen het ontstaan van blaasgruis, de urine wordt basisch van graan/zetmeel. dus goed kijken naar de ingredienten van je voer: veel mais, gerst, granen, rijst? dan rapido veranderen naar voer met hoger eiwitgehalte (bv sanabelle urinary..). wat rauw lamsvlees of kip ((on)gekookt helpen de urine aan te zuren. vit c ook maar let op, bij oxalaat kristallen verergert het de kwaal!

katers hebben door hun bouw veel meer last van blaasgruis, poezen raken het gruis makkelijker kwijt.
en katzels verdampen met deze warmte veel vocht en plassen dus aanmerkelijk minder, goed drinken is nu nog belangrijker.
als je via zoekfunctie van kattensite op blaasgruis zoekt, krijg je ongetwijfeld veel meer info. barfplaats.nl is een forum waar heel veel over blaasgruis is geschreven en ook goeie infobron omdat zij ook veel over voeding schrijven/informeren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy mogelijk plaskater

Bericht door Ilone »

Ik heb via de zoekfuntie gezocht, ben gister de halve avond bezig geweest.
Ach misschien zocht ik verkeerd.
in ieder geval bedankt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Speedy mogelijk plaskater

Bericht door Ilone »

Even een klein updateje..

Speedy heeft vandaag zijn laatste dag kuur.
Hij eet gelukkig goed van de S/O brokken. De C/D brokken vind hij niet zo interessant...
Hill's natvoer is al helemaal geen succes. Hij kreeg ook nog een bakje paté mee bij de DA, dat lustte hij wel. Ook heb ik bij Zooplus van Kattovit en (nog een merk) antie-struvite natvoer gekocht, en dat vind 'ie heerlijk!

De drinkfontein is nog niet bepaald interessant voor alledrie, maar ik denk dat ie op een verkeerde plaats staat...zal 'm eens verplaatsen. Verder drinkt Speedy nog steeds te weinig.
Had vandaag ter controle van het pH een plasje opgevangen, deze was wel iets lichter, maar toch nog te donker. Dus het dwangmatig drinken toedienen moet toch doorgaan.

Over 2 weken plasje brengen bij de DA, en dan even kijken hoe het is.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Speedy mogelijk plaskater

Bericht door Adriana »

fijn dat ie het anti-struvite natvoer lekker vindt, dat scheelt weer met dwangdrinken..
vaak zie je dat ze op RC vallen òf Hills heel lekker vinden..
hier hebben ze erg aan het geluid van de pomp moeten wennen
en ik smeer wel eens wat lekkers aan de rand om ze er naar toe te lokken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie