Tik voor de billen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
loek
Jaguar
Jaguar

Re: Tik voor de billen

Bericht door loek »

Uhm ik durf bijna niet meer maar ga hier toch even mijn 'kritische noot' neertypen.

Laat ik beginnen met het feit dat ik tegen het geven van 'een tik' ben. Misschien is het meer gevoel dat wat anders maar toch. Rob je schrijft ook dat je er tegen bent....maar bent wel van plan het vaker te gaan doen als hij dit gedrag weer laat zien...je hebt eerst een enorm schuldgevoel en door wat berichtjes hier is dat weg. En opzich terrecht hoor!!! Ik vind ook niet dat je een schuldgevoel hoeft te hebben. Maar dat is dan meer om het feit dat ik dacht dat het een 'foutje' was en dat je niet meer van plan was om te doen.

Ik heb zelf ook Diesel 1 keer een tik gegeven. Tja misschien ben ik wel 'mega-watje' (i.p.v. mega-bobje ;-) alhoewel ik mag er ook wel zijn w.b. gewicht ;-)) Maar ik heb vervolgens een half uur staan janken. (en ik wil dat dus ook niet meer doen!) Dus ik begrijp je schuldgevoel! Wat ik daarna dus niet begrijp is dat het er op lijkt dat dit je 'tactiek' wordt om Tommie dit af te leren. Als je er niet achter staat moet je het niet doen. Ook al vinden hier blijkbaar best veel mensen dat je het wel gewoon kan doen. Hoe je ook bij je eigen gevoel...Dat is tenminste wat ik doe. (je schrijft in je laatste zin zelfs ook dat het tegen je principes is....)

Ik ben maar een beginneling om kattengebied. Sommige dingen vind ik/ doe ik zo omdat ik het ergens heb gelezen en me er in kan vinden (vaak omdat er goed argumentatie voor is). Sommige dingen gaan meer op gevoel. Waarmee ik wil zeggen: mijn manier is ook niet heilig en ik ga zeker niet beweren dat dit dan 'de' manier is. Maar ik kan me toch het beste vinden in de 'negeertactiek' of iniedergeval zo neutraal mogelijke tactiek. Zeker als het gaat om agressie.

En natuurlijk het voorkomen van....door spelen met handen, voeten e.d. niet goed te vinden. (ook zonder dat er gewonden vallen) Tenminste als ik er dus even vanuit ga dat dit gedrag uit spelen kwam. (dit weet je namelijk niet zeker).

Fijn dat Tommie weer vooral zijn hele leuke kanten laat zien!!!

gr. Loek
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Ik denk dat je altijd moet kijken naar de situatie, de kat, de mens en de combinatie. Ik ben ook geen voorstander van slaan o.i.d., maar ik denk dat Rob, die overloopt van liefde voor zijn Tommie en Tommie die dat weet, hier op het juiste moment precies de juist actie heeft ondernomen. "Tot hier en niet verder!" Wat denk je dat mamapoes in zo'n geval zou doen ;-) ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

De mamapoes zou met haar pootje het katje wegduwen en kopje naar beneden duwen, en als hij niet afgeeft zal dat ook wel een goede klop worden. :-) Maar kinderen luisteren nu eenmaal niet altijd naar de mama...
Ik denk ook dat slaan geen ideale tactiek is, maar als iets anders niet echt help... Ale bon, ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat Rob niets verkeerd gedaan heeft en dat een schuldgevoel niet nodig is, maar dat we het beter op een andere manier proberen oplossen. Dus kopje naar beneden duwen, ofwel door op het hoofdje te duwen, ofwel door het nekvel vast te nemen, dat maakt niet veel verschil denk ik.
Maar ik heb de indruk dat Tommie het wel al begrepen heeft hoor. :-) Het klinkt echt als een schatje, en mss voelt hij zich net zo schuldig als Rob in het begin omdat hij duidelijk iets gedaan heeft wat het baasje niet leuk vond. En hij ziet het baasje nog wel zo graag! Knuffel, knuffel, niet meer boos???? :-)

Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Ja daar kan ik helemaal in mee gaan (reactie op bericht Cari). Maar het gaat me een beetje om 'wat nu?' Is dit nu de juiste strategie om mee door te gaan? Past het bij Rob? Past het bij het gedrag van deze kat (met andere woorden is dit de juiste tactiek om hem dit af te leren?) Die laatste vraag kan ik niet beantwoorden en kan niemand hier denk ik beantwoorden. Maar ik persoonlijk neig naar: antw.'nee'. Maar echt goed onderbouwen kan ik dat niet hoor.

Wat doet die tik precies bij Tommie? En dan bedoel ik meer op wat langere termijn als het vaker gaat worden toegpast he. Is het iets wat hij vervelend vind? Is het iets waardoor hij het gevoel heeft dat hij machteloos staat? Zou het hem eigenlijk worst wezen? Is het iets wat hij misschien best een leuke reactie vind..en dus meer om gaat 'vragen'. Weet hij niet zo goed wat hij ermee aan moet? Maakt het hem angstig? Maakt het hem onzeker? Of denkt hij: 'oh dat mag ik dus niet doen...oke dan doe ik het niet mee'?

Wat mij betreft is al bovenstaande mogelijk. Ik weet het niet. Jullie?

Ik ben eerlijk gezegd al helemaal niet van nekvellen vastpakken e.d. Ben ik nou echt zo;n watje jongens? We zijn nou eenmaal ook geen katten....mamapoes zou kindlief ook evt. in de bek pakken (wat ze trouwens veel beter (lees= zachter/ liever) doet dan mensenhanden volgens mij!) Mamapoes zou zelfs misschien eens een knauw uitdelen...tja. Mamapoes heeft ook een vacht en een geur en een geborgenheid van een mamapoes..daar kunnen wij niet aan tippen.
Kortom we zijn geen mamapoezen. En tenzij we alles echt precies kunnen 'nabootsen' vind ik niet dat dit een argument is om als mens 'kattentechnieken' zoals 'meppen' toe te passen.

Hoewel ik het wel interessante theorieen vind hoor! Misschien hebben jullie wel gelijk. Maar het gaat zo tegen mijn gevoel in. Maar wie weet nou ook wie het aan het rechte eind heeft? Kon je maar 1 dagje kat zijn he ;-) Lijkt me echt super. Dan weet je precies wat ze wel snappen en niet. En wat ze wel erg vinden en niet. En wat ze erg vinden....maar niet zo erg dat het ze schaadt......etc.

Ik denk eigenlijk zo: zolang niemand het echt weet. (of met hele sterke argumenten komt, goede onderzoeken dat soort dingen) ga ik toch op mijn gevoel af en het kleine beetje wat 'we' weten en waarvan het me logisch in de oren klinkt.
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Bericht door Dafpoetser »

weet je wat het is, om dat moment (toen ik 'm met mijn handen van me af wilde houden) dook hij daarin.

Als ik 'm bij zijn nekvel zou proberen te pakken o.i.d. dan zou hij als een slang om mijn armen kroelen en trappen als een bezetene, met nog meer schade dan reeds aangebracht.

Tommie IS ook een schatje, maar hij was even over zijn theewater en het oerinstinct kwam even boven, denk ik.
Ik hoop dat hij ervan geleerd heeft, ik in elk geval wel, want ik laat me niet dusdanig toetakelen als hij deze week heeft gedaan. Dat was de limit, zoniet zwaar overschreden, dus moet ik optreden als hij het nogmaals probeert.

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Hoi Rob
Opzich helemaal met je eens. Tuurlijk hoef je je niet zo te laten toetakelen! Zou ik ook zeker niet doen.

Maar buiten het feit dat ik 'voor mijn gevoel' tegen een tik ben. Vraag ik me ook af of dit daadwerkelijk de juiste tactiek is om dit te stoppen/ voorkomen.

Maar goed, misschien is dat het wel! Dus ik zal er verder ook over ophouden, totdat ik iets echt zinnigs kan zeggen hierover ;-) Ik kan het alleen maar hopen voor je dat dit de manier is voor jou en Tommie. En als jij het gevoel hebt dat het werkt dan is het alleen maar goed. (binnen de grenzen die jij automatisch bewaakt daar ben ik van overtuigd hoor Rob)

Mag Tommie nou ook niet meer met je handen en benen etc. spelen? (zonder bloederige toestanden)
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Hoi Loek,

Ohja hoor, dat "spelletje" hebben we vandaag ook gewoon gedaan, maar dan op een manier dat het controleerbaar was, en hij wel zachtjes hapte in mijn hand, wat opgevolgd werd door likjes...zo ken ik dat spelen van 'm ook.
Dat benen en enkel spelletje was vaak een als een bezetene langs me heen rennen en op mijn voet gaan zitten..hahaha...kwam geen nageltje aan te pas.

Maar zoals ik al zei, onder dreigend gesnuif en de oren in de uilenstand was er geen land mee te bezeilen.
Ik denk dat hij er net zo van geschrokken is als ik. Tijd zal het leren.

Rob.
loek
Jaguar
Jaguar

Bericht door loek »

Als ik me er toch even tegenaan mag bemoeien. Bedoel ik echt goed hoor. Ik denk echt dat je dat niet moet doen met handen, voeten en benen laten spelen.

Als hij met een speeltje speelt zal hij ook niet altijd zijn nagels gebruiken...en soms wel. Je hand, enkel whatever is ook een speeltje voor hem geworden nu. Hij heeft geen besef dat deze 'speeltjes' toevallig aan je lichaam vastzitten en dan het dan ineenkeer niet meer leuk spelen is hij eens overenthousiast aan het spelen is en zijn nagels uitzet. Spelen is ook juist het moment om je eens effe lekker te verliezen...

Je moet het uiteindelijk natuurlijk zelf helemaal beslissen. Maar ik vraag me af of je het Tommie kwalijk kan nemen dat hij wat 'te lomp' speelt, als hij niet heeft geleerd dat benen en handen geen speelgoed zijn.

klein voorbeeldje. Ik had ik hier een tijdje terug een vriendin op bezoek die dat ook deed met haar handen met Diesel spelen. Ik heb haar 1. gezegd dat ik dat niet wilde, want hoe weet hij nou verschil tussen haar hand en mijn hand. En 2. dat als ze het toch deed en hij 'per ongeluk' over enthousiast zijn nagels even in haar zou zetten.....dat ze daar dan niet over hoefde te miepen.

Ja sorry zo zie ik het.......

(kan natuurlijk nog altijd zijn dat er geen verband is tussen het spelen met handen, enkels, voeten en het hangen in been..........omdat het misschien geen spelen was....Maar nogmaals als het spelen was is het hem eigenlijk niet kwalijk te nemen....vind ik)
sandy
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door sandy »

pearlsofpassion schreef:De mamapoes zou met haar pootje het katje wegduwen en kopje naar beneden duwen, en als hij niet afgeeft zal dat ook wel een goede klop worden. :-) Maar kinderen luisteren nu eenmaal niet altijd naar de mama...
Ik denk ook dat slaan geen ideale tactiek is, maar als iets anders niet echt help... Ale bon, ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat Rob niets verkeerd gedaan heeft en dat een schuldgevoel niet nodig is, maar dat we het beter op een andere manier proberen oplossen. Dus kopje naar beneden duwen, ofwel door op het hoofdje te duwen, ofwel door het nekvel vast te nemen, dat maakt niet veel verschil denk ik.
Maar ik heb de indruk dat Tommie het wel al begrepen heeft hoor. :-) Het klinkt echt als een schatje, en mss voelt hij zich net zo schuldig als Rob in het begin omdat hij duidelijk iets gedaan heeft wat het baasje niet leuk vond. En hij ziet het baasje nog wel zo graag! Knuffel, knuffel, niet meer boos???? :-)

Valerie
Mamapoezen delen ook wel is een goeie tik uit hoor zonder waarschuwing vooraf ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Claudia007
Poema
Poema
Contacteer:

Bericht door Claudia007 »

Ik ben ook geen voorstander van slaan maar soms maken ze het wel bond.
En je heb slaan en slaan. Gallardo heeft van de week een klop op zijn kont gehad...weet niet meer waarom maar het was net een duivel en voel me dan schuldig maar twee seconde later doet hij het weer en dan komt Sting nou kan jullie vertellen meneer tuur is er jalours op :shock: dan krijg Gallardo toch een mep en knauw omdat sting vind dat hij iets doet waar van zij weet dat het niet mag. Nogmaals ik ben geen voorstander maar ook mij is het dus overkomen en ben er niet trots op.

In de paarden waren er meiden die paarden tegen de buik trapte........dat is nog veel erger want daar zit van alles en nog wat. Mijn katten vinden klopjes op de kont trouwens leuk :edoh: en de klop bij Gallardo was niet hard gelukkig.

Rob soms gebeuren dingen die je niet terug kan draaie maar in sommige gevallen overkomt het je daar ben je mens voor en ik denk niet dat je klop mega hard was.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

maar ik denk dat Rob, die overloopt van liefde voor zijn Tommie en Tommie die dat weet
Dankjewel nog daarvoor, Cari! :pdthb:
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Het komt op mij nu over alsof men vindt dat het Rob zijn eigen schuld was dat Tommie hem open heeft gehaald. Dat ben ik niet met de sprekers eens.
Tommie is opgegroeid in het wild. Mijn Mega-Bobje ook. Maar Bob is vanaf 10 weken onder mensen Tiommie was al voplwassen. Zulke katten houden toch altijd iets wilds. Ik heb nog nooit mijn katten met handen en voeten laten spelen, want dat is geen speelgoed en de kat in kwestie gaat makkelijk in de fout. Toch is Bob me ook wel eens aangevlogen op de manier die Rob omschrijft.
Negeren is een advies wat echt kolder is op zo'n moment want dan lig je open.
Ik blijf er bij als de kat over de rooie gaat, dan mag een pets voor de billen en dan mag het aan nekvel neerdrukken en/of omdraaien.
Wat in ieder geval helemaal fout is om dan te doen is vluchten. Dan krijgt de kat het gevoel gewonnen te hebben en ga je van kwaad tot erger.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Negeren is een advies wat echt kolder is op zo'n moment want dan lig je open.
Klopt, ik weet zeker dat wanneer ik me op dat moment omgedraaid zou hebben (negeren en weglopen) dat hij aan de achterkant van mijn benen had gehangen en dan wordt het kat uit been verwijderen helemaal lastig.

De band met Tommie heeft geen schade opgelopen hoor, hij is nog steeds de lekkere kroelkont, en hij vindt me nog steeds lief (en ik hem).
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Negeren kan je tot op zekere hoogte, maar in dit geval is dat inderdaad waanzin.
Tommie was, zoals Rob dat zo mooi zegt "over zijn theewater" en dan moet een harde direkte actie hem hieruit 'snappen'. Elke 'halfzachte' reaktie zou zijn agressie alleen maar aanwakkeren. Die kat is op zo'n moment niet meer toerekeningsvatbaar. Bij mensen helpt een klap in het gezicht ook wel eens als ze finaal over de rooie gaan ;-) . Dan komen ze ineens weer tot zichzelf en zo is dat met Tommie ook gegaan. Ik denk niet dat dit een gewoonte gaat worden, maar Rob, wees voorzichtig, want spelen op de manier zoals jij dat doet is wel een mogelijke trigger :eshifty: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie