Kitten ziek na overstappen merk

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Anne1988
Lynx
Lynx

Kitten ziek na overstappen merk

Bericht door Anne1988 »

Hoi!

Ik ben drie dagen geleden overgestapt van RC kitten instinctive naar Applaws natvoer. De eerste dag ging dat prima, maar nu heeft één van de kittens (Nala) gisteren overgegeven, en vannacht ook (netjes in de kattenbak!). Nu heeft ze vanmorgen weer een beetje (zo'n 18 gram - kwart blikje) gekregen en nu zit ze ook af en toe te kokhalzen.

Komt dit omdat de overgang te snel was, of ligt het misschien ergens anders aan? Ayla heeft nergens last van (tenminste niet dat we merken)..

Pff ze ziet er wel heel zielig uit nu! :(
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Re: Kitten ziek na overstappen merk

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, dat klinkt niet zo goed! Probeer eens terug met het oude merk of ze het dan nog heeft. Je kan dan daarna nog eens stillaan proberen overschakelen. Maar het kan natuurlijk dat ze tegen het nieuwe merk niet tegen kan, ook katten kunnen allergisch zijn aan bepaalde voedingsstoffen. Ik denk dat je best een beetje uittest, maar eerst terug wat je ervoor gaf en waar ze geen last had, om zeker te zijn dat het daaraan ligt. Als het dan terug beter is en je wil toch iets anders geven, gewoon rustig aan uitproberen he. Je moet gewoon zien dat ze zeker genoeg voedingstoffen binnenkrijgt en zeker niet gaat uitdrogen!
Als je iemand kent die aan alternatieve geneeskunde doet, kan je ook laten uittesten waar het aan ligt en wat ze wel of niet mag eten.

Onze Cuzco heeft ook een paar keer overgegeven toen hij nog klein was, maar dat was niet regelmatig en niet steeds achter elkaar, ik denk dat hij gewoon wat teveel ineens gegeten had, en 1 keer had hij een mus gevangen en opgegeten en die kwam er natuurlijk ook direct weer uit. :-) Vond ik eerlijk gezegd wel goed, hoop dat hij nu van de mussen afblijft. :-) Ijdele hoop wss zenne, maar toch...

Ik hoop dat je iets kan vinden zodat je haar kan helpen!
Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Anne1988
Lynx
Lynx

Bericht door Anne1988 »

Ze krijgen ook gewoon droge brokjes, dus ik denk dat ik het voorlopig even daarbij laat.. De droge brokjes eet ze wel gewoon goed, en dan heeft ze ook nergens last van. Ook drinken ze beide aardig veel, dus dat gaat tenminste wel goed!
Ik ken helaas niemand die aan alternatieve geneeskunde doet, maar misschien kan ik daar eens naar gaan zoeken! ;)

Het natvoer van vanmorgen is er nog steeds niet uit, maar je kan wel merken dat het haar erg dwars zit.. Ze heeft wel net wat droge brokjes gegeten (van zusje gestolen), kan dat geen kwaad nu?
Anne1988
Lynx
Lynx

Bericht door Anne1988 »

Hèhè, het is er weer uit (alweer netjes in de kattenbak!). Nala is meteen weer vrolijk aan het spelen, dus ik denk dat het wel goed is. Ze krijgt alleen voorlopig geen natvoer van Applaws meer... ...
Adriana

Bericht door Adriana »

af en toe is voer niet in orde, soms wordt het daarom teruggeroepen.
Applaws heeft een half jaar geleden zo'n actie achter de rug maar het komt ook voor dat er groot verschil zit in de diverse 'batches'.
we hebben het hier met antibiotica en waarsch hormonen. dat zit zo ongeveer bijna overal in en één van mijn katten is er erg gevoelig voor. dan heeft ie maanden van een bepaald merk gegeten en ineens is het mis. als ik dan de batchnrs vergelijk, dan is er vaak verschil. en dan kan ik mijn hele voorraad van dat nummer weggegeven (met de opmerking: pas op, valt hier niet goed..') en katten reageren allemaal verschillend en dat is bij mensen ook zo..
Anne1988
Lynx
Lynx

Bericht door Anne1988 »

Maar als het voer niet in orde zou zijn, zou Ayla daar dan ook geen last van moeten hebben? Die heeft nergens last van met Applaws..

Dat lijkt me trouwens wel lastig als één van je katten bijna overal op reageert!
Adriana

Bericht door Adriana »

ja maar dat is een ex-diabetes/nierfaalkater en die krijgt naast zijn nierdieetvoer ook nog wat Yarrah (Zooplus tinnetjes) uit de biologische landbouw/veeteelt en dat gaat goed en dat zegt dus ook alles.....
Anne1988
Lynx
Lynx

Bericht door Anne1988 »

Uhm.. het gaat toch niet helemaal goed. Ze heeft net weer wat brokjes op (diegene die ze gewoon altijd al heeft) en ze zit meteen weer te kokhalzen. Ik moet alleen wel over een halfuur gaan weren tot 01.30 vannacht.. .. :(
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Kan je na je morgen naar een dierenarts gaan? Het is nog maar een kitten, ik denk dat er iets anders aan de hand is dan alleen het voer.
Vervelend voor je dat je vannacht moet werken.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Anne1988
Lynx
Lynx

Bericht door Anne1988 »

Ik heb vlak nadat ik mijn vorig bericht plaatste de dierenarts gebeld. Gelukkig kon ik om 19.00 terrecht bij een andere dierenarts. Aangezien ik moest gaan werken heb ik mijn vriend van zijn werk laten komen. Hij is met Nala naar de dierenarts gegaan en hij kon niets vinden.. Nala heeft een spuitje gekregen zodat ze niet meer overgeeft en moet morgen kip en rijst eten. Volgens de dierenarts is het dus toch gewoon het voer.

Om eerlijk te zijn geloof ik dat zelf niet echt. Ik maak me dus nog steeds zorgen! Hopelijk ziet ze er niet meer ziek uit als ik vannacht thuis kom..
Anne1988
Lynx
Lynx

Bericht door Anne1988 »

Vanmorgen schrok ik nog even aangezien ze al liep te kokhalzen voordat ze ook maar iets te eten had gehad. Maar ze heeft net een uurtje terug een theelepeltje gekookte kipfilet gekregen, en ze heeft nog nergens last van! Ze ligt nu lekker te slapen, en ze heeft net ook al weer wat gespeeld. Hopelijk komt het nu dus allemaal weer goed. ;) (De dierenarts was trouwens helemaal onbereikbaar, wat slecht!!)
Anne1988
Lynx
Lynx

Bericht door Anne1988 »

Vanmiddag toch nog primperan opgehaald bij de dierenarts omdat het toch niet helemaal goed ging met Nala. Dit werkt opzich wel aardig want ze geeft niet meer over.

Maar nu heb ik een katje dat alleen maar wil slapen, niet wil spelen en ook niet veel drinkt. Ze houdt wel de theelepeltjes met gekookte kip binnen. Ze niest trouwens ook wel veel, ook aanvalsgewijs. Kan ik dit nog aankijken tot maandag of zal ik toch maar weer de dierenarts opbellen? Ze zei eigenlijk dat het goed zou zijn zolang ze maar het eten binnen hield, maar toch vertrouw ik het niet. :(
Adriana

Bericht door Adriana »

als er iets in dat voer heeft gezeten waar ze niet tegen kon, dan kan het heus wel een paar dagen duren voordat ze daarvan is bijgekomen, zeker als het nog maar een kitten is.
dierenartskosten lopen snel hoog op, heb je wel een goeie dierenarts?
en wat krijgt Nala nu te eten? plast ze wel goed?
Anne1988
Lynx
Lynx

Bericht door Anne1988 »

Het blijkt dat het niesziekte is, en dus niet aan het voer lag. :) Ze krijgen nu allebei antibiotica, en Nala krijgt vanaf vandaag speciaal voer wat makkelijk verteerbaar is, en RC spul in het water tegen uitdrogen omdat ze toch wat uitgedroogd was.

Mijn eigen dierenarts kon ik niet terecht afgelopen weekend, dus moest ik naar een ander. Echt geweldig vond ik haar niet, maar ze is er uiteindelijk (dankzij mij?!) wel achter gekomen dat het dus niesziekte is.

Maargoed, wel even €200,- kwijt nu.. .. :(
Plaats reactie