Wat is beter?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Sharon304
Huiskat
Huiskat

Wat is beter?

Bericht door Sharon304 »

Hoi allemaal,

Gisteren voor het eerst bij kittens wezen kijken, wat lief!! Ik zou ze allemaal wel willen ;-) Maar goed, 2 is ook leuk!

Nu weet ik alleen niet zeker wat het beste is.
We hebben wat nestjes in de opvang gezien, waaronder 1 nestje met 3 kittens die bij hun moeder zaten, en dus door hun moeder worden opgevoed. Dit is natuurlijk heel goed, maar ze krijgen niet echt veel met mensen te maken, ze zitten tussen andere katten in de opvang, dus volgens mij kunnen ze niet echt aan huiselijke geluiden e.d. wennen?

Een andere nestje was bij een opvanggezin, 5 kittens, maar geen moeder, dus met de fles groot gebracht. Wel zijn zij gewend aan bijv. de stofzuiger e.d.
Maar zou dit later nog problemen kunnen geven, dat zij niet door hun moeder zijn opgevoed?

In de kattenopvang zat ook een nestje zonder moeder, die vrouw had ze met de fles opgevoed en ze wilde dat nestje ook alleen mee geven aan mensen waarbij de katten binnen moeten blijven, omdat de kittens te lief zijn voor de buitenwereld aangezien ze door een mens zijn opgevoed, en dus het gevaar van de buitenwereld niet zien.
Wat zijn jullie ervaringen hier mee?

Ik ben erg benieuwd.
Vanavond bij nog een nestje kijken, dat wordt lastig kiezen!!

Groetjes,
Sharon
Angel_Kitten

Re: Wat is beter?

Bericht door Angel_Kitten »

Ikzelf heb mijn kitten ook met de fles opgevoed en het is waar dat hij niet ziet wat gevaar is en wat goed is. Daarom laat ik hem alleen buiten aan een tuigje.

Daarnaast is hij niet bang van water, doordat ik hem in het begin zelf moest wassen, nadeel is wel dat hij nu met zijn drinkwater speelt, maar dat vind ik niet zo erg.
De stofzuiger is hij al van kleins af aan gewoon om te horen, maar toch is hij er nu bang van. Heb geen andere ofzo, gewoon van ene dag op de andere bang geworden.

Ook heb ik gemerkt dat hij heel beschermend is tegenover mij, hij valt soms zelfs mijn vriend aan, maar daar jij hem niet zelf zal opgevoed hebben denk ik niet dat dit een probleem zal zijn.

Voor de rest heb ik geen idee of hij met andere katten kan omgaan, ik heb enkel hem en dat zal nog een tijdje zo blijven.
Hij is wel een beetj een stout kitten, ik moet namelijk 6 keer neen zeggen voor hij wil luisteren en het niet meer doet :lol: maarja dat is gewoon een kitten in zijn pubertijd :p

veel succes nog met het kiezen
en geniet maar van de kittens als je ze hebt
ze geven zoveel liefde ^^
Sharon304
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sharon304 »

Dankjewel voor je antwoord.

Volgens mij zijn alle kittens wel een beetje ondeugend ;-) Dat maakt het ook wel erg grappig (hoewel... :lol: )

Zijn er nog meer mensen die ervaring hebben met kittens die met de fles zijn opgevoed? Laten jullie de kittens (als ze groter zijn) alleen binnen? Of mogen ze ook naar buiten en hoe gaat dat?
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Het maakt allemaal niet zoveel uit of je een flessenkitten of een asielkitten hebt. Heel veel is afhankelijk van het karakter van het diertje. Een kitten ziet tot een bepaalde leeftijd sowieso weinig gevaar. Of ze bang zullen zijn voor de stofzuiger is ook heel persoonlijk. Ik heb kittens gehad die ermee opgroeiden en er altijd de pest aan gehad hebben en ik heb straatkatten meegemaakt die er niet om maalden. Of je je katten naar buiten wilt laten, moet je ook niet laten afhangen van hun eerste 8 weken, maar meer van de buurt. Is die veilig genoeg? Je kan ze pas veilig naar buiten laten als ze gecastreerd zijn, dus na een maand of 6 (of zoals Angel aan een tuigje).
Neem kittens waar je echt voor valt. Dan kan je ook meer hebben qua ondeugende streken ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Sharon304
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sharon304 »

We willen de katten wel naar buiten laten gaan, maar inderdaad pas als ze gecastreerd/gesteriliseerd zijn, dus dat wordt waarschijnlijk pas volgend jaar. Er zit hier geen drukke weg in de buurt, en er lopen hier veel katten buiten, dus ik denk dat het wel aardig veilig is (je weet het natuurlijk nooit zeker...)
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Hoi Sharon,
Ik heb ervaring met een kat die met de fles is grootgebracht. Hij was erg mensgericht, stoorde zich echter ook niet aan de andere katten (ik heb er altijd 8).
Hij is met 9 jaar opeens dood neergevallen. Maar of dat wat met het met de fles grootbrengen te maken had zullen we nooit weten.
Het was een schat van een kat.
Je katten loslaten, zou ik persoonlijk niet doen.
Ik heb voor die 8 van mij een kattenren waar ze via een luikje dag en nacht in kunnen.
Zo zijn mijn lieffies altijd veilig en niemand heeft overlast van ze.
Je moet de overlast van loslopende katten ook niet onderschatten.

Maar dat is mijn mening.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Elfonia
Huiskat
Huiskat

Bericht door Elfonia »

loslaten zou ik niet doen, binnenkatten zijn niet zielig!

Een dode kat op de weg vind ik zieliger.
Doneer je beesies aan onze kittens!
Vraag er aan iedereen die je kent!!!
Adriana

Bericht door Adriana »

Sharon304 schreef:We willen de katten wel naar buiten laten gaan, maar inderdaad pas als .............
dus ik denk dat het wel aardig veilig is (je weet het natuurlijk nooit zeker...)
hier hebben we een paar boeiende draadjes/berichtenwisselingen over
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =6&t=19729
Sharon304
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sharon304 »

Bedankt voor jullie reacties, maar ik heb dit topic niet geopend met de vraag of het beter is om katten binnen of buiten te houden... Maar met de vraag of flessenkittens ook gewoon naar buiten kunnen als ze groot genoeg zijn.

Maar ik weet al voldoende.

Groetjes,
Sharon
Elfonia
Huiskat
Huiskat

Bericht door Elfonia »

dat maakt geen verschil uit
Doneer je beesies aan onze kittens!
Vraag er aan iedereen die je kent!!!
Sharon304
Huiskat
Huiskat

Bericht door Sharon304 »

Dankje.
Daar was ik ook achter gekomen! ;-)

Maar we krijgen nu twee kittens die nog gewoon bij hun moeder zijn, dus geen flessenkittens.

Groetjes,
Sharon
Plaats reactie