Dilemma.. advies gevraagd!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9401
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door castratenkoor »

Ik ben het met Adriana eens en heb ook mijn bedenkingen.
Als je vriend nu al zo moeilijk doet en je krijgt onkosten aan de kat van over de 1000 euro dan voorzie ik dat hij dat er niet voor over heeft.
tenminste.....dat risico is er..........
En wat dan, moet de kat dan weg of inslapen omdat je vriend dat geld er niet voor over heeft?
Zulke ervaringen heb ik namelijk maar al te vaak meegemaakt en ik vind dat in en ein triest.
En dat is waar we jou en de kat voor willen behoeden.
Als je eraan begin, ga er dan wel vol voor en breng de kat niet terug als hij een kras aan de bank bezorgt.

Een collega van mij bracht twee katten naar het asiel, want ze klommen in de gordijnen. Ja maar zei ze, die gordijnen hebben wel zoveel geld gekost.
Het bedrag weet ik niet meer, doet er ook niet toe.
Ik kan wel janken om zulke verhalen.
Andere collega bracht twee katten naar asiel omdat ze geen geld had om ze te castreren en toen pisten ze haar huis vol. Dus dumpen maar die hap.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door JLC »

Als je huisdieren hebt, kun je er niet vanuit gaan dat er nooit iets zal beschadigen in huis. Datzelfde geldt overigens ook voor kinderen. Je kunt wel maatregelen nemen om het risico te beperken. Denk daarbij aan speeltjes en goede (en grote) krabpaal. Verder heb ik over mijn witte leren bank witte fleecekleedjes gelegd, zodat niet elke aanraking van de kat met de bank een beschadiging oplevert.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

@JLC: Ja dat is echt een goed idee, daar dachten wij ook aan, een eigen kleedje voor de kat waarmee ie bij ons op de bank kan liggen.

Krabpaal hebben we ook al uitgezocht en evt nog een krabton want die vinden we gewoon kei leuk staan. Mijn vriend is zelfs al met de meetlat aan de gang geweest om te kijken waar alles kan komen te staan en hij zat gisteren al namen te bedenken ;-)

De kosten heb ik al gezegd is niet echt een probleem dus daar komen we wel uit. Ik ben me ervan bewust dat er ook onverwachte kosten kunnen zijn en ik vind het ook vreselijk om te horen dat mensen hun kat vanwege zulke onverwachte kosten wegdoen, dat zal hier absoluut niet gebeuren. Mijn vriend heeft op sommige punten zijn bedenkingen, maar hij is net als ik een echte dierenvriend en als we de keus maken om een kat te nemen, nemen we allebei daarvoor de verantwoordelijkheid.

Verder heb ik inmiddels dit overzichtje gemaakt en ik vraag me af of jullie dit een beetje reëel vinden (voor 1 volwassen kat):

Eenmalig Jaarlijks Maandelijks

Aanschaf kat (asiel gem.) € 90,00
Kattenbak € 20,00
Kattenbakmat € 7,00
Voer- /drink- /blikvoerbakje € 15,00
Krabpaal of -ton € 50,00
Borstel/kam € 5,00
Reismandje / -tas € 15,00
Tuigje € 15,00
Kattenafweermiddel € 10,00 (voor speakers, etc.)
Kattenlokmiddel € 10,00
Hangmat € 15,00
Dekentje € 5,00

Voeding (brok + blik) € 150,00 € 12,50
Speelgoed € 50,00 € 4,17
Ontwormmiddel € 100,00 € 8,33
Ontvlooingsmiddel (indien nodig) € 90,00 € 7,50
Kattenbakvulling € 100,00 € 8,33
Medische kosten (gemiddeld in NL) € 75,00 € 6,25
Incidentele medische kosten ? ?
Inentingen (gemiddeld voor oudere kat) € 75,00 € 6,25

Verzekering € 15,00

Totaal € 257,00 € 640,00 € 68,33


Het lijstje staat hier netjes alles onder elkaar maar als ik 'm post dan staat alles scheef dus ik doe 't ff duidelijk maken met bold en cursief, maar dat snappen jullie wel denk ik ;-)

@ Adriana: heel erg bedankt voor de link, ik heb verschillende keren gezocht op "kat +kost +hoeveel +jaar" en varianten daarvan etc.. maar ik kwam echt niet verder.

Verder mijn oprechte excuses als ik iemand heb beledigd, ik wil alleen maar zeggen dat ik wél mijn verantwoordelijkheid neem en ik heb ook al die berichtjes gelezen van mensen die spontaan een kat nemen en dan hier komen vragen 'ohja wat heb ik eigenlijk allemaal nodig' etc. Ik word daar ook echt niet goed van. Net als van die advertentie die nu op MP staat: "Nu WK-kittens!" :evil: bah..

Groetjes Flo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Adriana »

hoi Flo ;-) en goeiemorgen, je maakt met je bericht mijn dag weer helemaal goed want (ook) ik maakte me echt wel een beetje zorgen..
nee, ntuurlijk heb je niet beledigd, mijn tenen zijn in ieder geval niet lang hoor!
k ben het rijtje langsgelopen en je bent aan de bovenkant gaan zitten met een aantal dingen en dat is wel handig, dan valt het altijd mee. veel dingen kun je creatief oplossen en hoef je niet zo duur te kopen, ik ben voor de dweilemmers van Blokker euro 6,- kwijt en dat zijn hier prima kattenbakken. dikke dubbelgevouwen handdoek (kringloop?) ervoor en je hebt een uitloopmat voor bijna nop, die ook nog goed te wassen is.

een wat oudere kat uit het asiel is altijd goedkoper en gechipt, ontwormd, ingeent, medisch gecheckt, gebit in orde, voer bekend, qua karakter bekend en een stuk rustiger.
en als je dan allemaal in kaart hebt wat ie allemaal wèl mag en dat leuk vindt, dan ben je al erg goed bezig. hier wordt weinig gesloopt want ze slopen wat ze mogen slopen en krijgen daar de kans toe. en zullen hun poot dus niet uitsteken naar wat ze niet mogen slopen, want het gaat om het slopen en uitleven.

een mooie krab- en verstopton is de diogenes van zooplus, rond euro 39;- geloof ik. (http://www.zooplus.nl/shop/katten/krabpaal_krabmeubels)
houd de WK-aanbiedingen in de gaten, abonneer je op hun nieuwsbrief soms geven ze een weekje of een paar dagen 15/20 of 50% korting op netten of krabpalen oid en dan sla je toe!
en je kunt zelf veel maken, een tuig bijvoorbeeld, als je een beetje handig bent. en er staan zoveel tips en voorbeelden op het Forum, even de zoekfunctie aan het werk zetten en de berichten rollen over je scherm!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Ja ik heb ook veel gelezen over het zelf maken enz, zeker met speeltjes ga ik dat ook doen! Ik ben inderdaad een beetje aan de bovenkant gaan zitten, maar voeding en kattengrit kon ik moeilijk inschatten want ik lees hele verschillende dingen. Dus ik denk ik neem het maar wat ruim dan kan het inderdaad alleen maar meevallen ;-)

We willen de kat in ieder geval zoveel mogelijk 'legale' krab- en speelmogelijkheden geven, zodat ie zo min mogelijk aan de meubels gaat zitten. En we proberen hem/haar gewoon zo consequent mogelijk op te voeden, meer kun je niet doen en als er dan toch wat kapot gaat, tja.. dat is dan maar zo.

Dit weekend misschien weer naar het asiel! :grin:
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Cari »

Hai Flo, je hebt een foutje gemakt in je omrekening van jaarlijks € 440 naar maandelijks € 68,33 ;-)

Maar je zit met een aantal dingen enorm hoog in je berekening. Ontworming kan je combineren met ontvlooimiddel. Stronghold is alles in één en momenteel één van de best werkzame middelen. Maar ga ze dat in godsnaam niet elke maand geven, wat de dierenarts je ook wil doen geloven. Ze verdienen hier heel makkelijk veel geld aan en het is ook klantenbinding, want de totale darmflora van je kat gaat naar de gort. Hetzelfde geldt voor de vaccinaties, ook een enorme bron van inkomsten voor de da.
Speelgoed kan ook heel goedkoop: een propje papier, een ouwe schoenveter, etc.

Met de financiën zal het wel goed zitten en zo te horen begint vriendlief ook al een beetje de kriebels te krijgen ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Claudia007 »

Ik zie er prijzen tussen staan dat ik denk uuuuu nou dat ben ik al drie keer kwijt.
jammer dat je het niet goed kan zien......ik heb trouwens nog nooit de kosten bekeken

Ik heb ff heel snel gerekend en wij zijn ongeveer 800 euro kwijt aan voeding per jaar voor twee
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Dafpoetser »

bij de Action kun je een assorti kattenspeeltjeszak kopen voor € 1,49
daar zitten 8 speeltjes in, en laat mijn kat die nou ook nog eens NET de leukste vinden?!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

Ja speelgoed en dat soort dingen zal ook voor veel minder kunnen inderdaad, maar ik ben dus met dat soort dingen dingen wat aan de bovenkant gaan zitten. Voeding en kattengrit kon ik niet goed inschatten omdat daar grote verschillen in zitten. Maar ik denk dat het wel redelijk in evenwicht is als je kijkt naar de totale maandelijkse kosten toch? Ik lees ook regelmatig dat mensen rond de 40 euro/mnd kwijt zijn voor 2 katten dus dan moet 60 voor één toch wel ruim voldoende zijn denk ik.
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Claudia007 »

hoe kom je dan op 150 voor een jaar of lees ik dat verkeerd?
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Dafpoetser »

ik vind het allemaal toch wel erg "berekend" overkomen.
Een kattenspeeltje bijvoorbeeld koop je niet omdat daar budget voor gereserveerd is, maar gewoon als het in je opkomt, of als je wat leuks ziet.

God verhoede dat je vriend ooit kinderen wil..., ga je dan ook dit soort kostenplaatsen opstellen?
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Flo_o »

@ Claudia: Ja dat lees je verkeerd. 60/mnd is voor alle kosten bij elkaar, ook incidentele/medische kosten meegerekend. De hele lijst die ik heb gemaakt. 150/jr is alleen voedsel maar ik geloof best dat dat meer kan zijn, het is ook maar een schatting.

@ dafpoetser: Ik krijg keer op keer te horen heb je hier wel aan gedacht etc etc, ik heb gewoon een lijst gemaakt met alles wat ik nodig heb en wat het ongeveer gaat kosten, wat is daar nou slecht aan?? Nogmaals, het is maar een schatting! Natuurlijk ga ik een speeltje of iets kopen als ik iets leuks zie, ik neem het alleen maar op in de berekening omdat daar ook aan gedacht moet worden net als alle andere uitgaven. Krijg elke keer te horen dat ik er goed over na moet denken en dat doe ik dus bij deze. Had ook gewoon een kat kunnen nemen zonder na te denken over de kosten en andere gevolgen, ik probeer het allemaal goed te doen maar ja..
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door pearlsofpassion »

Hey, ik vind je zowel met ontwormings als onvlooiingsspullen wel heel erg hoog zitten! En inderdaad, overdrijf daar niet mee. Zeker als je je kat binnen houdt en je hebt er maar 1 kan je dat beter enkel gebruiken wanneer het nodig is. Je doet het een paar keer, (de eerste maanden bij ontvlooien, als ze met vlooien zou komen) als je ze pas hebt, en daarna enkel als je iets merkt he. De kans is veel kleiner dat ze een parasiet opdoen als ze steeds binnen zitten en geen besmette dieren in contact komen.
Als jullie echt zo goedkoop aan krabpalen en speelgoed kunnen geraken als jullie hier zeggen, dan ga ik ook eens in Nederland beginnen rondrijden ze. Die dingen koste hier in Belgie echt stukken van mensen! Ik had wel al gemerkt dat net over de grens (in Hulst) het een stuk goedkoper is, maar wss in de rest van nederland nog meer omdat de grenssteden toch altijd wat meer op het land over de grens gaan lijken he (zoals tankstations). Hier is het echt crimineel soms wat ze durven vragen, of zoek ik gewoon echt verkeerd?
alleszins, een Zooplus heb ik nog nooit gezien, tot mijn grote grote spijt...
Maar bon, verder met jouw lijstje :-) Verder lijkt het wel ongeveer ok, alhoewel ik hoop dat je toch niet zoveel naar de DA zal moeten, maar je kan er maar beter op voorbereid zijn natuurlijk. :-) Bij ons kosten inentingen ook maar dik 50 euro voor 2 katten, en jullie gingen er toch maar 1 nemen he? Ale ja, dat zal er ook wel vanaf hangen zeker.
Enne, inderdaad zoals hierboven gezegd, een beetje creatief zijn met speeltjes. Hier lopen ze veel liever achter een stevig stuk touw aan dat ik in het rond zwier dan zo'n hengel. Dat begint dan ook steeds zo raar de bellen en zo :-)
Enne, ik weet niet hoe dat in de asielen zit waar jij gaat maar sommige katten in asielen zijn toch nog niet gesteriliseerd, dus mss wordt dat nog een bijkomende kost. Voor een kater is dat maar 60 euro, maar voor een kattin durven sommigen zelfs 150euro vragen. Tis maar dat je dat ook kan inplannen.

Veel plezier!
Groetjes
Valerie
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 09 jun 2010 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Claudia007 »

Flo_o schreef:@ Claudia: Ja dat lees je verkeerd. 60/mnd is voor alle kosten bij elkaar, ook incidentele/medische kosten meegerekend. De hele lijst die ik heb gemaakt. 150/jr is alleen voedsel maar ik geloof best dat dat meer kan zijn, het is ook maar een schatting.
Dan lees ik het wel goed want ik heb het ook alleen over voedsel. Ik weet niet wat je ze gaat geven maar ik ben dik 800 euro alleen voor eten kwijt dus ben benieuwd hoe jij dat voor 150 wil gaan doen.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Gebruikersavatar
Claudia007
Poema
Poema
Berichten: 232
Lid geworden op: 26 sep 2009 00:56
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Dilemma.. advies gevraagd!

Bericht door Claudia007 »

pearlsofpassion schreef:. De kans is veel kleiner dat ze een parasiet opdoen als ze steeds binnen zitten en geen besmette dieren in contact komen.
Klopt al zou ik daar nooit van uit gaan. Hier krijgen ze elke drie maanden een pilletje.
De kans dat er een brommer naar binnen vlieg is erg groot en zeker als je rauwvlees voer....nou halen wij het wel weg maar misschien is die vlieg zo snel....nee ik doe het gewoon net als bij een kat die wel buiten komt.
Groetjes Claudia,Scorpion Sting en Lamborghini Gallardo
Plaats reactie