Druppeltjes urine

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
klaproos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2009 20:00

Druppeltjes urine

Bericht door klaproos »

Hallo,
We hebben sinds een week kitten van 3 1/2 maand. Katertje, Siamees. Ik heb gemerkt als hij op de schoot zit, dat hij overal natte plekjes achterlaat. Ook op de vloer vond ik ook al druppeltjes.
Hij gaat netjes in de bak, heel vaak kleine plasjes. Hij lijkt geen ontsteking te hebben ofzo, likt zich niet, heeft ook nog maar net een antibioticakuur afgemaakt.
Is dit normaal? Misschien dat hij gewoon uit opgewondenheid wat urine verliest? Of zou er wat anders kunnen zijn? Zijn teelballetjes zijn nl. ook nog niet ingedaald.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Druppeltes urine

Bericht door Ilone »

Veel kleine plasjes kan duiden op urineweg/blaas problemen.
Ik zou even de dierenarts raadplegen.
Misschien vormt het niet ingedaalde balletje voor een verstopping o.i.d.

Misschien heb je ondertussem hier wat aan (google levert een hoop antwoorden op ;) ):
http://www.dierenkliniekduurstede.nl/ni ... ballen.htm
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Druppeltes urine

Bericht door castratenkoor »

Ik denk ook aan urineweg/blaas probleem. Unirne verliezen van blijheid heb ik bij katten nooit meegemaakt.
Of hij zou licht incontinent kunnen zijn, zwakke sluitspier of zo. Is volgens mij met medicijnen ook wel wat aan te doen.
Teun zijn ballen zijn ook erg laat ingedaald, met 6 maanden pas. Hij heeft er kort "lol" van gehad. Is meteen daarna gecastreerd. Hij verloor geen urine door het laat indalen van zijn balletjes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Druppeltjes urine

Bericht door ayla »

Begonnen gisteravond in het topic ontlasting. Garfield had toen moeite met poepen. Dat is hem gisteravond nog gelukt maar nou vanochtend het volgende verhaal geplaatst in ontlasting maar ga dit hier voortzetten.
ayla schreef:shit shit shit! sorry hoor.

Mijn lieverd heeft net met moeite 2 druppels plas laten lopen op een plastic tas ( hij doet het altijd braaf op de bak) en liep daarna direct door naar de bak waarnaar er 1 druppel met bloed uit kwam :(
druppels van zak in potje gedaan en meneer zit nu in afzondering om te proberen meer plas op te vangen. Ik zie gewoon aan hem dat hij zich niet lekker voelt :( hij drinkt niet, eet niet, en dat voor mijn vreetzakkie :( hopelijk wil hij op dit kleine bakje in de bench, anders maar Felix in de bench, die doet het daar in ieder geval op, maar dat bekijk ik straks even. Vind dat alleen zo zielig voor Felix, die heeft dan niets gedaan en moet dan in afzondering.. Pfft, maak ik me zorgen nu!

Bericht hoort niet helemaal in dit topic, maar moet even van me af....
pearlsofpassion schreef:Oei, oei, Ayla, wat vreselijk!
Ik vrees dat je beter al zonder urine naar de DA kan gaan. Ale, dat zou ik doen... Als hij er toch niets uit krijgt...

Enne, Felix kan dat wel aan hoor, even een dagje apart, gewoon voor zijn broertje te helpen! Want langer zou ik het toch echt wel niet aanzien!
ayla schreef:nee ik kan dit ook met moeite aanzien. Ik heb net alweer gebeld maar ze kunnen me hoogstens uurtje eerder ontvangen ( blijkbaar absurd druk) dus dat doen we zowieso, ik moet het goed in de gaten houden en als het erger wordt of als hij er zieker uit gaat zien direct komen en dan moeten ze me ertussen schuiven.

DA hoopt dat hij of nu plast en ik het opvangen kan of alles ophoud omdat het een vreemde bak is en dat de DA het dan eruit kan halen. Moet er niet aan denken.....

p.s IK zet het verder voort in het topic druppeltjes urine.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Druppeltjes urine

Bericht door Aciren »

Laat je ons weten hoe het gegaan is!
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Druppeltjes urine

Bericht door Adriana »

moeilijk van een afstand te zien maar het lijkt me een geval van verstopte plasbuis (kater) en blaasgruis. neem aan dat je vandaag een dierenarts ziet met die arme Garfield?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Druppeltjes urine

Bericht door pearlsofpassion »

Kan toch ook blaasontsteking zijn?

Nu ja, in beide gevallen moet er snel iets gebeuren...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Druppeltjes urine

Bericht door Ilone »

Ik denk ook eerder aan gruis/verstopping plasbuis.
Het lijkt alsof hij niet kan poepen, maar in werkelijkheid kan hij niet plassen.
Zit hij hoog of laag met zijn kont als hij probeerd?

Sterkte met je katje!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Druppeltjes urine

Bericht door ayla »

gelukkig heb ik wat druppels op kunnen vangen, meneer heeft nu ook diarree, hij mocht net weer even los lopen voordat hij in de mand moest, is direct naar de bak gelopen en daar diarree en vervolgens ging hij eruit en morste hij van alles nog eruit op de grond :( Arme lieverd, hij weet dat het niet klopt.

@ Adriana, we hadden al een afspraak staan voor APK keuring voor beide heren vandaag, die afspraak is vervroegd en ik ga nu met allebei naar de DA. gewapend met plas en poep van Garfield. Zitten in zijn diarree klontjes slijm die ook rood zijn. Ik neem gewoon alles mee, beter teveel dan te weinig toch?

@ Ilone Gisteravond zat hij steeds hoog, en vandaag steeds laag. Hij probeert nog steeds druppels uit te persen.

wat een narigheid is dit, ga er nu snel vandoor en hoop snel op een uitslag!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Druppeltjes urine

Bericht door Aciren »

We denken aan jullie!
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Druppeltjes urine

Bericht door ayla »

daar zijn we weer.

verhaal gedaan over Garfield. Arts vroeg meteen of hij erg geschrokken is geweest afgelopen week. JA, heeft 2 dagen onder de bank gezeten door oud en nieuw. Kan zijn dat hij door de stress urine op heeft gehouden wat bijvoorbeeld is gaan ontsteken.

Urine is toen getest en was niet goed, maar geen onstekingen!

SG> 1.030
PH van 9.0
licht verhoogde leuc ( geen flauw benul wat dat is)
glucose in urine aanwezig.
zeer veel gruis in urine aanwezig.
temp: 39,3 dus beetje verhoging.

dat hij niet kan plassen komt vanwege het vele gruis, hij heeft geen ontsteking kunnen vinden. Buik was ook niet erg gevoelig.
Arts maakt zich alleen zorgen of hij geen damprobleem vanwege de diarree heeft dus we worden zo gebeld met uitslag giardia.

Garfield krijgt dieetvoer in combinatie met pijnstilling. Omdat hij ook diarree heeft hij licht verteerbaar s/d voer gekregen. Mocht hij een darmprobleem hebben moet dat eerst opgelost worden en dan pas het blaasgruis. over een maand zowieso weer terug voor controle en dan weer na 3 maanden.
Omdat garfield niet eet en drinkt heeft hij een spuitje tegen misselijkheid gekregen. hij heeft zijn jaarlijkse inentingen niet gehad, vanwege het feit dat hij verhoging heeft.

volgens mij is dat het hele verhaal. hij ligt nu onder de bank en is helemaal moe, ik ook.
weer een katje ziek voor een weekendje weg, dat wordt dus weer afzeggen...
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Aciren
Lynx
Lynx
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 mei 2009 22:59
Locatie: Noord-Holland

Re: Druppeltjes urine

Bericht door Aciren »

Ach gosh het mannetje!
Ik hoop dat de rest van de uitslagen beter gaat!
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Druppeltjes urine

Bericht door Adriana »

gatver Marjoleine maar gelukkig dat je vrijdagmidd nog terecht kon.
dus indd blaasgruis en heeft je da daar niks aan gedaan, geen blaasgruisoplossend voer (RC s/o oid?)
leuc heeft te maken met die ontsteking..
waar je erg alert op moet zijn in gluco in urine.. heeft je da daar niks van gezegd?
en ph van 9.0 is geloof ik ook niet jofel, dat moet een ander getal zijn, dus urine aanzuren (vlees, vit c e.d.) maar daarvan heb ik de getallen niet onmidd op een rij..)

dat vele blaasgruis kan weer een verstopping veroorzaken, zeker bij een kater......
als je da straks belt nog maar een paar vragen stellen, denk ik...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Druppeltjes urine

Bericht door ayla »

ja hij krijgt nu hills Feline S/D voer.
glucose zat in zijn bloed, maar arts dacht dat dit van spanning kwam, was klein beetje maar helaas staat er op computeruitdraai niet hoeveel dit precies was.
ph mag tot 7 gaan geloof ik, 9 is inderdaad te hoog.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Druppeltjes urine

Bericht door pearlsofpassion »

7 is gewoon neutraal, en urine moet toch zuur zijn? 9 is al serieus basis en dan is het heel normaal dat de kalk neerslaat in gruis...
Maar misschien dat iedereen dat wel weet? ( als je dat in de opleiding ziet weet je niet meer wat basiskennis is en wat niet :oops: )

Ik hoop dat hij snel beter is en er niet te veel last meer van ondervind totdat dat gruis opgelost geraakt!

En je zegt in je eerdere bericht wel dat er glucose in de urine is aangetroffen.... Glucose in het bloed kan inderdaad hoger zijn door de stress, maar in de urine zit dat volgens mij nooit bij een kat zonder suikerziekte...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie