Ja dat klopt Nynke, had ik eigenlijk nog willen toevoegen maar niet gedaan zie ik. Dus goed dat je dat er wel even bij zegt. Ik denk ook dat het inderdaad nuttig kan zijn.Nyncke schreef:Nou, met de clickertraing kun je wel meer dan dat leren...de grens is de fantasie van de trainer....![]()
De kunst id het goed aanleren en te clickeren op het goede moment.
Maar het boekje is recreatief maar het idee werkt voor alles.
Als je kat het clickerprincipe kent, click is beloning en geen click geen beloning en dus niet intressant.
Kun je dus gaan clickeren als hij voor het aanrecht op de grond staat. Click en je geeft iets heel lekkers.
Maar als hij er op springt ( handig om niks op het aanrecht te hebben liggen ) dan gebeurd er niks. Geen beloning dus geen intressant gedrag.
Of als hij zijn nagels in de krabpaal zet *click* gevold door iets lekkers.
In jouw been of bank, geen click, dus niet intressant.
Mijn katten waren er erg snel heel kien op.
Ik denk alleen dat iedereen eerst moet beginnen met wat 'basis dingen' over katten te weten te komen. En aan de hand daarvan te bepalen wat jij wel en niet goed vind voor je kat en jezelf. Wat het beste bij jullie past etc etc. Dus vandaar dat ik niet zou beginnen met dit boek.
En ook wel omdat ik niet weet of ik er bij kittens al mee zou beginnen. Eerst maar eens 'gewoon lekker er zijn' ofzo. Maar dit is meer gevoel dus eigenlijk nergens op gebaseerd