1 jaar oude kater met nieuwe kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
tali
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2010 19:51

1 jaar oude kater met nieuwe kitten

Bericht door tali »

3 dagen geleden nieuwe kitten gehaald (poesje 8 weken) , bij mijn 1 jaar oude kater.
Ze rustig aan elkaar laten wennen , ieder zijn eigen terrein en steeds vaker de deur open zodat ze aan elkaar kunnen wennen en ook soms weer dicht zodat ze wat rust hebben.

de kater is tot z'n 8ste maand binnengebleven en zijn eerste ontmoetingen met andere katten was altijd dattie aangevallen werd door een aso joekel van een kater uit de straat,die cirkelt altijd om katten heen en valt ze dan zomaar aan . dat heeft hem op zijn minst wantrouwig gemaakt tegenover andere katten . De grote aso kater is btw al een paar maanden zoek ,dus is geen factor meer.

Het gaat eigenlijk best goed , alleen wil de kitten steeds met de kater spelen door middel van zn staart bespringen en beetje speels meppen enzo .

De kater ziet dit helaas allemaal als een fysieke bedreiging en schiet meteen in volle verdediging en mept snoeihard terug .

Hij luistert wel goed naar me gelukkig dus zn naam roepen is al voldoende om hem te doen ophouden.Maar wat zo jammer is dat hij denkt dattie fysiek bedreigd word dus als de kitten wil spelen . Maar als de kitten gewoon een beetje wil spelen kan ik moeilijk de kitten tot de orde roepen (voornamelijk omdat deze uiteraard niet luisterd nog) en de kater ziet dit als een scheve verhouding en kijkt me dan ook aan van waarom mag hij het wel en ik niet ,waarna hij een paar uur niet meer aan het spinnen te krijgen is (ondanks de extra aandacht)

De voor de hand liggende optie is om de kater gewoon te laten meppen,zodat de kitten er mee ophoud,maar dat zou toch zonde wezen ,doordat het toch eigenlijk om een misverstand gaat en de kater speelt op zichzelf ook erg graag .

suggesties welkom!!

b.v.d.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 jaar oude kater met nieuwe kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou hier heel graag een antwoord op horen! :-) Ik zit namelijk met ongeveer hetzelfde probleem. ik moet je echter teleurstellen, ik heb ze ondertussen al 7 maand samen, maar de oudste heeft het nog altijd niet door. Bij ons is dat echter wel een vrouwtje, en vrouwen zijn toch altijd wat gevoeliger he, zeker in de staart-area. :-) Ik zou het wat bekijken, je kan er inderdaad niet veel aan doen. Probeer met de kitten te spelen zodat hij zo weinig mogelijk de andere probeert te pakken, en mss na een tijdje samen proberen spelen. Kijk hoe hij erop reageert. Hou er rekening mee dat het een tijdje kan duren, maar met veel geduld is wel kans dat het nog goed komt ( die van ons wel vooral doodsbang in het begin, en mepte niet terug, dus het jouwe is al een veel beter teken!) Ik hoop ook nog altijd :-) Maar katers zijn iets gemakkelijker, en hij is ook nog heel jong. Ik denk wel dat het goed komt, gewoon veel geduld en je niet kwaad proberen maken!
Aja, ik laat de grootste wel meppen geven (wat ze nu pas recent doet) omdat iedereen zegt dat ze het zelf moeten uitvechten en dat het belangrijk is voor de rangorde bepaling. Onze kitten leert het vangen daardoor echt niet af! Maar ik denk wel dat het vangen de relatie er niet op zal verbeteren, omdat de oudere dan het goede van de kitten niet inziet. Probeer het samenzijn dan ook te koppelen aan iets positief en probeer ze samen te lokken tijdens het spelen.

Succes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
tali
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2010 19:51

Re: 1 jaar oude kater met nieuwe kitten

Bericht door tali »

Goed nieuws,ik had besloten dat hij maar terug mocht meppen ook al was dat buiten proportioneel hard.
Dit hielp,zijn humeur was met een uurtje of 2 helemaal bijgetrokken,en werd vanzelf minder agresief.
De kitten heeft wel wat rake tikken gehad maar dat maakt haar blijkbaar niets uit.
'T gaat er soms wat hard aan toe maar dat hoort erbij schijnbaar,al hou ik me hart vast zo af en toe. (de kater gooit de kitten op de grond en stort zich op haar,al bijtent en zij terug krabbent,achter elkaar aan rennend enz)
Maar de kitten weet nogsteeds van geen ophouden en ze vermaken zich bijde kostelijk.
Nu spelen ze al een volle dag samen en likken elkaar zelfs,slapen vlak naast elkaar enz.


Het leek mij sterk dat een kitten laten afrossen iets zou bijdragen (wat ik al las ergens) maar blijkbaar had de kater het toch even nodig.

Valerie nog bedankt voor je antwoord en jij ook succes :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 jaar oude kater met nieuwe kitten

Bericht door pearlsofpassion »

:-) Ik ben blij dat het bij jou dan zo goed gaat! Hier nog steeds geen beterschap zenne, en zoals ik al zeg, het is al 7 maand. Ik probeer om de maand iets anders, maar niets lijkt echt te helpen. Mss blijft het wel altijd zo, gaat wat op en af maar in het algemeen is er nog steeds vooruitgang (of dat maak ik mezelf wijs...) Als het echt niet beter gaat zullen we er wss een derde katje bij nemen om met de jongste een stel te vormen zodat de oudste haar rust kan opzoeken. Hopelijk gaat alles dan goed. Ik heb alleen schrik dat als ik te lang wacht, de jongste een verkeerd gedrag aangeleerd krijgt, want tegenwoordig durft hij haar echt zo wat pesten en houdt dus niet op als ze blaast of krijst, integendeel. Ik heb het nog nooit eerder meegemaakt en weet dus ook niet goed wat ik mag toelaten en wat niet. Ale, hopen he.
Bij jou komt het precies wel allemaal helemaal goed! Als ik het lees klinkt het eerder als spelen dan als vechten. Succes

Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
tali
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2010 19:51

Re: 1 jaar oude kater met nieuwe kitten

Bericht door tali »

ja klopt het is ook enkel spelen nog , en ben ik erg blij mee dat het zo snel is verandert!
Maar wat ik denk dat de oudere kater het meest dwarszat is dat hij zich niet bijgevallen voelde door zn baassie.
Toen hij die paar tikken mocht gaan uitdelen van me ,ging het snel beter.
Mischien heeft jou oudere poes ook wel een moreel schouderklopje nodig ,en anders de kitten (alhoewel 7 maanden is al bijna in de pubertijd :) wat gas terug.

Ik heb mijn kat die nu 1 jaar is geworden recentelijk,al van vroeg af aan gecorrigeerd met de plantenspuit, zoals niet in de planten klimmen, niet op het aanrecht komen enz.
Hij weet nu wat wel en niet mag en hij luisterd erg goed naar me altijd nu :)

Mischien ,als ze daar niet al wat te oud om te corrigeren, zouden jullie dat ook kunnen doen als ze overdreven de andere poes lastigvalt ,dan voelt de oudere poes zich moreel gesteund en zal ze mischien ook wat mondiger worden.
Wat het belangerijkste is met deze methode is dat je consequent bent.


Maar mischien hebben jullie dat al tijden geprobeert :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 jaar oude kater met nieuwe kitten

Bericht door pearlsofpassion »

ja, nee, dat was 1 van de allereerste methoden die we geprobeert hebben toen hij nog klein was. Maar de grote was er niet minder lastig om. Ze laat hem gewoon nergens paseren zonder blaas, hij mag de kamer nog niet inkomen of ze maakt al van haar oren. Toen deed ze dus nog niets meer dan weglopen, grommen en blazen. En dat veranderde maar niet, dus ben ik eens gaan rondkijken op internet en daar zeiden ze dat je niet mocht moeien, dus hebben we dat ook even geprobeert. Maar om de superioriteit ging het niet, dat is de oudste altijd geweest ookal gelooft ze het zelf niet, dus dat hielp ook niet echt. Voor een tijdje ( een uurtje) samen in de badkamer opsluiten helpt wel, voor even. Dat doe ik nu nog als ze het weer heel erg heeft, dan is ze verplicht redelijk dicht bij hem en dan geeft ze het grommen na een tijdje wel op.
Nu heb ik ze juist nog eens 2 weken binnen gehouden om te zien wat dat gaf, omdat buiten gaan het duidelijk niet verbeterde, maar het heeft niet echt geholpen. Gaat nog steeds op en af. Vandaag kan ze weer niets hebben. Mss dat het morgen weer beter is. Ik weet niet wat er nog van zal komen.

Maar ben wel blij dat het bij jou zo goed gegaan is, kon eigenlijk niet anders met 2 jonge dieren hoor.
Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
tali
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jun 2010 19:51

Re: 1 jaar oude kater met nieuwe kitten

Bericht door tali »

ingewikkeld ,de oudere kat heeft denk ik gewoon een hekel aan katten ;-)
ik zal mijn vriendin eens mee laten lezen , die heeft er in ieder geval al meer verstand van dan mij

Hier gaat het prima , ze zijn al onafscheidelijk ondertussen :grin:
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 1 jaar oude kater met nieuwe kitten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb er zelf een topic over ze. :-) Daar is al een beetje discussie over gegaan. Maar moest je suggesties hebben die zijn natuurlijk altijd welkom.
Alvast bedankt!

Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie