Tweede kitten een kat of poesje?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
echelon
Huiskat
Huiskat

Tweede kitten een kat of poesje?

Bericht door echelon »

Hallo,

Goed nieuws!! We mogen er van de huisbazin toch nog een kitten bij. Misschien dat sommigen mijn andere topic (kitten en een schuldgevoel) nog kennen.
Onze Noah hebben we nu een maand en hij doet het super! Hij is nu wel vaak alleen, omdat ik fulltime werk en dat vind ik erg zielig. Hij mist me ook heel erg merk ik. Vandaag heeft de huisbazin gezegd dat ze het een goed idee zou vinden dat er een kitten bij komt toen ik het haar vroeg Dus: blijheid alom snappen jullie wel!:D
Nu mijn vraag: Noah is nu 4 maanden en een katertje. Wat kan hier beter bij, een poesje of een katertje? Ik heb het liefste 2 mannetjes (verder nergens op gebaseerd hoor, meer een gevoelsding), maar schijnbaar vechten die elkaar eerder de tent uit dan een kater en een poes, omdat er dan minder territoriumdriften zijn. Is dit waar?
Wat raden jullie aan?

Bedankt alvast!

Groetjes van een heel blije Evelien en Noah :grin:
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
sandy
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: Tweede kitten een kat of poesje?

Bericht door sandy »

Valt wel mee hoor, poezen vechten eerder als katers, zijn ook feller.
Er zijn heel veel mensen met alleen katers en wel meer als 2 zonder enige problemen, dus als dat je voorkeur heeft zeker doen.
Wel op tijd laten helpen natuurlijk ;-)
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Elfonia
Huiskat
Huiskat

Bericht door Elfonia »

2 open katers gaan wrs. vechten.
Open kater en open poes geeft dan weer een onnodig nestje.

Dus in beide gevallen castreren.

Wat betreft karakter: dit is afhankelijk van van het karakter van de kat zelf. Het is niet echt te voorspellen hoe ze zich gaan gedragen tegen elkaar...
Doneer je beesies aan onze kittens!
Vraag er aan iedereen die je kent!!!
echelon
Huiskat
Huiskat

Bericht door echelon »

Hey,

We hebben een lilac point Heilig Birmaan meisje gekocht. Ze komt 16 juli bij ons wonen.
Noah is dan 5 maanden, maar ik zie overal dat ie pas vanaf 6 maanden gecastreerd mag worden. Zou dat geen probleem zijn? Zij is dan 3 maandjes als ze komt dus hopelijk dat ze in die maand ongeveer niet gaan seksen ;-) Is die kans groot denken jullie?

Groetjes!
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
ayla
Tijger
Tijger

Bericht door ayla »

sluit me aan hierboven, hangt af van karakter, ik ben gewend dat poezen ietwat feller zijn over het algemeen dan katten, en ras maakt natuurlijk ook nog uit, en kleuren en patronen. geloof dat schildpadjes vaak wat kattiger zijn.

ik heb hier 2 mannen en die zijn gek op elkaar. vriendin van mij heeft 2 poesjes en die zijn niet altijd even leuk met elkaar. maarja of dat dan aan het geslacht ligt??
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
sandy
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door sandy »

Hangt er vanaf echelon, als de balletjes goed zichtbaar zijn mag hij wel al geholpen worden.
Ben je er ruim op tijd bij voordat hij echt geslachtsrijp word, maar niet elke da wil voor de 6 maanden castreren dat is het probleem.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

3 maand is wel erg jong om al krols te worden he. Zoek eens op hoe oud ze dat worden, maar ik denk dat het maar pas van 4 maand kan en in het algemeen maar vanaf 6 maand ten vroegste is (bij een meisje dus he). Je kan het ook in het oog houden he. Een kattin die krols wordt is ineens enorm aanhankelijk, begint overal tegenaan te schuren en te rollen, met de buik over de grond te slepen,... ale, je ziet van een uur ver dat ze 'zin' heeft. Als je merkt dat ze duidelijk aanhankelijker zou zijn en geen genoeg krijgt van knuffels, erop reageert door te kronkelen en zo, dan wordt ze krols. Ook een testje is, net voor de staart krabben, en een krolse kat zal zich dan op de buik op de grond laten zakken en staart omhoog houden en eventueel miauwen. Dat is een test om te zien of ze krols wordt of niet. Als je dat zou waarnemen, kan je nog, je kater even scheiden en een afspraak maken met de DA. Je merkt het echt wel een paar dagen voor ze echt krols is, als je alert bent en natuurlijk weet waar je op moet letten. Ik kan wel snappen als je dat niet vertrouwd...
Maar volgens mij moet je niet echt zorgen maken voor het vrouwtje 6 maand is. Het hangt er ook vanaf welke periode van het jaar het is. Het is pas in het kattenseizoen dat ze krols worden, dus dat zal bij haar dan wss rond januari-frebruari zijn. Ik denk dat volgende maand echt nog wel vroeg is voor haar!
Ik had vroeger een broer en zusje, en heb die ook niet laten helpen voor 9 maand (wordt ook soms gezegd als beste leeftijd) en heb geen problemen gehad. Dat was dan ook wel omdat de kater nog niet echt geinteresseerd was voor 9 maand. Ze zijn wel al vruchtbaar, maar dat wil niet zeggen dat ze er al zo mee bezig zijn. Ik snap natuurlijk wel dat je zeker wil zijn en geen risico wilt nemen, maar ik zou het gewoon goed in het oog houden en ze niet voor 6 maand laten helpen. Er zijn onderzoeken bezig om na te gaan of vroegere sterilisatie negatieve effecten heeft op latere leeftijd, maar totdat daar resultaten van zijn, zou ik het bij 6 maand houden.
Dat moet je natuurlijk zelf beslissen

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
sandy
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door sandy »

Er zijn poezen die stil krols worden en dat heb je dus echt niet in de gaten, en dan heb je dus een probleem. Er zit hier iemand die dus onverwacht met een zwangere poes zat doordat deze poes stil krols was.
Jessie van ons was overigens met 4 maanden al krols, er valt gewoon weinig over te zeggen.
Er is heel wat te doen over vroege castratie, in amerika word het al jaren heel vroeg gedaan, volgens mij zonder schadelijke gevolgen, maar er zal vast iemand zitten die daar meer van weet.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, stil krols, dat kan wel, geloof ik. Sorry
Ik weet dat ze momenteel op de universiteit van gent bezig zijn met een onderzoek naar vroegtijdig castreren en steriliseren.
Maar als bottomline, ik denk echt niet, dat je katje al op 4 maand krols gaat worden. En katers kunnen vanaf 6 maand achter kattinnen aan gaan, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het allemaal doen. Ik denk echt wel, dat als je de kater gewoon op 6 maand laat helpen, je geen problemen gaat hebben. 4 maand is echt wel heel jong voor een meisje om al zwanger te worden... Ale, bon, anders vraag je aan de DA of hij een paar weken eerder ook ziet zitten.

Groetjes
Valerie
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
sandy
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door sandy »

Sja, helaas is het mijn Jessie wel overkomen in de opvang waar ze zat, toen ze bij ons kwam en ik erachter kwam heb ik een abortus laten plegen.
Ook niet leuk hoor maar anders had zij kunnen overlijden tijdens de bevalling, dat risico was groter als een abortus. Buiten dat een kitten kitten hoort te zijn en geen mama.
echelon
Huiskat
Huiskat

Bericht door echelon »

Hmm... Ik zal er in ieder geval goed op gaan letten!
Ik bel maandag denk ik even naar de dierenarts om te vragen vanaf welke leeftijd zij castreren daar en dan breng ik hem z.s.m. langs.
Gelukkig is het poesje nog jong en hij ook nog, dus hopelijk levert het geen probleem op als ze 1 maandje samen moeten zijn als ze allebei nog open zijn.

Groetjes
Plaats reactie